Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Stoler dessverre ikke nok på menneskers etikk og moral til å være for aktiv dødshjelp. Alt for mange kyniske pårørende som venter på arv, og ubevisst eller bevisst vil få den syke til å føle seg som en byrde. Er redd mange ikke vil være til bry, og tar livet sitt med aktiv dødshjelp pga. det. Helt vanlig å bli deprimert med alvorlig sykdom, og er man psykisk langt nede så tenker man ikke klart. 

Anonymkode: fa97c...b92

Du har et godt poeng her og jeg er helt enig. 

Den verden vi ser, er ikke en verden vi kan takle aktiv dødhjelp i. 

Anonymkode: 47819...c7d

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Man kan få dø av alderdom, ikke pines av sykdom. 

Anonymkode: 2d749...8a0

Man pines ofte av sykdom.

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er så absolutt for aktiv dødshjelp, i de tilfellene hvor det er snakk om fysisk  langt fremskreden uhelbredelig sykdom. Det er inhumant å la mennesker lide seg igjennom der de vet at det som gjenstår av deres liv, er smerte og død.

Jeg  er eldre, og har i  løpet av min levetid opplevd å miste flere personer som har stått mer nær. Sittet ved dødsleiet og ønsket av hele mitt hjerte at de skal slippe å lide mer, at de skal få dø, uten mer lidelse. Jeg håper at når det blir min tur, er noe jeg kan velge selv, at nå er det nok..la meg få slippe mer. Jeg snakker nå om fysisk sykdom som er uhelbredelig.

Når det gjelder psykiske lidelser, så synes jeg nåløyet for å få aktiv dødshjelp, skal være ytterst smalt, jeg er klar over at psykiske lidelser kan gi stor smerte, men behandlingsmulighetene er langt bedre, og en person som er i psykisk uhelse, kan ha dårligere dømmekraft i sin tilstand.

Reglene må være strenge, uansett.

Anonymkode: 7839b...a52

• Liker 2
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg blir kvalm av at så mange naivt sier ja til aktiv dødshjelp! 

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg er for. Vi skal uansett dø, og det bør være opp til den enkelte å fremskynde datoen når man vet hvilken vei det går og man har store smerter. Det er straffbart å la dyr lide unødig, så hvorfor er det lov med mennesker? 

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg blir kvalm av at så mange naivt sier ja til aktiv dødshjelp! 

Uten å underbygge hva du mener på noen måte, typisk innlegg fra en anonym bruker..

AnonymBruker
Skrevet
K.B. skrev (18 minutter siden):

Uten å underbygge hva du mener på noen måte, typisk innlegg fra en anonym bruker..

"Typisk anonym"? Typisk meg ville vært bedre. Jeg står hundre prosent for min mening. Og du kan lese det jeg har skrevet før i tråden så ser du hva jeg mener. 

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Helt for, men så klart under strenge regler og ordentlige forhold. 

En i bygda her fikk ASL og ymtet frempå at vis hun kunne velge ville hun gjerne ha dødd med verdighet og tilstedeværelse med sine nærmeste, enn å bli en grønnsak(hennes ord). 

Jeg så moren min ligge i store smerter med morfinpumpe på sitt dødsleie med kreft ,og de bildene og lydene jeg sitter igjen med unner jeg ikke min verste fiende engang. 

Så klart er den ultimate drømmen at det kan kureres, men hva med alle de som står i sykdommen, og ønsker å dø med verdigheten i behold? Skal de bare pines og vente? Hva om det var din nærmeste som lå og gruet seg til tale muligheter, tilstedeværende og motorikk forsvant for å så vente på å dø? 

Anonymkode: 64235...d25

• Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

(👆🏻 meg over. Mente ALS, og ikke ASL som telefonen og autokorrektur påstår)

Anonymkode: 64235...d25

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror at mange som er imot aktiv dødshjelp, skifter mening etter å ha fulgt sin nærmeste gjennom et langt sykdomsforløp og erfarer hvor grusomt det blir for mange på slutten.

Dum Dum Boys synger: "Det finnes ikke piller for møkkete vann", og det finnes ikke behandling og lindring for alt.

Anonymkode: 779da...ede

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

"Typisk anonym"? Typisk meg ville vært bedre. Jeg står hundre prosent for min mening. Og du kan lese det jeg har skrevet før i tråden så ser du hva jeg mener. 

Hvordan skal jeg koble det med en uttalelse helt uten begrunnelse: "Jeg blir kvalm av at så mange naivt sier ja til aktiv dødshjelp! "
Du får komme med en begrunnelse for hvorfor du mener dette, hvis ikke er det jo omtrent som å rope en tilfeldig setning i skogen.

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 1.8.2025 den 16.52):

Er i mot. Ingen skal bestemme om et menneske skal leve eller dø.

Anonymkode: c79a5...8c8

En må selv bestemme om nok er nok. Hvorfor skal man lide om man ikke har framtidsutsikter?

