Gå til innhold
Problemer med registrering ved bruk av windows mail (hotmail, live, outlook) ×
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har en tendens (ifølge mannen min) å få folk i mot meg. Jeg ser det selv også. Samtidig så gjør jeg ikke noe som hverken er slemt eller skadelig for andre. 
Jeg er en som sier meningene mine. 
Eks. Sitter på en fest, min bestevenninne blir baksnakket av de andre på festen (hun er ikke der) jeg forsvarer henne. Flertallet vil ofte ikke bli motsagt og jeg blir da den som stikker borti. 
Jeg klagde også inn skolen til Statsforvalteren i en skolesak. Jeg fikk medhold av statsforvalteren, men fikk ledelsen mot meg. Vi bor et sted der det er en fryktkultur for å varsle. Det er viktig å være inne med de rette. Jeg har en sterk rettferdighetssans og den spiller meg selv ut, fordi jeg tar tak i ting. På jobb f eks. ser jeg at enkelte får tilsnakk for småting, mens andre kan gjøre som de vil uten å få tilsnakk, fordi de er inne med ledelsen. Slike ting kan jeg ta opp på møter. Enten så gjelder det alle - eller ingen. Igjen blir jeg den upopulære. Jeg vet jeg er et godt menneske som kjemper for at alle blir behandlet med respekt og lojalitet. Men blir selv sittende som svarteper. 
Det er vanskelig å gjøre noe annerledes. Tips? 

Anonymkode: 84b83...f53

• Liker 8
  • Hjerte 22
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet

Du gjør det riktige, stå på. Ha tro på deg selv.

Anonymkode: 6dc07...5e2

• Liker 23
  • Hjerte 1
  • Nyttig 6
AnonymBruker
Skrevet

Kjenner meg godt igjen.. Ta neste steg og dra i dps så får du narsissistisk personlighetsfortyrrelse som diagnose når du forteller om det… Been there.. Verden er skrudd sammen galt. 

Anonymkode: 9170a...491

• Liker 5
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Bryr du deg? 

Du gjør det du mener er riktig, og er mindre i interessert i å følge saueflokken. Hvis det var veldig viktig for deg å "stryke alle medhårs" så hadde du vel gjort det.

Good job! 

Anonymkode: 72367...81f

• Liker 2
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Bryr du deg? 

Du gjør det du mener er riktig, og er mindre i interessert i å følge saueflokken. Hvis det var veldig viktig for deg å "stryke alle medhårs" så hadde du vel gjort det.

Good job! 

Anonymkode: 72367...81f

Både ja og nei. Jeg bryr meg jo, for det er ikke hyggelig å få folk mot seg. Men jeg liker ikke snakke dritt om andre, eller være vitne til at både meg selv og andre opplever urett eller forskjellsbehandling. Mulig jeg stikker meg inn i ting jeg kunne unngått, men jeg har opplevd så mye urett at jeg har lett for å fyre

• Liker 3
  • Hjerte 4
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Slik jeg leser det så mangler du takt og tone. Folk bryr seg lite om hva som er rett og galt der og da, de ønsker hyggelig sosialt samvær hvor stemningen er god. Når du korrigerer folk så blir du den som gjør det mindre hyggelig. Folk bryr seg egentlig svært lite om deg og dine meninger. Ditt valg er å fortsette å kjøre på for å «vinne» med de konsekvensene det har eller ta din del av å holde tonen god. Det går ann å vri samtaler på en mindre destruktiv måte og her kommer takt og tone inn.

Anonymkode: 50af2...4be

• Liker 14
  • Nyttig 17
AnonymBruker
Skrevet

Kjerringa mot strømmen! 

Heier på deg! Flere av oss skulle vært så tøff. 

Anonymkode: a9bd0...aed

• Liker 5
  • Hjerte 1
  • Nyttig 7
Skrevet

Kjenner meg igjen, og kjenner jeg er stolt av egen styrke og rettferdighetssans.

• Liker 4
  • Hjerte 2
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Slik jeg leser det så mangler du takt og tone. Folk bryr seg lite om hva som er rett og galt der og da, de ønsker hyggelig sosialt samvær hvor stemningen er god. Når du korrigerer folk så blir du den som gjør det mindre hyggelig. Folk bryr seg egentlig svært lite om deg og dine meninger. Ditt valg er å fortsette å kjøre på for å «vinne» med de konsekvensene det har eller ta din del av å holde tonen god. Det går ann å vri samtaler på en mindre destruktiv måte og her kommer takt og tone inn.

Det handler ikke om å vinne, det handler om å stå opp for det som er rett. Når helseforetak bryter loven så er det riktige å varsle. Når det er mer ryggslikking i ledelse enn forsvarlig arbeid så er det riktig å si fra. Når noen baksnakker venninna di grovt er det VEIKT å sitte og ha "takt og tone". 

• Liker 7
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Det handler ikke om å vinne, det handler om å stå opp for det som er rett. Når helseforetak bryter loven så er det riktige å varsle. Når det er mer ryggslikking i ledelse enn forsvarlig arbeid så er det riktig å si fra. Når noen baksnakker venninna di grovt er det VEIKT å sitte og ha "takt og tone". 

Å varsle er en ting, men når noen baksnakket venninnen så må du måle verdien av den andre relajonen opp mot at du lager et spetakel. Du kan gå inn diskusjonen si mer undrende spørsmål som, «jeg opplever det ikke helt slik», «jeg tror kanskje dette ikke er helt riktig veien å tolke det på». Det å si ifra på en måte som får folk til å høre etter uten å bli fornærmet er en kunst man kan bli bedre i.

• Liker 16
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Integritet heter det. Stå på, vær deg! 
Hadde det vært flere som deg, så hadde verden vært et bedre sted. 
Jeg er en eldre dame som tenkte/følte det samme som deg og fikk kritikk/tilbakemeldinger fordi jeg sa det jeg mente. Jeg tok det tungt i perioder da. I dag er jeg stolt og glad for at jeg sto opp for mine verdier og holdninger. Og jeg har ekte venner som verdsetter meg for akkurat de kvalitetene og stiller opp for meg i tykt og tynt. I det lange løp så lønner det seg. Drit i resten og kvitt deg med skrotet som ber deg om å "jenke deg". Var du en mann så ville de kalt deg prinsippfast. Vær stolt av at du står trygt i hvem du er. Jeg ville definitivt hatt en venn som deg!

Anonymkode: a4b65...32a

• Liker 6
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Å varsle er en ting, men når noen baksnakket venninnen så må du måle verdien av den andre relajonen opp mot at du lager et spetakel. Du kan gå inn diskusjonen si mer undrende spørsmål som, «jeg opplever det ikke helt slik», «jeg tror kanskje dette ikke er helt riktig veien å tolke det på». Det å si ifra på en måte som får folk til å høre etter uten å bli fornærmet er en kunst man kan bli bedre i.

Når bygdedyret kommer med slarv og meninger om min beste venninne som jeg vet overhode ikke stemmer, så er jeg fortsatt hennes venninne- selv bak hennes rygg. Jeg håper mine venner backer meg om noen sitter å baksnakker meg når jeg ikke er tilstede. 
Spektakkel? Jeg sier at jeg kjenner henne godt, og det ikke stemmer. Det er nok til at folk føler seg ukomfortabel og blir snurt. 
Det går an å ha det gøy uten å snakke ned andre mennesker. Hadde jeg sagt noe lignende om deres venner hadde nok jeg også blitt korrigert. Men har følelsen av at mange omgås mange men ikke har det nære båndet. 

• Liker 5
  • Hjerte 4
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Men skal vi ikke korrigere hverandre da? Synes vi trenger flere som TS. Vi må kunne si ifra om ting.

Anonymkode: 48007...677

• Liker 6
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke alltid det som blir sagt som er problemet, det er måten det formidles på. Jeg har flere venner som har gode poeng, men legges frem på en måte som ofte medfører unødvendig konflikt. 

Anonymkode: b575d...954

• Liker 10
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Integritet heter det. Stå på, vær deg! 
Hadde det vært flere som deg, så hadde verden vært et bedre sted. 
Jeg er en eldre dame som tenkte/følte det samme som deg og fikk kritikk/tilbakemeldinger fordi jeg sa det jeg mente. Jeg tok det tungt i perioder da. I dag er jeg stolt og glad for at jeg sto opp for mine verdier og holdninger. Og jeg har ekte venner som verdsetter meg for akkurat de kvalitetene og stiller opp for meg i tykt og tynt. I det lange løp så lønner det seg. Drit i resten og kvitt deg med skrotet som ber deg om å "jenke deg". Var du en mann så ville de kalt deg prinsippfast. Vær stolt av at du står trygt i hvem du er. Jeg ville definitivt hatt en venn som deg!

Anonymkode: a4b65...32a

Tusen takk. Jeg bor på et sted der bare noen kan si fra. Det er de populære og de sosialt sterke som blir lyttet til. Siden jeg ikke blir sett på som en slik person blir jeg til irritasjon og en som ødelegger. Har vært med i så mange år både gjennom idretten til barna som nå er voksne og vet utmerket godt hvem som kan mene noe og hvem som ikke bør si noe. Når et miljø er formet slik at enkelte kan si og gjøre som de vil, kan blomstre på urett og bli heiet på, så rakner det når jeg er den som sier fra. Alle skal blomstre - ikke bare noen. 
Alle barn skal opp og frem, ikke bare noen. 

• Liker 2
  • Nyttig 2
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det er ikke alltid det som blir sagt som er problemet, det er måten det formidles på. Jeg har flere venner som har gode poeng, men legges frem på en måte som ofte medfører unødvendig konflikt. 

Anonymkode: b575d...954

Kommer jo an på hvordan de andre tar det det. Man trenger heller ikke ta ting i verste mening 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Ja, en må måle verdien av relasjonen. Og for meg så er ikke relasjoner til folk som baksnakker mye verdt. Og for meg er heller ikke det å si fra at "jeg hører ikke på skitprat" å lage spetakkel. Det høres ut som du er vant til å lage spetakkel derimot som tolker normale og sunne grenser som "spetakkel". 

Klart en sier fra på en OK måte, men noen folk blir fornærmet uansett, fordi de er vant til å være baksnakkende ryggslikkere. Slike folk trenger en ikke tekkes. 

• Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Folk liker ikke folk som ikke jatter med og sier fra vetu. Jeg synes du skal stå på og fortsette som før. Plutselig en dag gjør du en forskjell

Anonymkode: 420b8...99d

• Liker 4
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Folk liker ikke folk som ikke jatter med og sier fra vetu. Jeg synes du skal stå på og fortsette som før. Plutselig en dag gjør du en forskjell

Anonymkode: 420b8...99d

Folk liker jatting.. kanskje får de også påfyll med noe andre vet. Men jeg synes ikke noe om det. Jeg stoler ikke på folk som baksnakker andre, for så å henge med de uka etter. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg kan føle på det selv. Spesielt på jobb. Har det akkurat som du beskriver. Dessverre tenker jeg mye over om jeg har gjort for mye ut av noe. Men det har jeg ikke. Jeg sier i fra der det trengs. På en proff måte. Men ledelsen får jeg jo i mot meg. Men jeg klarer ikke å være en nikkedukke. Jobber i helsevesenet, og jeg står opp for pasientene. Ikke en ledelse som kutter på alt og ikke tar vare på de ansatte. 

Jeg kan også gi beskjed i hverdagen om ting og si meninger til både venner og familie. Jeg sier ikke noe uten grunn. Men jeg kan si i fra der andre viker og ignorerer. Feks om noen sier noe stygt om en, baserer info på rykter, spør om noe (noen vil jo ha "riktig" svar fra andre, men spør man om meninger må man forvente ulike syn). 

Men dette er vel problemet med woke kulturen. Alle skal bare være lik alle andre. Ikke stikke seg ut. Nikke. Redd for konsekvenser.

Anonymkode: efde0...3ea

• Liker 2
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...