Gå til innhold

Mors begravelse. Denne passer godt. Er det akseptabelt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

AnonymBruker
Skrevet

Om jeg hadde hørt denne sangen i en begravelse så hadde jeg seriøst lurt på hva de pårørende tenkte. 

Anonymkode: 2f8f3...275

• Liker 1
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor ønsker du denne teksten? Denne teksten passer ikke til sin mor i en begravelse, med mindre dere hadde et veldig vondt forhold. 

Anonymkode: 9cf45...352

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Du har lagt denne i "vi som sørger", men virker ikke som at du gjør det. 

Anonymkode: 47555...fbe

• Liker 2
Skrevet

Jeg er litt usikker på om det passer bedre å si «vel overstått», enn «kondolerer» her 🩵

Denne sangen vitner om et vanskelig forhold, og selv om din mor kanskje var kjent for det, så er det likevel ikke en sang en velger i en begravelse slik jeg tenker det. 
Det trenger ikke å være de mest tåredryppende sangene du/dere velger, men jeg hadde prøvd å finne noe mer nøytralt. Det er deg det slår tilbake på. 

Godt mulig dette innlegget er ment litt som humor, litt på skrå, og del det heller her inne, enn i en begravelse 😉

Håper det går så bra som mulig med deg oppi alt. Jeg vet litt om utfordrende familiemedlemmer, men hadde heller stått over begravelsen enn å spille av den der. 🩵

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

"vi som sørger", men virker ikke som at du gjør det. 

Anonymkode: 47555...fbe

Det vet du ingenting om. Sorg har fulgt meg gjennom livet. Jeg var i grunnen foreldreløs i mors hjem. Og har alltid vært det. Så ikke fortell meg at jeg ikke føler sorg. "Mor" er ikke engang død enda. Men inni meg er hun det. Det er en sorg som er hinsides.

• Hjerte 3
Skrevet
Daisy-love skrev (3 timer siden):

Jeg er litt usikker på om det passer bedre å si «vel overstått», enn «kondolerer» her 🩵

Denne sangen vitner om et vanskelig forhold, og selv om din mor kanskje var kjent for det, så er det likevel ikke en sang en velger i en begravelse slik jeg tenker det. 
Det trenger ikke å være de mest tåredryppende sangene du/dere velger, men jeg hadde prøvd å finne noe mer nøytralt. Det er deg det slår tilbake på. 

Godt mulig dette innlegget er ment litt som humor, litt på skrå, og del det heller her inne, enn i en begravelse 😉

Håper det går så bra som mulig med deg oppi alt. Jeg vet litt om utfordrende familiemedlemmer, men hadde heller stått over begravelsen enn å spille av den der. 🩵

Ikke humor. Første gangen jeg hørte den sangen så kom så mye tilbake.. Hun er ikke død enda, men gruer meg til å måtte ta ansvar når den tiden kommer. Vi er ikke så unge lenger, så tiden nærmer seg..

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Det vil kringkaste til alle at du er glad hun er borte. Det er selvfølgelig greit nok hvis det er det du vil få frem, og jeg skal på ingen verdens måte påstå at det ikke er berettiget, det finnes ræva foreldre og du kjenner dette best selv.

Men jeg tror nok de aller fleste som er til stede vil tenke at det er høyst upassende og på ingen måte akseptabelt. Det vil også gjøre at mange tenker at de nesten må enten snu helt om på sitt syn på avdøde eller gå ut fra at du er en utakknemlig dritt, og når den prosessen settes igang ved å spille en sånn sang i den tross alt ganske tradisjonsbundne seremonien begravelse tror jeg du starter med et solid handikap. Det vil støte fra seg veldig mange, med mindre det allerede er opplest og vedtatt blant alle at hun var helt forferdelig og alle egentlig møter opp for å feire hennes død.

Du bestemmer selv, og jeg forstår behovet for å markere tydelig. Jeg håper også du har det best mulig og får det enda bedre, og du skal aldri i verden ha dårlig samvittighet for å føle som du gjør om din mor hvis hun har vært ille. Men å spille denne i begravelsen er på ingen måte akseptabelt, sånn sosialt sett.

Anonymkode: 1de04...c43

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Nei, absolutt ikke.

Anonymkode: 716b1...302

AnonymBruker
Skrevet
BareMay skrev (3 timer siden):

Ikke humor. Første gangen jeg hørte den sangen så kom så mye tilbake.. Hun er ikke død enda, men gruer meg til å måtte ta ansvar når den tiden kommer. Vi er ikke så unge lenger, så tiden nærmer seg..

Synes du heller skal spille sangen for henne mens hun lever. 

Anonymkode: f51a8...8fa

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde neppe fått med meg budskapet.. Men her er det ikke vanlig med noe annet enn salmer i begravelse 

Anonymkode: f5b1f...458

Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Synes du heller skal spille sangen for henne mens hun lever. 

Anonymkode: f51a8...8fa

Vi har ingen kontakt. Og sånn må det være.

Skrevet
BareMay skrev (4 timer siden):

Jeg har ikke lyst til å dele så mye med Nick, og situasjonen er garantert ikke lik heller, men jeg har ingen kontakt med min biologiske far, og det er høyst usikkert her om jeg i det hele tatt gidder å komme i noen begravelse. Om jeg gjør det er det for å ivareta søsken så de slipper å stå alene i det. 
Er dere flere, og har dere eventuelt samme opplevelse? Det er jo på godt og vondt ikke alltid søsken opplever de samme tingene, eller enige om håndteringen av de. 

Skjønner du gruer deg. Jeg hadde personlig droppet den sangen, men spill den så mye du selv ønsker/trenger det. Husk også at du ikke skylder noen noe. Du må ikke gå. Jeg har selv droppet begravelse til noen jeg ikke orket det til. Angrer heller ikke på det. 
Håper du har noen rundt deg som du kan støtte deg på, enten det er partner, voksne barn, eller venner. 🩵

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...