Gå til innhold
Problemer med registrering ved bruk av windows mail (hotmail, live, outlook) ×

Sier dere i fra om dere ikke forstår dialekten til en person

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Og dere selv har norsk som morsmål? Føler dere de som meg, litt flaut å si ifra?  Burde jeg som Oslosenser forstått alle dialekter på Sunnmøre uten å konse veldig på hva som blir sagt?

Anonymkode: db8c9...737

Skrevet

Ja, da sier jeg, HÆ?

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Ikke under samleie :)

Anonymkode: f1773...5b7

• Liker 2
  • Nyttig 3
Skrevet

Jeg har aldri hørt en dialekt jeg ikke forstår.

• Liker 2
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er oppvokst cirka ti minutter å gå fra Karl Johan, har aldri bodd utenfor Oslo og har oppriktig aldri slitt med å forstå en annen nordmann. Hadde nok følt at det var litt flaut å si fra, ja, så sånn sett ekstra glad det ikke har skjedd heller. 

Anonymkode: e74d4...2a1

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

nei jeg fortsetter selvfølgelig bare samtalen uten å forstå hva den andre sier. Hvorfor si noe, når man kan bare goddag mann, økseskaft.

Anonymkode: 5df10...a26

AnonymBruker
Skrevet

Har aldri opplevd å møte en annen nordmann som jeg ikke har forstått. Men om jeg ikke får med meg enkeltord spør jeg bare om hva de sa. Spør folk med min egen dialekt om å gjenta seg stadig også, så.

Anonymkode: b51fb...eb7

Skrevet

Tja, er jo lov å spørre om hva x ord betyr. Men jeg sier ikke "jeg forstår ikke dialekta di" til folk, det er nedlatende. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Har ikke opplevd problemer med dialekter her i Norge men når vi har vært i Sverige og Danmark så har jeg slitt med visse dialekter og ord.. Spesielt i Sverige for det der pleier det ikke å være noe stress men det er noen som har en dialekt som jeg sliter litt med. I Danmark så er hovedproblemet tall. :ler: 

Anonymkode: 779fb...dc7

AnonymBruker
Skrevet

Å ikke forstå helheten skal veldig mye til. Men det er mange småsteder i Norge som bruker veldig lokale utrykk som knapt nabobygda har hørt om, men da er det bare å spørre

Anonymkode: 425e9...52e

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Nei. Vil ikke framstå som totalt idiot heller, og dessuten forstår jeg det meste selv om ett og annet ord er litt uklart.

Anonymkode: a27ef...14f

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Aldri opplevd å ikke forstå en annen norsk dialekt før, uavhengig hvilket opphav den jeg snakket med hadde. Jobbet i kundeservice og telefontjeneste i mange år. 

Det kunne ikke falt meg inn å skulle si noe til noen om det, da det åpenbart hadde vært meg det var noe feil med. Du får jobbe litt med deg selv, kanskje se noen serier fra andre deler av Norge så lærer du noe. 

Anonymkode: 17dee...c62

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Har aldri opplevd å ikke forstå en annen norsk dialekt. Har vel hendt at jeg ikke har forstått et enkeltord, dersom det har vært snakk om et lokalt uttrykk, og da har jeg spurt om det. Men har aldri trengt å si at jeg ikke skjønner noens dialekt.

Anonymkode: 9779f...3d5

Skrevet

Om man ikke forstår andres dialekter må man være dum. Selvfølgelig er det forskjell på å ikke forstå enkelte ord, eller misforstå betydningen av trønderske "klar" og "klein", men om man sliter med "æ" og "eg" i stedet for "jeg" så bør man helt enkelt kanskje høre litt mer på radio eller se på Norge Rundt. Tok ikke så lang tid før jeg skjønte sosiolekten til pakkisene i Oslo liksom.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...