Gå til innhold

Ungdommen har ingen hobby eller interesse! Noen tips?

Fremhevede innlegg

Skrevet

En ting som fungerte på meg var å fjerne internett og andre priviligier hvis jeg ikke gjorde ET ELLER ANNET fysisk. Pappa ga meg god veibane da, så hadde noen måneder, men det var et så low bar at det var vanskelig å si meg uenig, spesielt når det var egentlig en investring i meg. PLUSS jeg fikk velge hva enn. Så hvis hun ikke har en interesser så kan du kreve at hun må ihvertfall jogge 2 ganger i uken.

• Liker 2
  • 3 uker senere...
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hund å gå tur med ❤️

Anonymkode: 4e371...cf5

AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde heller ingen aktiviter eller hobbyer på den alderen, men jeg var mye ute med venner.

Anonymkode: fc1dd...58b

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Dans, som jazz, hip hop osv. Datteren min begynte med det da hun var 12-13 år. Fikk mange nye venner gjennom dansen. 

Anonymkode: 5e8fa...f11

AnonymBruker
Skrevet

Klatring. Det ga min ungdom en skikkelig selvtillitsboost, etter å ha vært blant de dårligste på fotball, håndball og turn. Ingen konkurranse, bare gøy trening. 

Anonymkode: 8d65c...7ad

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Pythonscripting! Moro, lærerikt og nyttig.

Anonymkode: be288...2f0

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 5.8.2025 den 19.41):

Hun er 14 år og begynner i 9. klasse nå. Hun har ingen aktiviteter eller hobbyer å drive med kveldstid. Hun har forsøkt håndball, fotball og turn. Kampsport og svømming, orientering eller ski er ikke av interesse. 
Noen tips til aktivitet eller idrett som er morsomt for en sjenert 14-åring?

Anonymkode: 89050...62c

Riding hestesport 

Anonymkode: 7273e...7ac

AnonymBruker
Skrevet

Noen ungdommer liker best å trene på treningssenter og opplever det som et bedre alternativ enn vanlige idretter.

Andre barn og unge har helt andre interesser; lesing, gaming, teater, tegning, koding, 3d modelering, skateboard, keramikk, maling, tur i naturen, skyting, sjakk, rollespill. Ikke alle barn og unge er interessert i idretter.

Anonymkode: f840f...940

AnonymBruker
Skrevet

Må man gjøre noe da? Jeg hata når mamma masa om at jeg måtte gjøre nå. Jeg elsket å være hjemme. Det gjør jeg no å som 44 åring. Men jeg har et rikt liv fordi. For meg så er livet perfekt. 

Anonymkode: aaae5...f7c

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 5.8.2025 den 19.41):

Hun er 14 år og begynner i 9. klasse nå. Hun har ingen aktiviteter eller hobbyer å drive med kveldstid. Hun har forsøkt håndball, fotball og turn. Kampsport og svømming, orientering eller ski er ikke av interesse. 
Noen tips til aktivitet eller idrett som er morsomt for en sjenert 14-åring?

Vanskelig å starte en ny idrett i tenårene, når det bare er «proffene» som er igjen i 9. og 10. klasse.

Satsingen på å skape de beste spillerne starter veldig tidlig.

Kanskje hun kan gjøre noe annet enn idrett? Teater? Gitar? Sangtimer? 

Og kanskje trening på et treningssenter, hvis de har et eget program for ungdom?

Skrevet (endret)

Hun bør venne seg til kjedsomhet, det er da man plutselig finner på ting og blir kreative! Med skjerm tilgjengelig 24/7 får ikke man mulighet til å koble av og utforske egen nysgjerrighet. Jeg ville startet å begrenset mobil og skjerm, slik at hun selv kan finne ut av egne interesser 

Endret av DinVenn
AnonymBruker
Skrevet
Rødvinsfilosofen skrev (1 time siden):

Vanskelig å starte en ny idrett i tenårene, når det bare er «proffene» som er igjen i 9. og 10. klasse.

Satsingen på å skape de beste spillerne starter veldig tidlig.

Kanskje hun kan gjøre noe annet enn idrett? Teater? Gitar? Sangtimer? 

Og kanskje trening på et treningssenter, hvis de har et eget program for ungdom?

Vet ikke hvordan det er idag, men kjente tidligere ei jente som hadde begynt å danse ballett da hun var tenåring, noe som er sent hva dette angår, og ble skikkelig god etter noen få år.

Man ser også i fotballen at enkelte får en voldsom utvikling i tenårene; det er ikke nødvendigvis de som var de beste i barnefotballen som blir landslagsspillere som voksne; det skjer som kjent mye med kroppen i den alderen, og noen er i stand til å ta lange steg i løpet av kort tid.

Hhar på Reddit sett videoer av ungdommer som nylig har lært å spille et instrument, og de lærer forbausende raskt i forhold til både barn og voksne.

Anonymkode: 67782...280

AnonymBruker
Skrevet

Mange husflidslag har kurs for Ung Husflid. Det er kurs spesielt tilpasset ungdom, hvor de kan prøve ulike teknikker. 

Anonymkode: 11a22...7f7

AnonymBruker
Skrevet

Ten-sing, Humanistisk ungdom, politisk ungdomsparti. Det må ikke være idrett, hun kan engasjeres i andre ting. 

Husk at ungdom har mye av sitt sosiale liv på nett!

Anonymkode: 447f9...4d4

Skrevet

Åh så fantastisk spørsmål! Jeg vil anbefale youtube kanalen Cozy K, der en ung og super koselig amerikansk dame driver alle slags koselige hobbier, gaming og ymse hjemme hos seg selv sammen med venner. det er supert for tenåringen!

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 5.8.2025 den 19.56):

Hun har lyst til å sitte hjemme å ikke gjøre noen ting 😅

Ikke deprimert eller noe slikt altså, bare ikke interesse for noe

Gjør hun faktisk ingenting eller gamer hun? Ser serier/filmer? Leser bøker? Tegner? Henger med venner på video/chat?

Da jeg var på den alderen var jeg sliten etter skoledagen og ville HJEM og kose meg med serier og slappe av. Jeg vokste fremdeles og med skole, lekser og voksing var mer aktiviteter utenfor hjemmet det SISTE jeg ville. Da jeg var ferdig med å vokse ble jeg mer fysisk aktiv og var det i 14 år frem til jeg ble mamma (småbarnslivet er litt slitsomt...)

Anonymkode: d9da5...690

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...