AnonymBruker Skrevet 6. august #41 Skrevet 6. august Jeg bruker alltid tredemølla først som oppvarming, men ellers er det bare styrke. Det er jo fordi jeg går, sykler og annet utenfor treningssenter. På treningssenter er jeg først og fremst for å trene styrke. Anonymkode: 74f28...eb6
Majer Skrevet 6. august #42 Skrevet 6. august I en tid med stadig økende spiseforstyrrelser for menn mener jeg alle som ikke holder på med toppidrett bør nektes å trene på vanlige treningssentre så lenge de har store muskler. Det er ikke sunt. Man unngår jo at kvinner med bmi under 18 skal være der...
I Grosny Skrevet 6. august #43 Skrevet 6. august Majer skrev (På 2.8.2025 den 8.34): I Norge liker man folk på steroider. Bare se hvor mange som går rundt med tydelige armmuskler. Å trene seg stor er litt som å ta botox og fillers. Vi har fått en generasjon som ikke forstår hva som er naturlig og attraktivt. Det ideelle er å trene styrke fire til fem dager i uka og kondisjon seks til syv. Vi ser derimot at folk trener mer styrke enn kardio 10-12 økter i uka er mye. Halvparten rekker langt og belaster mindre. 6
AnonymBruker Skrevet 6. august #44 Skrevet 6. august AnonymBruker skrev (På 2.8.2025 den 7.52): Ser det på senteret jeg går, knapt noen over 30 rører tredemøllen og spinningsyklene. Er utelukkende styrkeapparater og tung styrke. Bør man ikke i tillegg trene utholdenhet? Og er det noen som synes styrke er gøy? Synes selv det er gørrkjedelig, men kanskje jeg ikke har knekt koden? Og følelsen en lang løpetur gir etterpå kontra styre er jo så mye bedre synes jeg Kan noen opplyse meg? Ser trendene på hva man trener har endret seg så mye de siste 10-15 årene Anonymkode: 9e3de...987 Jeg trener tung styrke og løper ute i skogen tre, fire ganger i uka. Ikke alt du ser, vettu. Anonymkode: b8cfb...6f7
Majer Skrevet 6. august #45 Skrevet 6. august I Grosny skrev (10 minutter siden): 10-12 økter i uka er mye. Halvparten rekker langt og belaster mindre. Det er sant. Tre kondisjonsøkter vil aktivere nok klotho og belaste nok dersom man vil være habil og sunn. Styrke er vel to ganger per muskelgruppe?
AnonymBruker Skrevet 6. august #46 Skrevet 6. august AnonymBruker skrev (På 2.8.2025 den 6.52): Ser det på senteret jeg går, knapt noen over 30 rører tredemøllen og spinningsyklene. Er utelukkende styrkeapparater og tung styrke. Bør man ikke i tillegg trene utholdenhet? Og er det noen som synes styrke er gøy? Synes selv det er gørrkjedelig, men kanskje jeg ikke har knekt koden? Og følelsen en lang løpetur gir etterpå kontra styre er jo så mye bedre synes jeg Kan noen opplyse meg? Ser trendene på hva man trener har endret seg så mye de siste 10-15 årene Anonymkode: 9e3de...987 Løping er jo kjempe trendi ! Men jeg gjør alle løping ut eller i løpesal. Anonymkode: d4b2f...847
AnonymBruker Skrevet 6. august #47 Skrevet 6. august Nesten alle jeg kjenner som trener kondisjon, gjør det utendørs. Spesielt sommerhalvåret. Anonymkode: 16676...e7c
AnonymBruker Skrevet 6. august #48 Skrevet 6. august AnonymBruker skrev (5 timer siden): Og likevel blir det flere og flere i dårlig form og overvektige. Hva kommer det av, hvis alle trener så mye og så godt? Anonymkode: 222ee...e66 Ultraprosessert mat. Majer skrev (19 minutter siden): I en tid med stadig økende spiseforstyrrelser for menn mener jeg alle som ikke holder på med toppidrett bør nektes å trene på vanlige treningssentre så lenge de har store muskler. Det er ikke sunt. Man unngår jo at kvinner med bmi under 18 skal være der... u lirer altså av deg så mye uintelligent! Jo, kvinner med BMI under 18 får selvsagt lov å trene på vanlige treningssentere, jeg kjenner flere som gjør det. Anonymkode: 59824...bda 2
AnonymBruker Skrevet 6. august #49 Skrevet 6. august Når vi er inne på styrke; hva anbefaler dere som har litt peiling kvinne 50+ å trene på et studio? Hvilke apparater, er ikke så glad i vekter, men er åpen for det. Anonymkode: 81e4e...00e
I Grosny Skrevet 6. august #50 Skrevet 6. august Majer skrev (2 timer siden): Det er sant. Tre kondisjonsøkter vil aktivere nok klotho og belaste nok dersom man vil være habil og sunn. Styrke er vel to ganger per muskelgruppe? Jeg tror mange er fornøyd med en styrkeøkt + en yoga eller flexibilitet i tillegg til tre kondisøkter. Jeg synes iallfall de ukene jeg klarer å gjennomføre såpass er bra.
I Grosny Skrevet 6. august #51 Skrevet 6. august AnonymBruker skrev (2 timer siden): Når vi er inne på styrke; hva anbefaler dere som har litt peiling kvinne 50+ å trene på et studio? Hvilke apparater, er ikke så glad i vekter, men er åpen for det. Anonymkode: 81e4e...00e Jeg har ikke mye peiling, men tenker at det er fint å kjøpe noen PT timer for å komme i gang. 1
AnonymBruker Skrevet 6. august #52 Skrevet 6. august AnonymBruker skrev (12 timer siden): Jeg vet ikke hvor mye medisinsk forskning du har bedrevet, men hvor raskt mener du man burde kunne se resultater for å trekke slike konklusjoner du gjør her? Du skal ikke søke mye før du finner flust av studier som viser at økt muskelmasse er positivt for både helse og levealder. Jeg trener MYE tung styrke, ingen vil beskylde meg for å være svær. Anonymkode: 03bfa...282 Styrketrening har utelukkende positive effekter og fordeler. Både for deg som individ og i et folkehelseperspektiv. For langsiktig helsegevinster er det selvfølgelig aller best med en kombinasjon av styrketrening og noe som gir mer kardiovaskulær effekt. Anonymkode: b1e4a...a69
sicario Skrevet 6. august #53 Skrevet 6. august Majer skrev (7 timer siden): Styrke er vel to ganger per muskelgruppe? Det kommer an på flere ulike variabler. Hvilke muskler trener du? Ulike muskler har ulikt behov for restitusjon. Noen øvelser har enorm påvirkning på sentralnervesystemet (f.eks. tunge markløft), mens andre har tilnærmet null påvirkning (f.eks. bicep eller andre isolasjonsøvelser). Hvorfor trener du? Maksimering av styrke? Hypertrofi? Mobilitet? Med hvilken intensitet trener du? Sett x repetisjoner (volum pr økt).
sicario Skrevet 6. august #54 Skrevet 6. august AnonymBruker skrev (7 timer siden): Når vi er inne på styrke; hva anbefaler dere som har litt peiling kvinne 50+ å trene på et studio? Hvilke apparater, er ikke så glad i vekter, men er åpen for det. Anonymkode: 81e4e...00e Jeg anbefaler deg først og fremst å trene det du syntes er morsomt. Det øker sannsynligheten for at du gjør trening til en vane og kommer inn i en regelmessighet😊 For øvelser isolert sett, så ville jeg anbefalt noen få baseøvelser kanskje det første året, om du er helt ny i styrketrening. Dvs baser treningen på flerleddsøvelser som aktiverer flere store muskelgrupper. Gode øvelser for deg vil være: Markløftvariant (løfte relativt tungt fra gulv og opp), stående militærpress, evt sittende om kjernen er et svakt punkt (løfte relativt tungt fra bryst rett opp over hode. En rovariant. Gjerne stående roing med stang. knebøyvariant/utfallsvariant. Enten klassiske knebøy, bulgarske splitt, gående utfall etc. Så en øvelse som er litt glemt og sterkt undervurdert. Farmer walk/farmer carrie. Rett og slett gå i mens du bærer vekter/kettlebells i hendene. Skuldrene godt ned, brystet frem, skriver kjerne for å stabilisere og gå så langt du orker. Alle disse øvelsene kan du starte med f.eks. kun vektstang eller lette manualer. Så kan du øke smått i vekt og/eller antall repetisjoner over tid. Ha som utgangspunkt f.eks. at du skal klare mellom 8-15 repetisjoner 3 ganger for hver øvelse. Når du mestrer dette, så kan du øke vekten/motstanden på øvelsen. Da vi du klare færre repetisjoner. Kanskje 5-8. så pusher du med den nye vekten/motstanden til du igjen klarer 8-15 x 3. da øker du på nytt osv. Da har du en god progresjon hele veien. Når baseøvelser sitter godt og du er komfortable med å gjennomføre de uten noe «vondter» osv, så kan du tenke på å forandre litt på programmet. Ta inn noen nye øvelser som styrker muskler/områder du føler er viktig. Dette er bare et generelt forslag som ofte brukes når man er ny med styrketrening. Disse øvelsene gir mye «bang for the buck». Men Å sette opp et program for deg, er mye lettere om du har et klart definert mål for hva du vil oppnå😊
Anonym6789 Skrevet 7. august #55 Skrevet 7. august Har ikke samme inntrykk som deg. Mølle og høyintensiv timene har alltid venteliste her, og jeg treffer både unge og gamle på løpetur
AnonymBruker Skrevet 7. august #56 Skrevet 7. august Trener en kampsport og får kondisjonsbiten der. Derfor ser du meg kun gjøre styrke på treninggssenter. Anonymkode: ee33b...73f
Disney Adult Skrevet 7. august #57 Skrevet 7. august Jeg løper ute, og ser veldig mange andre som velger ute fremfor en tredemølle. Selv har jeg kun gått på treningssenter for å trene styrke. Blir så kjedelig å stirre i en vegg mens jeg jogger/løper, jeg vil heller se natur, og faktisk se at jeg beveger meg fremover.
AnonymBruker Skrevet 7. august #58 Skrevet 7. august Jeg bruker romaskin eller sykkel til oppvarming, og så trener jeg styrke. Får da både utholdenhetstrening og styrketrening. Det er, slik TS beskriver, ikke akkurat kø for å bruke verken tredemøller, sykler eller romaskiner der jeg går. Anonymkode: 3e483...bc9
AnonymBruker Skrevet 18. september #59 Skrevet 18. september Folk er forskjellige. Du hater styrke, jeg elsker det. Anonymkode: bce7d...9bd
AnonymBruker Skrevet 19. september #60 Skrevet 19. september AnonymBruker skrev (På 2.8.2025 den 7.52): Ser det på senteret jeg går, knapt noen over 30 rører tredemøllen og spinningsyklene. Er utelukkende styrkeapparater og tung styrke. Bør man ikke i tillegg trene utholdenhet? Og er det noen som synes styrke er gøy? Synes selv det er gørrkjedelig, men kanskje jeg ikke har knekt koden? Og følelsen en lang løpetur gir etterpå kontra styre er jo så mye bedre synes jeg Kan noen opplyse meg? Ser trendene på hva man trener har endret seg så mye de siste 10-15 årene Anonymkode: 9e3de...987 Det er fordi 95% av de som trener på gymmet ikke trener for å komme i bra form. Men for å se bra ut og sexy ut. De kikker på rumpa i speilet hele tiden. Anonymkode: b14c5...9dd
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå