Gå til innhold
Problemer med registrering ved bruk av windows mail (hotmail, live, outlook) ×

Hvordan gjøre det økonomisk og hvilken bil?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har i alderen av 32 endelig fått lappen. Har ikke hatt behovet før, men nå har jeg familie med barn og ser mye mer behovet. 

Fra før har samboer Tesla Model Y, men jeg har aldri betalt en krone på den. Jeg betaler for ladingen, ellers ikke lån eller utgifter. 

Nå ønsker jeg en enkel og grei bil til ok pris. Den må være elektrisk

Har 2 barn i alderen 3 år og 8 mnd, så må være plass til de bak og alt av utstyr som skal i bhg etterhvert. 

Hvordan gjøre det best økonomisk med lån?  Tjener en 40.000 pr mnd brutto. Eier 50% av et 250 kvadrat hus og bruker vel rundt 20.000 på alle utgifter, kanskje litt mer med forsikringer. 

Bruker Sparebanken Norge til lån, men har også DNB. Er LO og FO medlem. Hvor lønner det seg å høre om greit billån? 

Min samboer er kapabel til å hjelpe meg med dette, men samtidig ikke helt. Leeenge siden han sto i samme posisjon og han forstår ike helt at jeg ikke trenger en stor familiebil. 

Skal være kun for til og fra jobb, hente/kjøre i bhg og div ærend. Hvilken bil anbefales ?

Anonymkode: ff3f5...651

AnonymBruker
Skrevet

Det opplagte valget i dag er jo elektrisk. Høres ut som om du skal kjøpe ny, siden du snakker om lån?

En kompakt bil som likevel har grei plass til barnesete er Dongfeng Nammibox. Fra 199k kr og veldig moderne. Honda e:Ny1 har fantastisk interiør og det selges noen lagermodeller billig over hele Østlandet fra 259k kr. Begge har i praksis litt under 40 mil rekkevidde.

Trenger ikke bilen å være ny, har du et stort utvalg av skikkelig gode biler i form av Hyundai Kona eller Kia eNiro. Relativt store, men de er pålitelige og vellaga og kommer til å være deg lenge, også når ungene blir større.

Om du vil slippe unna med å kjøpe bil for under 50k kr får du ikke elektrisk, men Honda Jazz eller Suzuki SX4 skal fylle dine behov godt i noen år. Hold deg for all del unna europeiske eller amerikanske biler om du vil ha enkelt og rimelig bilhold. Still gjerne flere spørsmål om du har, og lykke til!

Anonymkode: 06195...4d8

AnonymBruker
Skrevet

...oi, og Renault 5. Litt trang bak, men om du tenker europeisk, seiler denne opp som et veldig godt valg nå.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Er du keen på å ikke gjøre en brøler økonomisk så velger du alt annet enn elektrisk 

Anonymkode: e9dce...a99

• Liker 1
  • Nyttig 3
Skrevet

Jeg vil anbefale JAC E30X hvis du er kvinne for det er nok litt "dame bil". Satt i den bilen på en messe og ble veldig overrasket, så liten og så koselig bil med masse plass! Baksetet var kjempe svært og førermiljø var ikke dårlig heller. Skulle jeg hatt en billig bil tror jeg at jeg hadde gått for den :)

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Er du keen på å ikke gjøre en brøler økonomisk så velger du alt annet enn elektrisk 

Hvorfor ? 

Hvilke alternativer tenker du om det ikke er elektrisk da ?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Det opplagte valget i dag er jo elektrisk. Høres ut som om du skal kjøpe ny, siden du snakker om lån?

En kompakt bil som likevel har grei plass til barnesete er Dongfeng Nammibox. Fra 199k kr og veldig moderne. Honda e:Ny1 har fantastisk interiør og det selges noen lagermodeller billig over hele Østlandet fra 259k kr. Begge har i praksis litt under 40 mil rekkevidde.

Trenger ikke bilen å være ny, har du et stort utvalg av skikkelig gode biler i form av Hyundai Kona eller Kia eNiro. Relativt store, men de er pålitelige og vellaga og kommer til å være deg lenge, også når ungene blir større.

Om du vil slippe unna med å kjøpe bil for under 50k kr får du ikke elektrisk, men Honda Jazz eller Suzuki SX4 skal fylle dine behov godt i noen år. Hold deg for all del unna europeiske eller amerikanske biler om du vil ha enkelt og rimelig bilhold. Still gjerne flere spørsmål om du har, og lykke til!

Tusen takk for gode tilbakemeldinger. Jeg tenkte egentlig bare elektrisk, men får se om det blir brukt eller ny. Har ingenting imot brukt altså, bare jeg ikke må bytte den første året fordi det er så mye feil og rep.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er en del troll her som synes at fossilbil er så fantastisk, og som gjerne er på kunnskapsnivå 2009/2010. Se gjerne bort fra de, for slike innlegg som overfor uten innhold, kun med provokasjon, sporer bare av en ellers sivilisert samtale.

Tipper at med to små barn i huset og livet ellers fylt opp har du ikke mye tid til å prøvekjøre, men det er egentlig den eneste måten å se på om en bil passer for deg. Kanskje du finner en lokal forhandler som har et visst utvalg av gode, relevante merker?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Det er en del troll her som synes at fossilbil er så fantastisk, og som gjerne er på kunnskapsnivå 2009/2010. Se gjerne bort fra de, for slike innlegg som overfor uten innhold, kun med provokasjon, sporer bare av en ellers sivilisert samtale.

Tipper at med to små barn i huset og livet ellers fylt opp har du ikke mye tid til å prøvekjøre, men det er egentlig den eneste måten å se på om en bil passer for deg. Kanskje du finner en lokal forhandler som har et visst utvalg av gode, relevante merker?

Ja, det kan jo gjøres. Hvordan funker det i praksis ? Får man en bil å prøve i en dag og ny neste eller er det en liten kjøretur ?

AnonymBruker
Skrevet

Vi er fornøyd med vår Nissan leaf (ny i 2024). Den er kompakt, billig i drift og har grei rekkevidde. I tillegg ganske god plass i bagasjerom for å være en så liten bil (får fint plass til feks en relativt stor barnevogn og masse handleposer, minst tre store kofferter ++). 

Anonymkode: 29bd5...8f2

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Ja, det kan jo gjøres. Hvordan funker det i praksis ? Får man en bil å prøve i en dag og ny neste eller er det en liten kjøretur ?

Ja, du kan få biler til en liten prøvetur, eller gjerne på forhånd avklare om du kan låne en bil en hel dag eller tom. en hel helg. Nye og populære biler som Renault 5 får man kanskje bare i noen timer.

AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Vi er fornøyd med vår Nissan leaf (ny i 2024). Den er kompakt, billig i drift og har grei rekkevidde. I tillegg ganske god plass i bagasjerom for å være en så liten bil (får fint plass til feks en relativt stor barnevogn og masse handleposer, minst tre store kofferter ++). 

Vi har også en 2023 Leaf. Men det er veldig enkle biler sammenlignet med hva TS er vant med. Kort rekkevidde, batteri u/ kjøling og varme, og CHAdeMO gjør bilen til spesielt interesserte. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Vi har også en 2023 Leaf. Men det er veldig enkle biler sammenlignet med hva TS er vant med. Kort rekkevidde, batteri u/ kjøling og varme, og CHAdeMO gjør bilen til spesielt interesserte. 

Enig at den er mye enklere enn feks teslaen hun er vant med. Men hun vil jo ha en ‘enkel og rimelig bil’ og en som ikke er så stor. Mest til småturer høres det ut som, de har jo en større Tesla til annen bruk. Da er leafen ganske kurant. 

• Liker 1
Skrevet

Er vel bare å kjøpe en brukt Hyundai kona, Kia niro eller kanskje bare en egolf om du ikke kjører langt? Evt en 2019 model 3 om du trenger langturmulighet. 

Kjøp i alle fall ikke en splitter ny, knøttliten bil av et ukjent kinesisk merke man ikke vet om eksisterer neste år som enkelte anbefaler. 

AnonymBruker
Skrevet

Skoda Elroq er også ganske liten, men vet ikke hvordan det er med barneseter i den.

Vi har Skoda Enyaq og er veldig fornøyde, men den er jo litt større igjen😊

Anonymkode: ae207...45e

AnonymBruker
Skrevet

Er det slik at det vil lette hverdagen veldig å ha to biler? Dere har jo klart dere med en bil så langt, og bil er et rent tapsprosjekt. 

uansett. Slik jeg gjorde det så tilpasset jeg meg et nivå der jeg kunne betale kontant. Og har deretter spart opp til nye biler, og aldri hatt et billån. Jeg bruker ChatGPT -ber den sammenligne, sette inn prisundersøkelse, størrelse, bagasjeplass, med mer. Kjøper så via forhandler, det er minst stress og tryggest.

og EL bil er gull i Norge i dag ❤️ men ville unngått leaf med barn i bilen, har hele to ganger sett slike bli revet i to eller knust til ingenting i bilulykker, mens mellomklasse-SUV-en de krasjet med  knapt har en skramme 

Anonymkode: 5b71e...9c8

Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

men ville unngått leaf med barn i bilen, har hele to ganger sett slike bli revet i to eller knust til ingenting i bilulykker, mens mellomklasse-SUV-en de krasjet med  knapt har en skramme 

Det der er for øvrig bare tull, LEAF har svært gode kræsjresultater og tom. i brukttest har 2010-modellen stått seg bra. Det fins mange grunner til ikke å kjøpe en så enkel elbil, men sikkerhet er ikke blant de. Og, som sagt, for oss var nybilpris på 199k i 2023 for en enkel, pålitelig bil nr.2 en god nok grunn til å kjøpe én til, og erstatte vår forrige.

Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Min samboer er kapabel til å hjelpe meg med dette, men samtidig ikke helt. Leeenge siden han sto i samme posisjon og han forstår ike helt at jeg ikke trenger en stor familiebil. 

Skal være kun for til og fra jobb, hente/kjøre i bhg og div ærend. Hvilken bil anbefales ?

Dere bør spleise på én bil som dekker alle formål. Bil er dyrt og miljøfiendtlig og dere bør duskutere hvordan dere enklest og billigst mulig løser transportbehovet deres.

AnonymBruker
Skrevet

Du får veldig mye bil i en Nissan Leaf. Kvikk, god å kjøre, kommer godt frem om vinteren og føles større enn det den er. Det er også den bilen jeg har hatt aller minst problemer med, den sviktet meg aldri. Helt super hvis det er kun småkjøring i hverdagen den skal brukes til.

Skal du ta den på lengre turer hadde jeg gått for en Tesla Model 3. Da får du i tillegge et fantastisk ladenettverk og en kjørekomfort som går enda noen hakk opp.

Anonymkode: bdeb2...34f

Skrevet

Små biler er også lettere å parkere i barnehagen. Og i butikken. 

Om det kun er en bil ment for småkjøring rundt omkring i nærområdet for å levere barn og hente mat spiller ikke rekkevidde og komfort særlig rolle. Litt bortkastet med oppgradert anlegg, 20" felger, massasje i setet osv om man aldri får gleden av å bruke det. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Har selv en Huyndai Ionic som ble kjøpt i 2016 og er snart 9 år gammel. 
Kostnader hittil er service en gang i året (ca 3000 pr gang) ellers skifte av klosser og bremseskive bak en gang (4000).

Strømutgifter 500 kroner i mnd kontra 2500 i min siste dieselbil.

Bilen ble kjøpt for 270.000 og er verdt ca 100.000 nå. 

Kostnad med bilen er da ca 2500 i mnd. Forsikring og dekk kommer i tillegg.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...