AnonymBruker Skrevet 8. august #21 Skrevet 8. august AnonymBruker skrev (5 timer siden): Husker at jeg ble testet på 80-tallet og erklært skolemoden. Startet på skolen ett år for tidlig. Ingen utfordringer faglig eller sosialt, og kan ikke huske å ha opplevd at min alder var et tema en gang (kjipt å være den siste som ble 18 da😅). Anonymkode: b61dd...3cc Så fint for deg da. Jeg fikk alle utfordringene og skulle virkelig ønske at jeg fikk utsatt det ett år. Det var ikke bare det faglige som jeg brukte lenger tid på. Jeg var mer umoden og liten for alderen og det førte nok til at jeg ble sett på som veldig barnslig, noe som jeg nok var. Skolen ble et utrygt sted for meg å være på grunn av dette. Anonymkode: 4d40e...63e
AnonymBruker Skrevet 8. august #22 Skrevet 8. august AnonymBruker skrev (1 time siden): Det var veldig vanlig før. Jeg er født i juni og var nest-yngst i klassen😅 De andre var født på høsten året før, og på våren. Det er vel slik det gjøres ellers i Europa. Anonymkode: ab7d4...3a0 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Norge. Jeg mente bare å si at det er vanlig ellers i Europa at barn starter på skolen ikke utifra fødselsåret, men at det er mer flytende. De siste tiårene har det vært veldig strengt i Norge, av en eller annen grunn. Men det var altså ganske vanlig i Norge på 80- og 90-tallet. Anonymkode: ab7d4...3a0 Nåja, så vanlig var det vel ikke. Jeg ventet som sagt ett år (født helt på starten av åttitallet), og gikk på en relativt stor barneskole. I tillegg til meg var det kun en annen som også ventet. Begge vi er født helt i slutten av desember. Alle andre begynte «riktig» år Anonymkode: 310f3...6ad
AnonymBruker Skrevet 11. august #23 Skrevet 11. august AnonymBruker skrev (På 8.8.2025 den 16.18): Nå begynner barn et år tidligere . De må da ta utgangspunkt i at noen er veldig umodne og at små femåringer ikke klarer å tørke seg selv på do. Hadde din nevø en diagnose siden han ble testet? Anonymkode: 4d40e...63e Nei, ingen diagnoser og strengt tatt ingen utfordringer heller. Ble født i uke 24 og var utviklingsmessig på linje med barna som ble født året etter han (altså når han skulle blitt født dersom han ble født til termin), så han fikk gå et ekstra år i barnehagen. Anonymkode: fee86...9af
AnonymBruker Skrevet 11. august #24 Skrevet 11. august AnonymBruker skrev (På 8.8.2025 den 22.47): Hvis jeg leser innlegget ditt riktig her. Altså du er født i Juni men fikk gå i klasse med de som over et og et halvt år eldre enn deg? Anonymkode: 4d40e...63e Jeg skjønte det sånn at hun selv var født, la oss si, juni 82. Og klassekamerater var født høsten 81. Altså 10-6 mnd tidligere og de fikk begynne på skolen senere enn fødselsåret skulle tilsi. Anonymkode: 3fd21...2a4 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå