Gå til innhold

Da er "Stinky" fra Mummitrollet "kansellert" pga. påstått rasisme

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

På et galleri i USA, ikke worldwide.

• Liker 8
  • Hjerte 1
  • Nyttig 8
Skrevet

Var det ikke bare et spesifikt bilde av han pga et symbol?

Skrevet

Så der er det bare å peke på noe og påstå det er rasistisk, eller ubehagelig, så blir det borte.... 

Sitat:

Dette var en kuratorisk avgjørelse for å skape et miljø der alle besøkende føler seg velkomne og lyttet til, sier blant annet bibliotekets pressetalsperson Fritzi Bodenheimer til Hufvudstadsbladet.

Talspersonen påpeker samtidig at det ikke finnes noe bevis for anklagene, som heller ikke er utdypet ytterligere. 

• Liker 7
Skrevet

Hva var bildet da?

Skrevet
colasolo skrev (19 minutter siden):

På et galleri i USA, ikke worldwide.

Nei, det var derfor jeg skrev "kansellert", men skulle sikkert har poengtert nøyere at det ikke gjaldt hele verden selvsagt. 

Skrevet (endret)

Dette er noe av det dummeste jeg har lest 🤣😂

Endret av Phoenix Heart
  • Liker 5
Skrevet
AprilLudgate skrev (8 minutter siden):

Hva var bildet da?

Har forsøkt å google, men klarer ikke å finne det. 

Skrevet

Det finnes mange forskrudde mennesker i USA.

Vi normale mennesker lot ungene våre se på Mummi, Pippi, og alt annet sånt «grums» som barna bør skjermes for.?

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet
Macro skrev (1 time siden):

Var det ikke bare et spesifikt bilde av han pga et symbol?

Nei, det var en sponsor av biblioteket som mente at Stinky kunne oppfattes som et "rasistisk symbol". Hva nå enn det betyr. Jeg klarer ikke i min villeste fantasi å skjønne hvordan noen kan oppfatte Stinky som rasistisk. Hva har en hårete liten sak med antenner på hodet med rasisme å gjøre?
Helt tragisk at de velger å fjerne Stinky på et så tynt grunnlag at de ikke selv vet hvorfor en gang. Dette er et kroneksempel på woke på sitt verste.

https://www.helsinkitimes.fi/culture/27566-moomin-character-pulled-from-new-york-exhibit-over-racism-concern.html

• Liker 20
Skrevet

Det har jo vært laget mange karikaturer over svarte mennesker opp igjennom tidene, og amerikanerne ser jo ettervern spøkelser på høylys da. Stinky ligner vel på den type karikatur de anser som utenkelig å vise fram. Stakkars, han er jo bare en Finsk fantasifigur. 

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet (endret)

Jeg har den koppen og har nå stått med lupe for å se hva som angivelig er galt. Finner ikke noe... Han er jo bare en hårete, gretten dott...

Endret av xQueenKx
  • Liker 6
  • Nyttig 2
Skrevet

Jeg skjønner ikke hvorfor de gjorde dette. En liten ramp bare.😊

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
xQueenKx skrev (1 minutt siden):

Jeg har den koppen og har nå stått med lupe for å se hva som angivelig er galt. Finner ikke noe... Han er jo bare en hårete, gretten dott...

Jeg har også den koppen.😄

• Hjerte 1
Skrevet
Lesehest1 skrev (Akkurat nå):

Jeg har også den koppen.😄

Kanskje den blir verdt masse penger nå😄

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
BobbySocks skrev (2 minutter siden):

Det har jo vært laget mange karikaturer over svarte mennesker opp igjennom tidene, og amerikanerne ser jo ettervern spøkelser på høylys da. Stinky ligner vel på den type karikatur de anser som utenkelig å vise fram. Stakkars, han er jo bare en Finsk fantasifigur. 

Jeg tenker at de som klarer å se Stinky som en karikatur av en mørkhudet person, burde gå i seg selv. Jeg forbinder i hvert fall ikke mørkhudede mennesker med hårete vesener med antenner på hodet, oransje nese og grå armer og bein. :ler:

xQueenKx skrev (Akkurat nå):

Kanskje den blir verdt masse penger nå😄

Det håper jeg, for jeg har en pent brukt Stinky-kopp på hytta! 😁

• Liker 6
Skrevet
Ardwinna skrev (1 minutt siden):

Jeg tenker at de som klarer å se Stinky som en karikatur av en mørkhudet person, burde gå i seg selv. Jeg forbinder i hvert fall ikke mørkhudede mennesker med hårete vesener med antenner på hodet, oransje nese og grå armer og bein. :ler:

Men om du kjenner den amerikanske historien så vet du at Stinky godt kunne vært en karikatur. Det er det som er så trist.

• Liker 3
  • Hjerte 1
Skrevet
Ardwinna skrev (1 minutt siden):

🥳🥳

• Nyttig 1
Skrevet
BobbySocks skrev (Akkurat nå):

Men om du kjenner den amerikanske historien så vet du at Stinky godt kunne vært en karikatur. Det er det som er så trist.

Men de kan ikke kaste rasisme på "alt", hvert fall ikke ting som kommer så langt vekk som Norden. Det er jo helt vilt at dét skulle ligge bak ideen om Stinky. Det gir ikke mening.

• Liker 5
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Skrevet (endret)
xQueenKx skrev (1 minutt siden):

Men de kan ikke kaste rasisme på "alt", hvert fall ikke ting som kommer så langt vekk som Norden. Det er jo helt vilt at dét skulle ligge bak ideen om Stinky. Det gir ikke mening.

Nei, det er jo det jeg sier, pga historien sin der de spøkelser på høylys dag. Disse folkene her har da aldri hørt om Finland, Mumutrollet eller Stinky. 

Man «ser» jo med den kulturelle ryggsekken man bærer på.

Endret av BobbySocks
  • Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...