AnonymBruker Skrevet 22. september #61 Skrevet 22. september Leser ikke krim. Har lest masse av det før, men nå orker jeg ikke bruke tid på det. Har ikke lest noen biografier heller. Jeg liker bøker hvor jeg kan dukke inn i et univers, så leser kanskje mye fantasy/scifi/magisk realisme, men så lenge det er oppdiktet, og fengende, så leser jeg. Jeg liker derimot ikke romantacy trenden som er nå. Den blir for svart/hvitt og enkelt. Alt for dårlig språk og for flate verdener. Liker ikke å lese om realistiske eller ekte tragedier, siden jeg lever meg sånn inn i bøkene, og tenker mye på hva jeg har lest når jeg ikke leser. Hvis jeg ikke blir fanget av historien jeg leser ila de første 20-30 min jeg leser, er det stor sjanse for at jeg ikke fullfører boka. Anonymkode: 8ab39...0de 1
Knutekålmor85 Skrevet 27. september #62 Skrevet 27. september Lar meg selv slippe å lese bøker andre mener jeg "må" lese. Jeg må ha en indre motivasjon. Tror jeg kan plukke opp det meste, men unngår ting jeg får mareritt av. Ikke alle bøker jeg fullfører, men oftere lar jeg være å begynne på neste bok av samme forfatter eller i samme serie. Trenger å lese variert - greit med noen lettere og tyngre bøker på samne tid eller etter hverandre. 1
Amantha Skrevet 30. september #63 Skrevet 30. september AnonymBruker skrev (På 22.9.2025 den 22.54): Hvis jeg ikke blir fanget av historien jeg leser ila de første 20-30 min jeg leser, er det stor sjanse for at jeg ikke fullfører boka. Anonymkode: 8ab39...0de 20-30 min?! 🤯 Hvis boken ikke fenger meg etter første setning, da blir det ikke den for å si det sånn.
Frida Skrevet 30. september #64 Skrevet 30. september Amantha skrev (5 minutter siden): 20-30 min?! 🤯 Hvis boken ikke fenger meg etter første setning, da blir det ikke den for å si det sånn. Min grense er 10-12 sider, så bøker med treg start utgår som regel. Kan gjøre unntak hvis jeg vet at boken er veldig bra.
AnonymBruker Skrevet 30. september #65 Skrevet 30. september Amantha skrev (4 timer siden): 20-30 min?! 🤯 Hvis boken ikke fenger meg etter første setning, da blir det ikke den for å si det sånn. Frida skrev (4 timer siden): Min grense er 10-12 sider, så bøker med treg start utgår som regel. Kan gjøre unntak hvis jeg vet at boken er veldig bra. Har faktisk fått noen bra leseopplevelser av å tyne meg litt på bøker som er tungstartet. Er vel derfor jeg holder ut:) Anonymkode: 8ab39...0de 1 3
Amantha Skrevet 30. september #66 Skrevet 30. september AnonymBruker skrev (1 time siden): Har faktisk fått noen bra leseopplevelser av å tyne meg litt på bøker som er tungstartet. Er vel derfor jeg holder ut:) Anonymkode: 8ab39...0de Jeg har tenkt å lese Ulysses av James Joyce og, en gang, og den er vel regnet som en av de mest tungleste bøkene som finnes. Må bare lese meg gjennom de 200 bøkene jeg har kjøpt fra før 😅
AnonymBruker Skrevet 30. september #67 Skrevet 30. september Leser ikke bøker av/om influensere og realitykjendiser og «underholdningslitteratur». Ellers leser jeg alt, og sliter meg også gjennom enkelte bøker - bøker som ikke fenger meg, men som jeg vil ha lest. Det hender jeg begynner å like dem etter en stund, så anbefaler vel å holde ut litt. Anbefaler også å utfordre seg litt med å lese noe man ikke pleier; noveller, biografier, bøker på orginalspråket, osv. Synes ikke det bare skal være underholdende å lese, men også noe man utvikles av. Anonymkode: 1cff4...ba6 1
MyMichelle Skrevet 5. oktober #68 Skrevet 5. oktober Kjærlighetsromaner. Stort sett heller ikke biografier eller selvbiografier.
AnonymBruker Skrevet 16. oktober #70 Skrevet 16. oktober AnonymBruker skrev (På 3.8.2025 den 0.48): Jeg kan begynne med meg selv. For jeg er en vaskeekte bokelsker, men det er bøker jeg ikke leser og ikke liker. Her er min liste: - Selvhjelpsbøker: øverst på lista. Hovedgrunnen er at de er så filosofiske og lite innsiktsfulle. De kommer med selvfølgeligheter, som alle vet om, «Stress er ikke bra for deg». Men aldri en oppskrift på hvordan/hvilke grep man kan ta for å stresse mindre. -Krim: Jeg er litt pingle, synes det er for skummelt rett og slett. - Fantasy/romantasy: Ikke min sjanger rett og slett. Det jeg leser må ha grobunn i virkeligheten. Jeg likte det som barn og ungdom, men nå er jeg for gammel til sånt. Leser mye «vanlige» bøker, romaner og noveller. Jeg foretrekker å lese bøker på orginalspråket, leser en del både på norsk og engelsk. Anonymkode: 1135e...83a Jeg kan lese det meste så lenge språket og innlevelse fenger meg. Har ingen favoritt sjanger. Boken American Psycho klarte jeg ikke å lese. Måtte legge den fra meg halvlest. Anonymkode: f37d6...981
AnonymBruker Skrevet 16. november #71 Skrevet 16. november Barnebøker av influensere, en fornærmelse mot barna at de skal slippe unna med slikt intetsigende søppel. Anonymkode: 7cfd2...6c9
AnonymBruker Skrevet 16. november #72 Skrevet 16. november AnonymBruker skrev (På 30.9.2025 den 21.06): Har faktisk fått noen bra leseopplevelser av å tyne meg litt på bøker som er tungstartet. Er vel derfor jeg holder ut:) Anonymkode: 8ab39...0de mhm, jeg har brukt sånn 3 ganger på å klare å lese bøker som jeg i starten ikke syntes var noe særlig fengende. Anonymkode: d9ab3...fa3
AnonymBruker Skrevet 16. november #73 Skrevet 16. november - Selvhjelpsbøker - Tragedier, i hvert fall av typen som har kommet ut de siste 20 årene (inkluderer også som oftest bøker som blir beskrevet som "gråtvakker - Leser også ekstremt lite av moderne hetero romantikk og feel good type bøker Anonymkode: 467f5...efd
AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #74 Skrevet 4 timer siden Leser ikke fiksjon. Anonymkode: 2d881...152 1
test1e Skrevet 3 timer siden #75 Skrevet 3 timer siden Leser i utgangspunktet alt, men leser ikke krim til vanlig. Blytunge bøker som "Moby Dick" er heller ikke noe for undertegnede. Jeg leste den ferdig, men der måtte jeg virkelig stålsette meg. Holder nå på med et par bøker, men merker det går tregt med "Stormfulle høyder". Ikke at det er tung lesing, men blir litt mye "damegreier" 😏 Nå er målet bare å få lest den ferdig. Jeg leser mye fag om dagen, så det blir prioritert. Har dog nådd min leseutfordring på Goodreads i år på 15 bøker. (Satt lavt pga. fag) Leseliste: Den siste Mohikaner, Cooper, James Fenimore Ringeren i Notre Dame, Hugo, Victor Dracula, Stoker, Bram Det store togrøveriet, Crichton, Michael Mytteriet på Bounty, Nordhoff, Charles Bernard Intet nytt fra Vestfronten, Remarque, Erich Maria Dr. Jekyll og Mr. Hyde, Stevenson, Robert Louis Moby Dick(The Whale), Melville, Herman Bambi, Et liv i skogen, Salten, Felix (Originaloversettelse) Den komplette haikerens guide til galaksen, Adams, Douglas Fiolinen fra Auschwitz, Anglada, Maria Àngels Den hemmelighetsfulle øya, Verne, Jules En verdensomseiling under havet, Verne, Jules Ulvetid (1000-årsriget, #7), Gulløv, Tonny Revenge of Rome (Eagles of the Empire #23), Scarrow, Simon De siste årene har klassikere blitt prioritert
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå