AnonymBruker Skrevet fredag kl 12:48 #1 Skrevet fredag kl 12:48 Hun har kommet inn på psykologistudier i Tromsø. Vi bor i Oslo. Er det «normalt» å kjøre dem opp første gangen? Det vil jo brått koste mange tusen i både bensin og overnattinger. Men hun må jo innrede seg, få seng, skrivebord ol. Hun skal bo i en større blokk for kun studenter. Hva trenger hun ha kjøpe inn? På forhånd, tusen takk for svar! Anonymkode: d446d...ad3
AnonymBruker Skrevet fredag kl 12:52 #2 Skrevet fredag kl 12:52 Mange tar jo sånne begivenheter som årets ferietur. Vil si det kommer an på hvor gammel hun er. Hva hun trenger kommer jo an på hva som er der hun bor, om det er møblert eller ikke. Utenom seng og skrivebord så må hun jo ha far, glass, bestikk, panner, skjærefjøl, ildfast former, utstyr til å lage mat med, kniver, kanskje kjøleskap, håndklær, vaskemidler, sengetøy. Alt det man trenger for å leve helt enkelt. Anonymkode: 57027...444 18 2
AnonymBruker Skrevet fredag kl 12:53 #3 Skrevet fredag kl 12:53 Jeg hadde nok ikke kjørt datteren til Tromsø. Hun er gammel nok til å reise selv. Når det gjelder inventar, er det normalt å leie noe som er møblert som student. Du sier hun skal bo i en blokk for studenter, da vil jeg tro den er møblert med det hun trenger? Jeg ville satt henne på flyet og bestilt en ekstra bagasje til henne. Det er greit å ikke ha med seg alt for mye i starten. Heller se hva hun får behov for etter hvert. Anonymkode: 9affe...268 3 1
AnonymBruker Skrevet fredag kl 12:54 #4 Skrevet fredag kl 12:54 Tror ikke det er uvanlig å kjøre studenten første gangen ved flytting, det ser jeg flere gjør ihvertfall. Tar det som en tur ☺️ sikkert greit for henne også med litt hjelp og veiledning Anonymkode: 348f0...fe3 4 2
NakenPanda Skrevet fredag kl 12:57 #5 Skrevet fredag kl 12:57 (endret) De fleste student boligene har jo enkle møbler så er vel ikke så mye som trengs å skaffes, TV, kjøkken ting dekor sengetøy, alt kan kjøpes lokalt når dere kommer opp, hvis det er blokk er det vel Prestvannet studenthjem. Fly er horribelt dyrt nordover i feriesesongen, men siden det tar 2 dager med kjøring hver vei er det fremdeles billigere. Endret fredag kl 12:59 av NakenPanda 5
AnonymBruker Skrevet fredag kl 13:01 #6 Skrevet fredag kl 13:01 Når jeg studerte i trømsø så fløy jeg fra Stavanger. Kjøpte billige ting jeg trengte når jeg kom der, inkludert dyne og sengetøy. Greit å bare reise opp med 1 koffert for det bygger seg opp til en del kofferter på vei hjem igjen etter endt studie Anonymkode: 4a506...e6e 2 1
Fremmed fugl Skrevet fredag kl 13:08 #7 Skrevet fredag kl 13:08 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Hun har kommet inn på psykologistudier i Tromsø. Vi bor i Oslo. Er det «normalt» å kjøre dem opp første gangen? Det vil jo brått koste mange tusen i både bensin og overnattinger. Men hun må jo innrede seg, få seng, skrivebord ol. Hun skal bo i en større blokk for kun studenter. Hva trenger hun ha kjøpe inn? På forhånd, tusen takk for svar! Anonymkode: d446d...ad3 Tenker at det handler om hva du har tid å økonomi til. Hvis det er umøblert så må hun få kjøpt litt enkle møbler, men er vel sikkert mange studenter som flytter som selger på FINN. Personlig tenker jeg at det er en nyttig læring å bli voksen for din datter å ordne mye selv. Så kan du istedenfor komme opp å besøke noen ganger. 5
AnonymBruker Skrevet fredag kl 13:10 #8 Skrevet fredag kl 13:10 Det kommer helt an på mange faktorer, og finnes ikke noe fasitsvar. Men det er hyggelig å kunne bidra når fuglene forlater redet, og godt å se dem vel installert på studieplassen slik at alt ligger til rette for et godt opphold. Foreldres økonomi spiller selvsagt en rolle her, men selv med en såkalt "møblert" studentbolig så renner tusenlappene fort når en skal etablere seg på et nytt sted. Da en av ungene flyttet til Trondheim for å studere kjørte vi opp med pikk og pakk, og dro kortet svært flittig de første dagene. Da en av ungene flyttet til utlandet for å studere var en av oss med som pakkesel og kassør på flyturen. Og her skal du få et godt tips: Flyr dere med SAS til Tromsø kan en ta med inntil 9(!) kolli innsjekket bagasje for under 200 kroner stk! I stedet for å kjøre opp ville jeg derfor flydd, og leid en bil der oppe. Anonymkode: 75871...5b5 7 1
AnonymBruker Skrevet fredag kl 13:19 #9 Skrevet fredag kl 13:19 Har sett at svært mange foreldre her gjør det. De skaffer leilighet, blir med dit før studiestart, bruker noen dager på å handle inn alt som trengs osv. Lurer på om de følger sønn/datter til universitetet første dag også, og holder dem i hånden som da de startet i første klasse 😄. Sorry, men jeg syns det er idiotisk. Flyttet hjemmefra helt alene, og syns det var stor stas. Fylte opp bilen min, og dro avgårde på eventyr. Følte meg så voksen og stolt. Spurte sønnen min om han trengte følge da han flyttet til andre siden av landet for å studere. Da lo han høyt, og sa at det var fullstendig uaktuelt. Han ville ordne alt selv. De skal starte voksenlivet, så slipp taket! Å flytte hjemmefra er et stort og spennende øyeblikk i livet. La dem få oppleve det uten mamma og pappa på slep. Anonymkode: c1d0d...8f8 7 1 5
AnonymBruker Skrevet fredag kl 13:23 #10 Skrevet fredag kl 13:23 Dere må nesten se hva som inkluderes i studenthybelen. Pleier som oftest å stå der. Noen hybler er møblert, men andre ikke. Det vanligste å kjøpe er små ting som fat, glass, bestikk, dyne og pute etc. Jeg ville ha latt henne fly opp selv😊 Anonymkode: 0781d...eec
AnonymBruker Skrevet fredag kl 13:26 #11 Skrevet fredag kl 13:26 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Har sett at svært mange foreldre her gjør det. De skaffer leilighet, blir med dit før studiestart, bruker noen dager på å handle inn alt som trengs osv. Lurer på om de følger sønn/datter til universitetet første dag også, og holder dem i hånden som da de startet i første klasse 😄. Sorry, men jeg syns det er idiotisk. Flyttet hjemmefra helt alene, og syns det var stor stas. Fylte opp bilen min, og dro avgårde på eventyr. Følte meg så voksen og stolt. Spurte sønnen min om han trengte følge da han flyttet til andre siden av landet for å studere. Da lo han høyt, og sa at det var fullstendig uaktuelt. Han ville ordne alt selv. De skal starte voksenlivet, så slipp taket! Å flytte hjemmefra er et stort og spennende øyeblikk i livet. La dem få oppleve det uten mamma og pappa på slep. Anonymkode: c1d0d...8f8 Min også, han flyttet til Bergen for noen år siden. Reiste over og ordnet ting selv. Han fikk litt ekstra Cash, så han kunne handle inn en start. De har gått av å prøve ut litt på egenhånd. Når 17 åringen flyttet sist sommer ble han kjørt, men det var for de det var vanskelig med kollektivt dit han skulle flytte. Vi kjørte opp, tømte av flyttelasset og ble jaget hjem igjen. Anonymkode: 9affe...268 1 1
AnonymBruker Skrevet fredag kl 13:29 #12 Skrevet fredag kl 13:29 De aller fleste foreldre hjelper til når ungen flytter ut ja, i alle fall den første gangen. Både jeg og søsken har alltid vært ganske selvstendige, jobbet fra tidlig alder osv. Så det hadde så klart gått fint uten, men det er jo fint med praktisk støtte når alt er veldig nytt og man skal få med seg masse greier til andre siden av landet. På samme måte som jeg ville hjulpet mine foreldre med flytting om det nå var aktuelt (jeg er 35 år og bor fortsatt på andre siden av landet). Anonymkode: 0e714...954 4 1
AnonymBruker Skrevet fredag kl 13:46 #13 Skrevet fredag kl 13:46 Hadde blitt lei meg hvis jeg ikke fikk kjøre eller hjelpe når barnet flytter første gang. Jeg liker å kjøre og følge med på livet til ungene, så den kjøreturen hadde jeg tatt med glede. Anonymkode: e93e4...91c 5 1 1
jegerrinne Skrevet fredag kl 13:55 #14 Skrevet fredag kl 13:55 Fleste vi kjenner kjørte sine første tur de reiste slik for skole. Har nå et vennepar som nå var å hjslp til å få flyttingen tilbake fra studie sted. De tok det som en ferie 3
AnonymBruker Skrevet fredag kl 14:04 #15 Skrevet fredag kl 14:04 AnonymBruker skrev (44 minutter siden): Har sett at svært mange foreldre her gjør det. De skaffer leilighet, blir med dit før studiestart, bruker noen dager på å handle inn alt som trengs osv. Lurer på om de følger sønn/datter til universitetet første dag også, og holder dem i hånden som da de startet i første klasse 😄. Sorry, men jeg syns det er idiotisk. Flyttet hjemmefra helt alene, og syns det var stor stas. Fylte opp bilen min, og dro avgårde på eventyr. Følte meg så voksen og stolt. Spurte sønnen min om han trengte følge da han flyttet til andre siden av landet for å studere. Da lo han høyt, og sa at det var fullstendig uaktuelt. Han ville ordne alt selv. De skal starte voksenlivet, så slipp taket! Å flytte hjemmefra er et stort og spennende øyeblikk i livet. La dem få oppleve det uten mamma og pappa på slep. Anonymkode: c1d0d...8f8 Uff ja så idiotisk å hjelpe barna å komme i orden, selvsagt følges de også på skolen 🤦🏻♀️ Anonymkode: c4d2a...39d 12
AnonymBruker Skrevet fredag kl 14:10 #16 Skrevet fredag kl 14:10 Foreldre her pleier å stille opp hvis poden spør om hjelp til å frakte flyttelass. Hvis ikke flyttelass skal flyttes, så drar de selv. Anonymkode: 9b5f1...643 1
AnonymBruker Skrevet fredag kl 14:25 #17 Skrevet fredag kl 14:25 Etter svarene her, blir det nok til at vi kjører henne opp. Spesielt fordi hun selv tenker det er greit. Hun er i utgangspunktet veldig selvstendig, så hun tåler nok det. Hun har søkt andre steder, men kom altså inn i Tromsø. Dermed vanskelig å forutse på forhånd, ved å planlegge ferien hit. Igjen, takk for alle svar 😊 TS Anonymkode: d446d...ad3 1 2
AnonymBruker Skrevet fredag kl 14:34 #18 Skrevet fredag kl 14:34 AnonymBruker skrev (46 minutter siden): Hadde blitt lei meg hvis jeg ikke fikk kjøre eller hjelpe når barnet flytter første gang. Jeg liker å kjøre og følge med på livet til ungene, så den kjøreturen hadde jeg tatt med glede. Anonymkode: e93e4...91c Håper ikke du hadde sagt noe om dette til ungdommen. Det er usunt å få en slik dag og happening til å handle om deg og dine behov. Jeg hadde blitt stolt dersom de var så selvhjulpne og tøffe at de ville kaste seg ut i dette nye kapittelet alene. Anonymkode: 565cc...d05 5 2
AnonymBruker Skrevet fredag kl 14:41 #19 Skrevet fredag kl 14:41 Jeg ble kjørt da jeg flyttet hjemmefra for første gang. <fet var kjempekoselig, og da fikk foreldrene mine se hvor jeg skulle bo og hilse på de jeg skulle bo med. De tok det som en utflukt, vi gikk ut og spiste og koste oss sammen. Og den obligatoriske turen på IKEA. Jeg hadde også med meg seng og svære høyttalere og et spisebord og masse pikkpakk, vi var en vennegjeng som leide umøblert og tok med oss alt inventar. Så fly var ikke et alternativ. Anonymkode: 5c28a...527 3
AnonymBruker Skrevet fredag kl 14:53 #20 Skrevet fredag kl 14:53 Mine foreldre hjalp meg med å kjøre flyttelasset. (de har også hjulpet oss med flytting i voksen alder. Helt normalt i min familie å hjelpe til når noen flytter). Om det ikke er noe flyttelass, så ville jeg flydd sammen til nytt sted, og dratt på en skikkelig handletur. Det er jo så mye man trenger første gang man flytter for seg selv, så da vil vi sponse med det. Ville også hjulpet til med å skru møbler og slik. Anonymkode: b5e38...46d 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå