Hareena Skrevet 3. august #41 Skrevet 3. august AnonymBruker skrev (På 28.7.2025 den 12.13): Det er nok av idioter på veiene som ikke har lært at de skal slippe forbi om de ikke kan kjøre fartsgrensa. Det har vært alt mellom 10 og 50 km for sakte gjennom mye av sommertrafikken her. Ser en stor forandring bare ved å krysse grensen over til Sverige, Danmark eller Finland. På en strekning vi vanligvis bruker ca 50 minutter, ble det brukt over 5 timer denne sommeren. I tillegg har du de som bryter vikeplikten, kjører i feil kjørebane gjennom svinger, kjører over evne med at de ikke klarer å ligge i sitt eget felt og ikke minst alle som surrer med en mobil, utsikten eller alt mulig annet. Senest i går kjørte jeg en strekning på 6.5 km som skulle ta maks 9 minutter. På denne strekningen kjørte en av bilene 25 km under fartsgrensa, 2 syklister veiva midt i veien og tok bilder (bokstavelig talt). De fant det for godt å bare stoppe midt i 80-sonen midt i veien. I tillegg var det 3 biler som kjørte langt over i mitt felt på fylkesveien pga mobil, utsikt og manglende oppmerksomhet. Er du saktekjørende eller syklende KJØR INN TIL SIDEN OG SLIPP FORBI!!!!! HA FULLT FOKUS PÅ VEIEN! På tide at politiet faktisk tar de gærningene der. Jeg har gitt nok beskjeder til bilister om at hvis de ikke skjerper fokuset og kjøringa så blir de anmeldt. Har som regel da tatt video opp i lengre tid i forkant av livsfarlig oppførsel i trafikken. Jeg er ikke interessert i å få en møteulykke fordi sjåføren vingler som det skulle være reneste fyllekjøringa og kjører innesvinger på veier hvor de må ta yttersvinger og ligge i sitt eget felt. Det er kun millisekunder som har gjort at de har hatt flaks og overlevd. Ene dama var så ekstrem at hun lå mer på hvitstripa på motsatt side av veien enn på sin egen. Da hun begynte å kjøre utenfor denne også og biler kom i mot måtte jeg ligge på tuta til hun faktisk stoppet. Resultatet var en mobiltelefon og null fokus på veien. Anonymkode: 2e9dd...3c8 Du framstår som en rolig og avbalansert sjåfør… 1
AnonymBruker Skrevet 3. august #42 Skrevet 3. august AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg bor i Odda. Høye fjell, vestlandsveier og altfor mye turister i forhold til hva vår bykjerne har infrastruktur for. Fra mai til september er det et rent helvete å skulle besøke barnas besteforeldre, kjøre til Mikkelparken, til vidda, badedammen i Tyssedal, legetime i Haugesund (sentralisering). Jeg skal ikke begynne på situasjonen ved Låtefoss engang, hvor 5-6000 passerer i døgnet over en bro hvor det flommer over av gående turister i alle aldre. Jeg har brukt 1 time på en strekning som vanligvis tar MAKS 15 MINUTTER. Kø, bremsing før hver sving og ellers bildetaking underveis. Når vi endelig har klar vei, og jeg er bil nr 18 i køen av minst 30 biler, ligger det en ... gulp ... bobil fremst. Som. Kjører i 27 km/t i ... 80 sona (!!!) Det er gul linje, lange strekker, et par insnevringer av vei. Jeg opplever også 36 i 80 sona, forbi mange lommer. Hvorpå jeg ligger bak, signaliserer/spør om jeg kan få slippe forbi denne bremsefesten som sliter mer på bilen og gjør at jeg ikke rekker avtalen min selv om jeg allerede la inn ekstra tid for å gjøre nettopp dette. Slipper de forbi? Selv etter flere km? Nei. Jeg observerer at vi har motorsyklist bak oss et lite stykke. Ved neste anledning legger jeg meg godt til høyre. Det gjør ikke bilen foran, som ikke enser å bruke speilene sine, vise hensyn. And I kid you not, motorsyklisten kjører forbi - og gasser ikke videre. Legger seg inn foran den hensynsløse sjåføren. Da ser jeg at det sitter 2 stk på motorsykkelen. OG BEGGE VINKER FEBRILSK TIL SJÅFØREN OM Å LEGGE SEG INN I BUSSLOMMA OG SLIPPE TRAFIKKEN FORBI! Jeg fikk frysninger. Takk!!! Gjorde sjåføren det? Nei ... Men takk for at dere prøvde. Ikke bare er denne atferden i trafikken hensynsløs, den er farlig. Jeg som ligger bak på disse veiene - som egentlig ikke er altfor ille (de kan godt bli utbedret!), slipper gassen før en sving. Sparer på bremsene/hjulene. Klarer fint å holde avstand. Jeg må være mye mer pålogga når vi kjører så sakte som dette/vingler opp og ned i fart. Jeg blir mer sliten i hodet. Hva er problemet med å slippe trafikken forbi? Har du 3 eller flere biler bak deg, så er DU problemet. Hvorfor skal du stjele andre sin tid? Hvis du går opp en sti på fjellet, slipper du andre turgåere forbi når du skal knipse et bilde/ikke klarer å holde tempoet? Eller skal de innfinne seg etter deg - i tillegg til å ikke bli irritert/"miste temperamentet"? Mitt poeng til slutt er ikke at folk som er ukomfortable med veien/holde farten oppe/ikke har gode ferdigheter når det gjelder å kjøre bil, skal presses inn i en farlig situasjon. Poenget er å slippe forbi trafikken som mestrer veien dere kjører på, for å unngå å skape farlige situasjoner. Og vise menneskelig hensyn. Blir dere ikke flaue av det motsatte, reinspikka egoisme? For hva annet kan det kalles, å hindre andre og så komme på unnskyldninger for å rettferdiggjøre det? Anonymkode: f2eb2...ce4 Kjenner det så godt igjen!! Jeg blinker og vinker til disse jævla rullende festivaldoene også, men jeg tror de fleste er bare så ufattelig nedsløva mikrohjerner at de ikke klarer å forstå budskapet en gang. "Veien er jo helt tom for biler", ja, foran deg... Som sagt, de fleste har ikke en gang justert speil. De ser og merker ingenting. Anonymkode: bb86b...e8b 4
Hengebuksvinet Skrevet 3. august #43 Skrevet 3. august AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jeg har vel aldri ligget bak folk som har kjørt 20 km under fartsgrensen, og isåfall er det jo lett å kjøre forbi. Leser stadig om at politiet hanker inn folk som kjører altfor fort. Merker det selv også, at å ligge litt over/på fartsgrensen er noe folk synes er for sakte og må forbi. Anonymkode: 5f44a...e43 Nei, det er ikke alltid det. Kommer an på trafikk imot og veistrekningen generelt. 1 2
-jk- Skrevet 3. august #44 Skrevet 3. august Jeg kjører mye med campingvogn, men med elbil foran er det null problem å følge trafikken og fartsgrensa. Unntaket er om veien er dårlig, med mye humper og telehiv. Da må jeg ofte kjøre saktere for ikke å ommøblere hele vogna underveis. Men personlig er jeg helt allergisk mot å ha biler bak meg som vil forbi, så jeg kjører typisk til siden bare jeg får de i bakspeilet. Selv om de fortsatt er 500m bak. Skjønner ikke helt hvorfor andre synes det er helt ok med "hale"... 5
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå