AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 21:30 #1 Skrevet tirsdag kl 21:30 Hei, vi har delt foreldreansvar på vårt barn 50-50. Nå har den ene parten vært i en ulykke og brukket ryggen flere steder. Sykehuset sier at vedkommende ikke kan være alene med barnet de neste 12 ukene fordi h*n skal ha minimal belastning. H*n har heller ingen nær familie e nærheten som kan ta barnet i det dagelige. Jeg tenker selvfølgelig at jeg skal bistå å ta barnet. Men lurer på om noen vet noe om hva man har krav på? Jobber tre delt turnus, med natt og helger så er litt stresset å redd for hvordan jeg skal få dette til å gå opp. Og om noen har andre råd og tips i en slik situasjon, kom gjerne med dem. Anonymkode: 462b4...536 1
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 21:58 #2 Skrevet tirsdag kl 21:58 Oj, lykke til. Aner ikke om det offentlige kan bistå? Eller om dere må kjøpe hjelp? Anonymkode: 3242e...82c
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 22:16 #3 Skrevet tirsdag kl 22:16 Dette har ikke noe med foreldreansvaret å gjøre, men med daglig omsorg. Du kan ha rett på barnebidrag, ekstra barnetrygd og å benytte "syk barnepasser" (omsorgsdager) om du må ha fravær fra jobb. Men egentlig er det den andre forelderen som har rettigheter. Denne har omsorgen for barn og har krav på hjelp fra kommunen til å ivareta dette når vedkommende er syk. I praksis fungerer dette svært sjelden når behovet er tidsavgrenset. Anonymkode: 92812...922 1
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 07:32 #4 Skrevet onsdag kl 07:32 Hva ville du gjort om det samme skjedde og dere bodde sammen? Vil tro ordningene som finnes er de samme? Som feks syk barnepasser, velferdspermisjon eller fri uten lønn. Hvis du må ta fri uten lønn kan kanskje barnets far kompansere noe for dette? Bor dere langt fra hverandre? Har du familie som kan hjelpe? Det er vel ikke noe i veien for at du får barnevakt for å dra på jobb når du har barnet deres i hans samværstid pga hans skade. Anonymkode: 62f00...a6e
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 07:40 #5 Skrevet onsdag kl 07:40 Den skadde parten etterspørr time med sosionom, gjerne sammen med deg. Anonymkode: 62983...4f9
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 07:43 #6 Skrevet onsdag kl 07:43 Jeg ville søkt endring av turnus de neste månedene, aka velferdspermisjon. Det er ofte mulig i kortere perioder. Så ville jeg skaffet en barnevakt. Det burde ikke være så vanskelig. Jeg jobbet tredelt turnus som alenemor til to barn for mange år siden, det gikk på et vis, selv om det var slitsom. Man får det til med god vilje. Jeg hadde ikke ønsket å få hjelp av det offentlig som gjerne innebærer barnevernet. Hvorfor skal man det? Man skal ha ansvar for egne barn når man kan. Anonymkode: 9baac...e0c
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå