Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet
Peanut skrev (1 time siden):

Kun dem som faktisk sier unnskyld, har jo forstått hvordan de var, men de aller fleste… 

Ja, akkurat. De fleste tror ikke de har gjort noe galt. Det er en skremmende tanke. 

Jeg vet jeg har vært en drittunge selv, mest mtp baksnakking og misunnelse, men jeg tror og håper jeg ikke har deltatt i mobbing. Mobbere jager jo oftest i flokk, og jeg var aldri med i noen «gjeng». 

Skrevet
Mezzosoprena skrev (På 16.7.2025 den 19.05):

Nei, det er ikke sikkert. 

Jeg skjønner at du har vonde følelser for henne, men gjør noe noe galt mot deg eller barna dine i voksen alder da?

Nei, det har jeg ikke sagt. Og skjønner ikke hvorfor du mener det er et poeng? Følelsene er der fremdeles. Kunne sikkert gått til psykolog og jobbet meg igjennom dem, men det arbeidet det tar er det ikke verdt bare fordi jeg måtte forholde meg til henne noen ganger mens barna gikk på skolen. I det store og hele bryr meg meg lite om henne, og slipper å forholde meg til henne på noe som helst måte lengre, men det er så klart vanskelig å møte på henne, for da velter masse følelser opp igjen. 

Anonymkode: 5b01f...5c9

Skrevet
Knirke skrev (1 time siden):

Ja, akkurat. De fleste tror ikke de har gjort noe galt. Det er en skremmende tanke. 

Jeg vet jeg har vært en drittunge selv, mest mtp baksnakking og misunnelse, men jeg tror og håper jeg ikke har deltatt i mobbing. Mobbere jager jo oftest i flokk, og jeg var aldri med i noen «gjeng». 

Har du sagt unnskyld til de du baksnakket og følte misunnelse ovenfor? 

Anonymkode: cb43c...db0

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Har du sagt unnskyld til de du baksnakket og følte misunnelse ovenfor? 

Anonymkode: cb43c...db0

Nei, som sagt så har jeg ikke sett dem på over 20 år og jeg vet ikke engang hvordan de ser ut. Har hverken navn eller kontaktinfo eller noen som helst interesse av å ta opp kontakten med dem.

De samme ungdommene har jo sagt like stygge ting til/om meg, men jeg kommer aldri til å forvente en unnskyldning 20 år etterpå. Vi var barn og vi sa og gjorde dumme ting, slik som barn gjør 🤷‍♀️

• Nyttig 1
Skrevet
Knirke skrev (På 17.7.2025 den 13.00):

Mange i tråden sier de har blitt mobbet. Spørsmålet er: Er det noen mobbere som leser denne tråden? Svaret er sannsynligvis nei, fordi ingen tror de har vært mobbere selv. Man tror ikke at det man sa og gjorde i tenårene kunne såre noen og gi dem varige mén. 

Spør damen som skrev selvmordsmeldingen om hun i det hele tatt husker det. Jeg tipper nei.

Jeg ble mobbet kraftig. Vil si det påvirker meg den dag i dag.

Men til tross for dette så har jeg beholdt troen på menneskeheten. De fleste er gode. Og kan endre seg.

Jeg ville ikke blitt venn med min mobber, men tror hun har blitt en annen person på 20 år.

Anonymkode: 969e5...209

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet

Min mor er en ekstremt voldelig og ond kvinne. Og hun også valgte å gå den veien i utdanning og jobb. De kommer i en maktposisjon når de jobber med mennesker som er svakere enn de. Og så kan de lage et bilde av at de er så greie.

Tenker ofte på om mamma skadet de de hun liksom skulle hjelpe. Helt garantert at hun gjorde det. Mange av de kunne ikke engang snakke eller gå. De har ikke hatt en sjanse mot henne.

Anonymkode: f156d...d17

Skrevet
AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Man er for gammel når man er 16 til at man kan fraskrive seg ansvar altså... Jeg lurer på om de "vokste det fra seg" 

Anonymkode: e3d75...476

Jeg har lang erfaring med mengder av 16-åringer. Mange av dem er virkelig dumme som brød og konsekvenstenkingen er veldig langt fra ferdig utviklet. Det betyr ikke at det ikke blir folk av dem til slutt, de aller fleste blir faktisk ganske ålreite voksne mennesker.

Anonymkode: 6659b...c26

• Liker 2
Skrevet
Peanut skrev (På 16.7.2025 den 23.21):

Bra for deg da. Jeg har ikke sett noen av dem siden vgs. Selv om man blir voksen så er det noe fundamentalt galt i hodet om man som barn låser en inne i et bomberom for at du skal dø der inne. 

Det var nok helt klart veldig traumatisk for deg, men barn SKJØNNER faktisk ikke konsekvenser på den måten. De kan være små ondskapsfulle barbarer, men det pleier å gå over når hjernen kommer på plass. Det skader bare deg selv å gå rundt og bære nag.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 15.7.2025 den 16.31):

Du vet vel at folk kan forandre seg? Fra barn til voksen? At hun var slik før, betyr ikke at hun er slik nå. 

Jeg synes at det er mer spesielt at du velger å se stygt på henne når du møter henne over 20 år etterpå. 

Anonymkode: ae068...bf9

Det hadde jeg gjort også. Har fått beskjed om  det samme fra en min sjalu søster.  Har ikke snakket  med henne på flere år. Tror ikke du har opplevd ondskapen i slike ord. Sånne folk som ønsker livet av deg er lurt å holde seg unna

Anonymkode: d2e6a...495

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Det var nok helt klart veldig traumatisk for deg, men barn SKJØNNER faktisk ikke konsekvenser på den måten. De kan være små ondskapsfulle barbarer, men det pleier å gå over når hjernen kommer på plass. Det skader bare deg selv å gå rundt og bære nag.

Wow.

Det eneste jeg angrer på er at jeg ba vaktmesteren som fant meg, om ikke å si noe til rektoren og lærer. Hadde jeg gjort det, så hadde det blitt konsekvenser. 
Synes det er verre at man unnskylder oppførselen med at de ikke skjønner. De skjønte utmerket godt at det de gjorde var galt.

• Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...