Gå til innhold

Hjelp til farge i stue

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg lider av beslutningsvegring når det gjelder å bestemme meg for farge på veggene i stuen og kjøkkenet (åpen løsning) og håper noen kan komme med tips.

Har i dag lyse vegger i hele huset, ikke helt hvitt, men kanskje «letthet», «skumring» eller noe sånt. Det er behov for å male opp, men hvilken farge?

Jeg ønsker noe lyst, ikke nødvendigvis hvitt. Men heller ikke mye farger. Har tenkt litt på lys grå og kanskje noen vegger i en farge som passer til. Jeg er helt elendig med fargesammensetninger…. Rødt og gult er utelukket, grønt eller blått går an. Lys/mellomvariant av begge. Ser noen ganger på IG hvor ulike vegger males i ulike farger og synes det kan se veldig flott ut. 

Har en lys blå/lys grå sofa som må passe til veggene. Om noen har tips til farger blir jeg veldig takknemlig 🙏

Anonymkode: 76c83...a1b

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har fargen space. Veldig fornøyd med den. 

Anonymkode: 46966...ab4

Skrevet

Her spiller også lys og hvilket gulv du har mye inn, og hvilke farge det er på lister, tak og dører. 
En lys grønnfarge er veldig pent, og ofte veldig behagelig. Det kan potensielt skjære seg med sofaen da, men med riktig farge kan det også bli lekkert 😊

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Jeg har fargen space. Veldig fornøyd med den. 

Anonymkode: 46966...ab4

Ganske beige? Har du den på alle veggene? Eller noen vegger i kontrast?

ts

AnonymBruker
Skrevet
Daisy-love skrev (1 minutt siden):

Her spiller også lys og hvilket gulv du har mye inn, og hvilke farge det er på lister, tak og dører. 
En lys grønnfarge er veldig pent, og ofte veldig behagelig. Det kan potensielt skjære seg med sofaen da, men med riktig farge kan det også bli lekkert 😊

Store vindu hvor kveldssolen kommer inn. «Vanlig» parkett (går kanskje i gult)

ts

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Daisy-love skrev (3 minutter siden):

Det er faktisk sofaen som gjør det vanskelig… Tenker kanskje en blåfarge kan passe, men usikker. 

ts

• Liker 1
Skrevet

https://www.fargerike.no/farger/gronn/?srsltid=AfmBOooZz2QlPX7K7IFpMVkq3jpjOdskwZnR7mL5YIBCoP4uyPVWm2du&pageIndex=1&viewMode=Inspo Her er mange fine grønnfarger 😊 Noen er mer mørke da, men jeg synes f.eks Timian og Pale Linen er fine for å ta ett par. 

https://www.fargerike.no/farger/bla/?srsltid=AfmBOorb02PNGbrx8wNN1JX6t2oI-ReCxoQwEvTOPhaO1NgAlBWy6bNI Samme, men med blått, og der er Nordic Breeze og Linblå fine synes jeg, men gjerne for mye blått for deg? 🤔

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Space som er nevnt er også min favoritt. Den er beige, men har nok grålig i seg at den aldri virker gul. Og lys nok til å ikke være påtrengende. Malte stuen med den for to år siden, likte den så godt så malte også kjøkken i samme farge for å få helhet mellom rommene. 

Anonymkode: 86284...fd4

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det er faktisk sofaen som gjør det vanskelig… Tenker kanskje en blåfarge kan passe, men usikker. 

ts

Gå til en malebutikk og plukk ut noen fargeprøver. Så tar du de med hjem og holder dem opp mot sofaen. Da ser du om fargen passer.

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

ts

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Store vindu hvor kveldssolen kommer inn. «Vanlig» parkett (går kanskje i gult)

ts

Med gult i gulvet, og med sofaen så kan det være vanskelig ja, men ikke umulig. Det er noen her inne som er helt fantastiske på dette 😊 Jeg kan bare litt, så forhåpentligvis vil noen av dem komme innpå 😊

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Vi har fargen krydderurt i stue/kjøkken, litt sånn lys grågrønn. Nå er stort sett alt vårt interiør hvitt, bortsett fra sofaen som er lys grå. Med tanke på pledd, puter, duker osv så bruker jeg mye kobber- og rustfarger. Vanlig parkett her også (ask tror jeg). Jeg er langt i fra noen ekspert, men det funker hjemme hos oss. 

