Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg skjønner meg ikje på passiv aggressive personer. Som viser sin misnøye, med å trampe litt rundt deg, små demonstrere,  svare deg kort og småfrekt på vanlige ting  som feks om de kan sende smøret.

Når du spør hva som er galt, får du et surt svar om at det ikke er noe galt, eller at  de ikke er sure.

Jeg er ingen synsk person, og skjønner virkelig  ikke hva du oppfører  deg sånn for. Har forstått at noen mrner du bør sljlnne det selv, men de få gangene jeg har fått vite,  så ser jeg fortsatt  ikke  problemey. Fordi jeg har tenkt på samme sak på en helt annen ikke negativ  måte , eller at jeg ikke har problem  med temaet. Andre ganger har det vært fordi jeg ikke har sett noe, som.er umulig  å se, om du ikke er telepatisk eller synsk.

Jeg får rett og slett  ikke bidratt eller med noe, med passiv  agressivitet. 

Men en samtale da kan vi løse ting sammen. Og jeg vim forstå deg bedre som person

Anonymkode: 6132a...ad5

Skrevet

Ser ikke noe poeng i at noen er passiv aggressiv. Jeg pleier å være litt sånn smørblid mot sånn oppførsel.

F.eks det med kan du sende smøret, og de sender deg det surt aggressivt. Så svarer jeg med et smil og sier "tuuusen takk" og kanskje ler jeg.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

De tør ikke konfrontere direkte, og viser det heller gjennom en måte som er mindre konfronterende. 

Det er en dysfunksjonell fremgangsmåte som ofte kommer fra barndommen, hvor de ikke var trygg på å kunne si ærlig hva de tenkte og følte, spesielt ikke omkring sinne og vanskelige følelser.

Anonymkode: 449d8...3a3

• Liker 2
  • Nyttig 5
Gjest Cartman
Skrevet

Passiv aggressiv = veloppdratt aggresjon

AnonymBruker
Skrevet

Det er en form for å skape usikkerhet hos den andre, også demonstrere makt. 
De er kjip uten at noen kan ta de på det. 

Anonymkode: 0c717...b1c

• Liker 1
Skrevet

Det er mangelfull emosjonell modenhet. Jeg har til gode å se ressurssterke voksne mennesker oppføre seg sånn. Er ikke mye refleksjon som skal til før man forstår at egen tanker ikke er overførbare med surleppa.

De som tror andre er tankeleser uten å formidle hva de mener, har «litt å gå på». 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

De tør ikke konfrontere direkte, og viser det heller gjennom en måte som er mindre konfronterende. 

Det er en dysfunksjonell fremgangsmåte som ofte kommer fra barndommen, hvor de ikke var trygg på å kunne si ærlig hva de tenkte og følte, spesielt ikke omkring sinne og vanskelige følelser.

Det kan også være at en blir preget av at partneren responderer svært dårlig på kritikk, en vet det blir masse drama om en faktisk er ærlig og direkte, så kommer det heller ut på andre måter. Men ja, det er veldig dysfunksjonelt. Men da burde en bare avslutte forholdet 

Anonymkode: 6ee65...266

Skrevet

Kontroll og/eller manipulering.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Sier meg enig her, jeg opptrer av og til passiv aggressiv uten der og da og egentlig tenke så mye over det. Nettopp fordi jeg er konfliktsky og har ikke lært å stå i det, da jeg ikke ble hørt i barndommen.

Anonymkode: bda15...efa

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er ikke veldig konfliktsky og er aldri passiv-aggressiv mot kollegaer, venner eller fremmede. Jeg likevel ikke si jeg aldri har vært slik mot mine nærmeste, de få eksemplene jeg kommer på er når jeg har vært tydelig tidligere, men mine følelser/meninger har blitt ignorert.

Anonymkode: 612f8...b7e

AnonymBruker
Skrevet

Jeg kan være passiv aggressiv noen ganger. Og det er noen ganger helt logisk hvorfor. Personen vet om det. Og kan kan ha med barndommen min å gjøre. 

Anonymkode: 482bb...38a

AnonymBruker
Skrevet

En måte å vise makt og trykke ned andre på. Den som driver passiv aggresjon har det ofte veldig vondt 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

En måte å vise makt og trykke ned andre på. Den som driver passiv aggresjon har det ofte veldig vondt 

Absolutt ikke for makt og trykke ned andre her: 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 7.7.2025 den 7.19):

Jeg skjønner meg ikje på passiv aggressive personer. Som viser sin misnøye, med å trampe litt rundt deg, små demonstrere,  svare deg kort og småfrekt på vanlige ting  som feks om de kan sende smøret.

Når du spør hva som er galt, får du et surt svar om at det ikke er noe galt, eller at  de ikke er sure.

Jeg er ingen synsk person, og skjønner virkelig  ikke hva du oppfører  deg sånn for. Har forstått at noen mrner du bør sljlnne det selv, men de få gangene jeg har fått vite,  så ser jeg fortsatt  ikke  problemey. Fordi jeg har tenkt på samme sak på en helt annen ikke negativ  måte , eller at jeg ikke har problem  med temaet. Andre ganger har det vært fordi jeg ikke har sett noe, som.er umulig  å se, om du ikke er telepatisk eller synsk.

Jeg får rett og slett  ikke bidratt eller med noe, med passiv  agressivitet. 

Men en samtale da kan vi løse ting sammen. Og jeg vim forstå deg bedre som person

Anonymkode: 6132a...ad5

Noen slenger om seg med passiv aggressiv i øst og i vest, uten at de forstår betydningen av uttrykket, og uten at uttrykket er berettiget. Passiv aggressiv opphengthet er ikke bra for noe eller noen. 

Anonymkode: babce...437

AnonymBruker
Skrevet

Kommer helt an på sammenhengen og temperament. Jeg er født med kraftig temperament. Når noen er ufine mot meg kan jeg bli passiv aggressiv fremfor å fly i flint. Det synes jeg er en bedre løsning enn å heve stemmen eller se sur/sint ut. Som passiv aggresiv svarer jeg skarpt. Gjerne litt sarkastisk og høres det for surt ut likevel, smiler jeg forsiktig. Det er like fullt aggresjon, men bedre enn å starte en krangel eller kjefte på ugrei oppførsel. Som regel tar de budskapet ved begge metoder, men det løses på en roligere måte ved passiv aggresjon. Klart noen foretrekker å ta oppvasken direkte og tydelig. Men som passiv aggressiv slipper man oftere unna større konflikt er min erfaring.

Siste episoden jeg hadde med passiv aggresjon var da svigermor hele tiden skulle komme med små stikk og herjing rundt maten jeg serverte. Stikkene gikk ut på å insinuere at den var billig og kjip. Jeg satt bare og tok mot lenge. Så til slutt bikket det over og jeg sa rolig og med et lite smil at «kanskje hun skulle svippe innom en take away på vei hjem i stedet for å mase mer om at maten min ikke er bra nok. For dette gidder jeg ikke å måtte høre på mer. Har brukt mange timer på maten og vi andre (i kjernefamilien) liker den godt, så da blir det mer på oss». Det ble da helt stille. Mannen ble flau. Men selv syns jeg problemet løste seg på en fredfull måte med min passive aggressivitet.

Anonymkode: 6115d...027

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Absolutt ikke for makt og trykke ned andre her: 

For å forvare seg mot stygge mennesker. 

AnonymBruker
Skrevet

Passive aggressivitet er til å bli gal av! Si en ting men mene noe helt motsatt, si du skal gjøre en oppgave i samlivet, men sabotere oppgaven eller utsette og utsette til du gjør det selv, sarkasme, furte, ikke være klar og tydelig så du holder partneren på tå hev og forvirra hele tiden. For du er jo liksom så trivelig og ålreit person, men likevel ikke men ikke på en merkbar måte som folk som er merkbart sinna.  Aldri igjen!! Heller en som er klar og tydelig og litt eksplosiv, enn en feig men likevel jævlig aggressiv person på en passiv måte.

Anonymkode: feaba...2e6

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Kommer helt an på sammenhengen og temperament. Jeg er født med kraftig temperament. Når noen er ufine mot meg kan jeg bli passiv aggressiv fremfor å fly i flint. Det synes jeg er en bedre løsning enn å heve stemmen eller se sur/sint ut. Som passiv aggresiv svarer jeg skarpt. Gjerne litt sarkastisk og høres det for surt ut likevel, smiler jeg forsiktig. Det er like fullt aggresjon, men bedre enn å starte en krangel eller kjefte på ugrei oppførsel. Som regel tar de budskapet ved begge metoder, men det løses på en roligere måte ved passiv aggresjon. Klart noen foretrekker å ta oppvasken direkte og tydelig. Men som passiv aggressiv slipper man oftere unna større konflikt er min erfaring.

Siste episoden jeg hadde med passiv aggresjon var da svigermor hele tiden skulle komme med små stikk og herjing rundt maten jeg serverte. Stikkene gikk ut på å insinuere at den var billig og kjip. Jeg satt bare og tok mot lenge. Så til slutt bikket det over og jeg sa rolig og med et lite smil at «kanskje hun skulle svippe innom en take away på vei hjem i stedet for å mase mer om at maten min ikke er bra nok. For dette gidder jeg ikke å måtte høre på mer. Har brukt mange timer på maten og vi andre (i kjernefamilien) liker den godt, så da blir det mer på oss». Det ble da helt stille. Mannen ble flau. Men selv syns jeg problemet løste seg på en fredfull måte med min passive aggressivitet.

Anonymkode: 6115d...027

Man trenger ikke å kjefte eller fly i flint, bare fortell vedkommende hva problemet ditt er. 

Anonymkode: 19c16...330

AnonymBruker
Skrevet

Tja, er ikke helt enig i alt av dere skriver. Det enkelte av dere beskriver som passiv aggressiv er for meg å vise at man er sur eller irritert. Jeg er tydelig på hvorfor jeg er sur, det sier jeg i fra om, sender jeg smørkoppen litt hardt i etterkant er det fordi jeg fortsatt er sur/irritert.

Anonymkode: e1259...18b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...