Gå til innhold

Heltidsstudier og tidsbruk

Gjest allium

Anbefalte innlegg

Gjest allium

Jeg er blitt heltidsstudent igjen. Det er så lenge siden sist at jeg har glemt hvordan det var den gangen...

Men nå... jeg kan ikke huske sist jeg hadde så gode dager. Studerer over nettet, og får bare A'er på innleveringsoppgavene, men jeg tror ikke jeg bruker mer enn fire timer hver dag.

Er dette vanlig? I så fall må jeg si: Jammen har studenter det godt!

Gleder meg til to måneders sommerferie...

Det jeg lurer på er: Dere som studerer heltid, hvor mye tid bruker dere pr. dag? Burde jeg egentlig lese mer? Får jeg en kjempesmell når eksamen nærmer seg, tro?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest *Snart medlem*

Som student pleide jeg å arbeide ca 6 timer hver dag. Største delen av semesteret gikk med til forelesninger/lesing, og avhengig av litteraturmengden på faget, var målet og lese 30-50 sider hver dag, inkluderte å skrive gode notater.

Ut over i semesteret ble det også en del kollokvier, og i slutten av semesteret repetering, renskriving av notater og løsing av gamle eksamensoppgaver. Jeg var veldig strukturert, og veldig metodisk i innlæringen.

4 timer høres kanskje lite ut nå, men sjansen for at det blir sene kvelder når det nærmer seg eksamen og du må pugge og repetere, er jo tilstede.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Hei:)

4 timer er vel ikke så mye, og det kreves mer av deg hvis du går på et universitet eller høyskole. selvfølgelig er det stor forskjell på hva man studerer, en medisinstudent bruker nok opp til 12 timer på lesing, mens andre igjen nøyer seg med mindre. Jeg studerer sykepleie, og første året er ikke så krevende, men likevel går det med mange timer hver dag til studier, det er veldig mye å sette seg inn i som sykepleier, og det blir bare mer og mer krevende etter hvert. alt avhenger av pensumsmengden, og din evne til å jobbe effektivt, og tilegne deg kunnskap. hvor gammel er du ettersom det er så lenge siden du studerte?:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror det er ganske forskjell fra studium til studium hvor mye som kreves.

Akkurat nå er jeg inne i en veldig hektisk periode, har vært på skolen i 13 timer hver dag f.o.m søndag. Som oftest blir det mindre, i snitt tipper jeg 7-8 timer hver dag i ukedagene, men det er vanskelig å måle, blir ofte litt programmering på kveldstid med tv-titting samtidig. Kan jo ikke sette det opp som en fullverdig time! ;)

NTNUs heltidsstudent skal studere 48 timer i uken, da hele timer og uten pauser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjest1

Selv er jeg stort sett på skolen 6-8 timer hver dag. Men, nå har jeg i gjennomsnitt knappe 4 timer undervisning hver dag + et par kollokvier i uken. Så det blir jo egentlig ikke mer enn 4 timer effektiv lesing på meg heller, selv om jeg er på skolen dobbelt så lenge.

I perioder er det rolig med korte dager, mens i andre perioder - særlig når en skal levere inn oppgaver og når det nærmer seg eksamen - blir det fort til at en er på skolen i 10 timer. Uansett pleier det å bli litt arbeid på kveldstid også, om det er surfing etter stoff til en oppgave, lesing (da hovedsaklig de litt enklere fagene) - men det blir jo så klart ikke like effektivt som på lesesalen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest -eline-

Skulle ønske jeg kunne kun brukt 4 timer! Jeg har kun praktiske oppgaver og essayskriving, og bruker vel rundt 8-9 timer daglig mandag-fredag + 3-4 timer lørdag og søndag. Har kun 1-2 timers forelesning på mandager og 2-3 timer med veiledning (gruppeveiledning, personlig har jeg vel 40-45min med veilederen) på fredager. De to-tre siste ukene før innlevering så sitter jeg likevel døgnet rundt omtrent for å bli ferdig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg bruker 8 timer om dagen i ukene, og jeg har godt over 200% studiebelastning.

I eksamenstiden bruker jeg gjerne 12-14 timer i døgnet på lesing, også i helgene.

Skulle jeg tatt kun 30 stp dette semesteret hadde det holdt lenge og vel med 4 timer :) Og det med gode karakterer tror jeg!

Men som andre har nevnt, kommer an på fag og på hva som ligger for deg. Jeg bruker mye mere tid på økonomiemner enn jeg gjør på statsvitenskap, selv om de er like store.

Endret av lil
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Har i gjennomsnitt 3 timer forelesning hver ukedag. bruker nok ikke mer enn ca 3 timer daglig på lesing. Men så jobber jeg jo 3 hele dager i tillegg til fulltidsstudium, så jeg synes forsåvidt studietida er ganske så slitsomt. Har ikke hatt en frihelg siden i sommer. :forvirret: Å ikke jobbe ved siden av studier er ikke noe alternativ for meg, siden det er i deltidsjobben jeg får viktig praksis som jeg ikke får på skolen. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...