Gå til innhold
Problemer med registrering ved bruk av windows mail (hotmail, live, outlook) ×

Selge bil privat - hvordan gjør man det?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Skal selge bilen, og har litt lyst til å gjøre det selv så jeg får mest mulig for den. Er helt sikker på at jeg kan få mer enn jeg fikk tilbud om hos bruktbilforhandler...

Men har aldri gjort slikt før. Om folk vil komme og prøvekjøre, sender man dem bare avgårde med bilen? Er man ansvarlig selv da, om det skjer noe? Hva om de kræsjer eller herper bilen...
Jeg krisemaksimerer sikkert veldig, men er nervøs for å bare la helt fremmede stikke avgårde med den liksom.

Og hvordan er det best å gjennomføre betaling? Har nylig lest en skrekkhistorie om ei som solgte bil, og kjøperen viste bankoverføring og dro avgårde med bilen. Men transaksjonen ble stoppet og selger så aldri noe til pengene...
Kan man kreve at pengene skal være inne på konto før man overleverer bilen/omregistrerer? 
Det kan jo ta flere dager, avhengig av bank og når man overfører. 
Hvordan er det vanlig å løse dette for å være helt sikker? 

Anonymkode: 91168...f4f

Skrevet

Har solgt bil noen ganger, det har alltid gått bra for meg. En kan bli lurt, men de fleste er ærlige.

Siste gangen benyttet jeg meg av betaling og eierskifte gjennom FINN. Da skal betalingen være sikret.

Ellers, ikke urimelig å sette som krav at betaling skal være på konto før bilen overleveres.

Ved prøvekjøring, her må en vurdere om man vil la personen prøvekjøre.
Kan sette som krav en skal være med selv.
Kan sjekke førerkort (det kan sjekkes digitalt om en person har førerkort.) 
Sjekke at bilen som kjøper kommer kjørende med er eid av personen. (Om personen kommer med en bil..)

Og, er en usikker, så kan en bare gå videre til neste potensielle kjøper, en må ikke selge til noen en føler er ute etter å lure en...

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Er man ikke rimelig safe, hvis man bruker *smidig bilhandel* på finn? 

Anonymkode: 1b573...2ce

Skrevet
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Er man ikke rimelig safe, hvis man bruker *smidig bilhandel* på finn? 

Anonymkode: 1b573...2ce

Smidig bilhandel gjør kjøpekontrakt, betaling og eierskifte tryggere.
Men, om bilen forsvinner i forbindelse med prøvekjøring vil ikke Smidig bilhande hjelpe.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Bli med på prøvekjøringen!

Anonymkode: 023b5...5b7

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Bli med på prøvekjøringen!

Anonymkode: 023b5...5b7

Det kan være en løsning.

Og ikke minst, sjekke om den som skal kjøre har førerkort. Se ellers innlegg nr 2.

AnonymBruker
Skrevet

Har solgt en bil på finn. Det gikk helt smertefritt

Anonymkode: 64a60...0e2

Skrevet

Kan også være lurt å ta en NAF-test for å avdekke bilens tilstand. Kjedelig om kjøper kommer tilbake med en verkstedregning på 40'000 pga. en skjult feil du burde visst om, men ikke informerte spesielt godt om. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
newman01 skrev (2 timer siden):

Kan også være lurt å ta en NAF-test for å avdekke bilens tilstand. Kjedelig om kjøper kommer tilbake med en verkstedregning på 40'000 pga. en skjult feil du burde visst om, men ikke informerte spesielt godt om. 

Men strekker mitt ansvar som selger seg så langt? Hva menes med «burde visst om»? 

Jeg kommer til å være helt ærlig om bilens tilstand. Men jeg kan ingenting om bil. Jeg kan opplyse om det er noen rare lyder eller noe som skurrer ved kjøring, og hva som evt ble utredet ved siste pkk. 
Noe mer vet jeg jo ikke, og kan dermed heller ikke opplyse om.

Om kjøper vil ta med bilen på NAF-test må de gjerne det. 

• Liker 1
Skrevet

To års reklamasjonsrett. Så uavhengig hva du kan om bil, er det vesentlige at kjøper kan ha en formening om hvor god stand bilen burde være i. Så om det ikke stemmer går det på salgsleddet. 
Du må definitivt lese gjennom denne: https://www.forbrukerradet.no/forside/bil/kjop-og-salg-av-bil/misfornoyd-med-kjop/#hva-skal-til-for-at-du-kan-klage

Du bør også lese hva Nettbil og de andre selskapene som driver med bruktbilsalg skriver om temaet. 
NAF-test MÅ du ha. Hvis ikke skriver du ut en blankofullmakt til å plage deg i evigheter om en kranglefant kjøper bilen. Ikke er det billig med advokat heller

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 24.6.2025 den 12.00):

Men strekker mitt ansvar som selger seg så langt? Hva menes med «burde visst om»? 

Om du visste om det eller ikke er irrelevant, det som betyr noe er om manglene som eventuelt blir avdekket innebærer at bilen ikke var i  en stand som kjøper kunne forvente ut fra kjøpesum.

Anonymkode: fd78c...9fd

• Liker 1
Skrevet (endret)

Eksempler på ting som utløser krav mot selger:
- Selger har holdt tilbake opplysninger, og det antas å ha innvirket på kjøpet
- Selger har gitt feil opplysninger og det antas å ha innvirket på kjøpet
- Bilen er i dårligere stand enn du hadde grunn til å regne med ut fra det du fikk opplyst om pris, alder og kilometerstand.
Bil kjøpt fra privatperson må være i vesentlig dårligere stand.

https://www.forbrukerradet.no/forside/bil/kjop-og-salg-av-bil/misfornoyd-med-kjop/

Kjøper kan ikke klage for å klage, det må være en feil som er vesentlig. Tiden vil også være en faktor. Om kjøper oppdager en feil en time etter handel kan det vere en liten feil.

Feil som oppdages 1,5 år senere må være en større feil. 

Kjøper må reklamere uten opphold, kan ikke "samle opp" og melde en rekke feil lenge etter de har oppstått. 

Endret av TBL12
AnonymBruker
Skrevet

Jeg kjøpte bil privat. Selger var med på prøvekjøring, kjøpt bilen dagen etter og alt "papirarbeidet" går jo automatisk og digitalt så det var veldig lettvint.

Anonymkode: f60e8...ae3

Skrevet

Husk at den lavere prisen du får hos forhandler er kostnaden for å slippe arbeidet og risikoen ved å selge selv.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg foretrekker å bruke Nettbil, eller innbytte. Bruker chat gpt til å vurdere hva som vil lønne seg.

Unngår privatsalg. De pengene man tjener på det krever ofte en god del mer jobb og bekymringer. Det er godt å vite at det ikke ligger noe ansvar på deg. Treffer du på feil kjøper risikerer du måneder med krangling. 

Anonymkode: f4520...2ec

• Liker 1
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
TBL12 skrev (På 23.6.2025 den 19.54):

Har solgt bil noen ganger, det har alltid gått bra for meg. En kan bli lurt, men de fleste er ærlige.

Siste gangen benyttet jeg meg av betaling og eierskifte gjennom FINN. Da skal betalingen være sikret.

Ellers, ikke urimelig å sette som krav at betaling skal være på konto før bilen overleveres.

Ved prøvekjøring, her må en vurdere om man vil la personen prøvekjøre.
Kan sette som krav en skal være med selv.
Kan sjekke førerkort (det kan sjekkes digitalt om en person har førerkort.) 
Sjekke at bilen som kjøper kommer kjørende med er eid av personen. (Om personen kommer med en bil..)

Og, er en usikker, så kan en bare gå videre til neste potensielle kjøper, en må ikke selge til noen en føler er ute etter å lure en...

Gode tips her, men, når jeg har sett på bil, har jeg noen ganger blitt kjørt nettopp fordi jeg ikke har bil.... 

Anonymkode: 72994...433

Skrevet

Jeg kommer til å være helt ærlig om bilens tilstand. Men jeg kan ingenting om bil. Jeg kan opplyse om det er noen rare lyder eller noe som skurrer ved kjøring, og hva som evt ble utredet ved siste pkk. 
Noe mer vet jeg jo ikke, og kan dermed heller ikke opplyse om.

Om kjøper vil ta med bilen på NAF-test må de gjerne det. 

Det er derfor du skal ta NAF-test. Det er en systematisk test av en uavhengig bilkyndig person. Det de ikke finner kan kjøper ikke kreve at du vet.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Snok1 skrev (På 26.6.2025 den 17.01):

Det er derfor du skal ta NAF-test. Det er en systematisk test av en uavhengig bilkyndig person. Det de ikke finner kan kjøper ikke kreve at du vet.

Spiller ingen rolle hva du vet, det vesentlige er om bilen avviker fra den stand en bil av type, kjørelengde og alder bør være.

Dessuten selger du sannsynligvis ikke til en jurist. Når fyren står utenfor med en håndfull kompiser og brøler "jeg veit hvor'ru bor morrapuler" så er det ikke ok bare fordi du har loven på din side. Det siste er en historie fra en kompis. 

Anonymkode: 5f77c...02c

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Spiller ingen rolle hva du vet, det vesentlige er om bilen avviker fra den stand en bil av type, kjørelengde og alder bør være.

Dessuten selger du sannsynligvis ikke til en jurist. Når fyren står utenfor med en håndfull kompiser og brøler "jeg veit hvor'ru bor morrapuler" så er det ikke ok bare fordi du har loven på din side. Det siste er en historie fra en kompis. 

Anonymkode: 5f77c...02c

Med en NAF-test har du mer enn oppfylt din plikt som lekmann til å opplyse om bilens tilstand, og du har derfor det juridiske på din side ved en tvist.

Den historien du forteller om kompisen din har ingenting med bilsalg å gjøre. Det er en historie om trusler om vold.

• Liker 1
Skrevet

Det er lurt og være med onkel og tante skulle selge bilen så kom det 2 folk og stakk av gårde med bilen 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...