linsejesus Skrevet 10. oktober #41 Skrevet 10. oktober AnonymBruker skrev (16 timer siden): På samme måte blir mennesker vanligvis født som hankjønn eller hunkjønn, men det finnes også biologiske variasjoner som ikke passer helt inn i disse kategoriene. Det betyr ikke at man redefinerer hva et menneske er, men at virkeligheten er mer nyansert enn bare å se på hovedregelen alene. Anonymkode: dcfc4...302 Det er så vidt jeg vet ikke registrert at mennesker blir født uten å være hann- eller hunkjønn. Thyra skrev (5 timer siden): Selvsagt finnes det noe midt i mellom. Det fødes flere barn hvert år med ytre kjønnsorganer som ikke er 100 % kvinnelige eller 100 % mannlige, eller med ytre kjønnsorganer som ikke stemmer overens med de indre og/eller kjønnskromosomer. Så alle er ikke 100 % mann eller 100 % kvinne biologisk sett heller. Og selvsagt finnes det bifile. Hvorfor skulle det være verre å komme ut av skapet som homofil enn som bifil, egentlig? Hva betyr det å være "100%" mann? Jeg antar at du tenker på det som kalles intersex, som er forskjellige tilstander/sykdommer som kan ramme både gutter og jenter. Men selv om du skulle mene at disse da ikke er enten mann eller kvinne, betyr det jo uansett ikke at det dermed finnes flere kjønn. 2
AnonymBruker Skrevet 10. oktober #42 Skrevet 10. oktober AnonymBruker skrev (På 5.8.2025 den 23.55): Nei det finnes kun to kjønn Anonymkode: ca5f9...f89 Alle med litt mellom øra vet jo det. Den diskusjonen er vi ferdig med. Anonymkode: f741c...4b4 3
AnonymBruker Skrevet 10. oktober #43 Skrevet 10. oktober AnonymBruker skrev (På 6.8.2025 den 14.59): Det sier du. Jeg tror ikke det er mulig Anonymkode: 0db89...295 Lenge leve uvitenheten😅 Jeg vet med 100% det er feil Anonymkode: f5c0e...8a0
AnonymBruker Skrevet 10. oktober #44 Skrevet 10. oktober AnonymBruker skrev (På 6.8.2025 den 0.22): Det er noe som heter DNA. Hvis du sjekker, vil du få opp enten at du er xx eller xy. Det stemmer jo ikke. Det finnes jo noen som er xxy, også kalt Klinefelters syndrom. Anonymkode: d0263...7cf 3
AnonymBruker Skrevet 10. oktober #45 Skrevet 10. oktober Det finnes også XXX, XXY, XYY. Intersex kalles det nå. Les litt om det https://sml.snl.no/intersex Anonymkode: d0263...7cf 2 2
AnonymBruker Skrevet 10. oktober #46 Skrevet 10. oktober Når det gjelder reproduksjon så skjer det innen vår art ved sammenblanding av arvematerialet fra hankjønn og hunkjønn. For vår gren startet dette for ca 700 millioner år siden. Men i vår kultur i dag har kjønn fått en enorm og overdrevet betydning langt utover dette. Selv når det gjelder seksualitet, som jo kommer fra reproduksjon, så utgjør sjansen for reproduksjon en veldig liten del av dette. Det er veldig liten del av seksuel aktivitet som faktisk medfører avkom: par har sex utenom kvinnens eggløsning, selv om kvinnen har kommet i overgangsalderen, man bruker prevensjon, man onanerer og man har sex med personer av samme kjønn. Det er derfor relevant å spørre om i hvor stor grad man skal henge seg opp i en definisjon av kjønn som forutsetter mulighet for avkom når det faktisk utgjør så liten del av livet. Anonymkode: 7ebe8...f1b
Druid Skrevet 10. oktober #47 Skrevet 10. oktober AnonymBruker skrev (På 5.8.2025 den 23.19): Jeg er genuint nysgjerrig på hva som ligger bak det at noen av oss er for å innføre et «tredje kjønn» I alle tider har det i hovedsak eksistert to kjønn. Uten at det er noe grunn til å tvile på dette. Har ikke gått så langt som å undersøke at det ikke er født mennesker uten kjønn. Mulig dette faktisk har skjedd, men det er jo et svært sjeldent unntak. jeg lurer også på hva som taler for at noen er «født i feil kropp». Finnes sikkert noe vitenskapelig knyttet til dette, men hva mener dere- altså folket? Jeg synes dette er gått over stokk og stein, og jeg lurer på om det har noe med å gjøre at flere og flere distanserer seg fra kirken/religion. Eller om vi bare tenker at vi med all makt som mennesker kan bestemme dette for fremtidens barn og unge. Opplever det litt som at vi også begynner å tukle med et faktum som har eksistert i alle tider, som ikke bør betviles fordi man mener at noen kan være født i feil kropp/feil kjønn. feks vil jeg ikke stemme på et parti som er for å innføre et tredje kjønn. Jeg er også kritisk til kjønnskorrigerende kirurgi osv. Understreker at jeg har ingenting i mot mennesker som har gjennomgått dette, tvert i mot. Anonymkode: ff764...be4 Å støtte ett tredje kjønn handler IKKE om å støtte korrigerende kjønnskirurgi. Du trenger ikke ett tredje kjønn for det. Tredje kjønn handler først og fremst om funksjonell identitet i ulike situasjoner. "Født i feil kropp" er ikke noe nytt, det nye er at vi har muligheten til å forvalte det på en bedre måte. Utfordringen er at vi vet altfor lite om fysiologisk kjønn : vi har typisk sett på utovertiss,og innovertiss, og stort sett vært ferdig med problemet. Så fant vi XY kromosomer, og så var vi ferdig med problemet. Så fant vi at dette ikke var konsistent, og det er 7 ulike XY kombinasjoner og at Y kromosomet forvitrer, så det må være andre mekanismer : det som er nytt nå, er at vi innser at vi ikke er ferdig med problemet, men vi vet ikke hvordan vi skal diagnosere det. Vi vet at effekten og verdien av kjønnskorrigerende kirurgi er avhengig av hvor tidlig man kan begynne, men for øyeblikket går vi rundt å snakker med pasienten for å avklare diagnosen, og det er egentlig ikke godt nok når vi snakker med barn, selv om det fungerer for noen. Kirken og religion har nok hatt ulike påvirkninger på hvordan disse menneskene har blitt ivaretatt tidligere : vi ser at Asia, der det statistiske antallet naturlig nok vil være større, har hatt en annen strategi, enn vi antagelig har sett i vesten. Det betyr ikke at de ikke ble ivaretatt. Det at man fokuserte det normative, betydde ikke at man ikke hadde rom for de som falt utenfor.
katties Skrevet 10. oktober #48 Skrevet 10. oktober AnonymBruker skrev (På 5.8.2025 den 23.19): Jeg er genuint nysgjerrig på hva som ligger bak det at noen av oss er for å innføre et «tredje kjønn» I alle tider har det i hovedsak eksistert to kjønn. Uten at det er noe grunn til å tvile på dette. Ja, I HOVEDSAK, men 1/300 ca fødes med deformiteter knytet til kjønn, og så finnes også intersex. Har ikke gått så langt som å undersøke at det ikke er født mennesker uten kjønn. Det kan ikke fødes mennesker uten X-kromosomer, så genetisk er de uanset et eller annet, men det kan være ulle genetiske feil. Fenotypisk ( biologisk utseendesmessig) har man også en rekke ulike kombinasjoner av kjønnsuttrykk pga genetiske feil og feil med hormonsystemet. Mulig dette faktisk har skjedd, men det er jo et svært sjeldent unntak. Her må du spesifisere hva du mener et "kjønnsløst" menneske ser ut som. jeg lurer også på hva som taler for at noen er «født i feil kropp». Finnes sikkert noe vitenskapelig knyttet til dette, men hva mener dere- altså folket? Kjønnsdysfori kalles det - psykisk problem som ikke ellers går ut over intelligens. Akkurat hvorfor dette skjer vet man ikke, selv om det har vært mye forsket på. Jeg synes dette er gått over stokk og stein, og jeg lurer på om det har noe med å gjøre at flere og flere distanserer seg fra kirken/religion. Nei, transpersoner finnes overalt, men det at man kan vippe over til å gjøre tiltak mot sin egen biologi er mer sannsynlig hvis man har mulighet til det, det er mer ekseptert, og hvis man tror det er "riktig" (at man faktisk tror det er en permanent tilstand). Eller om vi bare tenker at vi med all makt som mennesker kan bestemme dette for fremtidens barn og unge. Opplever det litt som at vi også begynner å tukle med et faktum som har eksistert i alle tider, som ikke bør betviles fordi man mener at noen kan være født i feil kropp/feil kjønn Noen får det bedre ved å få kjønnsbekreftende behandling, men de mer "ekstreme" versjonene av dette bør brukes kun etter god utredning av at ikke andre ting kan gjøre livskvaliteten til personen bedre. feks vil jeg ikke stemme på et parti som er for å innføre et tredje kjønn. Har du vurdert hvorfor et tredje kjønn plager deg og hvilke konsekvenser det vil ha? Dét bør være ditt grunnlag for hvorfor du ønsker det eller ikke, ikke at du ikke skjønner hele denne greia, slik du uttrykker deg. Jeg er også kritisk til kjønnskorrigerende kirurgi osv. At det skal være lovlig å gjøre, eller at det skal dekkes av staten? Mye annet psykisk dekkes også av staten. Understreker at jeg har ingenting i mot mennesker som har gjennomgått dette, tvert i mot. Anonymkode: ff764...be4
Thyra Skrevet 10. oktober #49 Skrevet 10. oktober linsejesus skrev (2 timer siden): Det er så vidt jeg vet ikke registrert at mennesker blir født uten å være hann- eller hunkjønn. Hva betyr det å være "100%" mann? Jeg antar at du tenker på det som kalles intersex, som er forskjellige tilstander/sykdommer som kan ramme både gutter og jenter. Men selv om du skulle mene at disse da ikke er enten mann eller kvinne, betyr det jo uansett ikke at det dermed finnes flere kjønn. De er ikke hundre prosent mann eller kvinne nei, de kan være litt av begge deler biologisk sett. Ikke alle har xx eller xy kromosomer, og ikke alle med xx eller xy har normal kjønnsutvikling. Det finnes ikke et helt annet kjønn som verken er kvinne eller mann, nei. Men det finnes dem som er litt av begge deler. De fleste av disse (alle?) er vel biologisk sett mest av den ene, men ikke hundre prosent. Hindre prosent mann biologisk sett er vel en som er født med xy-kromosomer og som ikke har noen tilstand som hindrer den mannlige kjønnsutviklingen, at kroppen responderer normalt på mannlige kjønnshormoner.
Thyra Skrevet 10. oktober #50 Skrevet 10. oktober AnonymBruker skrev (1 time siden): Det stemmer jo ikke. Det finnes jo noen som er xxy, også kalt Klinefelters syndrom. Anonymkode: d0263...7cf Det finnes også flere versjoner av kjønnskromosomer. 2
AnonymBruker Skrevet 10. oktober #51 Skrevet 10. oktober linsejesus skrev (2 timer siden): Det er så vidt jeg vet ikke registrert at mennesker blir født uten å være hann- eller hunkjønn. Jo, det heter intersex. Du kan lese om det på SML: https://sml.snl.no/intersex linsejesus skrev (2 timer siden): Jeg antar at du tenker på det som kalles intersex, som er forskjellige tilstander/sykdommer som kan ramme både gutter og jenter. Men selv om du skulle mene at disse da ikke er enten mann eller kvinne, betyr det jo uansett ikke at det dermed finnes flere kjønn. Mener du da at folk som er intersex ikke har et biologisk kjønn? De er jo verken hankjønn eller hunkjønn biologisk sett, til tross for at de har mann eller kvinne som juridisk kjønn og kjønnsidentitet. Anonymkode: dcfc4...302 1
linsejesus Skrevet 10. oktober #52 Skrevet 10. oktober Thyra skrev (1 time siden): De er ikke hundre prosent mann eller kvinne nei, de kan være litt av begge deler biologisk sett. Ikke alle har xx eller xy kromosomer, og ikke alle med xx eller xy har normal kjønnsutvikling. Det finnes ikke et helt annet kjønn som verken er kvinne eller mann, nei. Men det finnes dem som er litt av begge deler. De fleste av disse (alle?) er vel biologisk sett mest av den ene, men ikke hundre prosent. Hindre prosent mann biologisk sett er vel en som er født med xy-kromosomer og som ikke har noen tilstand som hindrer den mannlige kjønnsutviklingen, at kroppen responderer normalt på mannlige kjønnshormoner. Folk med variasjoner i kromosomer osv er fortsatt det ene eller det andre kjønnet, og hvilket kjønn de er avgjør hvilken behandling de eventuelt skal få. Det er mange som forveksler kromosomer med kjønn, siden det nesten alltid er 100% samsvar. Grunnen til at slike forstyrrelser ikke betyr at personen er "mer eller mindre" mann eller kvinne handler om hvordan kjønn defineres. Andre arter har andre typer kromosomer, og hos noen styres det ikke av kromosomer i det hele tatt. Det finnes altså ikke grader av kjønn, men det er en del egenskaper som forbindes med kjønn, som kroppsfasong osv. Dette er normalt sett konsekvenser av hvilket kjønn man er, men det er ikke det som er kjønn. 4 1
linsejesus Skrevet 10. oktober #53 Skrevet 10. oktober AnonymBruker skrev (1 time siden): Jo, det heter intersex. Du kan lese om det på SML: https://sml.snl.no/intersex Mener du da at folk som er intersex ikke har et biologisk kjønn? De er jo verken hankjønn eller hunkjønn biologisk sett, til tross for at de har mann eller kvinne som juridisk kjønn og kjønnsidentitet. Anonymkode: dcfc4...302 Jo, de er enten kvinner eller menn. Som sagt er det så vidt jeg vet aldri registrert at et menneske blir født uten kjønn, selv om de selvsagt kan være født sterile, med misdannelser, hormonfortyrrelser osv. Men det kan jo tenkes at det kan skje. Det vil uansett ikke bety at det dermed finnes mer enn to kjønn, fordi kjønn per definisjon er binært - det er en biologisk mekanisme for reproduksjon, og et tredje kjønn ville innebære at det var en slag tredje type kjønnsceller ut over egg og spermier. 4 1
AnonymBruker Skrevet 10. oktober #54 Skrevet 10. oktober Kall meg gjerne gammeldags men jeg mener vi har to kjønn: mann og dame. Du må gjerne bytte kjønn for min del, det bryr jeg meg ingenting om… men det må gå an å bestemme seg. Anonymkode: aac64...979 1
AnonymBruker Skrevet 10. oktober #55 Skrevet 10. oktober linsejesus skrev (3 timer siden): Jo, de er enten kvinner eller menn. Som sagt er det så vidt jeg vet aldri registrert at et menneske blir født uten kjønn, selv om de selvsagt kan være født sterile, med misdannelser, hormonfortyrrelser osv. Men det kan jo tenkes at det kan skje. Det vil uansett ikke bety at det dermed finnes mer enn to kjønn, fordi kjønn per definisjon er binært - det er en biologisk mekanisme for reproduksjon, og et tredje kjønn ville innebære at det var en slag tredje type kjønnsceller ut over egg og spermier. Ikke alt i verden handler om reproduksjon. Det finnes det mange homofile og lesbiske som kan skrive under på. Anonymkode: dcfc4...302 2 1
Thyra Skrevet 11. oktober #56 Skrevet 11. oktober linsejesus skrev (16 timer siden): Jo, de er enten kvinner eller menn. Som sagt er det så vidt jeg vet aldri registrert at et menneske blir født uten kjønn, selv om de selvsagt kan være født sterile, med misdannelser, hormonfortyrrelser osv. Men det kan jo tenkes at det kan skje. Det vil uansett ikke bety at det dermed finnes mer enn to kjønn, fordi kjønn per definisjon er binært - det er en biologisk mekanisme for reproduksjon, og et tredje kjønn ville innebære at det var en slag tredje type kjønnsceller ut over egg og spermier. Ikke uten kjønn, men med en kombinasjon av begge kjønn. Du er bastant på at de enten er kvinner eller menn. Ja, de er kanskje enten mest kvinne eller mest mann, men fortsatt litt av begge deler biologisk. Hva mener du avgjør hva slags kjønn de har? Ytre kjønnsorganer? Indre kjønnsorganer? Kromosomer? Når disse ikke stemmer overens? 1 2
linsejesus Skrevet 11. oktober #57 Skrevet 11. oktober Thyra skrev (12 minutter siden): Ikke uten kjønn, men med en kombinasjon av begge kjønn. Du er bastant på at de enten er kvinner eller menn. Ja, de er kanskje enten mest kvinne eller mest mann, men fortsatt litt av begge deler biologisk. Hva mener du avgjør hva slags kjønn de har? Ytre kjønnsorganer? Indre kjønnsorganer? Kromosomer? Når disse ikke stemmer overens? Hvilket kjønn man er avgjøres av hvilken type kjønnsceller kroppen har utviklet seg til å ha. Det er dermed ikke f.eks om ytre kjønnsorganer er riktig utviklet eller at kromosomene er som de skal, som avgjør en persons kjønn. Derfor sier vi kke at en mann som lider av gynekomasti ("pupper") er litt kvinne, eller at en hårete kvinne er litt mann. Uansett er slike tilstander heldigvis veldig sjeldne, og er jo per definisjon unaturlige, og kan dermed ikke tas til inntekt for påstander om at kjønn er et spekter. 1 1
linsejesus Skrevet 11. oktober #58 Skrevet 11. oktober AnonymBruker skrev (12 timer siden): Ikke alt i verden handler om reproduksjon. Anonymkode: dcfc4...302 Det stemmer, men kjønn handler om det. Strengt tatt handler det faktisk bare om det. Kjønn er en måte å formere seg på. 1
Thyra Skrevet 11. oktober #59 Skrevet 11. oktober linsejesus skrev (2 timer siden): Hvilket kjønn man er avgjøres av hvilken type kjønnsceller kroppen har utviklet seg til å ha. Det er dermed ikke f.eks om ytre kjønnsorganer er riktig utviklet eller at kromosomene er som de skal, som avgjør en persons kjønn. Derfor sier vi kke at en mann som lider av gynekomasti ("pupper") er litt kvinne, eller at en hårete kvinne er litt mann. Uansett er slike tilstander heldigvis veldig sjeldne, og er jo per definisjon unaturlige, og kan dermed ikke tas til inntekt for påstander om at kjønn er et spekter. Nei, menn med gynekomasti er selvsagt fortsatt hundre prosent menn, og kvinner med mye hårvekst er fortsatt hundre prosent kvinner. Men jeg vil ikke si at en person med bryster og ytre kvinnelige kjønnsorganer er hundre prosent mann om det er indre testikler tilstede. Vedkommende ble antatt å være jente ved fødsel og vokste opp som jente.
Thyra Skrevet 11. oktober #60 Skrevet 11. oktober linsejesus skrev (2 timer siden): Det stemmer, men kjønn handler om det. Strengt tatt handler det faktisk bare om det. Kjønn er en måte å formere seg på. Det er jo mange som ikke er i stand til å reprodusere seg av ulike grunner. 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå