thomH Skrevet 6. august #41 Skrevet 6. august Airbnb, Tesla, Amazon, Netflix, Spotify, Palantir, Google, Apple m.fl. ville aldri ha overlevd i Norge. Dette er selskaper som på forskjellige tidspunkter har hatt skyhøy verdivurdering, men relativt svake økonomiske resultater (underskudd eller lavt overskudd). 4 2
LiseTV Skrevet 6. august #42 Skrevet 6. august Socketlicker skrev (10 timer siden): Denne skremselspropagadaen tror ikke sosialistene på selv engang. Den største trusselen mot velferden er sosialistenes økonomiske politikk som skremmer vekk verdiskaperne og senker produktivteten i norsk økonomi og masseinnvandringen av velferdsmigranter fra MENA-land. Vitigste for meg er å behalde velferden som har sakte og sikkert blitt bedre etter krigen. Kortere arbeidstid, sykelønnsordninge , arbeidsmiljøloven og mye annet. 14
Maia70 Skrevet 6. august #43 Skrevet 6. august Får vi puste med Høyre da? Er ikke de to egentlig samme parti, med samme statsminister; Sterna? 1
Socketlicker Skrevet 6. august #44 Skrevet 6. august Majer skrev (7 timer siden): Feil. Høyresiden har sørget for så dyre boligpriser at vanlige folk ikke lenger kan drive med verdiskaping. Det er den største trusselen. Tøv. Og boligprisene presses opp av de stadig nye reguleringene sosialistene vedtar og masseinnvandring av MENA-migranter som fører til økt press i boligmarkedet. 5 3
Socketlicker Skrevet 6. august #45 Skrevet 6. august LiseTV skrev (33 minutter siden): Vitigste for meg er å behalde velferden som har sakte og sikkert blitt bedre etter krigen. Kortere arbeidstid, sykelønnsordninge , arbeidsmiljøloven og mye annet. Den velferden vil forvitre raskt med masseinnvandringen av mena-migranter som koster oss hundrevis av milliarder i året og den økonomiske politikken til sosialistene som undergraver grunnlaget for velferden, nemlig privat sektor. Ingen verdiskapning, ingen velferd. 6 1 4
Sannhetsøkende Skrevet 6. august #46 Skrevet 6. august Enig. Ap gjør ikke noe bra for oss. Støre er mye mer opptatt av å sløse milliarder av kroner og invitere taliban på en storslått ferie. Det vi folket får er høyere skatter og avgifter. 9 2
K.B. Skrevet 6. august #47 Skrevet 6. august Egenskap skrev (På 4.8.2025 den 0.25): At Norge har fått Arbeiderpartiet i regjering er grusomt. Det er en forferdelig parti. Formueskatten må fjernes umiddelbart. Hvem lar folk puste igjen da? 2
Maia70 Skrevet 6. august #48 Skrevet 6. august K.B. skrev (3 minutter siden): Hvem lar folk puste igjen da? Dette lurer jeg også på. Kommer til å stemme et lite parti, men vi vet jo uansett at statsministeren blir en av to, noe som er helt tullete. 1
CAPS LOCK Skrevet 6. august #49 Skrevet 6. august Majer skrev (8 timer siden): Jo, eiendomsskatt vil redusere boligprisene og stimulere til verdiskaping Hva er begrunnelsen din for denne påstanden? 1
A new man Skrevet 6. august #50 Skrevet 6. august Gift mann Bergen skrev (10 timer siden): Jeg driver eget As. Har måtte låne inn private midler til firmaet. Siden firmaet ikke har noe særlig med overskudd så har jeg ikke kunne betale tilbake de pengene som jeg har lånt inn. Fordi at jeg som privat person har lånt inn midler til firmaet blir jeg ekstra straffet. Har en satt inn penger på sparing i bank så betaler en 22% skatt av rentene. Når en låner inn til eget AS så betaler en 35,49 % skatt av samme beløp. Det å bli ekstra straffet for å starte eget AS med oppsparte midler er noe som burde ha blitt fjernet. Jeg tror du må ha fått noen fryktelig dårlige råd? Jeg verken reklamerer for eller benytter Fiken, de var bare første treff på google: https://hjelp.fiken.no/innskudd-fra-eiere-i-as-emisjon-aksjekapital-eller-laan 3
