AnonymBruker Skrevet 1. juli #1 Skrevet 1. juli eller tilleggsnavn, Sisdajve. Ja vel, jeg lurer på hvor mange av fylkets innbyggere som bruker / vil bruke det navnet? Når er det opp med skilt over alt til en kostnad av ? Jeg forstår uretten som er begått og et utrydningstruet språk, men det er vel flere somalisktalende enn det er søssamisktalende i fylket. Anonymkode: fe3f4...067 2
Mezzosoprena Skrevet 1. juli #2 Skrevet 1. juli AnonymBruker skrev (38 minutter siden): eller tilleggsnavn, Sisdajve. Ja vel, jeg lurer på hvor mange av fylkets innbyggere som bruker / vil bruke det navnet? Når er det opp med skilt over alt til en kostnad av ? Jeg forstår uretten som er begått og et utrydningstruet språk, men det er vel flere somalisktalende enn det er søssamisktalende i fylket. Anonymkode: fe3f4...067 Men sørsamene er etnisk norske. 1
AnonymBruker Skrevet 1. juli #3 Skrevet 1. juli Mezzosoprena skrev (5 minutter siden): Men sørsamene er etnisk norske. Nei! Samer er en egen etnisitet. Selv om enkelte vil at de skal være norske. Heldigvis har de fleste gått bort fra at de vil fornorske samene Anonymkode: 99fd6...37d 1 1
Mezzosoprena Skrevet 1. juli #4 Skrevet 1. juli AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Nei! Samer er en egen etnisitet. Selv om enkelte vil at de skal være norske. Heldigvis har de fleste gått bort fra at de vil fornorske samene Anonymkode: 99fd6...37d Beklager, det ble helt feil. Jeg skulle bare påpeke hvor dumt det var å dra inn somalisk i denne sammenhengen. 1
AnonymBruker Skrevet 1. juli #5 Skrevet 1. juli Jeg er lei av at det samiske språket skal brukes i områder hvor det omtrent ikke har vært samer. Det er greit nok oppi nord hvor det har vært lang samisk historie, men det er ingen behov for det i Sør-Norge. Anonymkode: 09771...ec3 1 1
Flintis Skrevet 1. juli #6 Skrevet 1. juli Det har nok vært samer bosatt nord i fylket ihvertfall. I senere tid også med reindrift på moderne vis. I Norge er de en gammel minoritetskutur som har levd av landet på sitt vis. Innlandet som navn er vel en relativt ny konstruksjon og kaller samene det noe på samisk får vi skrive det på skiltene. Om det bare er funnet på kan det være det samme.
AnonymBruker Skrevet 2. juli #7 Skrevet 2. juli AnonymBruker skrev (14 timer siden): Jeg er lei av at det samiske språket skal brukes i områder hvor det omtrent ikke har vært samer. Det er greit nok oppi nord hvor det har vært lang samisk historie, men det er ingen behov for det i Sør-Norge. Anonymkode: 09771...ec3 Så lenge vi deler rike med samene må du innfinne deg med det! Samene har like stor rett på Norges land som øsrlendinger. Anonymkode: 253a9...3a8 1
AnonymBruker Skrevet 2. juli #8 Skrevet 2. juli AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Så lenge vi deler rike med samene må du innfinne deg med det! Samene har like stor rett på Norges land som øsrlendinger. Anonymkode: 253a9...3a8 *østlendinger Anonymkode: 253a9...3a8
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 22:07 #9 Skrevet onsdag kl 22:07 Når skal resten av fylkene i Sør-Norge få sine samiske fylkesnavn? Anonymkode: e3a4e...287
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 23:06 #10 Skrevet onsdag kl 23:06 AnonymBruker skrev (58 minutter siden): Når skal resten av fylkene i Sør-Norge få sine samiske fylkesnavn? Anonymkode: e3a4e...287 Forhåpentligvis aldri. Hvis vi først skal velge noe «historisk», så er det mer vikinghistorie i sør enn samisk historie. Anonymkode: 09771...ec3
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 09:16 #11 Skrevet torsdag kl 09:16 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Forhåpentligvis aldri. Hvis vi først skal velge noe «historisk», så er det mer vikinghistorie i sør enn samisk historie. Anonymkode: 09771...ec3 "Historisk"? Det bor 40.000 samer i vårt rike og 0 vikinger. Anonymkode: 253a9...3a8 1
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 11:31 #12 Skrevet torsdag kl 11:31 AnonymBruker skrev (2 timer siden): "Historisk"? Det bor 40.000 samer i vårt rike og 0 vikinger. Anonymkode: 253a9...3a8 Ja, historisk. Altså hvis vi ser tilbake i tid. Samene holdt seg i Nord-Norge, mens vikingene holdt til i Sør-Norge. Anonymkode: 09771...ec3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå