Gå til innhold
Problemer med registrering ved bruk av windows mail (hotmail, live, outlook) ×

Fast eller avtagbart hengerfeste - forskjell?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Skal kjøpe bruktbil, og trenger hengerfeste. 

Flere av de jeg ser på har avtagbart hengerfeste. Er det noen forskjell på dette og fast? Er noe tryggere eller bedre?

Skal trekke hestehenger, og har mareritt om at festet plutselig skal knekke eller falle av under kjøring eller noe sånt 🙈
Går det an eller er jeg bare hysterisk? 

Anonymkode: 817ce...b51

AnonymBruker
Skrevet

Det har skjedd flere ganger med avtakbart hengerfeste, at det har løsnet ved kjøring. I utgangspunktet er det like trygt som faste fester, men det er en mulighet for at om man tar av og på det avtakbare festet, kan man før eller siden komme til å slurve med det slik at det løse festet ikke er skikkelig å lås, eller at låsen er skadet, slik at det faller av under kjøring. I så fall er det nok som regel brukerfeil og ikke teknisk feil, men det hjelper lite når ulykken er ute.

Anonymkode: 62d48...d8e

AnonymBruker
Skrevet

Skulle jeg ha fraktet hestehenger ville jeg hatt fast, kun fordi det hadde føltes mye sikrere ut. Uten at jeg har noe grunnlag for å mene det :ler: 

Anonymkode: dbc18...6ea

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hadde ikke vært lov å trekke henger i Norge med avtagbart om det var utrygt. Det sitter nok bare i hodet på folk.

Anonymkode: e412c...dfe

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Det har skjedd flere ganger med avtakbart hengerfeste, at det har løsnet ved kjøring. I utgangspunktet er det like trygt som faste fester, men det er en mulighet for at om man tar av og på det avtakbare festet, kan man før eller siden komme til å slurve med det slik at det løse festet ikke er skikkelig å lås, eller at låsen er skadet, slik at det faller av under kjøring. I så fall er det nok som regel brukerfeil og ikke teknisk feil, men det hjelper lite når ulykken er ute.

Anonymkode: 62d48...d8e

Ja, jeg ser den.

Men ser i grunn ikke for meg at jeg kommer til å ta det festet av og på, det kommer bare til å sitte der uansett. Så da er det kanskje ikke noen stor risiko? 

Skrevet

Eneste forskjell er det estetiske på bilen når du ikke har henger og kan ta det av, noen synes det er penere uten

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Ja, jeg ser den.

Men ser i grunn ikke for meg at jeg kommer til å ta det festet av og på, det kommer bare til å sitte der uansett. Så da er det kanskje ikke noen stor risiko? 

Jeg har hatt avtagbart feste på bilen i snart ti år, og det var vel av noen ganger bare det første året. Vet jo aldri når man kan få bruk for det, og da kan det jo like gjerne stå på. Kjørt mye med henger, og aldri opplevd problemer. Eneste fordelen med å ta det av er vel det estetiske, og det bryr jeg meg ikke om 😁

Anonymkode: 52fe9...23d

Skrevet

Fikk på nytt etter jeg ble påkjørt bakfra, det satt ikke skikkelig på plass, og var såpass smart at jeg svingte innom en merkeforhandler like etter. Da ble det også låst, og nøkkel ligger igjen hjemme. Ser kun nytte i at det sitter der hele tiden, det tar av om jeg blir påkjørt på ny, derfor jeg kunne bruke bilen til jeg fikk time til å sette den inn for rep.

Skrevet (endret)

Det finnes tre typer:

Avtagbart, som en må oppbevare et "lurt sted".

Variant som alltid er montert, men svinges inn under bilen. Slik jeg har forstått kan de være utsatt for rust, og ikke fungere når det ikke brukes så ofte.

Og, den siste typen, fast montert. Enkleste varianten. Ulempen er det ser ikke like pent ut.

Endret av TBL12
Skrevet

Det er faktisk ulovlig å kjøre med avtagbar hengerkule påmontert med mindre man kjører med tilhenger. 

Ved en eu-kontroll skal de også kontrollere at den kan tas av, går ikke det an vil man få feil på kontrollen. 

Skrevet (endret)
C-girl skrev (2 timer siden):

Det er faktisk ulovlig å kjøre med avtagbar hengerkule påmontert med mindre man kjører med tilhenger. 

Ved en eu-kontroll skal de også kontrollere at den kan tas av, går ikke det an vil man få feil på kontrollen. 

Hvofor har ikke da jeg fikk annerkning på nettopp det du hevder? Det er faktisk låst, og aldri vert av siden det ble satt på nytt etter påkjørsel bak. Mekaniker kan da følgelig ikke få det av. Og hvorfor skal et avtagbart ikke kunne sitte på plass, når et fast gjør det hele tiden?
Er flere som hevder det samme, jeg har googlet nettopp det spørsmålet, og endt opp på en side hvor dette var en aprilspøk.

IMG_6626.jpeg

Endret av tdm900
Skrevet
C-girl skrev (4 timer siden):

Mistenker årsaken kan være om hengerfeste dekker skiltet, da blir det mangel.

https://www.tv2.no/broom/tilhengerfeste-dette-kan-vaere-ulovlig/12935124/

AnonymBruker
Skrevet
C-girl skrev (4 timer siden):

Det er tull 😄

Gamlebilen min har avtagbart hengerfeste, men det er låst og nøkkelen er borte, så det sitter bom fast. Er nok rustet fast og 😅

Har aldri fått noen kommentar på det. 

Skrevet
tdm900 skrev (7 timer siden):

Hvofor har ikke da jeg fikk annerkning på nettopp det du hevder? Det er faktisk låst, og aldri vert av siden det ble satt på nytt etter påkjørsel bak. Mekaniker kan da følgelig ikke få det av. Og hvorfor skal et avtagbart ikke kunne sitte på plass, når et fast gjør det hele tiden?
Er flere som hevder det samme, jeg har googlet nettopp det spørsmålet, og endt opp på en side hvor dette var en aprilspøk.

IMG_6626.jpeg

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Det er tull 😄

Gamlebilen min har avtagbart hengerfeste, men det er låst og nøkkelen er borte, så det sitter bom fast. Er nok rustet fast og 😅

Har aldri fått noen kommentar på det. 

Men det skal i følge reglene tas av når det ikke er i bruk, om det håndheves ved eu-kontroll må jo være opp til hvert enkelt verksted. Men treffer du på feil kontrollør får du anmerkning dersom det ikke kan tas av. 

Skrevet
C-girl skrev (20 minutter siden):

Men det skal i følge reglene tas av når det ikke er i bruk, om det håndheves ved eu-kontroll må jo være opp til hvert enkelt verksted. Men treffer du på feil kontrollør får du anmerkning dersom det ikke kan tas av. 

Hvis den regelen da!

Annonse
AnonymBruker
Skrevet
C-girl skrev (10 timer siden):

Kilde?

Anonymkode: 52fe9...23d

Skrevet
C-girl skrev (40 minutter siden):

Dekker hengerfeste dekker skiltet, da blir det mangel på PKK / EU kontroll.

Så lenge skilt er synlig kan det stå montert permanent.

Som nevnt tidligere i tråden var det en aprilspøk om å bøtelegge de som ikke demonterte hengerfestet. 

https://www.tv2.no/broom/nei-det-er-ikke-forbudt-a-kjore-rundt-med-dette/6787970/

AnonymBruker
Skrevet

Alle avtagbare hengerfester vil ruste noe helt forjævelig til de setter seg fast eller blir ødelagt. Med mindre man driver å kliner store mengder fett på hengerfestet og i hullet det skal inn i. Noe som blir noe jævla grisete.

Slik som svinger ut er muligens bedre, det har jeg ingen erfaring med.

Anonymkode: 7a7b0...68a

AnonymBruker
Skrevet
TBL12 skrev (37 minutter siden):

Dekker hengerfeste dekker skiltet, da blir det mangel på PKK / EU kontroll.

Så lenge skilt er synlig kan det stå montert permanent.

Som nevnt tidligere i tråden var det en aprilspøk om å bøtelegge de som ikke demonterte hengerfestet. 

https://www.tv2.no/broom/nei-det-er-ikke-forbudt-a-kjore-rundt-med-dette/6787970/

Du har visst ikke lest om aprilspøken?

Hvorfor kan et ”fast” hengerfeste få stå og peke foran et regskilt, og ikke et avtagbart?

Samme merke/modell kan man velge hvilket hengerfeste man vil bruke, det ene er ikke lov, men det andre er lov?

Synes du ikke det skurrer?

Henger det på greip synes du?

Hvorfor er i så fall ikke alle hengerfester avtagbare for ikke å dekke skiltet? 

Anonymkode: 71227...4b9

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Du har visst ikke lest om aprilspøken?

Hvorfor kan et ”fast” hengerfeste få stå og peke foran et regskilt, og ikke et avtagbart?

Samme merke/modell kan man velge hvilket hengerfeste man vil bruke, det ene er ikke lov, men det andre er lov?

Synes du ikke det skurrer?

Henger det på greip synes du?

Hvorfor er i så fall ikke alle hengerfester avtagbare for ikke å dekke skiltet? 

Anonymkode: 71227...4b9

Ja, jeg har lest om aprilspøken.

Ingen hengerfester skal dekke skiltet. Det er grunnregel.

Men, om en har et avtagbart vil det bare dekke over når det er ibruk. Når tilhenger er påsatt dekkes bilens skilt uansett av tilhengeren.

Slik jeg forstår:

Om tilhengerfeste dekker skiltet, men hengerfeste er demontert går bilen igjennom PKK.

Dekkes skilt og det er ikke mulig å demontere hengerfeste, pga det er låst fast, rustet fast, eller er av type som ikke enkelt kan demonteres godkjennes ikke bilen ved PKK/ EU kontroll.

Det beste er naturligvis å ikke dekke over skiltet. 

Dette er min tolkning av informasjonen i lenkene.

Endret av TBL12

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...