Gå til innhold

Hvor mye mat til 10 stykk?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg skal venninner på besøk på tapas. Anledningen er 40 årslag. På menyen er det: 

Patatas Bravas

Albóndigas 

Gambas al Ajillo

Tortilla Española 

Jamón Ibérico og Serrano 

focaccia 

Pavé brød 

Ostefat med Brie, Machengo, gorgonzola, Cambert, port salut. Ritz, tapas kjeks og diverse marmelader, druer, pære og nøtter.

Vet dere hvor mye jeg skal beregne per person? 

Anonymkode: b2754...0b5

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg skal venninner på besøk på tapas. Anledningen er 40 årslag. På menyen er det: 

Patatas Bravas

Albóndigas 

Gambas al Ajillo

Tortilla Española 

Jamón Ibérico og Serrano 

focaccia 

Pavé brød 

Ostefat med Brie, Machengo, gorgonzola, Cambert, port salut. Ritz, tapas kjeks og diverse marmelader, druer, pære og nøtter.

Vet dere hvor mye jeg skal beregne per person? 

Det er kakebord etterpå med kaffe. 

AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor kalle det tapas når mye lista ikke er spansk? Hvorfor ikke koldtbord eller buffé? Jeg irriterer meg grenseløst når noen skal ha focaccia til tapas ;) 

Du bør beregne 250 g proteiner per person. 

Anonymkode: a68aa...3a3

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Hvorfor kalle det tapas når mye lista ikke er spansk? Hvorfor ikke koldtbord eller buffé? Jeg irriterer meg grenseløst når noen skal ha focaccia til tapas ;) 

Du bør beregne 250 g proteiner per person. 

Anonymkode: a68aa...3a3

Definisjonen av tapas er ulike småretter. Og dessuten er omtrent alle rettene bortsett fra ostefat og focaccia som er tilbehør spanske.

Du har jammen mye å irritere deg over hvis du irriterer deg GRENSELØST hver gang noen har focaccia til tapas 😅 Jeg kan ikke huske å ha spist tapas en eneste gang hos noen, uten at focaccia har blitt servert. 

• Liker 8
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Definisjonen av tapas er ulike småretter. Og dessuten er omtrent alle rettene bortsett fra ostefat og focaccia som er tilbehør spanske.

Du har jammen mye å irritere deg over hvis du irriterer deg GRENSELØST hver gang noen har focaccia til tapas 😅 Jeg kan ikke huske å ha spist tapas en eneste gang hos noen, uten at focaccia har blitt servert. 

Dette! Ikke et eneste catering-selskap i Norge serverer tapas uten focaccia 😅 

Til ts: du bør beregne minimum 500 g mat per person til hovedrett. Dessert og kaker kommer utenom. 

Anonymkode: e23a4...64f

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Jepp.
Normal posjon er 350-500 gram totalt (kjøtt 100-250g)
Men siden man kan forsyne seg selv så er det kjekt med ekstra.

500g pr snute sunte som nevnt over er greit beregning.
Men skader ikke å beregne for 2-3 ekstra snuter.

Kake er ikke en del av dette og kommer utenom.

Anonymkode: 35f45...952

AnonymBruker
Skrevet

Folk vil forsyne seg ulikt av de forskjellige rettene, noen foretrekker rekene mens andre vil gå for kjøttbollene og skinke.

Om du skulle gå tom for en av rettene så er det ingen krise, du kan ikke beregne en porsjon av hver rett og gange med 10 med mindre du ønsker at over halvparten skal stå igjen.

Så jeg vil tenkt at kjøtbollene er det som metter mest og laget litt mer av det, samt at der er rikelig med brød. Det betyr at ingen trenger å gå sulten fra bordet. Er det tomt for en rett så går gjesten for an annen rett ved neste påfyll.

Serrano/Iberico skinke holder seg lenge i kjøleskapet, så om det blir noen rester så er det ikke så farlig.

På middagsretter så beregner man 250 gram rent kjøtt/fisk per person, men blir ikke direkte overførbart til Tapas hvor det også spises brød og potet (Patatas Bravas).

Anonymkode: 2cac7...37e

AnonymBruker
Skrevet

Godt, men blir sammensetningen litt tung? 

Noe grønnsaksbasert eller salataktig letner det litt.

Spekeskinke og gambas koster litt hvis det skal mette mange med litt god margin. F.eks kyllingsticks med god marinade kan klargjøres dagen før og stekes i ovn eller airfryer like før, det gir en fin variasjon og mer protein uten at det koster så mye. 

Anonymkode: 054c9...fe8

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville nok hatt en salat eller pastasalat til. 

Kjøp litt ekstra spekemat. Det kan du åpne etterhvert hvis det minker på maten.

Anonymkode: 8d3b6...497

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...