AnonymBruker Skrevet 1. juli #41 Skrevet 1. juli Så lenge det ikke bøtter ned, eller blåser kraftig, så koser jeg meg ute. Har stor hage, så alltid mye å pusle med der. Bare fint med noen overskyede dager innimellom. "Bor" ute når vi er på hytta også. Er nordfra, så ikke så kresen på været. Og jeg er en sånn som syns over 25 er ubehagelig 😄 Anonymkode: 59d7a...a01 3
AnonymBruker Skrevet 1. juli #42 Skrevet 1. juli Reise sørover da. Jeg synes vi har hatt helt greit vær i år - tidlig vår, tørke og masse sol. Endel vind i det siste men varmt og godt stort sett. Akkurat nå begynte det å regne litt og skal regne i natt men så blir det sol igjen. Var på sjøen hele dagen igår og blir sikkert et par dager til på sjøen denne uka. 18 grader nå tross regn. Anonymkode: 3e8ce...17a
AnonymBruker Skrevet 1. juli #43 Skrevet 1. juli Bruker ferier på å ta igjen en del utendørsarbeid, hus og hage og grønnsakshage og bærbusker krever sitt. Og da er det veldig kjedelig at det regner. For da får jeg ikke gjort det jeg skal og må. Det handler ikke om å være hverken introvert eller sosial eller noe, det handler om at det er ting man må gjøre for å ta vare på det man har. Jeg har masse annet jeg kan gjøre, det er ikke det, men det er ting jeg MÅ gjøre ute. I oppholdsvær, helst etter litt tørke… Anonymkode: 221bb...9ff
AnonymBruker Skrevet 1. juli #44 Skrevet 1. juli Inne kan jeg være på vinteren når det er mørketid, snøstorm og minus -30 grader. Om sommeren vil jeg ha sol og varme. I 4 skarve uker. Resten av året er det vinter og høst/vår. Anonymkode: 95453...7a3 6 1
AnonymBruker Skrevet 1. juli #45 Skrevet 1. juli Jeg skjønner genuint ikke den værsutringa selv. Jeg er sunnmøring som har tilbrakt mye tid i nordnorge så jeg kjenner værsjuke for all del, men jeg har aldri hatt behov for finevær spesifikt i ferie. Om det regner og stormer hele ferien igjennom så utgår oftest grilling og til dels bading men andre uteaktiviteter er da like gøy i «dårlig» vær som fint. Få ting er bedre enn å komme søkkvåt inn fra fjelltur med noen skubbsår og møre ankler fordi en har sklidd halve fjellsida ned, en er iallefall ikke oppspist av mygg og hoggormen var et ikke-tema. Win! Å gå på 2000m i grauttjukk tåke utgår selvfølgelig, men det er alltids et fjell eller en plass å gå. Folk flest er kanskje mye mer inne enn meg? Det blir jo sikkert høyere terskel for de som trenger finvær for å komme seg ut men de går glipp av mye helt på egenhånd når de velger som de gjør. De burde prøve å ha hest eller arbeidsbikkjer, da lærer en seg å nyte allslags vær. Anonymkode: 3024c...66a 2
AnonymBruker Skrevet 1. juli #46 Skrevet 1. juli Elsker vår og høst jeg, da er det godt temperatur for å være ute. Sommer er ikke min greie når det er finvær men slik vi har når, ekte vestlandsvær med ving og regn, ja da tar jeg turen ut. Er det varmt og jævlig så blir vi heller sittende inne å game. Anonymkode: ab702...aa0
AnonymBruker Skrevet 1. juli #47 Skrevet 1. juli Jeg synes mange av innleggene går på å forklare hvorfor man har lyst å være ute eller hvorfor man liker sol og varme. Jeg har som sagt ingen problem med å forstå at folk vil være ute, eller forstå at de liker sol og varme. Det er det at man ikke klarer kose seg med alternativer når det regner jeg stusser på. Men jeg har også generelt sett en holdning om å gjøre det beste ut av enhver situasjon jeg er i. Spesielt hvis det er noe jeg ikke kan gjøre noe med (f.eks været). Jeg kan velge å klage og være negativ og ødelegge dagen for meg selv fordi det regner ute, eller jeg kan akseptere at det regner og finne noe annet å gjøre som er gøy. TS Anonymkode: 08e21...f5f 1 4
AnonymBruker Skrevet 1. juli #48 Skrevet 1. juli AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Jeg skjønner genuint ikke den værsutringa selv. Jeg er sunnmøring som har tilbrakt mye tid i nordnorge så jeg kjenner værsjuke for all del, men jeg har aldri hatt behov for finevær spesifikt i ferie. Om det regner og stormer hele ferien igjennom så utgår oftest grilling og til dels bading men andre uteaktiviteter er da like gøy i «dårlig» vær som fint. Få ting er bedre enn å komme søkkvåt inn fra fjelltur med noen skubbsår og møre ankler fordi en har sklidd halve fjellsida ned, en er iallefall ikke oppspist av mygg og hoggormen var et ikke-tema. Win! Å gå på 2000m i grauttjukk tåke utgår selvfølgelig, men det er alltids et fjell eller en plass å gå. Folk flest er kanskje mye mer inne enn meg? Det blir jo sikkert høyere terskel for de som trenger finvær for å komme seg ut men de går glipp av mye helt på egenhånd når de velger som de gjør. De burde prøve å ha hest eller arbeidsbikkjer, da lærer en seg å nyte allslags vær. Anonymkode: 3024c...66a Jeg er så enig! Jeg og har blitt en sånn som er ute uansett vær og det er herlig å kjenne at man lever når man har gått tur i regn! Og det er ikke ironi, flere burde prøve 👍 Anonymkode: e5293...7a7 2 1
AnonymBruker Skrevet 1. juli #49 Skrevet 1. juli AnonymBruker skrev (6 timer siden): Ingenting som heter dårlig vær, bare dårlig klær. Anonymkode: f3759...9aa du har tydeligvis ikke vært på sunnmøre siste tiden, når det regner bøtter og spann og blåser så trær faller er det ikke noe regntøy som kan holde deg tørr så hopp og drit - du er som en drukna katt om du beveger deg utfor døren i slikt vær uansett oljehyre og slagstøvler, bare sier det.. Kystfolk nord for Bergen kan vær og klær men noen ganger finnes ikke gode nok klær til å gidde gå ut! Når det er sagt, akkurat nuh skinner sola og det er uker siden sist, og tempen krøp såvidt over 14 grader så vi er veldig fornøyd og kan leve lenge på de timene det varer! Anonymkode: b6b54...797 4
Hmmmmmm Skrevet 1. juli #50 Skrevet 1. juli Jeg hater sol og varme. Og for å for å ikke snakke om pollenallergi🥵 Har ferie hele sommeren, men tilbringer tiden innendørs. Likte sommeren før, men nå takler jeg den dårlig 1
Gyngehest Skrevet 1. juli #51 Skrevet 1. juli Virrevirrevapp skrev (6 timer siden): Man klarer som regel å få noe ut av ferien uansett, men fint vær gjør tung ennå bedre. Var selv noen dager på hytta med delvist regn og blåst, vi koser oss jo inne med matlaging, tv, lese bøker mm, men hvis det var sol /opphold kunne vi satt garn, dratt på fisketur, badetur, kost oss med is i varmen etc. Eller kunne tatt bil/buss/båt til et sted og gått på sightseeing, ligget på dekket i sola, hatt picnick ute mm. Kunne dratt på sykkeltur, gått tur på fjellet, kunne planta i hagen, kunne lagd ulike typer sommermat eller grilla ute om det var helt eller delvis solskinn, kunne dratt på utendørs teater/stand up/konsert osv. Men sånn generelt: folk liker ikke å være på jobb i juli, så da liker en å finne grunner til at det er verdt det å være på jobb. Været er bare én sånn grunn. Disse aktivitetene du nevner her er jo typisk sommerferie-kos, jeg elsker sånt. Men jeg gidder heller ikke dette i 12 grader og regn fra venstre (typisk julivær på vestlandet). Og når været er så dårlig at man ikke gjør det man forbinder med sommerferie så føler man seg litt snytt. Sitte i sofaen med en bok pleier jeg å gjøre oktober-mai. Har lyst å gjøre andre ting om sommeren. 4
AnonymBruker Skrevet 1. juli #52 Skrevet 1. juli AnonymBruker skrev (7 timer siden): Nå er det første juli og det regner. Diskusjonen rundt lunsjbordet på jobb er som den har vært i alle jobber jeg har hatt - folk er så glad for at de ikke har ferie nå, de ser ikke vitsen med å ha ferie når det regner, og hadde de hatt ferie så hadde kjørt til et sted med pent vær. Jeg forstår selvfølgelig at folk vil ha sol og varme, og at det er kjipt å gjøre ting ute når det regner. Det synes jo jeg også. Men jeg forstår ikke den voldsomme avhengigheten en del nordmenn har til at været må være fint når de har ferie. At regn når de har ferie er det samme som at ferien er ødelagt, og at hvis det regner så kan de like gjerne være på jobb. Jeg er nok farget av at jeg er en introvert person som liker å være hjemme, samt at jeg ikke er særlig glad i varme. Men jeg har lite problem med at det regner. Jeg hadde nok droppet skogsturen i regnværet, men kunne kanskje heller trent på treningsstudio eller tatt en kort powerwalk uansett vær. Hjem og dusje og så være inne. Masse å finne på! Jeg kan game, har masse spill jeg vil spille. Se TV-serier, se filmer, lese bøker, puslespill, chatte på nett, høre på musikk, kose og leke med kattene, prate med samboer, lage en god middag som tar litt tid, åpne en flaske vin... Jeg har null problem med å sysselsette og kose meg selv om det regner ute. Hvis det hadde vært sol og varmt, så hadde jeg antagelig et glass vin på terrassen i stedet for i sofaen, og hadde kanskje gått en skogstur. Men resten av dagen hadde vært inne uansett. Jeg forstår at det kan bli lange dager hvis det regner hele tiden og man har små barn med masse energi som man gjerne skulle tatt med ut. Men flere av de som jeg kjenner som sier slike ting om regn og ferie har enten store barn eller er barnløse, så det gjelder ikke bare småbarnsforeldre. Jeg må innrømme at jeg synes det virker litt trist, å være så væravhengig at man ikke kan kose seg i ferien om det regner. Anonymkode: 08e21...f5f Men alle tilbringer ikke ferien hjemme alene eller med samboer. For meg, med to store barn, 3 hytter å besøke i løpet av ferien i tillegg til utenlandstur, hvor ferien blir tilbrakt med storfamilien, enten egen familie eller svigers, så er det ganske væravhengig om man trives eller ikke. Eller hva tenker du om å sitte inne på en hytte i regnvær over en uke, med 6 voksne og 4 barn, hvor det bøtter ned ute? Anonymkode: 8ebe5...e7d 2
AnonymBruker Skrevet 1. juli #53 Skrevet 1. juli AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Jeg synes mange av innleggene går på å forklare hvorfor man har lyst å være ute eller hvorfor man liker sol og varme. Jeg har som sagt ingen problem med å forstå at folk vil være ute, eller forstå at de liker sol og varme. Det er det at man ikke klarer kose seg med alternativer når det regner jeg stusser på. Men jeg har også generelt sett en holdning om å gjøre det beste ut av enhver situasjon jeg er i. Spesielt hvis det er noe jeg ikke kan gjøre noe med (f.eks været). Jeg kan velge å klage og være negativ og ødelegge dagen for meg selv fordi det regner ute, eller jeg kan akseptere at det regner og finne noe annet å gjøre som er gøy. TS Anonymkode: 08e21...f5f Igjen, Ts, dette handler om at du er annerledes enn flertallet. Det er jo ikke sånn at de som klager går inn i en dyp depresjon og prøver å ta livet sitt fordi været er dritt. Og tror du virkelig de ikke klarer å finne på noe annet? Det gjør de selvsagt. Men det er et faktum at de fleste mennesker trenger noen uker med sol og varme i løpet av året. Vi er ikke akkurat bortskjemte med det her til lands. Da er det selvfølgelig lov til å bli veldig skuffet når man ikke får dette været, eller eventuelt at været kommer når man ikke har ferie og må være inne på jobb i finværet. Det blir for øvrig det samme som å klage over alt annet her i livet. Du kan ikke klage over prisen på mat, for jeg skjønner ikke at det går an å kose seg på et lavere budsjett, du skal ikke klage over at mannen din gikk fra deg, for jeg skjønner ikke at folk i det hele tatt ønsker å være i et forhold, når det er så mye bedre å være singel osv osv. Anonymkode: 1460e...800 5
AnonymBruker Skrevet 1. juli #54 Skrevet 1. juli AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Eller hva tenker du om å sitte inne på en hytte i regnvær over en uke, med 6 voksne og 4 barn, hvor det bøtter ned ute? Anonymkode: 8ebe5...e7d Jeg hadde nok aldri reist på en slik ferie i utgangspunktet. AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Igjen, Ts, dette handler om at du er annerledes enn flertallet. Det er jo ikke sånn at de som klager går inn i en dyp depresjon og prøver å ta livet sitt fordi været er dritt. Og tror du virkelig de ikke klarer å finne på noe annet? Det gjør de selvsagt. Men det er et faktum at de fleste mennesker trenger noen uker med sol og varme i løpet av året. Vi er ikke akkurat bortskjemte med det her til lands. Da er det selvfølgelig lov til å bli veldig skuffet når man ikke får dette været, eller eventuelt at været kommer når man ikke har ferie og må være inne på jobb i finværet. Det blir for øvrig det samme som å klage over alt annet her i livet. Du kan ikke klage over prisen på mat, for jeg skjønner ikke at det går an å kose seg på et lavere budsjett, du skal ikke klage over at mannen din gikk fra deg, for jeg skjønner ikke at folk i det hele tatt ønsker å være i et forhold, når det er så mye bedre å være singel osv osv. Anonymkode: 1460e...800 Jeg vet ikke om jeg er annerledes enn flertallet. Er det flertallet av nordmenn som føler at ferien er ødelagt om det regner? Jeg trodde det bare var en liten, ekstrem minoritet? Igjen: Det er forskjell på å bli skuffet og klage litt og å føle at ferien er ødelagt fordi det regner. Det er sistnevnte jeg snakker om. TS Anonymkode: 08e21...f5f 2 1
AnonymBruker Skrevet 1. juli #55 Skrevet 1. juli AnonymBruker skrev (29 minutter siden): (...)og finne noe annet å gjøre som er gøy. TS Anonymkode: 08e21...f5f Evner du ikke å forstå at det du synes er gøy, er dritkjedelig for de fleste andre, spesielt i ferien? Det er ikke normen å være introvert som deg. Det handler ikke om feil holdninger hos andre, men om interesser. I den ene perioden i løpet av året man endelig skal gjøre noe spesielt, så vil man ikke kjede seg. Hva om du måtte dratt på fest eller jentekveld o.l hver gang det regnet? Hadde du sett problemet da? Anonymkode: 1460e...800
AnonymBruker Skrevet 1. juli #56 Skrevet 1. juli AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Evner du ikke å forstå at det du synes er gøy, er dritkjedelig for de fleste andre, spesielt i ferien? Det er ikke normen å være introvert som deg. Det handler ikke om feil holdninger hos andre, men om interesser. I den ene perioden i løpet av året man endelig skal gjøre noe spesielt, så vil man ikke kjede seg. Hva om du måtte dratt på fest eller jentekveld o.l hver gang det regnet? Hadde du sett problemet da? Anonymkode: 1460e...800 Det er da ikke slik at alle ting man gjør innendørs er reservert for introverte. Hvis man synes absolutt alt man kan gjøre innendørs er dritkjedelig så tenker jeg man har et problem som ikke har noe med introvert/ekstrovert å gjøre. Koser meg på fest og jentekveld, jeg. Det er også to ting man kan gjøre om det regner, f.eks. TS Anonymkode: 08e21...f5f 2
Snok1 Skrevet 1. juli #57 Skrevet 1. juli AnonymBruker skrev (8 timer siden): Nå er det første juli og det regner. Lett overskyet og 21 grader klokka 8……
AnonymBruker Skrevet 1. juli #58 Skrevet 1. juli AnonymBruker skrev (26 minutter siden): du har tydeligvis ikke vært på sunnmøre siste tiden, når det regner bøtter og spann og blåser så trær faller er det ikke noe regntøy som kan holde deg tørr så hopp og drit - du er som en drukna katt om du beveger deg utfor døren i slikt vær uansett oljehyre og slagstøvler, bare sier det.. Kystfolk nord for Bergen kan vær og klær men noen ganger finnes ikke gode nok klær til å gidde gå ut! Når det er sagt, akkurat nuh skinner sola og det er uker siden sist, og tempen krøp såvidt over 14 grader så vi er veldig fornøyd og kan leve lenge på de timene det varer! Anonymkode: b6b54...797 Merkelig da hvordan jeg feks fint har klart å holde meg både varm og tørr utendørs i år også. Eller er kanskje ikke Ørsta på sunnmøre lenger? Hestene er på beite, gjerda er satt opp og dekka har fått kjørt seg på grusvei etter grusvei med trekkivrige hunder. Så trekkivrige at en av tinga de har fått trekke er nettop et tre over veien faktisk. Ikke fra vinden, det var naboen som felte det og feilberegna litt. Så vedlikehold utendørs er vist mulig det også. Vi har vært mye ute i båten allerede, vi regna (høhøhø) med mer fisk siden det regna men dengang ei, turen var gøy lell og vi bada på raudøya mens regnet piska, det blei ikke plankefisk siden bålet ikke tok fyr men pannesteikt hjemme var godt det og. Anonymkode: 3024c...66a 1
AnonymBruker Skrevet 1. juli #59 Skrevet 1. juli Jeg synes også det er litt rart. Det er jo det første folk nevner når det snakkes om ferier. Vær og klima er langt ned på listen over hva jeg ser etter i en destinasjon, men det virker å være noe av det viktigste for enkelte. Anonymkode: 8f6e4...c28 1
AnonymBruker Skrevet 1. juli #60 Skrevet 1. juli AnonymBruker skrev (53 minutter siden): Jeg hadde nok aldri reist på en slik ferie i utgangspunktet. Nei, og nettopp derfor er det rart at du uttaler deg om at du ikke forstår at folk synes godt vær i ferien er viktig. Jeg har nesten 6 uker sommerferie i år(jobber på skole). Første uken ble tilbrakt med barna mine på 10 og 14, min bror og min mor på hennes hytte. Denne uken er vi på min fars hytte med barna mine, broren min og faren min. Neste uke drar vi på konas hytte, med svigerforeldrene mine, svoger og svigerinne, og deres barn. Så etter noen dager hjemme, så er det utenlandstur med oss 4 i vår familie, og moren og broren min. Når vi kommer hjem derfra, så drar nok kona tilbake til sin families hytte, og tilbringer sin siste ferieuke der. Jeg begynner å jobbe i midten av den uka, og blir da hjemme. DA jeg slappe av hjemme, game, lese bøker, se på TV og gjøre alle de tingene du snakker om. Og det gleder jeg meg selvsagt til. Men om man er i en familiesituasjon hvor en ferie i en stor grad består av å tilbringe tid med andre mennesker, så sier det seg selv at det er væravhengig hvordan ferien blir. Anonymkode: 8ebe5...e7d 2
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå