AnonymBruker Skrevet 9. august #21 Skrevet 9. august Jeg liker smaken. Men i dagens samfunn finnes det ikke en type øl som ikke finnes uten alkohol. Måtte prøve meg litt frem, og fant ut at det var fullt mulig å finne alternativer til smaken. 😊 Har det dog faktisk mye bedre uten. Uten å være fanatisk, religiøs eller annet som man så ofte blir beskyldt for å være her inne 😅 Anonymkode: 41472...1f4
AnonymBruker Skrevet 9. august #22 Skrevet 9. august Elsker smaken, hater å bli beruset. Så dette er irriterende. Men, drikker i små mengder, og har lært meg å nippe. Elsker en god hvitvin, en godt brygget kald pærlende eplecider, en moden rødvin, øl liker jeg ikke lenger så det drikker jeg ikke. Rusbrus er mer en forfriskelse på varme dager. Men som sagt, liker ikke å bli mer en litt lett i hodet når det kommer til beruselse, og det kommer fort for min del, så da går jeg over til vann til det roer seg. Fyllasyk er blir jeg særs sjelden, anna en det en kjenner på av søvn og væskemangel om det blir sen kveld, men drikker en mye vann mellom glassa, så er mye reddet. Så føler faktisk ikke noe behov for å kutte ut alkoholen, det plager meg ikke å ta etpar glass, og det gjør meg ingenting å stoppe opp midt i flasken , det kommer helt naturlig. Anonymkode: 1dda3...f19
AnonymBruker Skrevet 9. august #23 Skrevet 9. august Jeg lurer litt på det samme! Er sjelden på fest, men vi liker godt å kose oss hjemme med noen øl i sofakroken og gjerne lage god mat med gode viner. Jeg drikker ikke sprit, cider og søte viner- kun øl og vin. jeg har høy alkoholtoleranse, så står ofte opp å trener før frokost morgenen etter osv. men jeg merker det går ut over søvn og energinivå. Jeg har ofte mer energi fredag enn mandag. Har tenkt mye på å kutte en lengre periode for å se om det har noen effekt, men er som du skriver «redd» det tar litt av livskvaliteten. Vi gleder oss ofte til helg for å kose oss med god mat og vin osv. og elsker å gå på restaurant for å teste komboen av god mat og vin. har tenkt vi kan kutte til 1 kveld i helgen, og kanskje droppe det helt i lystige lag (jeg tror ikke jeg hadde klart å begrense det til et par enheter da det ofte blir mer og for mye), men er redd dette gjør det vanskeligere enn å kutte helt. Jeg har hørt litt blandede erfaringer, noen sier energien blir bedre i starten og for så å gå tilbake til samme nivå som før mens andre sier det er en life changer. Anonymkode: 1e622...3d1 1
AnonymBruker Skrevet 9. august #24 Skrevet 9. august Jeg tror at hvor lett man kan kutte ut alkohol helt eller delvis, og hvor positiv effekt man har av det, avhenger mye av hvor store problemer man evt har hatt med alkohol. Jeg for min del liker både vin, øl og cider, og en sjelden gang en drink. Men problemet mitt er at jeg har vanskelig for å begrense meg, jeg stopper ikke. Har lett for å være den som legger seg sist, og dermed har det mest slitsomt dagen derpå. Sover i tillegg elendig dårlig med alkohol i kroppen, selv små mengder. Føler at det henger igjen i flere dager. Når jeg så møtte en mann som drikker ekstremt sjelden, så jeg fort enda en positiv effekt av null alkohol, nemlig mangelen på misforståelser, sjalusi osv som jeg har hatt i alle andre forhold i livet, hvor alkohol har vært en del av det hele. Jeg tenker ikke på meg selv som en som aldri drikker, men derimot ekstremt sjeldent. Når jeg veier alt det positive opp mot det negative, har jeg rett og slett ikke lyst. Jeg velger det bort. Elsker å våkne pigg og opplagt, uten anger, angst eller hodepine. Anonymkode: 3ce27...1c6 1 2
AnonymBruker Skrevet 9. august #25 Skrevet 9. august Jeg likte smaken men kutta helt ut fordi alle som drikker blir idioter. Meg inkludert. Gadd ikke det der mer! Anonymkode: 08ffa...97a 2
AnonymBruker Skrevet 9. august #26 Skrevet 9. august Jeg er kanskje ikke helt i målgruppen din siden jeg kun har sluttet midlertidig pga jeg er gravid - men jeg savner det veldig. Og det er pga smak, ikke rus. Har vært på flere fester edru både gravid og ikke gravid, det er uproblematisk for meg. Jeg er veldig glad i god vin, særlig til mat. Det finnes jo noen ok alkoholfrie cidere og slikt, og masse godt alkoholfritt øl, men alkoholfri vin er ekkelt rett og slett. Har ikke funnet noen brukbare substitutter på de snart 10 månedene jeg har vært alkoholfri. Og en bedre middag enten hjemme eller ute er ikke det samme syns jeg uten "skikkelig" vin. "Kosedrikking" med et glass til smågodtet på lørdagskvelden kunne jeg klart meg uten da det finnes fine alkoholfrie alternativ til det (som nevnt øl, cider), men skal man spise skikkelig god mat så trenger jeg et skikkelig glass vin til altså Anonymkode: f41d0...0b6 2
AnonymBruker Skrevet 9. august #27 Skrevet 9. august AnonymBruker skrev (21 timer siden): Var dere oppriktig glad i smaken av "ekte" alkohol (som øl og vin), eller drakk dere kun veldig søte og "kunstige" ting som rusbrus og sånne sukkerlake-sidere man får i dagligvarebutikken? Drakk dere kun for rusens skyld, eller dro dere på vinsmakinger og kurs og lignende? Jeg er selv fristet til å kutte, på grunn av helsefordelene det angivelig skal gi, men jeg setter jo så stor pris på eksempelvis god vin til god mat, og en fancy restaurantopplevelse vil ikke bli det samme uten..tror jeg. Søsteren min er i andre enden av skalaen, hun er av "rusbrus-typen"og har vel knapt drukket på de 5 årene som er gått siden hun ble gravid, men så har hun egentlig aldri likt smaken av alkohol heller, og siden det er sjelden en småbarnsmor i 30-årene går på fest sammenlignet med tidligere i livet, så har det jo ikke vært flust av anledninger der det har vært naturlig for henne å drikke. Jeg ser for meg at det ville vært myyye lettere å kutte alkohol tvert om jeg var som søsteren min, fordi sjampanjebrus smaker jo helt ærlig omtrent det samme som det hun pleide å drikke på fest, så..tapet blir ikke så stort. Håper å få høre fra noen her som har erfaringer:) Og er spent på om forhenværende ølnerder eller vinelskere likevel synes null alkohol er verdt det..eller om det er aspekter man savner. (Ble litt inspirert til dette innlegget av at jeg så "kjendislege" Kaveh Rashidi poste på Instagram om at nå er det ett år siden han kuttet alkohol, og at han forsåvidt savner å kunne "nerde om vin" og slikt, men at han synes bedret søvnkvalitet og energi og overskudd og alt det positive oppveier for savnet...mens jeg ser for meg at savnet ville blitt for sterkt for min del, hehe..) Anonymkode: c2355...baf Jeg har aldri vært glad i alkohol og det som følger med (det utløser migreneanfall hos meg), så det kosta meg veldig lite å kutte ut. Helseeffektene er èn ting men jeg er også glad for å slippe fest og fulle folk... Når det skal sies har jeg det litt som du beskriver med sukker. Jeg har egentlig lyst til å kutte alt av godteri, kaker og slikt pga. helse og vekt, men koser meg så mye med det at jeg anser det for å være lite sannsynlig. Så derfor har jeg beholdt denne uvanen og klapper meg heller på skuldra for at jeg er avholds. Dersom du virkelig koser deg med litt alkohol hist og her, er det kanskje andre uvaner du kan gå løs på først? Mat og drikke er en viktig del av livsnytelse, tross alt. Anonymkode: dd338...8f4 1
AnonymBruker Skrevet 9. august #28 Skrevet 9. august Jeg drikker sjelden, selv om jeg liker vin. Det er bare ikke verdt det. Kroppen har det myyye bedre uten. Har lest mye om effekten alkohol had på kroppen. Samt hørt på mange podkaster om temaet. Liker mye bedre å være uten alkohol! Anonymkode: e07a5...eb7 2 1
AnonymBruker Skrevet 11. august #29 Skrevet 11. august AnonymBruker skrev (På 9.8.2025 den 8.59): Men TS, kan du klare å kutte alkohol bortsett fra et glass vin til maten én gang eller to i løpet av måneden? Da er det jo såpsss lite at det absolutt vil ha en stor helseeffekt. Anonymkode: 53707...7e6 TS her. 1 enhet 1-2 ganger i løpet av måneden er typisk der jeg ligger allerede:) Er altså absolutt ikke en stordranker. Drikker 2-3 enheter hvis jeg er ute med jobben eller med venner (blir vel 2-4 ganger i året). Men, jeg merker at selv ett glass vin til maten åpenbart påvirker søvnen min negativt, dessverre. Jeg blir merkbart sliten dagen etter, selv om jeg selvsagt ikke var i nærheten av å være beruset. Og ved mer enn ett glass er jeg regelrett fyllesyk dagen etter! Hodepine og lett kvalme og hele pakken. Virker som jeg rett og slett tåler alkohol dårlig. Er derfor jeg har tenkt på å kutte helt, men synes samtidig det er trist når smaken er viktigere for meg enn virkningen:) Kan ellers nevne at jeg er 40 år og ellers frisk, bruker ingen medisiner. Men er undervektig. Kanskje derfor jeg har lav toleranse for alkohol. Anonymkode: 14a68...df7
Fru Uperfekt Skrevet 11. august #30 Skrevet 11. august AnonymBruker skrev (På 9.8.2025 den 0.20): Var dere oppriktig glad i smaken av "ekte" alkohol (som øl og vin), eller drakk dere kun veldig søte og "kunstige" ting som rusbrus og sånne sukkerlake-sidere man får i dagligvarebutikken? Drakk dere kun for rusens skyld, eller dro dere på vinsmakinger og kurs og lignende? Jeg er selv fristet til å kutte, på grunn av helsefordelene det angivelig skal gi, men jeg setter jo så stor pris på eksempelvis god vin til god mat, og en fancy restaurantopplevelse vil ikke bli det samme uten..tror jeg. Søsteren min er i andre enden av skalaen, hun er av "rusbrus-typen"og har vel knapt drukket på de 5 årene som er gått siden hun ble gravid, men så har hun egentlig aldri likt smaken av alkohol heller, og siden det er sjelden en småbarnsmor i 30-årene går på fest sammenlignet med tidligere i livet, så har det jo ikke vært flust av anledninger der det har vært naturlig for henne å drikke. Jeg ser for meg at det ville vært myyye lettere å kutte alkohol tvert om jeg var som søsteren min, fordi sjampanjebrus smaker jo helt ærlig omtrent det samme som det hun pleide å drikke på fest, så..tapet blir ikke så stort. Håper å få høre fra noen her som har erfaringer:) Og er spent på om forhenværende ølnerder eller vinelskere likevel synes null alkohol er verdt det..eller om det er aspekter man savner. (Ble litt inspirert til dette innlegget av at jeg så "kjendislege" Kaveh Rashidi poste på Instagram om at nå er det ett år siden han kuttet alkohol, og at han forsåvidt savner å kunne "nerde om vin" og slikt, men at han synes bedret søvnkvalitet og energi og overskudd og alt det positive oppveier for savnet...mens jeg ser for meg at savnet ville blitt for sterkt for min del, hehe..) Anonymkode: c2355...baf Er tilbake til å drikke til maten nå, men hadde 19 års pause. Liker smaken men ble veldig flink til å finne alternativer i de årene
AnonymBruker Skrevet 11. august #31 Skrevet 11. august AnonymBruker skrev (På 9.8.2025 den 21.25): Jeg har aldri vært glad i alkohol og det som følger med (det utløser migreneanfall hos meg), så det kosta meg veldig lite å kutte ut. Helseeffektene er èn ting men jeg er også glad for å slippe fest og fulle folk... Når det skal sies har jeg det litt som du beskriver med sukker. Jeg har egentlig lyst til å kutte alt av godteri, kaker og slikt pga. helse og vekt, men koser meg så mye med det at jeg anser det for å være lite sannsynlig. Så derfor har jeg beholdt denne uvanen og klapper meg heller på skuldra for at jeg er avholds. Dersom du virkelig koser deg med litt alkohol hist og her, er det kanskje andre uvaner du kan gå løs på først? Mat og drikke er en viktig del av livsnytelse, tross alt. Anonymkode: dd338...8f4 Det er så fint å lese fra en som er avholds, som likevel klarer å si "kos deg med litt alkohol". Mange blir jo nyfrelste når de selv kutter ut, og har et stort behov for å dytte det på alle andre. For min del kuttet jeg ut sukker. Det hadde jeg et usunt forhold til. Jeg gruet meg slik til å ikke ha "kosen", men nå har jeg i praksis vært uten i 15 år. Men rødvinsglasset mitt beholder jeg - er så heldig at jeg ikke merker noen negative effekter på søvn og slikt. Anonymkode: 5c9ba...541
AnonymBruker Skrevet 11. august #32 Skrevet 11. august Drikker alkohol for rusens del. Nyter ikke smaken av en god vin, men liker rusen. Liker heller ikke sukkerlakeklin, men mer frisk smak. Hard stelzer f.eks. Hadde det ikke vært for rusen kunne jeg like gjerne drukket farris. Men liker rusen alt for godt, har vært et problem de siste tre årene. Da har jeg drukket meg beruset 3-7dager i uken. Har nå siden midten av mai redusert betraktelig, men har gått på en smell der jeg ikke greide å slutte etter en dag, men lot festen fortsette i en uke. Har hatt to ganger der jeg var på byen, men sluttet å drikke da jeg la meg, som normale folk. Har innsett at jeg har et problem, men jeg vet ikke helt hvordan jeg skal løse det så pr dd blir løsningen at jeg ikke drikker. Det er mulig at det er sånn det må bli resten av livet for meg selv om jeg veldig gjerne skulle ønske at jeg kunne tatt meg 2-3pils, evt en fest, og stoppet der. Men når jeg ikke drikker så er det altså ikke smaken, men rusen jeg savner. Hilsen alkoholiker som prøver seg frem til veien videre. Anonymkode: 0e175...9e6 1
AnonymBruker Skrevet 11. august #33 Skrevet 11. august AnonymBruker skrev (6 timer siden): TS her. 1 enhet 1-2 ganger i løpet av måneden er typisk der jeg ligger allerede:) Er altså absolutt ikke en stordranker. Drikker 2-3 enheter hvis jeg er ute med jobben eller med venner (blir vel 2-4 ganger i året). Men, jeg merker at selv ett glass vin til maten åpenbart påvirker søvnen min negativt, dessverre. Jeg blir merkbart sliten dagen etter, selv om jeg selvsagt ikke var i nærheten av å være beruset. Og ved mer enn ett glass er jeg regelrett fyllesyk dagen etter! Hodepine og lett kvalme og hele pakken. Virker som jeg rett og slett tåler alkohol dårlig. Er derfor jeg har tenkt på å kutte helt, men synes samtidig det er trist når smaken er viktigere for meg enn virkningen:) Kan ellers nevne at jeg er 40 år og ellers frisk, bruker ingen medisiner. Men er undervektig. Kanskje derfor jeg har lav toleranse for alkohol. Anonymkode: 14a68...df7 Hørte på dn podkast der en lege var gjest, der de snakket om alkohol bl.a. Han skrev en bok. Tror der var pulskuren? og selv et glass alkohol påvirker kroppen flere dager etterpå. Så dine erfaringer stemmer nok! tror podkasten var Leger om livet. Anonymkode: e07a5...eb7 2
AnonymBruker Skrevet 11. august #34 Skrevet 11. august Jeg drakk meget moderat, men kuttet alkohol da jeg skulle slanke meg 20 kg. Kunne ikke forsvare de ekstra kaloriene, og i tillegg så trigget alkoholen mer sultfølelse, også dagen derpå. Det var helt klart lettere å gå ned i vekt uten alkohol. Merket ingen andre positive effekter. Har vært normalvektig i et år, og er ikke dogmatisk lenger. På ferie så koste jeg meg med et par glass vin til maten, og helt ærlig så føler jeg at det var godt for psyken å ha en liten midlertidig bris på gang, og nå når jeg også har kuttet søtsaker så trigget ikke glassene det søtsuget jeg tidligere hadde. Kanskje jeg tar et glass eller to ved neste festilige anledning også. Kanskje ikke. Anonymkode: a67d6...c2e 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå