Gå til innhold

Vennligst stopp når noen skal over et fotgjengerfelt!!

Fremhevede innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Da må fotgjengere lære seg å gi tegn på at de faktisk skal over da. Og å ikke kom sprintene ut fra en hekk eller parkert bil og gå for svarte av sparkesykler og sykler!! 99% av tiden så er det fotgjengeren selv som har skyld i at jeg ikke stopper. 

Det er eneste gangene jeg ikke stopper, er de få gangene når jeg har en bak meg som ligger alt for nære og forsøker å presse meg over fartsgrensen. Da er det direkte farlig å stoppe. 

De fleste påkjørsler i fotgjengerfelt er fotgjenger selv som har skyld i. Men siden bilen er større og mer dødelig, så er det alltid bilfører som får automatisk skylda. 

Anonymkode: 7f4b1...90f

Dette innlegget er bare tull. Stort sett er det uoppmerksomme bilister som har skylden. Man må lære seg å lese trafikkbildet bedre.

Boten for ikke å stoppe er 20 200,-. og en får tre prikker.

• Nyttig 4
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
Brunello skrev (20 minutter siden):

Dette innlegget er bare tull. Stort sett er det uoppmerksomme bilister som har skylden. Man må lære seg å lese trafikkbildet bedre.

Boten for ikke å stoppe er 20 200,-. og en får tre prikker.

Men kan det detimot bevises at fotgjenger er uaktsom, slipper bilisten unna. Det finnes slike saker også!

Anonymkode: 0dc62...5ed

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Bestem deg a. Er det alltid fotgjengerens skyld, eller alltid bilen bak deg?

Aldri noen gang din skyld, iallefall :himle: 

PS: Man skal alltid kjøre tilpasset omgivelsene. Du skal være forberedt på å stoppe for noe uforutsigbart når som helst, det kan være et barn, et dyr, en sykkel, bil. Det ER førerens feil om man kjører på noen. Og jeg tipper du kjører som en jævla gris. 

Anonymkode: 1256a...2e6

Kan du ikke å lese? 

"De FÅ gangene jeg ikke stopper" står det din tosk. for jeg stopper alltid for fotgjengere, så lenge de faktisk gir signal i tide. Dersom de slenger seg ut ut i veien på sekundet så rekker jeg ikke å stoppe. Da blir jeg stående midt i fotgjengerfeltet. Jeg kan ikke stoppe for alle jeg ser i tilfelle de skal bestemme seg i siste liten for å gå over veien. Da kommer man aldri frem. 
De gangene jeg bevist ikke stopper er når jeg har en bak som har ligget å slikket eksospotten i lengre tid. En som er tydelig stresset og driver på med idiotkjøring. Hvis jeg da stopper så får jeg han i ræva, og de 3 sekundene fotgjengeren sparer på at jeg stopper er ikke verdt flere tusen for å fikse bulket bil. 

Jeg bor i en storby. Det er tusen ting å følge med på samtidig. Du kan ikke planlegge for absolutt alt. 

I det området jeg møter flest idioter er som følgende: Først et lyskryss, så svinger du inn på en vei hvor du har butikker på begge sider av veien. Du har togstasjon og bussholdeplass på tre sider av krysset. Det er kantparkering på begge sider av veien du kjører inn på. Før og etter kantparkeringen så er det to gangfelt.
Jeg må følge med på kryssende biler som skal imellom butikkene, jeg må følge med på fotgjengerfeltet, jeg må følge med på bilene som skal inn og ut fra parkering også har du idiotene som løper over veien imellom parkerte biler. Folk som slenger opp bildøren uten å se seg for, og de som på død og liv skal ut av bilen mens man passerer. 
Det siste nevnte er ting jeg forventer, fordi folk er stokkdumme og egoistiske. Jeg forventer det uforventet hver gang jeg kjører der og ser slike hendelser flere ganger i uken. 

Det jeg ikke kan gå rundt å forvente er folk som går rett frem, for så å hoppe ut i veien over et gangfelt uten å stoppe i 2 sekunder først. Uten å løfte blikket fra mobilen. Det å flytte det tomme hodet ditt side til side for å sjekke høyre og venstre er et klart og tydelig signal nok at du faktisk skal over veien. Og når jeg ser det, så stopper jeg, så klart. 

Jeg har ikke telling på hvor mange ganger jeg har sett folk bli nesten påkjørt, fordi de har løpt imellom biler som står i kø for lyskrysset. Køen strekker seg ofte hele veien oppover. Bilene blokkerer sikten for gangfeltet og folk går ikke der gangfeltet faktisk er, de går der det passer dem. 
Det hjelper ikke å holde lav fart når folk går inn i bilen din, fordi de ikke ser seg for. Senest i forrige uke var det en ulykke med en elsparkesykkel som kjørte rett på en stillestående bil.  

Fotgjengere som LØPER mellom to biler.. du ber om å bli påkjørt og JEG skal få skylden?! hvor faen er logikken i det? GÅ, stopp når du ser at veien ikke er klar allikevel, og la biler som har rett på å kjøre få kjøre (skade)fritt og gå videre når det er klart. Vær en smart idiot i det minste, det er ikke så vanskelig. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Men kan det detimot bevises at fotgjenger er uaktsom, slipper bilisten unna. Det finnes slike saker også!

Anonymkode: 0dc62...5ed

Jada, mange fotgjengere burde opptrådt annerledes. Men stort sett er det bilistene som ikke følger godt nok med.

• Liker 1
Skrevet

Jeg synes biler er veldig flinke å stoppe på gangefelt, de som IKKE er det er sykler og fucking idioter på elscooter, vi har akkurat fått gangfelt over sykkelfelt der jeg bor og jeg har allerede blitt truffet 2 ganger og gikk voksenkjeft dobbelt så mange ganger. Spesielt elskykler tror at de ikke trenger å stoppe for noe som helst.

• Liker 4
Skrevet

Nå spinner du ting fullstendig ut av proposjoner, TS. Dette er IKKE et stort problem, bilister flest stopper naturligvis for gående på fotgjengerfelt

Anonymkode: ff5f7...3be

Som fotgjenger opplever jeg omtrent daglig at bilister ikke stopper. Og da er det ikke snakk om tvilstilfeller, men jeg står gjerne med en fot uti veien. Ofte ser bilistene bare dumt på meg eller trekker på skuldrene. Jeg mener dette er et kjempeproblem.

En annen ting kan ta opp når vi er inne på trafikksikkerhet er alle som sitter med mobilen i fanget når de kjører. Ser det lyser opp i ansiktet og blikket går ned hele tiden. 

• Liker 3
Skrevet

Jeg har det motsatte problemet. Jeh vil bli påkjørt men alle stopper :(

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Kan love deg det er et stort problem. Har opplevd flere idioter som tror de kan kjøre som de vil. Det er vel en grunn til at flere har blitt påkjørt i fotgjengerfelt? Yes der har vi det.

TS

Anonymkode: c8ba0...427

Selv om du går? Det har jeg aldri opplevd, så det er spesielt at du har opplevd det flere ganger. Også har man et ansvar for seg selv, man må se seg over veien før man går over. Bilister kan selvsagt være uoppmerksom et øyeblikk.

Anonymkode: 5b71d...601

AnonymBruker
Skrevet
Hensatt skrev (18 minutter siden):

Som fotgjenger opplever jeg omtrent daglig at bilister ikke stopper. Og da er det ikke snakk om tvilstilfeller, men jeg står gjerne med en fot uti veien. Ofte ser bilistene bare dumt på meg eller trekker på skuldrene. Jeg mener dette er et kjempeproblem.

En annen ting kan ta opp når vi er inne på trafikksikkerhet er alle som sitter med mobilen i fanget når de kjører. Ser det lyser opp i ansiktet og blikket går ned hele tiden. 

Vel, hvis egen erfaring er det som betyr noe; jeg ferdes veldig mye i trafikken, mest som fotgjenger, kan ikke komme på sist jeg observerte en bil som ikke stoppet, det har jeg ikke sett på veldig mange år. Kanskje du er en av de som luller rundt i din egen verden og plutselig spretter ut i gata så bilisten ikke rekker å reagere. Må være noe sånt hvis dette er et kjempeproblem for deg

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Vel, hvis egen erfaring er det som betyr noe; jeg ferdes veldig mye i trafikken, mest som fotgjenger, kan ikke komme på sist jeg observerte en bil som ikke stoppet, det har jeg ikke sett på veldig mange år. Kanskje du er en av de som luller rundt i din egen verden og plutselig spretter ut i gata så bilisten ikke rekker å reagere. Må være noe sånt hvis dette er et kjempeproblem for deg

Vi har lite av slike tilfeldige fotgjengerfelt her jeg bor. Alle er i enden av fortauene og ingen spretting ut i veien. Flere som opplever det samme. Folk har blitt veldig sløve bak rattet.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hei bilister som er crazy og hensynsløs.

jeg er en hensynsløs fotgjenger, jeg stopper ikke, kos dere med straffen😘

Anonymkode: f5831...569

AnonymBruker
Skrevet

Må også nevne. Lange gangfelt. Da kjører jeg når personen er helt på andre siden. Det er god sikt og motgående trafikk ser at det er noen på sin side. Da kjører jeg, for hvorfor skal jeg stoppe for å vente i et helt minutt på at personen skal gå forbi min bil? Jeg er jo over alle hauger når personen har kommet seg over på min side av veien. Det blir dårlig flyt i trafikken hvis jeg skal stoppe for å vente, i stedet for å kjøre når det faktisk er fritt. Det er da altså snakk om når personen er på motsatt side av veien og personen går i normalt tempo. Jeg er ikke i veien for fotgjengeren, og fotgjengeren er ikke i veien for meg. Og motgående trafikk vil ikke feiltolke trafikkbildet og tror det er fri vei fordi jeg kjører. Det er da lange gangfelt, ikke vanlig små slik at man kjører forbi rett foran nesen på personen. 

Det er få plasser som jeg har vært på hvor man er nesten avhengig av å lese motgående trafikk for å vite om det er noen i gangfeltet. Ene stedet er det en hekk som blokkerer sikten og det er i en sving. Slik at hvis en bil på motgående side står stille så vet man at det er noen på vei over veien. Er det ingen bil der så må man følge med. For folk kommer løpende og syklende ned fra gangbroen og uti veien i full fart. Det er midt i en sving, så man ser det ikke før det er for seint. Det er derfor det er fartsdump der (gangfeltet er fartsdumpen om folk ikke forsto det). Er en relativt øde plass egentlig og bussholdeplassen er mye lengre oppe i veien. Men av og til så kommer det en jogger eller syklist som skal over veien til intet (er ingenting på andre siden av veien bortsett fra et gammelt industribygg, hva de skal der aner jeg ikke!) 
Og det gjelder når det er nesten stillestående kø og biler blokkerer sikten. 
Sånn at det er forklart hva jeg mener med å være avhengig av andre bilister. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (49 minutter siden):

Egen erfaring: Rett utenfor en mindre by, men likevel nesten på landet. Når man runder en sving retning ut av byen, er det en ganske rett strekning der det først er noen butikker med gode ikke-lysregulerte overganger, så whoom ut på landet. (Folk liker å komme seg fort ut dit). Der er også et litt komplisert kryss som teknisk sett er et T-kryss, men det er også en innkjørsel til et område der man har tivoli og en basketbane og litt andre ting på toppen av T-en.

Dette krysset skaper veldig mye forvirring, først vet man ikke helt om DEN bilen skal inn på tivoli-området eller en av de andre veiene. Bilen kan komme fra veien tvers over tivoliområdet og da brukes jo ikke blinklysene. Men, og det er et stort men, de som kommer inn i krysset er ikke nødvendigvis de flinkeste til å bruke blinklys, så for meg som skal over et av de tre gangfeltene (det på toppen av T-en er en del av fortauet, men med bred nedsenking for innkjørselen) må se og planlegge lenge på forhånd.

Det blir enda mer forvirrende når jeg kommer kjørende i min mobilitetsscooter og er gående og (igjen) teknisk sett skal prioriteres i krysset. Ofte kommer det biler fra alle sider, og en billengde fra krysset er det også to innkjøringer på tvers av den ene veien som må regnes med. Om det da kommer en tulling og plasserer seg på tvers av "min" fotgjengerovergang når han hadde god tid til å se meg "lenge" før han kom dit og jeg (som vanlig) er ganske tydelig på hvor jeg vil, da blir jeg frustrert. Da må jeg bare finne frem "se bilførerne i øynene"-blikket og på den måten finne ut hvem som skal kjøre først, det er ikke nødvendigvis meg, om flyten blir bedre om jeg venter i 2 sekunder.

• Liker 1
Skrevet

Stopp opp, og vent til det er klart, eller at bilen har gitt tydelige tegn på å bremse opp. Greit nok at du har retten på din side når du buser ut i et gangfelt

Men det hjelper lite hvis du blir drept. Du aner ingen ting om bilisten. Den kan være ruset, sitter på mobilen eller roter etter noe på gulvet. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Dette. 

Jeg opplever at nordmenn ofte nærmest kaster seg ut i veien, og forventer at en bil skal stoppe på meteren. Det fungerer ikke. Mange bør google ordet bremselengde. De har også gjerne på seg greier i ørene og nistirrer på telefonen sin. 

Jeg bor mesteparten av året i et annet land, og der er det en helt annen "kultur" blant fotgjengere. 

Anonymkode: e6830...f9f

Det er fordi nordmenn «har tett til» å vase rett ut i veien uten å se seg for. 

Merkelig greie med tanke på at det er helt irrelevant hvem som har skylden når man sitter der i rullestol. At man har rett til å gjøre noe betyr ikke alltid at det er like smart, fotgjengeren bærer konsekvensene som ikke forsvinner med tid og/eller penger, forstår ikke hvordan noen er villig til å ta den risikoen🤷‍♀️

Anonymkode: 35143...9ca

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Er jo du som får den største straffen ved å bli påkjørt. Uavhengig av om det er fører som får skylden mener jeg det bør være forbudt å gå ut foran en bil selv om det er fotgjengerfelt og bil som skal stoppe.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Bestem deg a. Er det alltid fotgjengerens skyld, eller alltid bilen bak deg?

Aldri noen gang din skyld, iallefall :himle: 

PS: Man skal alltid kjøre tilpasset omgivelsene. Du skal være forberedt på å stoppe for noe uforutsigbart når som helst, det kan være et barn, et dyr, en sykkel, bil. Det ER førerens feil om man kjører på noen. Og jeg tipper du kjører som en jævla gris. 

Anonymkode: 1256a...2e6

Enig med deg. Føreren har plikt til å tilpasse fart etter omgivelsene, kikke rundt seg og ta hensyn. Idet man nærmer seg et område med gangfelt så bør vettet være såpass på plass at man skal kunne stoppe fordi det er gående mennesker. 
Det er ikke så forbanna vanskelig. 

• Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Kan du ikke å lese? 

"De FÅ gangene jeg ikke stopper" står det din tosk. for jeg stopper alltid for fotgjengere, så lenge de faktisk gir signal i tide. Dersom de slenger seg ut ut i veien på sekundet så rekker jeg ikke å stoppe. Da blir jeg stående midt i fotgjengerfeltet. Jeg kan ikke stoppe for alle jeg ser i tilfelle de skal bestemme seg i siste liten for å gå over veien. Da kommer man aldri frem. 
De gangene jeg bevist ikke stopper er når jeg har en bak som har ligget å slikket eksospotten i lengre tid. En som er tydelig stresset og driver på med idiotkjøring. Hvis jeg da stopper så får jeg han i ræva, og de 3 sekundene fotgjengeren sparer på at jeg stopper er ikke verdt flere tusen for å fikse bulket bil. 

Jeg bor i en storby. Det er tusen ting å følge med på samtidig. Du kan ikke planlegge for absolutt alt. 

I det området jeg møter flest idioter er som følgende: Først et lyskryss, så svinger du inn på en vei hvor du har butikker på begge sider av veien. Du har togstasjon og bussholdeplass på tre sider av krysset. Det er kantparkering på begge sider av veien du kjører inn på. Før og etter kantparkeringen så er det to gangfelt.
Jeg må følge med på kryssende biler som skal imellom butikkene, jeg må følge med på fotgjengerfeltet, jeg må følge med på bilene som skal inn og ut fra parkering også har du idiotene som løper over veien imellom parkerte biler. Folk som slenger opp bildøren uten å se seg for, og de som på død og liv skal ut av bilen mens man passerer. 
Det siste nevnte er ting jeg forventer, fordi folk er stokkdumme og egoistiske. Jeg forventer det uforventet hver gang jeg kjører der og ser slike hendelser flere ganger i uken. 

Det jeg ikke kan gå rundt å forvente er folk som går rett frem, for så å hoppe ut i veien over et gangfelt uten å stoppe i 2 sekunder først. Uten å løfte blikket fra mobilen. Det å flytte det tomme hodet ditt side til side for å sjekke høyre og venstre er et klart og tydelig signal nok at du faktisk skal over veien. Og når jeg ser det, så stopper jeg, så klart. 

Jeg har ikke telling på hvor mange ganger jeg har sett folk bli nesten påkjørt, fordi de har løpt imellom biler som står i kø for lyskrysset. Køen strekker seg ofte hele veien oppover. Bilene blokkerer sikten for gangfeltet og folk går ikke der gangfeltet faktisk er, de går der det passer dem. 
Det hjelper ikke å holde lav fart når folk går inn i bilen din, fordi de ikke ser seg for. Senest i forrige uke var det en ulykke med en elsparkesykkel som kjørte rett på en stillestående bil.  

Fotgjengere som LØPER mellom to biler.. du ber om å bli påkjørt og JEG skal få skylden?! hvor faen er logikken i det? GÅ, stopp når du ser at veien ikke er klar allikevel, og la biler som har rett på å kjøre få kjøre (skade)fritt og gå videre når det er klart. Vær en smart idiot i det minste, det er ikke så vanskelig. 

Hvis ikke du takler slike hverdagslige uoversiktlige situasjoner bør du levere inn lappen. På ingen måte uenig i at mange trafikanter (både gående, syklende og bilister) burde følge mye bedre med, men det det er du som velger å kjøre bilen som potensielt kan drepe og der med kommer det ekstra ansvaret på deg. Barn, dyr og surrete irriterende voksne kan når som helst havne i veien foran bilen din. Slik er det bare. Når du da ikke takler hverdagslige kjøresituasjoner slik du beskriver over på en god måte burde du slutte å kjøre bil. 

Anonymkode: a81f7...f3b

Skrevet (endret)

.

Endret av Sicktrip
  • Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Er ikke sikkert de får noe straff hvis du springer som en idiot ut i trafikken uten overgang, lykke til ned oppdrag "2 ødelagte bein" da

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...