Gå til innhold
Problemer med registrering ved bruk av windows mail (hotmail, live, outlook) ×

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Manglende  fokus på kvalitetskontroll av varer som blir solgt ?

Økte  reprasjonskostnader ?

Folk flest har fått så god råd at de  velger heller   å kjøpe nytt fremfor å reparere ?

Manglende kompetanse blandt folk flest til å reparere, og holde vedlike selve ?

https://www.nrk.no/sorlandet/kaster-dobbelt-sa-mye-avfall-som-for-30-ar-siden-1.17467596

Vi lever i en fornybar verden med liten for fokus på igjennbruk, og  det å "ta vare på ting " som også handler også om økonomi,  miljø-og klima.? 

Anonymkode: 1aab7...29c

AnonymBruker
Skrevet

Fordi vi har mer penger, og at kompetansen og viljen til å reparere tingene sine har avtatt.

Anonymkode: 32f42...109

• Liker 6
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

Men nå er det blitt populært å sy om klærne takket være Jenny Skavlan m/flere.

Anonymkode: fa5f7...115

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ble anbefalt av sportsbutikken å kjøpe nytt hjul på sykkelen til kr. 900,-  til fordel for å bytte hjullager. kr.17,-  Har bestandig reparert mine sykler m.m selv og kurant sak. Biltema har dessuten   deler til  dei fleste  sykler til  en rimleg pæng ! 

• Liker 3
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Men nå er det blitt populært å sy om klærne takket være Jenny Skavlan m/flere.

Anonymkode: fa5f7...115

Men det er vel kun blant sånne som er veldig opptatt av klær og gjenbruk?

Jeg har lyst til å lære meg å sy selv, men jeg vet ikke om noen som faktisk syr om eller reparerer klærne sine.

Anonymkode: 6913d...b56

• Liker 2
Skrevet

Først og fremst fordi vi har ekstremt mye mer som kan gå i stykker. Dernest fordi mye har dårligere kvalitet og ikke kan repareres. 

• Liker 6
  • Nyttig 2
Skrevet

Nettopp skiftet børster på motoren til en verkstedport de børstene var ikke lette og få tak i 

• Liker 1
Skrevet

Før ble det produsert kvalitets varer, nå er det for det meste masseprodusert billig dritt, 

Det bruk og kast samfunnet vi lever i er skammelig.

• Liker 7
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Vi kjøper jo mye mer enn vi gjorde for 30 år siden også, så det har vel en sammenheng 

Anonymkode: dba23...70b

• Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

Mye har med enkelte ting som blir laget får en ikke deler til, eller at det koster mer å reparere eller kjøpe deler en å kjøpe nytt.

Så der her på blandt annet trampoline da vi trengte nytt sikkerhets nett og sikkerhets mate på kanten, kostet mer en en ny trampoline.

Ser og nå, vi trenger nye sitte putter til hagesofaen får ikke tak i nye sitte putte til den hage gruppa. 

Anonymkode: 36313...190

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Blant annet mye mer dritt og billig dill dall som blir kjøpt fra sånne apper: wish, aliexpress, temu osv... 

Anonymkode: bb82c...06e

• Liker 2
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Ble anbefalt av sportsbutikken å kjøpe nytt hjul på sykkelen til kr. 900,-  til fordel for å bytte hjullager. kr.17,-  Har bestandig reparert mine sykler m.m selv og kurant sak. Biltema har dessuten   deler til  dei fleste  sykler til  en rimleg pæng ! 

Solgte akkurat 2 sykler fra 50 tallet,stått i kjeller i 35 år,hun som kjøpte skulle sette dem i stand igjen.

Anonymkode: 59625...b48

• Hjerte 1
Skrevet

Det er jo såååå deilig å kjøpe nytt.

Nå er jeg en sånn en som bruker ting til de faller fra hverandre, så ikke bruke og kast, men når jeg først kjøper noe nytt....

• Liker 2
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror jeg selv har hatt syke kjøpedillaer når jeg har fulgt influensere, og det som har smittet meg mest er ting til barn, interiør, klær leker, jeg har brukt så sykt mye på dette, rett farge, rett modell, og om jeg kjøpte treleke mat på sprell, så måtte de ha så og så mye, sykt sykt sykt.

har gitt bort mye til barnehage, og lærer meg selv å tenke at de kan ikke ha alt, og om de har kul pluss pluss/lego noe annet i barnehagen så trenger jeg ikke det hjemme, da blir det jo ikke likt gøy.

så det burde vært forbudt å reklamere så kraftig mot hormonelle gravide/ammende mødre/småbarns mødre

Anonymkode: 6d608...684

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Manglende  fokus på kvalitetskontroll av varer som blir solgt ?

Økte  reprasjonskostnader ?

Folk flest har fått så god råd at de  velger heller   å kjøpe nytt fremfor å reparere ?

Manglende kompetanse blandt folk flest til å reparere, og holde vedlike selve ?

https://www.nrk.no/sorlandet/kaster-dobbelt-sa-mye-avfall-som-for-30-ar-siden-1.17467596

Vi lever i en fornybar verden med liten for fokus på igjennbruk, og  det å "ta vare på ting " som også handler også om økonomi,  miljø-og klima.? 

Jeg tror årsaken til at vi kaster mer, er at vi har bedre økonomi. I tillegg er mange masseproduserte produkter av dårlig kvalitet slik at de går raskt i stykker, fordi selv om vi kunne hatt råd til å kjøpe mer varig kvalitet, velger de fleste å kjøpe billigste type slk at de kan ha råd til enda flere billige ting. 

Før måtte man lappe buksene og stoppe sokkene, fordi man ikke hadde penger til nytt. Nå, derimot, har det blitt så galt at mange ikke bare kadter slitte klær, men de kaster også helt nye og ubrukte klær med prislappen på.

Jeg mener at det eneste som kan redde miljøet, det er at alt fra elektronikk til biler hus og reiser blir så dyrt at vi rett og slett blir nødt til å kjøpe mindre og billigere. Så lenge vi har råd til det forbruket vi har, kommer ikke forbruket til å gå ned. Kloden kan altså bare reddes ved at vi, alle sammen, senker vår levestandard. 

Anonymkode: b6f91...191

• Liker 1
  • Nyttig 2
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Men det er vel kun blant sånne som er veldig opptatt av klær og gjenbruk?

Jeg har lyst til å lære meg å sy selv, men jeg vet ikke om noen som faktisk syr om eller reparerer klærne sine.

Anonymkode: 6913d...b56

Jeg reparerer klærne mine😉 Syr også klær

Jeg tror grunnen til at så mye mer kastes, er at ingenting lages for å kunne repareres lenger.  Når det koster mer å reparere enn å kjøpe nytt, blir det jo slik. 

Selv forbruker jeg så lite som mulig, bruker ting til de er ødelagt, evt prøver å selge eller gi bort dersom det er ting jeg ikke lenger trenger. 

Anonymkode: ecd47...19f

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (45 minutter siden):

Jeg reparerer klærne mine😉 Syr også klær

Jeg tror grunnen til at så mye mer kastes, er at ingenting lages for å kunne repareres lenger.  Når det koster mer å reparere enn å kjøpe nytt, blir det jo slik. 

Selv forbruker jeg så lite som mulig, bruker ting til de er ødelagt, evt prøver å selge eller gi bort dersom det er ting jeg ikke lenger trenger. 

Anonymkode: ecd47...19f

Før var arbeidsantrekket dongrybukse med seler, og tresko  (trelapper).  Dongrybuksene  bar preg av igjennbruk   med store lapper påsydd  på knærne.  Skotøy , og klær var igjennbruk blandt barna til de  var utslitte. 

Bruk og kast av klær topper vel listen på sløsing, men skal no overleve alle klesbutikkene.også.  Tidligere  fekk  ein sin første dress, klokke, sko, til konfirmasjonen , og ingen konfirmanter hadde bunader som er blitt en stor kostnader for mange foreldre. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Før var arbeidsantrekket dongrybukse med seler, og tresko  (trelapper).  Dongrybuksene  bar preg av igjennbruk   med store lapper påsydd  på knærne.  Skotøy , og klær var igjennbruk blandt barna til de  var utslitte. 

Bruk og kast av klær topper vel listen på sløsing, men skal no overleve alle klesbutikkene.også.  Tidligere  fekk  ein sin første dress, klokke, sko, til konfirmasjonen , og ingen konfirmanter hadde bunader som er blitt en stor kostnader for mange foreldre. 

Men etter 1955 var ikke dette vanlig. 

Vet ikke hvordan det var før krigen men etter har det vært vanlig at (kvinnelige) konfirmanter fikk bunad til konfirmasjonen 

Anonymkode: dba23...70b

AnonymBruker
Skrevet

Her har jeg over tid arvet innholdet i 4 forskjellige husholdninger, min fars, min mors og to forskjellige besteforeldre. 

Huset buler jo, jeg har solgt unna, både Finn.no og Facebook marketplace har luktet svidd, jeg har pakket og pakket, forhandlet og ordnet, jeg har gitt bort det jeg ikke har fått solgt, jeg har prøvd å prakke på folk både ett og hitt, men sitter fremdeles tilbake med innhold til minst ett hus til, og nå orker jeg ikke mer, jeg har faktisk begynt å kaste, for jeg kan ikke bo slik resten av livet. 

Anonymkode: 543ad...802

• Liker 5
  • Hjerte 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg skulle gjerne reparert både tingene mine og klærne mine. Problemet er at reparasjon ofte er like dyrt som å kjøpe nytt. 

I tillegg tror jeg vi har tilgang på så billige varer at man ikke kan forsvare å bruke større summer på å reparere enn å kjøpe nytt. Om man kjøper en vare til 400 kroner, vil man ikke bruke 800 kroner på å få en fagperson til å reparere produktet man har kjøpt. Da ender man med noe nytt.

I tillegg produseres det jo enorme mengder ræl det ikke er mulig å reparere, fra Shein, Temu, osv. 

Anonymkode: 22cdb...b2d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...