Gå til innhold

Livet etter journalist utdannelsen

Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest

Jeg er straks ferdig med journalist utdannelse. Drømmen er og har alltid vært å bli journalist i et magasin. Skrive spennende og aktuelle reportasjer om interesante mennesker, skjebner og ting som skjer.

Problemet er at jeg ikke aner hvordan jeg skal gå frem eller hva jeg skal gjøre. Jeg har masse tiltakslyst, god fantasi og er kompetent nok til å jobbe i et magasin. Men hvordan bevise det for den rette vedkommende?

Noen flere som er i samme situasjon/lignende?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

* Søk på jobber utlyst i fagbladet Journalisten.

* Kontakt redaksjonssjefer og vis dem artikler du har skrevet.

* Hvis du skal jobbe deg innafor - aldri, aldri si nei til en jobb før du føler deg trygg på din posisjon i den aktuelle redaksjonen.

* Kontakt gjerne Frilansjournalistene i Norsk Journalistlag for tips om å jobbe frilans.

(Og lær deg at "journalistutdannelse" skrives i ett ord... ;) )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har dere ikke hatt praksis som en del av kurset?

Kontakter er alfa og omega i mediebransjen, og praksis er en super måte å få lilletåen innenfor et sted, lære hvordan ting fungerer og knytte kontakter.

Sommervikariater er en annen god innfallsvinkel, men jeg tror fristene hos flere redaksjoner allerede har gått ut for denne sommeren.

Følg med på Journalisten som Champagnepiken anbefaler (www.journalisten.no).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er i samme situasjon, men vurderer fortsatt å studere et år til.

Første bud for deg er kanskje å skru ned forventingene dine. Å få seg fast jobb som journalist er hardt i seg selv, å få en stilling i et magasin et par hakk verre.

Skaff deg så mye erfaring som mulig, du kan jobbe frilans eller forsøke å få en jobb i en lokalavis (der mange må regne med å begynne karrieren).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

En del av de journalistene jeg kjenner har studert mer, ja, for å få spisskompetanse blant annet. Andre hadde studert på forhånd, så de hadde gode kunnskaper innen felt de ville jobbe. Ikke søk bare èn type jobber, det finnes mange typer jobber for en journalist. Ei jeg kjenner jobber som koordinator/informasjonsmedarbeider m.m i en ganske kul organisasjon - hun søkte seg dit heller enn å jobbe i aviser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

For det første kan du rett og slett ikke regne med å gå rett fra skolebenken og rett inn i en fast fulltidsjobb. Det er ikke slik det fungerer i denne bransjen! Du må dempe forventningene dine kraftig.

Ta kontakt med magasiner, aviser etc og hør om du kan få gjøre noe for dem. Særlig vil jeg anbefale å kontake redaksjonen du har hatt praksisperiode i. Hvis du har gått på en av de offentlige høyskolene har du jo hatt en lang praksisperiode i en redaksjon. Jeg har selv gått på høyskolen i Oslo og veldig mange av mine medstudenter fra den tiden jobber fortsatt i de redaksjonene de hadde praksis i.

Vær innstilt på at skal du komme noen vei i mediebransjen må du jobbe hardt, og du må jobbe til alle mulige rare tider på døgnet. Man kan ikke si nei til noen jobbmuligheter - uansett om det er dårlig betalt og kjedelig.

Hilsen ei som har gått gradene fra lokalavis med korkonserter, julemesser etc via høyskolen og til en av de store osloredaksjonene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest_trådstarter_*

Hei og takk for mange fornuftige svar!

Ja, jeg har hatt praksis en en relativt stor avis, og skal prøve på å få jobbe mer for dem. Har også blitt tilbudt litt jobb for dem som jeg skal benytte meg av. Det er riktignok ikke drømmen i utgangspunktet, men jeg er klar over at man må jobbe seg oppover.

Grunnen til at jeg er så i villrede er at jeg er i tvil om hva som er best. Skal man satse på å jobbe i avis/lokalavis i noen år for erfaringens skyld? Eller kunne det være like lurt å flytte til Oslo først som sist og jobbe skikkelig for å få frilanse for noen av magasinredaksjonene? Hva er mest fornuftig å gjøre liksom. Det handler jo veldig om å være på rett plass til rett tid...

Uten å disse noen av magasinene, men mye av stoffet i dem er skikkelig jalla. Mange av dem kunne trenge et lite løft, rett og slett. Sier ikke at jeg er den rette til å gjøre det, men jeg vil gjerne være med å skrive seriøse og engasjerende artikler. Er temmelig lei av 10 ulike sexstillinger, "slik får du den perfekte huden" og orgasmetips. Joda, det hører med, men mye har vi faktisk lest tusen ganger allerede...Så jeg føler virkelig at jeg har noe å tilføre et magasin. Trenger bare å få foten innenfor...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Hei

Jeg har en lederstilling i en avisredaksjon, og vil anbefale deg både å justere ned forventningene dine noen hakk og å skaffe deg erfaring fra en mindre redaksjon før du sikter mot stjernene. Behold gjerne drømmene dine, men sørg for at du har den ballasten som trengs når sjansen endelig byr seg. Ut av det jeg leser, høres det ikke ut som om du er der ennå. Beklager hvis det høres brutalt ut, men det er enda mer brutalt når du møter sånne som oss i jobbintervjuer :) Lykke til videre!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...