Gå til innhold

Svigerdatter fra helvete??

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dette er jo veldig fra ditt synspunkt, ts. Og at du ‘feirer’ når noen her inne ‘endelig ser det fra din side’ bør jo si litt.

Hun er nok sliten i de ukene hun har ansvar alene og litt tynnslitt / blir lettere irritert/skuffa. Det er kjipt å vise, men samtidig gjør det ikke henne til en svigerdatter fra helvete. Så blir hun nok litt opptatt med å finne en annen barnevakt som gjør at hun ikke fortsetter med meldingene.

Tror du sitter og blåser dette opp til noe større enn det er - og har kanskje glemt hvor slitsomt det er å være alene med barna. Og i dagens samfunn er det ofte en del mer forventninger også. Du bør ikke ta dette så personlig og være urimelig. 

Så synes jeg også sønnen din burde være med på planlegging av barnevakt med mindre det er akutte behov som oppstår. Bare fordi han er borte deler av tiden (som er et valg han har tatt) så kan han hjelpe henne med organisering av hverdagen som inkluderer å ordne barnevakt for egne barn. 

Anonymkode: 33191...6bd

• Liker 5
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 12.7.2025 den 10.16):

En far som ikke er tilstede. Da bør du iallfall stille opp når sønnen din ikke er hjemme 

Anonymkode: 9bce4...6fb

Det er da ikke noen selvfølge. 

Sønnen til ts hadde den jobben før han møtte kona si. 

Hun har valgt å få barn med han. Ts har sitt liv å stiller opp når det passer henne. Svigerdattera må lære seg å ta et nei for et nei.

Anonymkode: 0b86b...09f

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 12.7.2025 den 9.47):

Ikke veldig rart i det hele tatt, med tanke på at det er hun som trenger barnevakt fordi min sønn jobber i Nordsjøen og jobber lengre perioder. Litt rart om det da var han som skulle skaffet barnevakt. 🙂 

ts

Anonymkode: fe833...e4d

Nei?

De har begge ansvar for logistikken. 

Men jeg forventet endel mer med overskriften «svigerdatter fra helvete».

Kan det være du misoppfatter hennes måte å kommunisere på? 

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 12.7.2025 den 23.49):

Hvis hun var syk og i dårlig fatning for å kunne stå i jobb- så hadde det vært mer forståelig fra hennes ståsted at hun trengte mer barnepass for helsa sin skyld- og når du innrømmer at du er den eneste som stiller opp av og til, ikkesant? Derfor er det relevant å vite.

Også om barna var f.eks 1 og 2 år gamle, så er det en veldig hektisk alder å være hjemme med 2 små barn som sover forskjelligt og er krevende på natta- selvom de er i barnehage.

Anonymkode: e3600...319

Man får ikke flere barn før man er helt sikker på at man takler den livsstilen. Å har man nedsatt helse og velger å få barn når man er så mye alene, har man bare seg selv å takke. 

Man er faktisk nødt til å tenke litt hvordan livet har blitt kontra hva man ønsker seg.

Å man kan ikke få barn å forvente at familie å venner skal stille opp. Er man så avhengig av hjelp av man ikke tåler å få nei en og annen gang, burde man ikke fått barn.

Anonymkode: 0b86b...09f

• Liker 2
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 12.7.2025 den 21.58):

Det kan jo hende det finnes detaljer som vi ikke vet noe om? Kanskje var dette bare et eksempel på hvordan svigerdatteren oppfører seg? 🤷‍♀️

Det kan jo ikke vi som leser tråden vite noe om? 

Når overskriften er "Svigerdatter fra helvete?" og så er alt som kommer fram i hovedinnlegget at hun er klumsete i kommunikasjonsformen, så blir man jo som leser litt, tja, skuffet, får man nesten si. Jeg hadde i hvertfall sett for meg noe mye verre.

Nå har det også kommet fram at hun ikke jobber men bare går hjemme med barna i barnehage. Det skjønner jeg at du irriterer deg over, det hadde nok jeg gjort også. Likevel, sønnen din er voksen og har valgt denne kvinnen, og da må du som mor bare godta det. Du vet jo heller ikke bakgrunnen for det, kanskje hun har satt dette som betingelse for at han kan fortsette i Nordsjøjobben, og så har han godtatt det.

Anonymkode: 464ae...803

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 12.7.2025 den 18.41):

Som regel spør hun på meldinger, men den siste gangen jeg svarte nei nå sist skjedde det ansikt til ansikt ja. 

Da lurer jeg veldig på hvordan du svarte henne! Siden hun bare snudde uten et ord, så må hun ha vært veldig ute av seg! 

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Kanskje hun merker at du tenker negativt om henne, ts.

Anonymkode: d486c...a15

• Liker 2
Skrevet
Hulderen skrev (På 12.7.2025 den 7.30):

Så du synes hun er svigerdatter fra helvete når hun slutter å sende meldinger når du ikke kan passe barnet? Men da er jo saken avklart. Hvorfor skal hun sende flere meldinger til deg? Hun er jo opptatt med å lete etter andre barnevakter. Når du sier ja til barnevakt, så får du selvsagt flere meldinger, for da skal dere jo avtale nærmere om passingen.

Å kalle noen for «fra helvete» når de er tause, er jo helt merkelig! Hadde hun sendt deg mange stygge meldinger eller baksnakket deg, da hadde jeg vert enig, men ikke nå.

Nei. Det er vanlig høflighet å svare, slik at motparten vet at det er mottatt. Hvis man ikke klarer å sende en "ok" eller "forståelig " på et avvisende svar da er antennene rimelig knekt.

• Liker 1
  • Nyttig 5
Skrevet

TS her. 
Jeg føler for å oppklare litt i tråden her. 
Ja, jeg tok i litt for mye i overskriften på HI, jeg kan være enig i det. Men jeg kjenner ofte og mye på at hun kun gir lyd fra seg når hun trenger hjelpen min, og at dersom mitt svar, av en eller annen grunn, er nei så kommer det INGEN respons fra henne. 
Jeg er slett ikke avhengig av hennes hjerter eller smileansikter, det var kun for å beskrive forskjellen, men et lite OK, eller noe som helst type svar hadde jeg satt pris på. Som en over her skriver er det bare vanlig høflighet. 
Jeg er den eneste som passer mine barnebarn, og jeg passer dem ofte, gjerne 1 uke til sammen i løpet av måneden. Jeg henter også i barnehagen flere dager i måneden, og jeg hjelper til med det jeg kan når jeg kan. Men jeg kan ikke ALLTID være tilgjengelig, jeg kan ikke ALLTID sitte klar for "oppdrag". 
Jeg liker absolutt ikke følelsen jeg sitter igjen med når jeg vet jeg blir utnyttet, eller forsøkt manipulert. Det må være lov å si. 

Også ser jeg at min kommentar der jeg skrev at hun heller ikke ville vært der hun er i dag hvis det ikke var for min sønn, ja den har rett og slett blitt plukket fra hverandre og misforstått på alle tenkelige måter. De har begge seg selv og hverandre å takke. Enkelt og greit. Jeg syns slett ikke at min sønn er en slask som forlater familien sin for å dra på jobb offshore uten å skaffe barnevakter og å stikke innom hjemme for å ta oppvasken i ny og ne mens han er på jobb! Han er på jobb, han tjener gode penger som de alle har goder av. Han sørger for at alt det økonomiske er på plass i forhold til hus, bil, mat, barnehager, klær, ferier, osv. 
De som ser på det som at han er en slask som ikke er tilstede og ikke "hjelper til hjemme"… jeg vet ikke engang hva jeg skal svare på det. Det er hinsides min fatteevne. 

• Liker 4
  • Hjerte 5
  • Nyttig 4
Skrevet
Hulderen skrev (12 timer siden):

Da lurer jeg veldig på hvordan du svarte henne! Siden hun bare snudde uten et ord, så må hun ha vært veldig ute av seg! 

Jeg svarte bare at den dagen hadde jeg en legetime som ikke kunne endres så jeg får ikke hjulpet med det denne gangen. 
Hun blir veldig ute av seg når jeg svarer nei til noe. Ikke bare denne gangen. 

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet

Har sett flere tråder her der kvinner klager på f.eks sin gamle mor, eller sin søster, som er masete, trenger hjelp, er uhøflig osv. Svarene da pleier å være "kutt kontakten".

Her er det en godt voksen bestemor som blir utnyttet og behandlet uhøflig, og så heier de fleste her på svigerdatter??

En hjemmeværende småbarnsmor bør klare helt fint å ta vare på barna sine selv. Svigermor passer barn opptil en uke om gangen, henter i barnehage osv. Kanskje hun er i full jobb selv, mens svigerdatter vil late seg med alenetid hjemme? Sønnen til TS er vel hjemme flere uker i slengen fra jobb offshore, så hvis han er en normal mann som tar sin del, så lever denne svigerdatteren et svært bedagelig liv, og blir i tillegg forsørget godt. Det normale om man spør om hjelp, og får avslag, er at man svarer "ok, det er i orden. Jeg finner en annen løsning". Ikke at man er taus.

Normalt kutter man kontakt med folk som er uhøflige, krevende, bare vil ha uten å gi noe tilbake osv. Det er vanskelig å gjøre når det er nær familie. Jeg foreslår at TS setter seg ned og tar en prat med sønn og svigerdatter. Gi tydelig beskjed om at du hjelper når det passer/du orker, men at du alltid har lov til å si nei. Det må respekteres.

TS, hvorfor trenger denne hjemmeværende svigerdatteren med mann som er hjemme i lange perioder så ekstremt mye barnevakt? Hva begrunner hun det med?

Anonymkode: 6143d...d0f

• Liker 4
  • Hjerte 2
  • Nyttig 5
Skrevet

Hun er umoden, og det blir jo veldig synlig at hun er blid når det gavner henne. Hev deg over det. Ikke si noe, det vil bare skape konflikt. 
Fint at du sier nei når det ikke passer 😊

God sommer!

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Har sett flere tråder her der kvinner klager på f.eks sin gamle mor, eller sin søster, som er masete, trenger hjelp, er uhøflig osv. Svarene da pleier å være "kutt kontakten".

Her er det en godt voksen bestemor som blir utnyttet og behandlet uhøflig, og så heier de fleste her på svigerdatter??

En hjemmeværende småbarnsmor bør klare helt fint å ta vare på barna sine selv. Svigermor passer barn opptil en uke om gangen, henter i barnehage osv. Kanskje hun er i full jobb selv, mens svigerdatter vil late seg med alenetid hjemme? Sønnen til TS er vel hjemme flere uker i slengen fra jobb offshore, så hvis han er en normal mann som tar sin del, så lever denne svigerdatteren et svært bedagelig liv, og blir i tillegg forsørget godt. Det normale om man spør om hjelp, og får avslag, er at man svarer "ok, det er i orden. Jeg finner en annen løsning". Ikke at man er taus.

Normalt kutter man kontakt med folk som er uhøflige, krevende, bare vil ha uten å gi noe tilbake osv. Det er vanskelig å gjøre når det er nær familie. Jeg foreslår at TS setter seg ned og tar en prat med sønn og svigerdatter. Gi tydelig beskjed om at du hjelper når det passer/du orker, men at du alltid har lov til å si nei. Det må respekteres.

TS, hvorfor trenger denne hjemmeværende svigerdatteren med mann som er hjemme i lange perioder så ekstremt mye barnevakt? Hva begrunner hun det med?

Hun er sliten og trenger egentid, sier hun. Jeg har selv vært alene med 3 barn fra yngste var 2 måneder gammel og til de alle flyttet hjemmefra, så jeg vet man kan bli sliten, og hun skal få lov til det. Nå går jo barnebarna mine i barnehagen og er der fra 08:00 til 16:00 hver dag, så egentiden har hun jo forsåvidt dekket der vil jeg tro, men jeg er jo glad i barnebarna og liker å være sammen med dem, derfor sier jeg som regel ja. Men av og til passer det bare ikke. 

ts

• Hjerte 5
  • Nyttig 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Hun er sliten og trenger egentid, sier hun. Jeg har selv vært alene med 3 barn fra yngste var 2 måneder gammel og til de alle flyttet hjemmefra, så jeg vet man kan bli sliten, og hun skal få lov til det. Nå går jo barnebarna mine i barnehagen og er der fra 08:00 til 16:00 hver dag, så egentiden har hun jo forsåvidt dekket der vil jeg tro, men jeg er jo glad i barnebarna og liker å være sammen med dem, derfor sier jeg som regel ja. Men av og til passer det bare ikke. 

ts

Du må bli litt strengere. Ikke slit deg ut fordi hun er lat. Hun har 8 timer hjemme fem dager i uka uten barn, og mer enn nok egentid til å hvile, gjøre ærender og ta unna husarbeid. I tillegg mann som har helt fri noen uker i strekk hver gang.

Pass barnebarn når du har lyst, eller om det oppstår en krise. Si nei ellers! Du trenger ikke begrunne avslag heller. Bare si at i dag passer deg dessverre ikke. De har valgt å få barn, de har valgt at hun er hjemmeværende, og kan være det pga at han har en godt betalt jobb. De må i utgangspunktet stå i de valgene og klare hverdagslivet selv.

• Liker 3
  • Nyttig 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

ts

Jo mer du skriver om henne, jo mer høres det ut som om hun feiler et eller annet. Dette er ikke normal oppførsel. Vet du noe om hva hun har gjort tidligere, utdanning?

Jeg skjønner at du ikke liker at folk kritiserer sønnen din for at han er lite hjemme, men det er faktisk uansvarlig av ham å overlate barna til en person som tydeligvis har nokså begrenset kapasitet. I verste fall kan det være snakk om rusproblemer. Han burde få seg en jobb på land og være til stede for barna. Det er viktigere enn god økonomi. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Jo mer du skriver om henne, jo mer høres det ut som om hun feiler et eller annet. Dette er ikke normal oppførsel. Vet du noe om hva hun har gjort tidligere, utdanning?

Jeg skjønner at du ikke liker at folk kritiserer sønnen din for at han er lite hjemme, men det er faktisk uansvarlig av ham å overlate barna til en person som tydeligvis har nokså begrenset kapasitet. I verste fall kan det være snakk om rusproblemer. Han burde få seg en jobb på land og være til stede for barna. Det er viktigere enn god økonomi. 

Forsåvidt enig med deg, men da må denne svigerdatteren komme seg ut i full jobb for å kompensere at han sikkert tjener dårligere på land. Spørs om hun er villig til det. Er hun syk, og ikke bare lat og bortskjemt, så har hun vel rett til en liten uføretrygd. Uten å ha jobbet de siste årene, blir vel ikke det mye.

Barn, økonomi og familieliv er uansett deres ansvar, og ikke TS sitt. Så hun bør ta en samtale med dem og si klart fra om at hun passer barn når det passer for henne, uten å måtte begrunne et avslag. Hun liker å være med barnebarna, så hun hjelper nok til litt uansett. 

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Forsåvidt enig med deg, men da må denne svigerdatteren komme seg ut i full jobb for å kompensere at han sikkert tjener dårligere på land. Spørs om hun er villig til det. Er hun syk, og ikke bare lat og bortskjemt, så har hun vel rett til en liten uføretrygd. Uten å ha jobbet de siste årene, blir vel ikke det mye.

Barn, økonomi og familieliv er uansett deres ansvar, og ikke TS sitt. Så hun bør ta en samtale med dem og si klart fra om at hun passer barn når det passer for henne, uten å måtte begrunne et avslag. Hun liker å være med barnebarna, så hun hjelper nok til litt uansett. 

Spørsmålet er nok heller om hun klarer en jobb enn om hun er villig til å ta en.

For å være ærlig, syns jeg TS burde fokusere mer på om barnebarna har det bra og er trygge når de er alene med denne moren, enn på hvor ubeleilig dette for henne selv. Nei, det er ikke hennes ansvar, juridisk sett, men vi har vel alle et visst ansvar for våre medmennesker, særlig barn.

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Også ser jeg at min kommentar der jeg skrev at hun heller ikke ville vært der hun er i dag hvis det ikke var for min sønn, ja den har rett og slett blitt plukket fra hverandre og misforstått på alle tenkelige måter. De har begge seg selv og hverandre å takke. Enkelt og greit. Jeg syns slett ikke at min sønn er en slask som forlater familien sin for å dra på jobb offshore uten å skaffe barnevakter og å stikke innom hjemme for å ta oppvasken i ny og ne mens han er på jobb! Han er på jobb, han tjener gode penger som de alle har goder av. Han sørger for at alt det økonomiske er på plass i forhold til hus, bil, mat, barnehager, klær, ferier, osv. 
De som ser på det som at han er en slask som ikke er tilstede og ikke "hjelper til hjemme"… jeg vet ikke engang hva jeg skal svare på det. Det er hinsides min fatteevne. 

Ja v har skjønt at i dine øyne kan gullgutten til mamma do no wrong, men det er altså ikke alle som synes han er verdens syvende underverk bare fordi han tjener penger.

Ingen har sagt noe om å stikke innom for å ta oppvasken, men det er merkelig når han vet at kona har null venner, familie eller annet enn deg, at han ikke kan hjelpe til med å avtale noe barnevakt. Det er tydelig at du ser på det som hans penger og hun bare er en snylter som skal bøye nakken og være takknemlig. for at han betaler barnehage, fint hus og dyr bil, men vanligvis når et par velger at den ene skal være hjemmeværende ser de på det som sine penger, og ikke hans penger som gan bestemmer over og allernådigst kan slenge til dama noen penger når han føler seg gavmild. 

Du er veldig opptatt av at hun ikke kunne hatt så fint hus og bil om det ikke var for ham, men han kunne heller ikke hatt denne jobben om det ikke var for henne, siden de nå har barn. Dør hun i morgen må han faktisk komme hjem fra Nordsjøen.

Det er helt greit at du misliker henne, det er ikke du som har valgt henne, og enda mer greit at det ikke faktisk passer alltid. Jeg reagerer ikke på at du av og til må si nei, selvsagt ikke, men jeg reagerer på hvordan dyp forakt gjennomsyrer alt du skriver om henne. Sønnen din valgte denne kvinnen, og velger henne fortsatt, hva sier det evt om ham? 

Anonymkode: 10ae0...16d

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Spørsmålet er nok heller om hun klarer en jobb enn om hun er villig til å ta en.

For å være ærlig, syns jeg TS burde fokusere mer på om barnebarna har det bra og er trygge når de er alene med denne moren, enn på hvor ubeleilig dette for henne selv. Nei, det er ikke hennes ansvar, juridisk sett, men vi har vel alle et visst ansvar for våre medmennesker, særlig barn.

TS passer barnebarna opptil en uke om gangen, så jeg regner med at hun kjenner psyken til barna, og vet hvordan de har det. Hun kommer ikke med noen info om mistanke om omsorgssvikt.

• Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 12.7.2025 den 23.49):

Hvis hun var syk og i dårlig fatning for å kunne stå i jobb- så hadde det vært mer forståelig fra hennes ståsted at hun trengte mer barnepass for helsa sin skyld- og når du innrømmer at du er den eneste som stiller opp av og til, ikkesant? Derfor er det relevant å vite.

Også om barna var f.eks 1 og 2 år gamle, så er det en veldig hektisk alder å være hjemme med 2 små barn som sover forskjelligt og er krevende på natta- selvom de er i barnehage.

Anonymkode: e3600...319

Mora har 7-8 timer å hente seg inn igjen manglende søvn mens barna er i bhg, og når mannen endelig er hjemme kan hu la han overta. Kunne lett hatt det sånn uten å klage eller være sur på svigermor. Så digg da. Hadde vært supermamma om jeg hadde vært i lignende situasjon. Nå må jeg slite meg ut på jobb hele dag, slite meg ut med barna de få timene jeg er med de, slite meg ut med ektemannen på kvelden og sånn går no dagane. 

Anonymkode: de6f3...5b9

• Liker 1
  • Nyttig 5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...