• Liker 1
Skrevet

Er helt imot.
Joda, det fins sikkert tilfeller der en slik mulighet hadde vært ønskelig.
Det oppveier likevel ikke at det mest sannsynlig vil ende opp som et gigantisk sparetiltak for helsevesenet. Som i Canada. "Dessverre, vi kan ikke gi deg støtte til rullestolheis, men vi kan hjelpe deg å dø".

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

For. 

Anonymkode: e6064...28d

AnonymBruker
Skrevet

Ja, er absolutt for.

Anonymkode: 5f481...c4c

Skrevet

Jeg er for.

Jeg mener at staten burde legge bort religions tullet, for det er mange moderate religiøse som også er for dette. Om jeg blir gammel å syk vil jeg heller være død enn å ligge halvveis død i en sykeseng på eldrehjemmet. Også bedre at familien rundt vet at jeg skal dø enn at jeg skal lide i en seng på sykehjemmet. Vi skal være et fritt land, vi får bare ikke lov til å velge når vi skal dø? Tipper selvmordsraten hadde gått betraktelig ned også, for tror det er mange som er veldig syke som avslutter livet fordi Norge ikke kan gi dem en verdig død.

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
TheLegendBellaGoth skrev (10 timer siden):

Jeg er for.

Jeg mener at staten burde legge bort religions tullet, for det er mange moderate religiøse som også er for dette. Om jeg blir gammel å syk vil jeg heller være død enn å ligge halvveis død i en sykeseng på eldrehjemmet. Også bedre at familien rundt vet at jeg skal dø enn at jeg skal lide i en seng på sykehjemmet. Vi skal være et fritt land, vi får bare ikke lov til å velge når vi skal dø? Tipper selvmordsraten hadde gått betraktelig ned også, for tror det er mange som er veldig syke som avslutter livet fordi Norge ikke kan gi dem en verdig død.

Og du vet sikkert at det er greit at du blir drept heller enn dø normalt? For jeg hadde ikke ønska det for mine,det ville jeg syns var forferdelig. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er for. I utgangspunktet for de som allerede er døende. 

Min største skrekk var de første 30 årene av livet mitt å dø. Nå er det ikke det, men å vite at jeg er døende og at jeg skal dø sakte og i smerte. Jeg vil ha muligheten hvis jeg skulle få uhelbredelig kreft, ALS, Huntingtons. Altså det er så mange grusomme sykdommer. 

Bare se på dødsenglene. Folk tar selvmord om de vil. Og noen klarer det ikke å selv og har endt livet sitt på sånne grusomme måter 😢 noen kan ikke reddes, og da fortjener man å forlate livet når/hvordan man ønsker, og med verdighet. Kanskje med familien samlet rundt seg 💔

Anonymkode: fc58e...b8b

• 3 uker senere...
AnonymBruker
Skrevet

100% imot aktiv dødshjelp/assistert selvmord. Vi må dessverre akseptere at lidelse er en del av livet, uansett hvor skummelt og vondt det er. Nå mener jeg selvfølgelig ikke den lidelsen man kan bli påført av andre mennesker - håper det er åpenbart! Det bør ikke aksepteres, men bekjempes. 

Helsepersonell eller andre mennesker skal ikke pålegges å ta liv, og dersom noen aktivt ønsker å jobbe som «barmhjertighetsbøddel», lurer jeg virkelig på hva slags motivasjon som ligger bak. Og hvis det innføres i Norge, kan vi da klandre mennesker som tar livet av mennesker som selv sier de ønsker å dø? Er det ikke da deres kropp og deres valg til tross for at de involverer et annet menneske i prosessen? Eller er det kun OK dersom staten bestemmer premissene for hvor og hvordan det skal foregå? 

Og hvor skal grensen gå? Uhelbredelig sykdom? Alderdom? Funksjonsnedsettelse? Psykiske lidelser? Canada har åpnet for assistert selvmord av mennesker innenfor alle disse gruppene. Det finnes eksempler på mennesker der som søker om assistert selvmord der fordi de sliter psykisk eller fordi de ikke har råd til å ta vare på seg selv på grunn av helseutfordringer og funksjonsnedsettelser. Og disse søknadene innvilges. Hva får oss til å tro at «strenge reguleringer» ikke kan tøyes og utvides i Norge på sikt også?

Vi skal alle møte døden. Noen opplever kanskje mer lidelse i livet og i perioden før døden inntreffer enn andre. Det er vondt, men det er også midlertidig. Dessuten vet jeg ikke om et mennesket som ligger på dødsleiet og kveles til døde (et hyppig eksempel i disse diskusjonene) faktisk lider i dødsøyeblikket. Jeg har ingen erfaring med å dø, og kanskje prosessen oppleves totalt annerledes for den døende enn for oss som står og ser på eller hva den døende hadde forestilt seg. Hvem vet. Vi får alle oppleve døden på en eller annen måte. 

Jeg håper vi kan leve i et land og i en verden der vi hyller menneskelivet og kan nærme oss døden og lidelsen med aksept og medfølelse. 

Anonymkode: 02ac8...59b

• Nyttig 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...