Gå til innhold

Hva tenker dere om norsk idrett og doping?

Nelle

Anbefalte innlegg

Hei alle!

Jeg har aldri vært noen stor tilhenger av idrett, men har fulgt med på de største arrangementene opp igjennom (VM og OL).

Etter VM i Trondheim har jeg imidlertid ikke giddet å følge med -plutselig ble det noe "sykt" over det hele, uten at jeg helt kunne sette fingeren på hva det var. Jeg antar det, i mitt syn, ble altfor mye fokus på penger osv. sånn generelt innen idrett. Plutselig var det liksom ikke så morsomt lenger.

Jeg synes det har vært trist å se hvordan den ene utøveren etter den andre nå i senere tid har blitt avslørt for dopingmisbruk (særlig var det tragisk at samtlige finner ble tatt den gangen!). Jeg kan heller ikke la vær å stille spørsmålstegn ved det følgende:

Under Lillehammer OL ble Norge slått av finnene på målstreken (langrenn). Det har vist seg i ettertid at finnene dopet seg. Og -Norge slo italienerne. Det har også vist seg i ettertid at italienerne var dopet. Og hva med Sverige? Sverige, som alltid har vært en skinasjon med dyktige utøvere -hvorfor har de plutselig blitt så "dårlige"? Hvorfor er det INGEN svensker som hevder seg innen skiidrett lenger? Er det fordi svenskene ikke doper seg? Hva med Norge? Hvordan kan nordmennene befinne seg på seierspallen SAMMEN med andre nasjoner som beviselig er dopet?

Synes Rikets Tilstand på TV2 i går mer eller mindre bekreftet at det finnes MANGE spørsmålstegn hva angår norsk idrett.

Hva mener dere?

Nelle :briller:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tror ikke nordmenn er noe hederligere enn andre. Men jeg synes "Rikets tilstand" i går var dårlig reportasje. Det går ikke an å slenge ut slike påstander uten å kunne bevise noe som helst. Det setter jo ALLE idrettsfolk i et dårlig lys. Man kan få alt til å se misstenkelig ut når man er ute etter å bevise noe, slik "Rikets tilstand" var, og ikke ser nøytralt på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg så IKKE på TV's reportasje i går kveld.

Men - hvis det viser seg at Bjørn Dæhlie & Co. har dopet seg - ja da skjønner jeg ingen ting. Da vil min "menneske-kunnskap" få seg en alvorlig knekk. :o

Nei - jeg tror det er få norske idrettsutøvere som doper seg. Kall meg gjerne naiv! .......OG selvsagt finnes det unntak - det finnes nok juksemakere her også.

Men - nei, ikke Bjørn Dæhlie, Vegard Ulvang, Johan Koss m.fl. ......... kan jeg ikke tro, jeg klarer ikke å tro det. :roll::roll:

(Men - ingen i Finland trodde vel heller at Mika Myllällä dopet seg heller!!!!!!!!!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Usikker: Helt enig -hvem ville vel trodd at Mika Myllälä dopet seg... Fy flate så skuffet jeg ble da jeg fikk vite det!!

Jen: Selvsagt kan man i stor grad vinkle en reportasje dit man vil ha den. Men er det ikke allikevel litt betenkelig at korpset rundt utøverne mottar et busslast med medisiner før OL? Som blant annet inneholder medisiner for å øke fruktbarhet hos barnløse kvinner, medisiner for sykdommer i tykk- og endetarm og medisiner for alvorlige tilfeller av manisk depressivitet? Også sier de at dette var et depot i tilfelle en katastrofesituasjon blant tilskuerne!!??

Og hva med Svenskene som plutselig er blitt så "dårlige"?

Og hvordan kan egentlig nordmennene slå andre nasjoner som beviselig har dopet seg?

Og hvorfor skulle lege Oftebro stå frem og lyve om at han har behandlet og fremdeles behandler toppidrettsutøvere som har fått skadevirkninger etter dopingmisbruk?

Men jeg tror også -at dersom nordmennene virkelig har dopet seg, så VIL vi rett og slett ikke vite det. Kanskje vi rett og slett nekter å godta, nekter å se bevisene. Fordi -dersom det virkelig ville vise seg, da ville idretten få et særdeles alvorlig troverdighetsproblem her i landet. Det er tross alt snakk om nasjonalhelter. Men hvilke helter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tristessa

Det som skremte meg var at jeg har gått på et av midlene flere år i strekk. Forklarer liksom en god del når jeg først finner ut hva det er!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat i dette tilfellet er vel kanskje ikke Astra den mest troveridge informanten? Det foregår nok minst like mye snusk i legemiddelbransjen som det gjør i idrettsmiljøet...

Og hvorfor har ikke dette kommet frem tidligere? De rette personer i idrettsmiljøet har tross alt fått to måneder på seg til å kommentere saken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og hvorfor skulle lege Oftebro stå frem og lyve om at han har behandlet og fremdeles behandler toppidrettsutøvere som har fått skadevirkninger etter dopingmisbruk?

Han lyver nok ikke vil jeg tro. Men det finnes da vitterlig andre topp idrettsutøvere her i landet enn Dæhlie og Koss. Det er helt sikkert noen som må behandles for å ha brukt dop. Tviler ikke et sekund.

Media skal selge - og trekker derfor fram de mest kjente navnene. Det slår liksom ikke så godt an - hvis det kom fram at det var han som kom på 45. plasss som var dopet. Han er jo også en toppidrettsutøver!

....og dette mener jeg, som slettes ikke er Sikker! :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Usikker: På Tabloid (TV 2) nå i kveld spør Koss rett ut om Oftebro behandler toppidrettsutøvere fra ski- og skøytemiljøet. Oftebro svarer at han har taushetsplikt. Koss ber ham da være åpen om dette og "fritar" ham fra taushetsplikten for at legen skal kunne avkrefte at han behandler folk i ski- og skøytemiljøet. Oftebro kan ikke avkrefte dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor skulle norske idrettsutøvere være mer skinnhellige enn andre??? De doper seg sikkert like mye som svenskene og finnlenderne har gjort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

......  toppidrettsutøvere fra ski- og skøytemiljøet.

Sikkert riktig det ........... har ikke hevdet noe annet............ men, det betyr vel ikke at det er Dæhlie, Ulvang........og de som er "mest kjent".

Men det er "de mest kjente" som blir trukket fram.........

Hvordan defineres en toppidrettsutøver da? Er det en som vinner bestandig?? Er best? ............ eller er det en som er med på elite-laget, er "en av gutta".......men aldri når helt opp? Men trener like mye som "den beste" - ofrer like mye tid på idretten?

Vi har da stadig fått bevis på at doping også foregår i norsk idrett. Men jeg tviler på at Dæhlie, Ulvang, Koss, Alsgaard og flere - doper seg.

Jeg tviler - og det har jeg lov til!

Men - at doping foregår i Norge. Det tviler jeg ikke på. :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er vel en grunn til at de beste er best?

Hm... definisjon på toppidrettsutøver... tviler på at de som kommer på 40. plass er dopet iallfall...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tja, sjølv om det heilt sikkert er ein del som dopar seg, så synest eg ikkje den reportasjen var noko anna enn ryktespreiing og mistenkeleggjering på dårleg grunnlag. Oftebro seier han behandlar toppidrettsutøvarar med dopingskader (og me får tru han på det) men kva er hans definisjon av uttrykket? Og kvifor kan han seia det han gjer (og spre mistanke om misbruk av alle pasientane sine) men ikkje noko som går den andre vegen, på grunn av taushetsplikt? (Det er nok mange uskuldige - og skuldige for den saks skuld - som meinar han kunne latt vera å seia noko i første omgang ved å visa til taushetsplikt.)

Og Nelle: Det var vel heller slik at Oftebro ikkje ville avkrefta eller seia noko som helst. Ikkje at han ikkje kunne.

Sjølv om det er ein del spørsmål ein kan stilla seg når det gjeld medisinar og manglande/motstridande forklaringar, så er det tydlegvis ein idé å stilla spørsmål ved journalistikken, òg. Tross alt er det journalisten som har som oppgåve å forsikra seg om at det han gjengir er korrekt og ikkje misforstått, ikkje (potensielle) intervjuobjekt. Og at det er den fulle sanninga som kjem fram - halve sanningar treng ikkje vera betre enn løgner.

Som Marion Ravn sa i torsdagsklubben i kveld: Kva er det med TV2? Først var det meg/kontrakten min, no er det doping of toppidrett... Og dei bomma jo litt når det gjeld den kontrakten til Marion.

Men, no er no mistanken ute og går. Lat oss håpa dei vil prøva å finna ut kva som eigentleg har skjedd, og ikkje seia seg nøgde med halvkvedde viser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser stort sett på dette som et forsøk fra en reklamefinansiert kanal på å fylle ut tiden mellom reklamene, gjøre den mer interessant, lissom :briller:

Tror ikke TV2 vinner noe særlig på å kødde med Lillehammer-OL, men :ler:

Velvel, sånn er det når man har lyst på litt blest rundt programmet sitt!

Nå er jo ikke dette overraskende fra Rikets Tilstand-redaksjonen, hvis enkeltpersoners journalistiske kvaliteter kunne frembringe superlativer som ville fått hvilken som helst moderator til å heve pekefingeren prøvende over sletteknappen :sjarmor:

dorian

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klart det finnes idrettsutøvere som har dopet seg/doper seg i Norge. Det er bevist gjennom at idrettsutøvere er tatt i kontroller.

Men - innen det norske skimiljøet tror jeg faktisk ikke det er et problem. Det er vel ingen indrettsutøvere som blir testet så ofte som dem - gjennom treningssessongen og arrangementssessongen.

Klart at også norske idrettsutøvere har brukt ulike medisiner - som astmamedisiner, og høydehus har vært brukt. Det har vært diskutert, og manger rynker på nesen av slikt og kaller det "nestenjuks", men det er ikke ulovelig å bruke, og står ikke på noen dopingliste.

Jeg så ikke programmet, men har fulgt med i støyen etterpå. For meg høres dette ut som "god" gammeldags "jeg vet noe ikke dere vet, men jeg vil ikke si det" + ryktespredning.

Det er utrolig feigt å gå ut med slike generelle beskyldninger - toppidrettsutøvere dopet seg. Det tjener bare til å kaste mistanke på alle, og et slikt rykte er totalt ødeleggende for et menneskes ry - for du har ingen mulighet til å forsvare deg mot det. Men mistanken vil henge ved deg, enten du er skyldig eller ikke. Blir du rammet av den typen ryktespredning og du forsvarer deg - ja, så er svaret at det er ingen røyk uten ild, og når du forsvarer deg sånn, må det være noe i det. Forsvarer du deg ikke, blir det oppfattet som at du har noe å skjule. Så samme hva du gjør, blir du ikke kvitt ryktet. Skumle greier dette.

Skal man gå ut med noe sånt i full offentlighet, må man være mer konkret, og bevisbyrden må være sterk.

Etter hva jeg har sett etter programmet, ser det ut til å være utført et veldig dårlig journalistisk håndverk her. Noe av det som kom fram er allerede tilbakevist, og det kan visst også dokumenteres.

Men skaden er gjort, et dementi vil ikke få noe stort oppslag, og det vil nok ikke stå en linje om det hverken i finske, svenske eller østeriske aviser. "Avsløringen" derimot har fått mye spalteplass, og det forholdsvis gode norske ryktet er ødelagt.

Og denne saken gjør meg faktisk enda mer skeptisk til noen journalisters omgang med sannheten. Jeg håper jeg aldri kommer i disse folkenes søkelys, for jeg vet at uansett hva som ville blitt presentert, så hadde jeg ikke hatt en mulighet til å forsvare meg. (-lite trolig at jeg ville vært interessant, da)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kall meg gjerne naiv - men jeg vil ikke tro at våre skihelter som Ulvang og Dæhlie, vår skøytehelt Koss og andre gutter og jenter med stål i ben og armer har dopet seg.

Beskyldninger eller ikke - ubesvarte spørsmål eller ikke - jeg vil tro at Norge hevder seg som den eneste gjenværende rene vinnernasjonen. Og jeg tror det. Til noen andre beviser noe annet.

Og så får jeg heller spise en skistøvel med fjoråretsklister eller noe sånn hvis dette noengang bevises og jeg har tatt helt feil.

Når det gjelder Rikets tilstand og Tabloid og andre møkkeprogrammer, så viser vel de hvilken makt de har. Dessverre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Repotasjoen bidrar til å sette idretten generellt i dårlig lys. Hva er poenget med det? Hva var i det hele tatt nytteverdien av denne rep. ????

Doping ses lett via store svingninger i prestasjoner. Man kommer plutselig i form til et mesterskap, eller er bare med på store mesterskap...

Nordmennene i langrenn er med hele tiden, og er veldig jevne...Deter ikke finner og italienere...

Det kreves stort talent for å bli virkelig god. Alle kan ikke med trening bli best. De som har mest talent, satser på idretten og trener riktig lan bli best. Rekruteringen i italia,, østerike og tyskland er dårlig i langrenn, de med virkelig utholdenhetstalent satser gjerne på noe annet...

Derfor kan også sverige være nede i en bølgedal. des er ikke gode nok.

De kan også trene for dårlig.

Fakta er at de 30-40 beste i norge trener omtrent like mye hele gjengen! Alle kan vel sies å være toppidrettutøvere, og noem av disse KAn være dopet?

Videre VET vi det er dop i friidrett, styrkeløft, bodybuilding etc. INGEN vet om Oftebro bare har behandlet disse...

Jeg mener at Helskog kjøpte en flaske vin før han kjørte på byen her en dag... Men betyr det at han kjørte i fylla? Kan han dokumentere at han ikke drakk den? Er det riktig av meg å sette ut slike rykter om ham? Hvorfor skulle jeg det, hva var poenget?

Jeg synes hele saken er tragisk og trist fordi det går ut over uskyldige, og idrettens anseelse og da også rekrutering. Og vi er da på vei mot stupet allerede pga inaktivitet hos barna??? Dette hjelper ikke.

Nei, lag heller noe når de har noe konkret!...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje det ender opp med å tro eller ikke tro?

Uten å ha sett Rikets tilstand (hvorfor skal jeg det, jeg er mye mer kynisk enn dem likevel) så har jeg allerede i et par år skrudd av TV og latt langrenn være langrenn.

Jeg er enig med finnen som sa dette var DDR - som jeg skjønte ham mente han at problematikken var: Det er viktigere for et lands status å vinne og så diskuterer man ikke midlene. 78 % av svenskene i en nettspørreundersøkelse mente at vi dopa oss, 24 % (?) nordmenn mente det samme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...