Gå til innhold

Feil av meg å ikke bli med å se den døde.?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Nei, det er ikke feil av deg, men husk at du får bare denne ene sjansen til et siste glimt før gravlegging eller kremering. Du kan angre. Men samtidig, dette er mest sannsynlig noe du vet veldig godt selv og vi sørger alle ulikt. Jeg ville nok heller ikke valgt å se noen av mine foreldre f.eks etter at de har gått bort. Men om det gud forby skulle skje barna mine noe? Ja, da hadde jeg klamret meg til dem og grått øynene ut, for vondt til å gi slipp.

Anonymkode: 853f5...b4b

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg så begge mine foreldre. Min far døde hjemme og min mor på sykehuset. 

Anonymkode: 34560...d72

AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke feil. 

Vi reagerer forskjellig på syning. 

Jeg personlig har ikke behov for så noen flere dager etter noen har gått bort, og har akseptert at de ikke er blant oss mer. 

Men jeg er litt åndelig av meg og vet sjelen har forlatt kroppen, så klarer ikke å 'koble meg på' en død kropp, dessverre. Og litt enig med deg at , huske de som de var.  

Så begge deler er helt ok 

Anonymkode: a3100...ce5

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 6.8.2025 den 17.38):

En nær familie er død jeg ønsket ikke å være med å se vedkommende, siden jeg ønsker å huske personen vår personen var i live. Er det feil av meg?

Anonymkode: 54e6a...a4e

Nei. Forstår deg godt jeg. Og den døde bryr seg ikke og hadde sikkert også garantert ikke ønsket å bli husket som liggende død

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Har ikke lest hele tråden, kondolerer ❤️ er det noen som mener du burde se? 
Nei det er ikke feil å velge huske personen for den en var. Å se avdøde er et personlig ønske og behov, ikke alle har det ønsket eller behovet. Synes det er sterkt av deg å kjenne etter hva du ønsker og trenger i din sorgprosess. Dette er din sorg, og din prosess. 
Jeg valgte å se for 2 år siden. Jeg fikk mareritt og jeg angrer den dag i dag. Et syn jeg aldri glemmer. Mistet en nær for noen uker siden, valgte da å ikke se. Vil skjerme meg selv. 
Stol på magefølelsen din, dette valget var riktig for deg der og da. Kanskje angrer du om en tid, men minn deg alltid på at valget du tok om å ikke se var riktig for deg DA. Det er det som betyr noe 

Anonymkode: 927c1...ca9

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Kondolerer. 

Dette er ditt valg. Ikke noe som er rett eller galt❤️

Anonymkode: 80653...33d

Skrevet

Det er ikke noe riktig eller galt her!

Vi satt hos min far de siste dagene, men akkurat da han døde var jeg ikke der. Min mor var der da.

Vi kom en times tid etter at han hadde dødd, og det var på en måte godt, for han så mye fredeligere ut enn han hadde gjort de siste dagene. 

Jeg husker ham godt som han var allikevel. Det er ikke galt å ikke ville se den avdøde, men man bør være sikker siden man ikke får noen ny sjanse etter begravelsen. Dumt å angre da! Men for mange er det riktig å ikke se, og det er selvfølgelig helt i orden!

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 9.8.2025 den 15.25):

Har ikke sagt om man skal se eller ikke se. Men de fleste glemmer ikke minst nner fra da de levde fordi om man ser den avdøde. 

Anonymkode: 99ed2...bd6

AnonymBruker skrev (På 9.8.2025 den 15.27):

Jeg bare deler min erfaring,ikke noe mer.

Helt enig.

Synd for dem som (mener de) ikke vil klare å huske avdøde slik h*n var i live hvis de ser dem døde. Men for oss andre er det heldigvis ikke slik. Og selvsagt får vi heller ikke noen dårlige minner eller uheldige bilder på netthinnen av å se våre kjære etter de er avgått ved døden.

Anonymkode: 37e52...bc8

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

En nær familie er død jeg ønsket ikke å være med å se vedkommende, siden jeg ønsker å huske personen vår personen var i live. Er det feil av meg?

Nei. Det er helt opp til deg. 

Anonymkode: 162ee...5ee

• 2 uker senere...
AnonymBruker
Skrevet

Min mormor døde da jeg vae 38, jeg ønsket å se henne i kisten, husker synet, men ansre minner er det flest av. Min pappa døde av kreft for 4.5år siden. Alle barn, barnebarn og mamma og de svigerbarna som ønkset det var på rommet hans ca 20 timer før ha  døde. Han var selvsagt veldig syk. Jeg tok avskjed med han da, sa han kunne slippe taket. Mamma var ved hans side da han døde påfølgende etteemiddag, vi ble ringt ettet. Vi ønsket ikke å se han i kista, hadde jo sett han dagen før

Anonymkode: 3e38e...2a7

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Synes dette var en veldig fin tråd. Mange fine svar♥️

Veldig enig i at dette er et fullstendig individuelt valg, ikke noe galt eller riktig her. Så jeg synes ikke du skal føle deg dårlig for at du valgte å ikke se, TS. Det var det riktige valget for deg.

Samtidig støtter jeg de som skriver at det har vært fint og hjulpet i sorgprosessen å se dem. Man klarer fint å skille mellom hvordan personen var som levende, og hvordan det var å se personen død. Jeg har selv sett veldig mange døde både familiemedlemmer og gjennom jobb, og det er noe veldig fint med det å anerkjenne at døden er en del av livet.

Derfor synes jeg det er trist når enkelte foreldre bestemmer for barna sine og dermed skaper en slags familie-«kultur», om at man ikke skal se dem død fordi det liksom er skadelig for barna. Det er IKKE skadelig for barn å se noen død, men viktig å snakke om det og det er faktisk veldig mye fint ved det å snakke med barn om døden. Tenk når de blir eldre og møter døden med sjokk fordi ingen har snakket med dem om det. 

Veldig glad for at det å se den døde har vært en fullstendig naturlig ting i min familie, og det er noe jeg kommer til å videreføre selv.♥️

Anonymkode: a71b3...fac

• Liker 1
Skrevet

Vel, du prøver jo å distansere deg fra døden og alt hva den representerer. Likefullt er den en like stor del av vår tilværelse. 

Du kan prøve å skyve den unna, men den vil alltid finne deg. Smartere å ha et forhold til både liv og død for bedre harmoni. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 8.8.2025 den 17.47):

Jeg syns det blir litt feil å si at man ikke vil se den døde fordi man vil huske vedkommende som vedkommende var i live. Det går jo bra og huske begge deler,det tror jeg de fleste gjør.

Feil å si at man ikke vil se den døde?

Det er hverken riktig eller feil, - Det er hva det er, og har ingen betydning.

Anonymkode: a83ef...1a8

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Feil å si at man ikke vil se den døde?

Det er hverken riktig eller feil, - Det er hva det er, og har ingen betydning.

Anonymkode: a83ef...1a8

Du leste ikke hele innlegget i sammenheng med tolket den vrangt. Les engang til du! 

• Liker 1
Skrevet

Nei

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Har valgt litt forskjellig. Så morfar i kista i kirka - da var jeg sammen med flere slektninger. Kan ikke huske at jeg fikk mulighet til å se mormor. Har egentlig ikke tenkt så mye på at jeg savnet det siste. Morfar døde ganske brått, mormor var dårlig i mange år - så det var nok en sammenheng. En nær onkel så jeg ikke, men tror det også skyldes mer praktiske ting. Det gikk også ganskje lenge fra død av sykdom til begralvee. Må si at jeg ikke tenker at det er veldig enten-eller her.

Anonymkode: 5e97c...5d1

AnonymBruker
Skrevet

Jeg så min manns bestemor på syning. Hun så veldig annerledes ut, sminket og med røde lepper. Hun pleide aldri bruke sminke- så det ble litt unaturligt å se henne slik. Hun døde midt på natten, vi så henne død i sykesengen på formiddagen før begravelsesagenten hentet henne. Hun så ut som et skall som etterlignet henne, merket at "hun" var borte- reist avgårde. På syning så hun enda mer ut som et skall. Minnet om en voksdukke med upassende sminke. Selve synet av henne var ikke noe som hjalp meg i sorgprosessen, men å kunne snakke sammen og gråte sammen med familien til min mann hjalp endel, har ikke angret på syningen den dag idag. 1,5 år siden.

Anonymkode: 5fb06...8b1

• Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
ThereGoesBob skrev (På 6.9.2025 den 15.32):

Vel, du prøver jo å distansere deg fra døden og alt hva den representerer. Likefullt er den en like stor del av vår tilværelse. 

Du kan prøve å skyve den unna, men den vil alltid finne deg. Smartere å ha et forhold til både liv og død for bedre harmoni. 

Ikke noe fasit eller oppskrift på sorg. 

Folk må sørge akkurat som de syns passer for de, når og hvordan 

Kanskje de hjelper å lytte til andres erfaringer for å forstå seg selv , men det er kun den som bærer sorgen som vet best med seg selv

Anonymkode: a3100...ce5

AnonymBruker
Skrevet

Helt ok. Jeg valgte å ikke se min pappa. Aldri angret på det. Jeg vil ha han som levende som siste minne og øyeblikk. 

Anonymkode: 763ee...59c

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Nei, du bestemmer. Jeg vil heller ikke se en død person selv om mange sier det er best. 

Anonymkode: 8fa92...70b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...