Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei:) Jeg søkte på studentbolig til høsten i november ifjor, men har fortsatt ikke fått noe.  Jeg er førstegangsstudent og satt derfor innflyttingsdatoen til 1.august siden det var det jeg hadde fått beskjed om hvis jeg ville bli prioritert som førstegangsstudent, men en jeg snakket om i dag fortalte meg at jeg burde sette den til en tidligere dato, juli, men nå er det litt forsent siden vi snart er i juli og de fleste har fått tilbud om bolig til juli. Jeg syntes det er så vanskelig å vite hva man skal gjøre når alle sier forskjellig og selvom jeg søkte veldig tidlig så begynner jeg å bli usikker, og stresser om jeg i det hele tatt finner et sted å bo. Nå har jeg også endret på søknaden min en del ganger på grunn av dette, blant annet endret på innflyttingsdatoen og byttet ut to av boligene jeg hadde i lista til hybler, i håp om at det vil øke sjansene mine. Det jeg er redd for er at endringen av søknaden vil påvirke muligheten min negativt. Jeg endre innflyttingsdatoen til 01.07-01.10. Hvis noen har erfaring med dette vil jeg gjerne høre om hvordan det gikk, når du søkte og når du fikk tilbud om bolig. Jeg vet også at det er mulig å få tilbud etter studiestart, men hvor mange er det dette egentlig gjelder for? Jeg blir så stressa av alt dette.

AnonymBruker
Skrevet

Flere i klassen min fikk tilbud om studentbolig rett etter jul. De sto på venteliste fram til da. Noen hadde søkt i god tid, og andre hadde søkt etter de fikk plass på studiet (altså i slutten av juli). :) 

Anonymkode: 549a5...044

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Flere i klassen min fikk tilbud om studentbolig rett etter jul. De sto på venteliste fram til da. Noen hadde søkt i god tid, og andre hadde søkt etter de fikk plass på studiet (altså i slutten av juli). :) 

Var det de som søkte i juli som fikk tilbud etter jul? Fysøren det er lenge å vente😭 Hvis det hadde skjedd med meg så betyr det at jeg har venta i nesten 1 år siden jeg søkte forrige november. Vet du tilfeldigvis når de fikk tilbudet? Var det 1 måned før innflytting eller rett før? 

AnonymBruker
Skrevet

Du må søke med innflytting utenom studiestart. Sønnen min fikk tildelt leilighet dagen etter han søkte, med innflytting et par uker senere, da han søkte i februar

Anonymkode: 68802...487

AnonymBruker
Skrevet

Sønnen min fikk svar bare etter et par dager, han søkte i mars - hybel på Kringsjå Studentby med delt kjøkken med 6-7 andre. Han søkte hybel fra 1.august.

Datteren min har søkt i Tromsø for tre uker siden, men har ikke hørt noe enda. Hun har søkt fra 1.juli. Så veldig forskjellig

Anonymkode: 25c40...26d

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Du må søke med innflytting utenom studiestart. Sønnen min fikk tildelt leilighet dagen etter han søkte, med innflytting et par uker senere, da han søkte i februar

Begynte han på studie i høsten? I så fall måtte han betale ekstra leie fra mars.

AnonymBruker
Skrevet

Et tips er å ha flere boliger på listen. Hvis du feks veldig gjerne vil bo et sted og med eget bad og eget kjøkken, så sett itillegg opp bolig hvor du deler kjøkken med andre også i den samme blokken. Da får du en fot innenfor og kan søke intern forflytting til bolig med eget kjøkken. De er omtrent umulige å få uten intern flytting. Dette gjelder feks SiO pilestredet park. Sjekk også at du har gyldig søknad inne, den må fornyes. Lykke til!

Anonymkode: e2047...604

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Hva mange har du på listen og hva slags? Det hørtes lenge ut å stå på liste, så mistenker du har satt opp de mest populære med lengst liste. Lurt å utvide listen og tenke strategisk med intern overflytting. 

• Liker 1
Skrevet

Et tips er å ha flere boliger på listen. Hvis du feks veldig gjerne vil bo et sted og med eget bad og eget kjøkken, så sett itillegg opp bolig hvor du deler kjøkken med andre også i den samme blokken. Da får du en fot innenfor og kan søke intern forflytting til bolig med eget kjøkken. De er omtrent umulige å få uten intern flytting. Dette gjelder feks SiO pilestredet park. Sjekk også at du har gyldig søknad inne, den må fornyes. Lykke til!

Bytta ut to av boligene til hybel istedet for å øke sjansen min😅 Gjorde det visstnok litt sent, men bedre det enn aldri. Tenkte liksom at jeg var garantert bolig siden jeg søkte så tidlig, men der tok jeg visst feil

AnonymBruker
Skrevet

Som sagt over. Gå for noe upopulært. Ofte vanskelig å få de mer populære utenom intern overflytting.

Se også om noe faktisk ligger ute som ledig nå, og søk der. Så søker du overflytting.

Anonymkode: a051a...942

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hva mange har du på listen og hva slags? Det hørtes lenge ut å stå på liste, så mistenker du har satt opp de mest populære med lengst liste. Lurt å utvide listen og tenke strategisk med intern overflytting. 

I første omgang hadde jeg bare 1-roms, men det var de med flest boliger, f.eks 600 osv. I dag byttet jeg ut to av de med hybler, delt kjøkken og umøblert for å øke sjansen, men syntes også det er rart at jeg har måttet vente så lenge:( Men jeg skjønner det også da det er utrolig mange som ønsker bolig i Oslo. Krysser fingrene for at jeg får i juli, men hvis ikke er det bare å vente til etter studiestart

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Som sagt over. Gå for noe upopulært. Ofte vanskelig å få de mer populære utenom intern overflytting.

Se også om noe faktisk ligger ute som ledig nå, og søk der. Så søker du overflytting.

Anonymkode: a051a...942

Sjekka men det er ingen ledige akkurat nå dessverre:( Får bare vente 

AnonymBruker
Skrevet
Heihei400 skrev (3 minutter siden):

I første omgang hadde jeg bare 1-roms, men det var de med flest boliger, f.eks 600 osv. I dag byttet jeg ut to av de med hybler, delt kjøkken og umøblert for å øke sjansen, men syntes også det er rart at jeg har måttet vente så lenge:( Men jeg skjønner det også da det er utrolig mange som ønsker bolig i Oslo. Krysser fingrene for at jeg får i juli, men hvis ikke er det bare å vente til etter studiestart

Men du søkte i november 2024 og skal først starte å studere august 2025? Det er jo ikke rart du ikke har fått leilighet, ville vært dumt om du tok opp en leilighet i nesten et år før du egentlig trengte den. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
Heihei400 skrev (2 minutter siden):

Sjekk også anker studentbolig. https://ankerstudentbolig.no

Skrevet

Men du søkte i november 2024 og skal først starte å studere august 2025? Det er jo ikke rart du ikke har fått leilighet, ville vært dumt om du tok opp en leilighet i nesten et år før du egentlig trengte den. 

Ja, men nå er vi snart i juli og det er ikke så lenge igjen til studiestart

AnonymBruker
Skrevet
Heihei400 skrev (5 minutter siden):

https://bolig.sio.no

Det er jo flere som er ledige, så da bør du søke på de for å ha et sted å bo, og heller ha drømmeleiligheten/plasseringen på venteliste. 

AnonymBruker
Skrevet
Heihei400 skrev (35 minutter siden):

Begynte han på studie i høsten? I så fall måtte han betale ekstra leie fra mars.

Nei, han var allerede student.

AnonymBruker
Skrevet
Heihei400 skrev (44 minutter siden):

Var det de som søkte i juli som fikk tilbud etter jul? Fysøren det er lenge å vente😭 Hvis det hadde skjedd med meg så betyr det at jeg har venta i nesten 1 år siden jeg søkte forrige november. Vet du tilfeldigvis når de fikk tilbudet? Var det 1 måned før innflytting eller rett før? 

Nei, alle. Den ene som var tidlig ute hadde søkt i februar... 😅

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Nei, han var allerede student.

Så han bodde hjemme i starten? Det er planen min hvis jeg ikke får tilbud før studiestart.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 27.6.2025 den 14.11):

Boligen ville vel ikke stått tom hele den tiden, ts ville bare hatt rett på den fra første august 

Anonymkode: 07813...373

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...