Anonymkode: 927ae...546

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jotun Sand er jo nøytral beige, relativt lys men dempet. Fint bakteppe.

Liker du gulaktige beige kan du se på Soft eller Skandinavisk lys.

Fargerike har en farge jeg vurderer som heter Elvesand. Den ser lekker ut på bilder.

Anonymkode: ecf82...17c

AnonymBruker
Skrevet
Daisy-love skrev (13 minutter siden):

https://www.fargerike.no/farger/bla/?srsltid=AfmBOorb02PNGbrx8wNN1JX6t2oI-ReCxoQwEvTOPhaO1NgAlBWy6bNI Samme, men med blått, og der er Nordic Breeze og Linblå fine synes jeg, men gjerne for mye blått for deg? 🤔

Jeg elsker blått 😊 er bare usikker på hva det passer sammen med og om det passer til sofaen. Tanken er å male mesteparten av stue/kjøkken lyst (ikke kritthvitt) og en langvegg + en kortvegg i stua i kontrastfarge. Og kanskje en vegg på kjøkkenet - vises fra stua. 

ts

Skrevet

Undertonen i gulvet ditt bestemmer fargen.

Har du bilde i dagslys?

AnonymBruker
Skrevet

Vi skal male Marrakesh, har forelsket meg helt i den. Men den er kanskje for mørk til deg?

Ellers gå etter noe med litt gult i om gulvet er gul og du har bomull på listene dine, dvs blå som vipper mot grønt, grønn som vipper mot gul, beige/sand uten for mye rødt, gråtoner med litt gult i. Mange lekre jordfarger også om dagen 😊👍 Vi har tidløs fra før - men den regner jeg med er for lys til deg. 

Anonymkode: 9fc41...e94

AnonymBruker
Skrevet
AprilLudgate skrev (24 minutter siden):

Undertonen i gulvet ditt bestemmer fargen.

Har du bilde i dagslys?

Nei, dessverre. Men vanlig parkett skjærer vel ofte mot gult?

ts

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Vi skal male Marrakesh, har forelsket meg helt i den. Men den er kanskje for mørk til deg?

Ellers gå etter noe med litt gult i om gulvet er gul og du har bomull på listene dine, dvs blå som vipper mot grønt, grønn som vipper mot gul, beige/sand uten for mye rødt, gråtoner med litt gult i. Mange lekre jordfarger også om dagen 😊👍 Vi har tidløs fra før - men den regner jeg med er for lys til deg. 

Anonymkode: 9fc41...e94

Veldig usikker på Marrakesh, litt «redd» brunaktige farger, innbiller meg at det kan bli litt «tungt». Har som sagt helt lyse vegger i dag og er veldig usikker på om jeg i det hele tatt skal ha farger på veggene. 

Jeg er ikke spesielt glad i gultoner og håper å finne noe som ikke krasjer helt med gulvet.

ts

AnonymBruker
Skrevet

Vi har 4017 Pilasterblå: https://www.fargerike.no/farger/bla/pilasterbla/. Vi kjøpte seks små malingsprøver på Jernia og malte her og der før vi bestemte oss. Da får man sett fargene i ulikt lys, opp mot sofaen osv.

Anonymkode: 103da...79a

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Vi har 4017 Pilasterblå: https://www.fargerike.no/farger/bla/pilasterbla/. Vi kjøpte seks små malingsprøver på Jernia og malte her og der før vi bestemte oss. Da får man sett fargene i ulikt lys, opp mot sofaen osv.

Anonymkode: 103da...79a

Den var veldig fin 😊 Har dere den i hele rommet? Eller kun som kontrastfarge? Vet ikke om det i hele tatt er noen som har kontrastvegger lenger… Men jeg tror det blir for mye for meg å ha farge på alle veggene 😂

AnonymBruker
Skrevet

Vi har en grå farge i stuen sammen med kveldshimmel som kontrastvegg, og jeg blir aldri lei av de fargene ;) 

Anonymkode: 076c8...25c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...