Gå til innhold

Blomster til begravelsen eller sørgende

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei,

En kamerat av meg har nylig mistet sin mor. Det er via begravelsesbyrået mulig å bestille blomster til hjemmet eller begravelsen. 

Siden de har åpnet opp for mulighet til blomster til hjemmet, så antar jeg at det ikke er uønsket. 

Det er en barndomskamerat hvor jeg kjenner familien, men det er riktignok ett par år siden jeg så min kamerat sine foreldre sist. 

Jeg tenkte først å sende en blomst både til min kamerat, men også til hans far. 

Så begynte jeg å tenke, bør jeg sende til begravelsen også?

Og vil egentlig min kamerat ha blomster? Når man bestiller til hjemmet antar jeg de går til hans gjenlevende far.. 

Hva ville du gjort i en slik situasjon?

Anonymkode: fc51d...b93

Skrevet

Vi pleier å spleise på bårebukett fra alle kompisene til avdødes sønn (vår kamerat). 

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

I sånne situasjoner der du kjenner pårørende bedre enn avdøde er det mest naturlig med blomster til hjemmet. 

Anonymkode: 81931...878

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Fra mine venner, kollegaer, og mannens side (med unntak av hans foreldre), så fikk jeg blomster til meg/hjem. 

De som var nærmest gjenlevende eller avdøde ga til begravelsen, samt/eller til gjenlevende. 

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

I sånne situasjoner der du kjenner pårørende bedre enn avdøde er det mest naturlig med blomster til hjemmet. 

Dette. 

Brunello skrev (På 3.7.2025 den 18.43):

Vi pleier å spleise på bårebukett fra alle kompisene til avdødes sønn (vår kamerat). 

Veldig merkelig. 

Anonymkode: c577e...c3d

Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Fra mine venner, kollegaer, og mannens side (med unntak av hans foreldre), så fikk jeg blomster til meg/hjem. 

De som var nærmest gjenlevende eller avdøde ga til begravelsen, samt/eller til gjenlevende. 

Dette. 

Veldig merkelig. 

Hvorfor er det merkelig? Gjelder mennesker vi har kjent nesten hele livet. At vi ikke har hatt noe særlig kontakt de siste årene spiller ingen rolle. Hovedgrunnen er jo også å vise de pårørende at vi bryr oss.

• Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det tenker jeg også. Man sender kondolanse til gjenlevende med blomster. Å sende blomster til en begravelse er mer en siste hilsen til den som er gått bort. Da kjenner man avdøde bedre. 

Anonymkode: d2c7f...4cd

• Liker 2
Skrevet

Når det er nære venner som mister noen kjære så har jeg gitt blomster til dem personlig. Ellers bestiller jeg blomster til kirken. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
Brunello skrev (9 timer siden):

Hvorfor er det merkelig? Gjelder mennesker vi har kjent nesten hele livet. At vi ikke har hatt noe særlig kontakt de siste årene spiller ingen rolle. Hovedgrunnen er jo også å vise de pårørende at vi bryr oss.

Veldig mange av mine nærmeste kjenner jo også mine foreldre. (og tilsvarende med søsken). De ga blomster til oss, ikke til begravelsen. Tror jeg hadde 30+ buketter hjemme. Ville syntes det var veldig merkelig om dette (samt søskens tilsvarende blomsterhav) ville preget kirken mer enn de som var nærmest avdødde, eller nærmeste pårørende (ektefelle). Samme kan du si om andre venners-venner.  

Så, nei, jeg synes ikke det er god etikette. Send da i alle fall til hjemmet, ikke krev plass i form av en bårebukett. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Veldig mange av mine nærmeste kjenner jo også mine foreldre. (og tilsvarende med søsken). De ga blomster til oss, ikke til begravelsen. Tror jeg hadde 30+ buketter hjemme. Ville syntes det var veldig merkelig om dette (samt søskens tilsvarende blomsterhav) ville preget kirken mer enn de som var nærmest avdødde, eller nærmeste pårørende (ektefelle). Samme kan du si om andre venners-venner.  

Så, nei, jeg synes ikke det er god etikette. Send da i alle fall til hjemmet, ikke krev plass i form av en bårebukett. 

Mange sørgende ønsker ikke "blomsterhav" til hjemmet sitt og skriver da "Blomster ønskes ikke til hjemmet" eller som flere og flere skriver "Like kjært som blomster er en gave til "Kreftforeningen" eller lignende organisasjoner. 

De siste begravelsene jeg har deltatt i har representanten fra begravelsesbyrået (eller presten) gått rundt til bukettene i kirken og lest teksten høyt. Jeg synes det er en flott måte å gjøre det på. Og om graven bugner av blomster på kirkegården så er det bare nydelig og et tegn på at avdøde er savnet og elsket. 

Oppmerksomhet fra jobben min ol har jeg satt pris på å få hjem - og da har det vært en personlig hilsen fra kollegaer. Det samme med blomster fra nære venninner - de gir blomst og kort til meg som venninne.

Skrevet

"Kreve plass i kirken"?

Det var da en merkelig måte å ordlegge seg på. 

Jeg har vært i begravelser med bårekranser og mange bårebuketter. 

Hva er problemet med det? 

Prest, kirketjener eller en pårørende leser opp hvem de er fra.

Er det et problem at det tar tid?  Hjelpes... har vi det så travelt?

Samtlige pårørende har satt stor pris på omtanken og det synlige beviset (i form av blomster) på at avdøde var savnet av mange.

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Men man sender ikke blomster til tre-fire hjem. Selv om vår venn selvsagt er viktigst, synes vi det er fint å vise søsknene og eventuelt gjenlevende ektefelle at vi bryr oss. Og våre foreldre er såpass voksne at alle dødsfallene til nå har vært ventet. Hadde en dødd for 20 år siden ville blomster til hjemmet vært mer naturlig.

• Nyttig 2
Skrevet

Tråden er ryddet for brukerdebatt, latterliggjøring og tilhørende svar.

Rhodiola, adm.

AnonymBruker
Skrevet

Nettopp fordi at mange tror at de pårørende får så voldsomt mye blomster i hjemmet, så er det mange som har sluttet å sende blomster til de/den etterlatte.

Jeg fikk omtrent ingen blomster da kjæresten døde, og det merket jeg var et savn.

De to blomsterbukettene jeg fikk, satte jeg utrolig stor pris på.

Anonymkode: 0a8ed...018

• Hjerte 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Nettopp fordi at mange tror at de pårørende får så voldsomt mye blomster i hjemmet, så er det mange som har sluttet å sende blomster til de/den etterlatte.

Jeg fikk omtrent ingen blomster da kjæresten døde, og det merket jeg var et savn.

De to blomsterbukettene jeg fikk, satte jeg utrolig stor pris på.

Anonymkode: 0a8ed...018

Det var kanskje fordi du ikke fikk så mange og kunne sette pris på de få du fikk. Jeg fikk noen få da mannen min døde. En fra jobben og en fra venninner. Fra andre nære fikk jeg personlige gaver som en myk og deilig ulljakke ol. Det gjorde at jeg fremdeles husker dette med glede - fordi blomster og gaver + personlige kort ble gitt med hjertet og ikke bare fordi det var forventet. 

Og så likte jeg at det var masse blomster i kirken som fulgte med ham til graven etterpå. 

• Hjerte 1
Skrevet
Brunello skrev (På 5.7.2025 den 21.46):

Det som er litt merkelig er at dere gir en bårebukett til avdødes sønn. Bårebuketter er til kirken, altså til avdøde. Blomster til pårørende kalles ikke bårebukett.

• Liker 1
Skrevet
Frida skrev (På 6.7.2025 den 10.44):

"Kreve plass i kirken"?

Det var da en merkelig måte å ordlegge seg på. 

Jeg har vært i begravelser med bårekranser og mange bårebuketter. 

Hva er problemet med det? 

Prest, kirketjener eller en pårørende leser opp hvem de er fra.

Er det et problem at det tar tid?  Hjelpes... har vi det så travelt?

Samtlige pårørende har satt stor pris på omtanken og det synlige beviset (i form av blomster) på at avdøde var savnet av mange.

Bårekranser og -buketter hører med i kirken, men ikke blomster gitt til pårørende. Hun fikk inntrykk av at han mente de også skulle være i kirken.

Skrevet
Hanne67 skrev (1 time siden):

Det som er litt merkelig er at dere gir en bårebukett til avdødes sønn. Bårebuketter er til kirken, altså til avdøde. Blomster til pårørende kalles ikke bårebukett.

Vi sender den selvsagt til kirken. Jeg forstår ikke at mitt innlegg kan forstås som at vi sender den til sønnen.

Skrevet
Hanne67 skrev (På 12.7.2025 den 18.22):

Bårekranser og -buketter hører med i kirken, men ikke blomster gitt til pårørende. Hun fikk inntrykk av at han mente de også skulle være i kirken.

Det kan faktisk være begge deler. Her jeg bor opplever jeg at blomster til de pårørende er med som dekorasjon rundt på alteret og slik under begravelsen og så taes de med hjem etterpå. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 3.7.2025 den 18.36):

Hei,

En kamerat av meg har nylig mistet sin mor. Det er via begravelsesbyrået mulig å bestille blomster til hjemmet eller begravelsen. 

Siden de har åpnet opp for mulighet til blomster til hjemmet, så antar jeg at det ikke er uønsket. 

Det er en barndomskamerat hvor jeg kjenner familien, men det er riktignok ett par år siden jeg så min kamerat sine foreldre sist. 

Jeg tenkte først å sende en blomst både til min kamerat, men også til hans far. 

Så begynte jeg å tenke, bør jeg sende til begravelsen også?

Og vil egentlig min kamerat ha blomster? Når man bestiller til hjemmet antar jeg de går til hans gjenlevende far.. 

Hva ville du gjort i en slik situasjon?

Anonymkode: fc51d...b93

I vår familie har det i senere tid vært fire begravelser, vi synes det vare fint med mye blomster i kirken. Heldigvis er det ikke så mange som gir blomster til hjemmet i vår omgangskrets, jeg synes det var veldig fint å ha de i kirken, da fulgte de med til graven.

Anonymkode: 8b147...1ce

• Hjerte 1
Skrevet
Brunello skrev (På 3.7.2025 den 18.43):

Brunello skrev (På 12.7.2025 den 19.51):

Vi sender den selvsagt til kirken. Jeg forstår ikke at mitt innlegg kan forstås som at vi sender den til sønnen.

Nå skal ikke jeg argumentere så veldig altså, men det første innlegget ditt kan tolkes slik 😊 Beklager hvis jeg misforsto.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...