Gå til innhold

Omtrent hvor mye koster frukttrær?


Gjest Liten Tapir

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Gjest Bjørnsdatter

Tja. Par-tre hundrelapper og oppover?

Husk at det er mange slags frukttrær du må ha to av for å få frukt (de må befrukte hverandre, bokstavelig talt), hvis ikke naboen har epletre så må du ha to (forskjellige) f.eks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Liten Tapir
Tja. Par-tre hundrelapper og oppover?

Husk at det er mange slags frukttrær du må ha to av for å få frukt (de må befrukte hverandre, bokstavelig talt), hvis ikke naboen har epletre så må du ha to (forskjellige) f.eks.

Takk for svar!

Det hørtes ut som en sympatisk pris :)

Tenker på å kjøpe to frukttrær i bryllupsgave og tenker å holde oss under 1500kr, så det passer bra.

Vet at de må være to for å bære frukt, men må de være av ulik type? Kan det være to ulike arter (f.eks. et kirsebær- og et plommetre)?

Jeg kan så lite om sånne ting...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørnsdatter

Nei, du må ha to epletrær (av ulik type, står ofte på lappen på treet hvilke som egner seg å krysse) f.eks. Er usikker på om moreller og sånt trenger en partner, men plommer gjør det hvis jeg ikke tar helt feil. Men dette får du hjelp med der du evt. kjøper trærne :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest LoisLane

Frukttrær er en fin gave, synes jeg.

Jeg har flere ganger gitt tær og busker i bryllupsgave.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Bjørnsdatter

:ler: Tær og busker i sammenheng var IKKE veldig heldig, LL!

Gir du bort mosebed sånn innimellom også?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest LoisLane
:ler: Tær og busker i sammenheng var IKKE veldig heldig, LL!

Gir du bort mosebed sånn innimellom også?

Ja, sammen med utvalgte kroppsdeler.

Den skrivefeilen der var litt morsom da, LoisLane :ler:

Men pinlig - jeg gir jo andre inn for det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjesta

Gi bort trær i bryllupsgave?! Det var en god ide! (og litt symbolsk og romantisk.. plante et tre sammen, slå rot, osv...)

Men Bjørnsdatter; hvis det er bier i nærheten trenger man vel ikke to?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørnsdatter
Gi bort trær i bryllupsgave?! Det var en god ide! (og litt symbolsk og romantisk.. plante et tre sammen, slå rot, osv...)

Men Bjørnsdatter; hvis det er bier i nærheten trenger man vel ikke to?

Bier og sånt må man ha uansett, men det er jo begrenset hvor langt de greiene orker å fly for å finne et tre til :) De bryr seg egentlig ikke så mye om det er kløver eller epletrær de suger nektar ut av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjesta

-men så kan man være skikkelig lur og kjøpe trær som er podet, og som befruukter seg selv :)

Vi har selvfertile trær, epletreet kostet vel rundt fem seks hundre tror jeg.........

Kjempelurt, og så får man flere eplesorter på samme tre :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest

Jøss. Er dette en tulletråd at trærne må ha en partner?

Hvis de virkelig må det (noe som høres utrolig rart ut for meg..), må trærne stå ved siden av hverandre eller?

Helt uvitende.. Som kanskje planter epletre i hagen i sommer..

Forresten: hvor lang tid tar det før det blir frukt på trærne?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjesta

Trær må befruktes ja.........

Noen bærer frukt allerede når du kjøper dem. Noen trær bærer frukt første sommer etter planting, noen trenger lengre tid. Det varierer altså fra tre til tre ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjesta
Jøss. Er dette en tulletråd at trærne må ha en partner?

Hvis de virkelig må det (noe som høres utrolig rart ut for meg..), må trærne stå ved siden av hverandre eller?

Helt uvitende.. Som kanskje planter epletre i hagen i sommer..

Forresten: hvor lang tid tar det før det blir frukt på trærne?

- og de bør stå ikke fryktelig mange metrene fra hverandre. Har du hage på rundt et halvt mål, holder det som regel at naboen også har et tre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Gjest

Noen frukttresorter er selvfertile, det vil si at de har hann- og hunnblomst på samme tre. De som ikke er selvfertile trenger en bestøvingssort, det vil si at de trenger for eksempel et epletre av en annen sort enn innenfor en avstand på 50 meter. Bor du i et boligfelt er dette sjelden noe problem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Madeline
Tja. Par-tre hundrelapper og oppover?

Husk at det er mange slags frukttrær du må ha to av for å få frukt (de må befrukte hverandre, bokstavelig talt), hvis ikke naboen har epletre så må du ha to (forskjellige) f.eks.

Du kan velge en sort som er selvpollinerende eller du kan ha et såkalt familietre som har to eller tre ulike sorter podet inn. Da trenger du bare et tre. Har du liten hage så kan dette være et veldig greit alternativ.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Madeline
hvor får man kjøpt selvfertile trær? det hadde vært helt genialt hos oss...

Det får du nok hos de fleste gartnerier. Plantasjen bl.a. så jeg hadde flere typer selvpollinerende frukttrær i fjor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...