AnonymBruker Skrevet fredag kl 19:40 #2 Skrevet fredag kl 19:40 Ja, at det kom at jeg hadde 15% jøde i blodet. Og ikke funnet direkte ut av det. Er på far side . Vet at min farfar og hans søsken byttet etternavn, .en ikke klart å funnet ut hvorfor og etternavnet til foreldrene hans igjen er nå et etternavn mange i Norge har Anonymkode: 836e8...3e8 1
AnonymBruker Skrevet fredag kl 19:45 #3 Skrevet fredag kl 19:45 Ikke annet at jeg har masse gener fra Finland, Esrland, Russland, Ukraina og Storbritannia. Men egentlig hadde det vært mer merkelig om jeg som nordeuroper ikke hadde hatt denne genmixen Anonymkode: fcc0a...ea7
AnonymBruker Skrevet fredag kl 19:54 #4 Skrevet fredag kl 19:54 Nei, dessverre. Veldig lite spennende er så skandinavisk var over 90% , resten var en blanding av Irsk, skotsk og litt Nederland tror jeg det var. Anonymkode: c05fd...650 1
AnonymBruker Skrevet fredag kl 20:59 #5 Skrevet fredag kl 20:59 Ja, litt grandonkler og grandtanter. Anonymkode: d5bd5...625
AnonymBruker Skrevet fredag kl 21:11 #6 Skrevet fredag kl 21:11 Bare at bestemoren min hadde et halvsøsken hun aldri ble kjent med. Begge har bodd ca 1 time unna hverandre. Var på en date for noen år siden å fant faktisk ut at det var barnebarnet til det søskenet, det ble med den daten 🫣 Anonymkode: 63750...7c8 1
AnonymBruker Skrevet fredag kl 21:14 #7 Skrevet fredag kl 21:14 Ja, bestemor fant sin far som hun har lett etter i 80 år, og hun fant ut at hun har 9 halvsøsken som alle lever. Det var fra min test vi fant hele slekta, så litt gøy var det. Anonymkode: c9a29...c9f 1 1
AnonymBruker Skrevet fredag kl 21:19 #8 Skrevet fredag kl 21:19 AnonymBruker skrev (På 2.7.2025 den 21.06): ? Anonymkode: 269aa...124 Selger ikke mitt og hele slektens DNA billig, til noen som vi ikke aner hva de bruker DNA et til i fremtiden. Folk som gjør dette tenker ikke over konsekvensene av handlingene sine, for både seg selv og alle fremtidige generasjoner, særlig slik verden har blitt nå. Hele tråden er bare tragisk. Anonymkode: e43db...048 5 2
AnonymBruker Skrevet søndag kl 08:29 #9 Skrevet søndag kl 08:29 AnonymBruker skrev (På 4.7.2025 den 23.19): Selger ikke mitt og hele slektens DNA billig, til noen som vi ikke aner hva de bruker DNA et til i fremtiden. Folk som gjør dette tenker ikke over konsekvensene av handlingene sine, for både seg selv og alle fremtidige generasjoner, særlig slik verden har blitt nå. Hele tråden er bare tragisk. Anonymkode: e43db...048 Hva tror du "noen" kan bruke ditt og hele slektens DNA til i fremtiden da? Hva er det som er så verdifullt med ditt DNA? Hvis noen ønsker å bruke ditt DNA så kan de jo bare nappe et hårstrå fra deg. På Island har de verdens største innbygger-DNA-database. Går helt fint det også. Anonymkode: 5878f...0ba 1
AnonymBruker Skrevet søndag kl 08:35 #10 Skrevet søndag kl 08:35 Fant ut at farsiden min kom fra Finland. Jeg tok så å gravde i folketellingene, og der fant jeg ut at de var registret som kvener. Ingen i familien som har sagt noe om det til meg. Vet ikke om de vet om det selv en gang. Har ikke snakket med noen av de om det enda, har lite kontakt med den siden. Anonymkode: 9028a...4db
AnonymBruker Skrevet mandag kl 00:01 #11 Skrevet mandag kl 00:01 AnonymBruker skrev (15 timer siden): Hva tror du "noen" kan bruke ditt og hele slektens DNA til i fremtiden da? Hva er det som er så verdifullt med ditt DNA? Hvis noen ønsker å bruke ditt DNA så kan de jo bare nappe et hårstrå fra deg. På Island har de verdens største innbygger-DNA-database. Går helt fint det også. Anonymkode: 5878f...0ba https://www.nrk.no/norge/forbrukerradet-mener-dna-testen-til-myheritage-bryter-norsk-lov-1.14930379 Helt greit at du helt ukritisk synes det er greit å gi fra deg DNA sånn uten videre, men ikke tving denne tankeløsheten over på andre. Anonymkode: 3de81...779 2
AnonymBruker Skrevet mandag kl 00:07 #12 Skrevet mandag kl 00:07 Hvis det kan regnes som en overraskelse at jeg er 100% norsk/svensk og at 100% av genene mine er anslått å komme fra ett enkelt norsk fylke og et tilgrensende svensk län. Ble jo egentlig litt satt ut 😅 Anonymkode: 221ae...62b 2
AnonymBruker Skrevet mandag kl 00:12 #13 Skrevet mandag kl 00:12 Litt utroskap her og der opp i slekten, men det regnet jeg med. De er fra Finnmark Anonymkode: 5b145...a63
AnonymBruker Skrevet mandag kl 00:24 #14 Skrevet mandag kl 00:24 Fant ut at jeg er mer norsk (genetisk) enn halv-søsteren min, noe som vi syntes var litt morsomt siden jeg er den som har en polsk far. Anonymkode: 1780c...583 1
AnonymBruker Skrevet mandag kl 00:32 #15 Skrevet mandag kl 00:32 Fant ukjent far. Anonymkode: 88bd1...86b
Kalikalinka Skrevet mandag kl 00:35 #16 Skrevet mandag kl 00:35 (endret) Var kjempekjedelig. Stort sett totalt skandinavisk, ikke noe spennende/eksotisk i det hele tatt. Fant ingen rike onkler i Amerika eller lumske familiehemmeligheter heller. Endret mandag kl 00:37 av Kalikalinka 1
AnonymBruker Skrevet mandag kl 00:45 #17 Skrevet mandag kl 00:45 AnonymBruker skrev (42 minutter siden): https://www.nrk.no/norge/forbrukerradet-mener-dna-testen-til-myheritage-bryter-norsk-lov-1.14930379 Helt greit at du helt ukritisk synes det er greit å gi fra deg DNA sånn uten videre, men ikke tving denne tankeløsheten over på andre. Anonymkode: 3de81...779 Jeg lurer også på hva du er så redd for? Du tok vel ikke covid test antar jeg, der det garantert ble tatt prøver og dna. Er neon ute etter å misbruke dna så får de tak i det uansett. Så hvorfor skeptisk? Anonymkode: e06b3...736
AnonymBruker Skrevet mandag kl 03:32 #18 Skrevet mandag kl 03:32 Vi har gjort litt lett slektsforskning det siste året og samboer har funnet sin biologiske bestefar og jeg har funnet ut at onkelen min er bestefaren til en kollega av meg. Har ikke delt dette med verken familie eller kollega da begge deler er "ukjent far"-opplegg enkelte matriarker i familien hadde fått hjerteinfarkt av å høre at har blitt oppdaget. Anonymkode: f6baa...052
AnonymBruker Skrevet mandag kl 03:40 #19 Skrevet mandag kl 03:40 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Hvis det kan regnes som en overraskelse at jeg er 100% norsk/svensk og at 100% av genene mine er anslått å komme fra ett enkelt norsk fylke og et tilgrensende svensk län. Ble jo egentlig litt satt ut 😅 Anonymkode: 221ae...62b Eller innavl så vi også kan kalle det Anonymkode: 39392...6b0 1
Snok1 Skrevet mandag kl 03:51 #20 Skrevet mandag kl 03:51 AnonymBruker skrev (På 4.7.2025 den 21.40): Ja, at det kom at jeg hadde 15% jøde i blodet. Og ikke funnet direkte ut av det. Er på far side . Vet at min farfar og hans søsken byttet etternavn, .en ikke klart å funnet ut hvorfor og etternavnet til foreldrene hans igjen er nå et etternavn mange i Norge har Anonymkode: 836e8...3e8 Du har ikke 15% jødisk blod. Jøder har ikke et eget blod, jødedommen er en religion. Det du mener er at de deler 15 % DNA med den jødiske befolkningen. Ser du at denne formuleringen har en helt annen betydning?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå