AnonymBruker Skrevet torsdag kl 22:23 #1 Skrevet torsdag kl 22:23 For fire måneder siden avsluttet jeg et tre år langt forhold med en mann på 40 år. Jeg er selv 38. Forholdet var preget av mye sjalusi og verbale overtramp fra hans side. Til slutt orket jeg ikke mer og valgte å gå. Han har gått (og går muligens fortsatt) i terapi. Jeg har vært tydelig med ham om hvorfor jeg avsluttet forholdet, og det har aldri vært noen tvil om at det er slutt. Jeg har også gjort det klart at jeg ikke ønsker videre kontakt. I tiden etter bruddet har han sendt hyppige meldinger til meg via ulike plattformer. I starten vekslet det mellom intense kjærlighetserklæringer og svært nedsettende, stygge meldinger. Etter noen uker med denne berg-og-dalbanen følte jeg meg nødt til å blokkere ham på alle plattformer, men lot SMS stå åpen. Han fortsatte å sende meldinger via SMS, som jeg ignorerte. Til slutt skrev han at han følte seg suicidal og ba meg om ikke å kontakte hjelpeinstanser. Jeg tok dette alvorlig og kontaktet hans behandler for å videreformidle beskjeden. Behandleren kunne ikke kommentere saken direkte grunnet taushetsplikt, men rådet meg til å kontakte politiet – ikke for hans del, men for min, da hun mente at hans oppførsel kunne anses som trakassering. Etter meldingen om at han følte seg suicidal ble det stille i over en uke, og jeg håpet han hadde tatt til vettet. Men så begynte det igjen: lange meldinger med en blanding av hat og kjærlighet, inkludert trusler som: "Ser jeg deg med en annen mann kan jeg ikke garantere for hans sikkerhet." Jeg blokkerte ham på SMS, men han begynte å kontakte meg fra nye mobilnumre. Hver gang jeg blokkerte ett nummer, dukket det opp et nytt. Til slutt kontaktet jeg Politiets nettpatrulje, som mente at det foreløpig var tilstrekkelig å fortsette å blokkere alle nye henvendelser. Jeg opplevde ikke at de tok situasjonen særlig alvorlig. Han har nå begynt å kontakte meg via mobilnumre til venner. Jeg har blokkert disse fortløpende, men i dag mottok jeg en ny SMS fra en annet nummer igjen. Meldingen inneholdt et ønske om at jeg skulle oppheve blokkeringene, slik at han lettere kunne komme i kontakt med meg. I tillegg har han begynt å dukke opp på steder hvor han vet at jeg og vennene mine pleier å gå ut - jeg har foreløpig ikke gått ut på noe, men han har sendt meg videoer fra disse stedene og skrevet "savner deg" fra nye ukjente mobilnumre. Dette er steder han aldri besøkte mens vi var sammen. Nå virker det som han oppsøker alle arrangementer han vet jeg kan være på. I sin siste melding skrev han at han har kjøpt billetter til et arrangement jeg også skal på – et sted han aldri ville ha dratt til mens vi var sammen. Jeg hadde gledet meg til dette, men nå er jeg usikker på om jeg bør gå. Jeg har ikke svart på meldingen. Hva ville dere gjort i en slik situasjon? Anonymkode: e2f71...3cf 4
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 22:32 #2 Skrevet torsdag kl 22:32 Jeg ville anmeldt for plagsom/truende atferd og bedt om besøksforbud. Ikke at det kommer til å føre til så mye umiddelbart, men noen menn tar det som tilstrekkelig grunn til å skikke seg - og for de som opprettholder den uakseptable oppførselen, blir det lettere å få hjelp senere når det er en dokumentert historikk hos politiet. Anonymkode: f8434...209 3
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 22:32 #3 Skrevet torsdag kl 22:32 Anmelde. Dette eskalerer og er ikke ok. Anonymkode: 04229...956 5
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 22:35 #4 Skrevet torsdag kl 22:35 Jeg ville anmeldt ham! Denne mannen kan raskt bli svært farlig om han kommer nær deg! Anmeld ham og søk om kontaktforbud! Ikke utsett det, gjør det i morgen! Gå til politistasjonen og si at du har en psykisk voldelig eks som nå har trakassert og stalket deg i fire måneder, blir mer og mer manisk i sine forsøk på å få kontakt med deg, til tross for at han går i behandling, at hans behandler har anbefalt deg om å kontakte politiet. I morgen! Politiet! Anonymkode: cb111...32b 6
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 22:36 #5 Skrevet torsdag kl 22:36 Dette kan du anmelde som hensynsløs adferd. Ta kontakt med støttesenter for kriminalitetsutsatte for veiledning og råd. https://www.politiet.no/kontakt-politiet/stottesenter-for-kriminalitetsutsatte/ Anonymkode: 02728...ce9 2
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 22:38 #6 Skrevet torsdag kl 22:38 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Anmelde. Dette eskalerer og er ikke ok. Anonymkode: 04229...956 Enig, det at det eksalerer er et alvorlig faresignal. Når det eskalerer til tross for at han går i behandling gjør det hele enda mer alvorlig. Jeg svarte rett over, også, men vil legge til, at ts bør si fra til han/felles venner som lar ham bruke sine mobiler for å kontakte deg at du ikke ønsker noen kontakt med ham, og at hvis de fortsetter å hjelpe ham med denne alvorlige trakasseringen og stalkingen, så vil de være med skyldige selv. Anonymkode: cb111...32b 4
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 22:39 #7 Skrevet torsdag kl 22:39 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg ville anmeldt ham! Denne mannen kan raskt bli svært farlig om han kommer nær deg! Anmeld ham og søk om kontaktforbud! Ikke utsett det, gjør det i morgen! Gå til politistasjonen og si at du har en psykisk voldelig eks som nå har trakassert og stalket deg i fire måneder, blir mer og mer manisk i sine forsøk på å få kontakt med deg, til tross for at han går i behandling, at hans behandler har anbefalt deg om å kontakte politiet. I morgen! Politiet! Anonymkode: cb111...32b Jeg har kviet meg da Politiets nettpatrulje mente det foreløpig var «tilstrekkelig med blokkering slik at det ble vanskeligere for han å kontakte meg». De kom også med tips om å «sku av snapmap»(?). Jeg har aldri hatt snapmap på og har jo selvsagt blokkert han fra Snapchat for lengst. Fikk litt inntrykk av at de mente at det var en «ikke-sak». TS Anonymkode: e2f71...3cf
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 22:43 #8 Skrevet torsdag kl 22:43 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Dette kan du anmelde som hensynsløs adferd. Ta kontakt med støttesenter for kriminalitetsutsatte for veiledning og råd. https://www.politiet.no/kontakt-politiet/stottesenter-for-kriminalitetsutsatte/ Anonymkode: 02728...ce9 Takk for tips, skal ringe dem i morgen. Huff, syntes det er vanskelig, tenk om de mener at det ikke er så ille? Jeg blir så usikker på hvor grensen går. TS Anonymkode: e2f71...3cf 1
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 22:48 #9 Skrevet torsdag kl 22:48 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Takk for tips, skal ringe dem i morgen. Huff, syntes det er vanskelig, tenk om de mener at det ikke er så ille? Jeg blir så usikker på hvor grensen går. TS Anonymkode: e2f71...3cf Den grensen overskred han da han begynte å kontakte deg via tredjepart. De vil mene du har en sak. Har selv en som popper opp med ujevne mellomrom over flere år, men da han kontaktet meg med andres tlf var grensen nådd. Ta den telefonen, og de vil hjelpe deg best mulig. Anonymkode: 02728...ce9 5
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 22:57 #10 Skrevet torsdag kl 22:57 AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Jeg har kviet meg da Politiets nettpatrulje mente det foreløpig var «tilstrekkelig med blokkering slik at det ble vanskeligere for han å kontakte meg». De kom også med tips om å «sku av snapmap»(?). Jeg har aldri hatt snapmap på og har jo selvsagt blokkert han fra Snapchat for lengst. Fikk litt inntrykk av at de mente at det var en «ikke-sak». TS Anonymkode: e2f71...3cf Glem nettpatruljen! Kom deg til en politistasjon, be om å få snakke med en betjent med erfaring med partnervold og ekspartnervold. Anonymkode: cb111...32b 5
MacadamiaNut Skrevet torsdag kl 23:01 #11 Skrevet torsdag kl 23:01 Du overdriver IKKE, dette er alvorlig. Få hjelp av politiet så snart som mulig. 6
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 23:06 #12 Skrevet torsdag kl 23:06 Også kan det være lurt å ha hemmelig nummer. Ihvertfall en stund til ting roer seg ned ❤️ Anonymkode: 70341...434
AnonymBruker Skrevet i går, 06:45 #13 Skrevet i går, 06:45 Jeg vil tro at politiets nettpratulje svarer deg mer overfladisk og mer standard svar. Kontakt politistasjonen og få snakk med noen som jobber der. De kan dette bedre. Jeg søkte selv hjelp av politiets nettpratulje i en annen sak, og da fikk jeg og typisk standardsvar, men så plutselig fikk jeg andre svar og de ba om telefonnummeret for å kunne ringe meg. Så tipper de første svarene var en bot, så ble det sendt videre til ett menneske. Anonymkode: 2c155...6a4
AnonymBruker Skrevet i går, 07:23 #14 Skrevet i går, 07:23 AnonymBruker skrev (8 timer siden): For fire måneder siden avsluttet jeg et tre år langt forhold med en mann på 40 år. Jeg er selv 38. Forholdet var preget av mye sjalusi og verbale overtramp fra hans side. Til slutt orket jeg ikke mer og valgte å gå. Han har gått (og går muligens fortsatt) i terapi. Jeg har vært tydelig med ham om hvorfor jeg avsluttet forholdet, og det har aldri vært noen tvil om at det er slutt. Jeg har også gjort det klart at jeg ikke ønsker videre kontakt. I tiden etter bruddet har han sendt hyppige meldinger til meg via ulike plattformer. I starten vekslet det mellom intense kjærlighetserklæringer og svært nedsettende, stygge meldinger. Etter noen uker med denne berg-og-dalbanen følte jeg meg nødt til å blokkere ham på alle plattformer, men lot SMS stå åpen. Han fortsatte å sende meldinger via SMS, som jeg ignorerte. Til slutt skrev han at han følte seg suicidal og ba meg om ikke å kontakte hjelpeinstanser. Jeg tok dette alvorlig og kontaktet hans behandler for å videreformidle beskjeden. Behandleren kunne ikke kommentere saken direkte grunnet taushetsplikt, men rådet meg til å kontakte politiet – ikke for hans del, men for min, da hun mente at hans oppførsel kunne anses som trakassering. Etter meldingen om at han følte seg suicidal ble det stille i over en uke, og jeg håpet han hadde tatt til vettet. Men så begynte det igjen: lange meldinger med en blanding av hat og kjærlighet, inkludert trusler som: "Ser jeg deg med en annen mann kan jeg ikke garantere for hans sikkerhet." Jeg blokkerte ham på SMS, men han begynte å kontakte meg fra nye mobilnumre. Hver gang jeg blokkerte ett nummer, dukket det opp et nytt. Til slutt kontaktet jeg Politiets nettpatrulje, som mente at det foreløpig var tilstrekkelig å fortsette å blokkere alle nye henvendelser. Jeg opplevde ikke at de tok situasjonen særlig alvorlig. Han har nå begynt å kontakte meg via mobilnumre til venner. Jeg har blokkert disse fortløpende, men i dag mottok jeg en ny SMS fra en annet nummer igjen. Meldingen inneholdt et ønske om at jeg skulle oppheve blokkeringene, slik at han lettere kunne komme i kontakt med meg. I tillegg har han begynt å dukke opp på steder hvor han vet at jeg og vennene mine pleier å gå ut - jeg har foreløpig ikke gått ut på noe, men han har sendt meg videoer fra disse stedene og skrevet "savner deg" fra nye ukjente mobilnumre. Dette er steder han aldri besøkte mens vi var sammen. Nå virker det som han oppsøker alle arrangementer han vet jeg kan være på. I sin siste melding skrev han at han har kjøpt billetter til et arrangement jeg også skal på – et sted han aldri ville ha dratt til mens vi var sammen. Jeg hadde gledet meg til dette, men nå er jeg usikker på om jeg bør gå. Jeg har ikke svart på meldingen. Hva ville dere gjort i en slik situasjon? Anonymkode: e2f71...3cf Hadde anmeldt og fått et besøksforbud, og varslet politiet hver gang han brøt det. Fortsett å ikke kommuniser med han. Anonymkode: 135b9...4fd
AnonymBruker Skrevet i går, 07:42 #15 Skrevet i går, 07:42 Han er farlig. Han har truet deg ved å si han ikke kan garantere for en ny manns sikkerhet. Ta vare på alle meldinger og lever politiet. Send med listen over alle telefonnummerene han har brukt, og evt kontoer på sosiale medier. Anmeld og be om besøkes og kontaktforbud. Meld bekymring til fastlege. Opphev blokkeringen til vennene hans ett døgn etter han har sendt melding. Send melding til nummeret. «hei. Dette er Stine. Petter lånte telefonen din og sendte meg melding i går. Han oppfører seg truende, følger etter meg og trakasserer meg, derfor har jeg blokkert ham. Han har også truet med selvmord. Dette har pågått i x antall måneder. Han får behandling, men det hjelper tydeligvis ikke. Det er nå søkt om besøks og kontaktforbud da atferden han utviser ovenfor meg gjør at jeg ikke føler meg trygg. Du kan hjelpe ham ved å ikke låne ham telefonen din. Fortell dette gjerne til hans andre venner også. takk for forståelsen» og så venter du en liten stund før du igjen blokkerer nummeret. jeg har vært der du er. Det er ikke gøy. For meg hjalp det faktisk da jeg fikk ny kjæreste og stakkaren forstod at vi var seriøse. Nå, 13 år etter hender det fremdeles at han oppretter ny konto på some og sender meg melding, men det skjer typ én gang i året, og jeg er ikke redd. Anonymkode: de89c...d5a 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå