Gå til innhold

Å undervise på barneskule

Gjest gjest1

Anbefalte innlegg

Gjest gjest1

Eg skal begynne som ringevikar på barneskulen her heime i morgon... Er fylt av skrekkblanda fryd... :ler:

Nokon erfarne lærarar som har gode råd å komme med til ei lita lærar-spire?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Gjest

- Vær sterk! Enkelte elever kan irritere på seg gråstein.

- Ikke la deg provosere.

- Finn en gylden middelvei. Ikke gå inn med ovenfra og ned holdning, men ikke synk ned på barnetrinnet heller. Vis hvem som bestemmer, men vær også villig til å høre på innspill fra elevene.

- Begynn heller litt strengt og eventuelt slakk av litt etterhvert. Begynner du motsatt vei er det mye verre å ta seg inn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Er ikke akkurat erfaren, har bare jobbet i 2 år, men har en veldig fin klasse, så noe riktig gjør jeg tydeligvis! Derfor kommer jeg med noen tips også:

- Se elevene. Pass på at de skjønner at du ser på dem som individer, ikke bare som en klasse.

- Vær bestemt, men rettferdig. Ha tydelige grenser og overhold dem. Samtidig skal det være rom for å slappe av og ha det moro! Latter og gøy er undervurdert!

- Vis at du er den voksne, og at det er du som bestemmer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjest1

Takk for tips! Veit ikkje kva klassetrinn det blir nei, blir sikkert alt mogleg.. Hehe..

Er frykteleg spent..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest
- Vis at du er den voksne, og at det er du som bestemmer.

Dette tror jeg også er viktig.

Og er det sånn at de maser om utetime eller kosetime eller leksefri eller noe sånn. Av og til syns en det er rimelig og gir de denne belønning, og andre ganger gir en kanskje etter for å slippe masingen.

Spesielt i det sistet tilfellet: vær tydelig på at de får lov til dette fordi at DU bestemmer det, ikke fordi de maser. Hvis de skjønner at de kan mase vil de gjenta seg gang på gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Binna
- Begynn heller litt strengt og eventuelt slakk av litt etterhvert. Begynner du motsatt vei er det mye verre å ta seg inn.

Veldig viktig! Jeg har vært vikar både på barneskole og vgs, og det å komme inn og være "den snille vikaren" fungerer ikke(verken hos de små eller store)Sett deg i respekt først, så kan du slakke ned etterpå, ellers kan du bli overkjørt..

Tips jeg fikk, ikke heve stemmen når de er urolige, men snakk enda lavere. Og/ eller vent til det blir rolig først. Jeg merket stor forskjell..

Vanlig at de tester deg ut med en gang, gir du dem lillefingern, røsker de til seg hånda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lykke til. Vet godt hvordan du har det. Jeg gleder meg til å være over en lengre periode i en klasse nå, og ikke bare sånne drypp. Det er enormt frustrerende å sette seg inn i nye klasser hver gang slik jeg gjør..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...