Gift mann Bergen Skrevet 6. august #51 Skrevet 6. august A new man skrev (2 timer siden): Jeg tror du må ha fått noen fryktelig dårlige råd? Jeg verken reklamerer for eller benytter Fiken, de var bare første treff på google: https://hjelp.fiken.no/innskudd-fra-eiere-i-as-emisjon-aksjekapital-eller-laan Det er ikke fult så enkelt. Da jeg lånte inn midler til firmaet så var det vanlig skattesats på rentene. 22 % Det samme som jeg hadde betalt om pengene sto på konto i bank. Etter noen år så ble noen griske i staten. De mente at de som låner inn midler til ett AS må betale en straffe skatt på ca 11.5 % i tillegg til de 22 % Det å gjøre det lånet om til aksjekapital er jeg ikke mye lysten på. Nå kan jeg betale litt tilbake fra lånet når det finnes midler til det. Er ikke fult så lett når lån er gjort om til aksjekapital. 1 1
Majer Skrevet 6. august #52 Skrevet 6. august Socketlicker skrev (6 timer siden): Tøv. Og boligprisene presses opp av de stadig nye reguleringene sosialistene vedtar og masseinnvandring av MENA-migranter som fører til økt press i boligmarkedet. Nei, det er ikke tøv. Når folk har boliglån tilsvarende 5 gange inntekt sier det seg selv at de ikke kan drive med verdiskaping. Og de som ikke er på boligmarkedet taper enda mer. Men risikabelt å satse når man ser boligprisene øke med flere hundre tusen for hvert år man prøver seg som gründer.... Du tar feil angående press på boligmarkedet. Ved at høyresiden åpner opp for bygging av flere små leiligheter blir det færre familieboliger, og forskningen er tydelig på at det er en direkte sammenheng mellom tilgangen til familieboliger i byene og et land sitt BNP
Majer Skrevet 6. august #53 Skrevet 6. august CAPS LOCK skrev (4 timer siden): Hva er begrunnelsen din for denne påstanden? Med eiendomsskatt kan man redusere annen skatt så folk heller kan investere mer. Og ved eiendomsskatt blir det mindre attraktivt å bo i stor bolig, noe som letter tilgangen på boliger og reduserer prisene sånn at folk får mulighet til å investere enda mer i verdiskaping 1
Margit777 Skrevet 6. august #54 Skrevet 6. august Lava Anne skrev (15 timer siden): Jeg er alltid spent på hva slags livsstil disse som sliter med å puste og leve på grunn av formuesskatten har. Skattesystemet kan forbedres, det er jeg forsåvidt enig i. Ikke noe vi fattige sliter så mye med ihvertfall. 3
A new man Skrevet 7. august #55 Skrevet 7. august Gift mann Bergen skrev (8 timer siden): Det er ikke fult så enkelt. Da jeg lånte inn midler til firmaet så var det vanlig skattesats på rentene. 22 % Det samme som jeg hadde betalt om pengene sto på konto i bank. Etter noen år så ble noen griske i staten. De mente at de som låner inn midler til ett AS må betale en straffe skatt på ca 11.5 % i tillegg til de 22 % Det å gjøre det lånet om til aksjekapital er jeg ikke mye lysten på. Nå kan jeg betale litt tilbake fra lånet når det finnes midler til det. Er ikke fult så lett når lån er gjort om til aksjekapital. Det er forholdvis enkelt. Du må skatte av renteinntekter fra eget AS. Slike lån ble brukt til å kunne få ut penger av AS uten skatt, for å omgå utbyttebeskatning. Staten tettet smutthullet. Du kan ta ut hovedstol, ditt innskudd, uten å skatte av det? 3
Mynlen Skrevet 7. august #56 Skrevet 7. august Gift mann Bergen skrev (8 timer siden): Det er ikke fult så enkelt. Da jeg lånte inn midler til firmaet så var det vanlig skattesats på rentene. 22 % Det samme som jeg hadde betalt om pengene sto på konto i bank. Etter noen år så ble noen griske i staten. De mente at de som låner inn midler til ett AS må betale en straffe skatt på ca 11.5 % i tillegg til de 22 % Det å gjøre det lånet om til aksjekapital er jeg ikke mye lysten på. Nå kan jeg betale litt tilbake fra lånet når det finnes midler til det. Er ikke fult så lett når lån er gjort om til aksjekapital. Det gjelder jo bare for det som overstiger skjermingsrenten. Og er som A new man sier forårsaket av at det ikke skal være mulig å omgå utbyttereglene på denne måten. 2 1
Rhodiola Skrevet 12. august #57 Skrevet 12. august Tråden er ryddet for brudd på underforumets retningslinjer, brudd på regelen om gjengivelse av innhold fra eksterne kilder og tilhørende svar. Rhodiola, adm.
Selvsagt Skrevet 12. august #58 Skrevet 12. august (endret) Lava Anne skrev (På 6.8.2025 den 8.17): Jeg er alltid spent på hva slags livsstil disse som sliter med å puste og leve på grunn av formuesskatten har. Skattesystemet kan forbedres, det er jeg forsåvidt enig i. Det er også mye mer som kan forbedres: Med dagens regjering: "En av fem i yrkesaktiv alder er hverken i jobb eller utdanning. Andelen økte i fjor – for tredje år på rad, viser en rapport. Utviklingen bekymrer Nav-sjefen." 700.000 står utenfor arbeidslivet, viser Nav-rapport Med dagens regjering: de høyeste konkursnivåene innenfor bolig og anlegg noen gang målt (Ifølge Fair Group og Experian Norge gikk 1 074 bedrifter konkurs i 2024, og 1 011 i 2023. Dette er høyere enn alle tidligere år, inkludert toppåret 2019 med rundt 950 konkurser.) Med dagens regjering: er Norge på verdenstoppen både når det gjelder sykemeldinger og antall uføretrygdede personer, i forhold til folketallet. Aldri vært flere uføre: Utlandet ber Norge om å ta grep – NRK Norge – Oversikt over nyheter fra ulike deler av landet Med dagen regjering - økt innvandring og større forskjeller: Venstresiden vil ha økt innvandring som er med på å gjøre forskjellene større: «SSB har regnet ut hva som skjer når man tar innvandrere ut av inntektsfordelingen. Da synker ulikheten i Norge når vi ser på inntekt etter skatt. Denne effekten er blitt sterkere over tid, samtidig som vi har fått flere innvandrere.» Det er sannsynlig at innvandring har økt ulikheten Med dagens regjering: Svak økonomisk vekst, lav innovasjon og manglende tilgang på kapital gjør Norge mindre attraktiv for investeringer og nyetableringer. Norge faller på innovasjonsindeksen – igjen | Finansavisen Ikke rart at stadig flere flytter til land som Sveits og Sverige: «I Sverige finnes ikke formuesskatt. De har ingen exitskatt. De har lavere utbytteskatt, bedre opsjonsbeskatning, og egne skatteincentiver for investering i vekstselskaper. Resultatet er flere unicorns, flere seriegründere – og et investormiljø som løfter nye selskaper opp, ikke ut.» : https://www.bergen-chamber.no/aktuelt/artikkel/norske-grndere-faar-nok-en-kald-skulder-fra-regjeringen Norsk utflagging: https://e24.no/boers-og-finans/i/pPrPOX/finanstopp-om-norsk-utflagging-det-er-faktisk-oppsiktsvekkende Endret 12. august av Selvsagt 2
Alizee Skrevet 12. august #59 Skrevet 12. august Er så bekymret for at det blir 4 år til med Støre og nåværende regjering🥺 Hva er det folk tenker på som stemmer på denne galskapen nok en gang? Glemmer folk? Støre er ikke opptatt av det norske folk i det hele tatt, og har i løpet av tiden i regjering nesten ikke stilt opp i debatter engang. Bortsett fra nå og det siste halve året før valget har han vært på, kun for å drive valgkamp. Bare vent å se hvis denne regjeringen får 4 nye år og at han slapper av med det igjen. Orker ikke å tenke tanken på hvordan det blir 4 1
Majer Skrevet 13. august #60 Skrevet 13. august Vi må bevare demokratiet. Derfor må man stemme rødgrønt. Vi ser at høyresiden står sterkt i antidemokratiske land i Midtøsten, og at stadig flere europeiske og asiatiske land er i ferd med å gå i udemokratisk retning som følge av høyresiden der. Vi må holde økonomien stabil så vi unngår å kvele folk sin økonomi. Vi må få slutt på pyramidespillet som stammer fra høyresiden og premiere talent og hardt arbeid sånn som venstresiden vil 12 1 4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå