AnonymBruker Skrevet 16. juni #1 Skrevet 16. juni Jeg er en kvinne på 42 år. Jeg begynte på noen medisiner da jeg var 34 som gjorde at jeg økte vekten noe voldsomt. Har tidligere i livet slitt med undervekt, med disse medisinene økte jeg vekten med 25 kg før jeg egentlig skjønte hva som skjedde. Jeg var da normalvektig, men i øvre siktet av normalvektig. Jeg har kjempet i 2 år med å gå ned i vekt, så har gått ned noen få kilo, men lårene mine endrer seg verken på cm eller utseende, jeg har fått skikkelig cellulitter. Trodde først det kanskje var lipødem for det er også vondt i lårene, men legen sier det er cellulitter. Jeg er vant med å være tynn, stram hud så nå er det skikkelig uvant dette. Kan det trenes bort? Jeg går mye i skog, og fjell. Det hjelper ikke, hva kan jeg gjøre? Jeg har egentlig aldri brydd meg om hvordan jeg ser ut sånn utad, men dette plager meg. Hva gjør jeg? Anonymkode: 5caf1...bdc 1
AnonymBruker Skrevet 16. juni #2 Skrevet 16. juni Du får vel bare leve med at kroppen forfaller jo eldre man blir. Du får bare leve med det. Anonymkode: 63b14...bc5 1
AnonymBruker Skrevet 16. juni #3 Skrevet 16. juni Styrketrening kan hjelpe ja. Stram hud vil du kanskje ikke få, men å øke muskelvolum i lårene vil kunne dempe cellulitter. Anonymkode: b8fc7...a28
AnonymBruker Skrevet 16. juni #5 Skrevet 16. juni AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Styrketrening og massasje. Anonymkode: 3ed7f...f21 (Massasje hjelper bare midlertidig, ingen varig virkning. Men ser litt bedre ut en liten stund etterpå). Anonymkode: 3ed7f...f21
Sannhetsøkende Skrevet 16. juni #6 Skrevet 16. juni Det finnes behandlinger, men de koster. Og ikke hør på vedkommende som ber deg leve med at kroppen forfaller. 42 er ikke så gammelt. Er en behandling som heter Morpheus som skal være veldig bra på cellulitter. Men den er ikke billig akkurat. Den er bra på mye annet også, som muskler og leddplager.
AnonymBruker Skrevet 16. juni #7 Skrevet 16. juni Hvis det hadde vært noe vi kunne kvittet oss med, ville ingen hatt det. Anonymkode: 5f418...099 2
AnonymBruker Skrevet 16. juni #8 Skrevet 16. juni AnonymBruker skrev (5 timer siden): Du får vel bare leve med at kroppen forfaller jo eldre man blir. Du får bare leve med det. Anonymkode: 63b14...bc5 Gammel er jeg ikke så trenger ikke å se ut som låra er 90 enda. Og man trenger ikke å forfalle, å være aktiv, sove og spise riktig vil hindre mye forfall. Min mor på 70 hadde bedre lår en meg Anonymkode: 5caf1...bdc
AnonymBruker Skrevet 16. juni #9 Skrevet 16. juni AnonymBruker skrev (På 16.6.2025 den 17.18): Styrketrening kan hjelpe ja. Stram hud vil du kanskje ikke få, men å øke muskelvolum i lårene vil kunne dempe cellulitter. Anonymkode: b8fc7...a28 AnonymBruker skrev (På 16.6.2025 den 17.26): Styrketrening og massasje. Anonymkode: 3ed7f...f21 Forslag til gode styrkeøvelser i beina? Jeg har en bmi på 22,5 i dag, men vekta mi viser at jeg har egentlig høy fettprosent selv om jeg er normalvektig. Da er kan styrke hjelpe på det eller fortsette å slanke meg tror dere? Hva slags massasje? Virer det bare litt tar jeg det Ts Anonymkode: 5caf1...bdc
AnonymBruker Skrevet 16. juni #10 Skrevet 16. juni Sannhetsøkende skrev (4 timer siden): Det finnes behandlinger, men de koster. Og ikke hør på vedkommende som ber deg leve med at kroppen forfaller. 42 er ikke så gammelt. Er en behandling som heter Morpheus som skal være veldig bra på cellulitter. Men den er ikke billig akkurat. Den er bra på mye annet også, som muskler og leddplager. Skal jeg undersøke, ikke dumt om det hjelper på smerter i er jo derfor jeg begynte på de medisinene. Jeg har et mål å få slutte på disse i løpet av kort tid, og håper det kan hjelpe litt: naivt men et håp Ts Anonymkode: 5caf1...bdc 1
AnonymBruker Skrevet 16. juni #11 Skrevet 16. juni Ja, det handler om vekt og fettprosent. Trodde også lenge på det at cellulitter er genetisk og uungåelig. Men nå når jeg er i nedre delen av normalvekt så er de plutselig ikke så synlige lenger (ser jo litt i direkte sollys fremdeles, men mye mindre) Jeg har trent hele tiden, men selv med trening så hadde jeg mye mer synlige cellulitter når jeg veide 10 kg mer. Prøv gjerne alt mulig annet, eller bare aksepter det. Jeg aksepterte det også og ble positivt overrasket når det i så stor grad forsvant med vektnedgangen. Anonymkode: 48337...27f 2
AnonymBruker Skrevet 16. juni #12 Skrevet 16. juni AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Ja, det handler om vekt og fettprosent. Trodde også lenge på det at cellulitter er genetisk og uungåelig. Men nå når jeg er i nedre delen av normalvekt så er de plutselig ikke så synlige lenger (ser jo litt i direkte sollys fremdeles, men mye mindre) Jeg har trent hele tiden, men selv med trening så hadde jeg mye mer synlige cellulitter når jeg veide 10 kg mer. Prøv gjerne alt mulig annet, eller bare aksepter det. Jeg aksepterte det også og ble positivt overrasket når det i så stor grad forsvant med vektnedgangen. Anonymkode: 48337...27f Cellulitter er fortsatt genetisk, og ganske uungåelig. Vil tro det er en veldig liten andel av menneskeheten som ikke har anlegg for dette i det hele tatt. Men cellulitter er jo fettknuter som stikker gjennom bindevev, så om de reduseres, så vil de såklart synes mindre. Jeg er selv veldig genetisk disponert for dette, da alle i min familie har dette, og vi legger hovedsakelig på oss på baken og ned. Jeg har likevel klart å holde dette i veldig sjakk frem til jeg bikket 30 (er 32 nå). Selv om jeg har en aktiv jobb, trener og alltid vært slank, så blir det en "umulig" oppgave å bli kvitt. Dvs det er kanskje mulig med fettsuging/sculpturing og et ekstremt fokus på kropp. Jeg la da på meg ca 2kg nå i vinter, og de er nå sikkert ekstra synlig, men med en BMI på 21,1 og utstikkende ribbein, så er jeg faktisk usikker på om jeg ønsker å bli kvitt disse kiloene. Man eldes rett og slett. Anonymkode: f72e6...4e5
Sannhetsøkende Skrevet 16. juni #13 Skrevet 16. juni AnonymBruker skrev (1 time siden): Skal jeg undersøke, ikke dumt om det hjelper på smerter i er jo derfor jeg begynte på de medisinene. Jeg har et mål å få slutte på disse i løpet av kort tid, og håper det kan hjelpe litt: naivt men et håp Ts Anonymkode: 5caf1...bdc Håp er viktig 😊 Og det kan være veldig bra også. Lykke til❤️
Grüner Skrevet 16. juni #14 Skrevet 16. juni AnonymBruker skrev (7 timer siden): Jeg er en kvinne på 42 år. Jeg begynte på noen medisiner da jeg var 34 som gjorde at jeg økte vekten noe voldsomt. Har tidligere i livet slitt med undervekt, med disse medisinene økte jeg vekten med 25 kg før jeg egentlig skjønte hva som skjedde. Jeg var da normalvektig, men i øvre siktet av normalvektig. Jeg har kjempet i 2 år med å gå ned i vekt, så har gått ned noen få kilo, men lårene mine endrer seg verken på cm eller utseende, jeg har fått skikkelig cellulitter. Trodde først det kanskje var lipødem for det er også vondt i lårene, men legen sier det er cellulitter. Jeg er vant med å være tynn, stram hud så nå er det skikkelig uvant dette. Kan det trenes bort? Jeg går mye i skog, og fjell. Det hjelper ikke, hva kan jeg gjøre? Jeg har egentlig aldri brydd meg om hvordan jeg ser ut sånn utad, men dette plager meg. Hva gjør jeg? Anonymkode: 5caf1...bdc Det er ingen kur mot cellulitter: du kan. Ikke slanke dem bort, trene dem bort, massere den bort eller bruke kremer eller medisiner for å fjerne dem. Cellulitter er delvis arvelig og det er ikke noe å gjøre noe med, dessverre.
Mizzy Skrevet 16. juni #15 Skrevet 16. juni Hvis du går på p piller så bytt til spiral. P piller gav meg cellulitter og vann i kroppen. Spiral inneholder hormoner men virker mest lokalt så mye mindre bivirkninger. Celllulitter kan ha med hormoner å gjøre. Du har en lav bmi så er ikke noe med fett å gjøre.
AnonymBruker Skrevet 17. juni #16 Skrevet 17. juni AnonymBruker skrev (4 timer siden): Forslag til gode styrkeøvelser i beina? Jeg har en bmi på 22,5 i dag, men vekta mi viser at jeg har egentlig høy fettprosent selv om jeg er normalvektig. Da er kan styrke hjelpe på det eller fortsette å slanke meg tror dere? Hva slags massasje? Virer det bare litt tar jeg det Ts Anonymkode: 5caf1...bdc Alle varianter av squats, utfall og deadlifts. Og leg press og hiptrust. Hvilke øvelser som passer deg best kommer an på hva du liker. Du får garantert mer ut av øvelser du liker, det gir mer motivasjon og dermed lettere utføre. En kombinasjon av trening og kosthold er best for å redusere fettprosent. Anonymkode: b8fc7...a28
AnonymBruker Skrevet 17. juni #17 Skrevet 17. juni Sannhetsøkende skrev (9 timer siden): Det finnes behandlinger, men de koster. Og ikke hør på vedkommende som ber deg leve med at kroppen forfaller. 42 er ikke så gammelt. Er en behandling som heter Morpheus som skal være veldig bra på cellulitter. Men den er ikke billig akkurat. Den er bra på mye annet også, som muskler og leddplager. Behandlingen du nevner løser ikke problemet. Celluliter er genetisk, det vil si, det kommer tilbake. Du blir ikke kvitt det. Det å gå ned i vekt og øke muskelmasse gjør at det vises mindre, men det blir ikke borte. Anonymkode: 8176a...2e9
AnonymBruker Skrevet 17. juni #18 Skrevet 17. juni Jeg syns ikke du skal legge fra deg tanken på lipødem helt enda, for har du det er det viktig å komme i gang med behandling. Det er ikke leger som kan noe om dette, det er fysioterapeut med spesialutdanning i lymfeproblematikk du skal til. Det er de som bestiller hjelpemidler også hvis det skulle vise seg at det faktisk er lipødem. Har du et bilde av underkroppen din som du er komfortabel med å dele? Fortrinnsvis uten alt for vide bukser. Og medisinene du gikk på, var det et hormonpreparat? Anonymkode: cc373...107
AnonymBruker Skrevet 17. juni #19 Skrevet 17. juni AnonymBruker skrev (8 timer siden): Behandlingen du nevner løser ikke problemet. Celluliter er genetisk, det vil si, det kommer tilbake. Du blir ikke kvitt det. Det å gå ned i vekt og øke muskelmasse gjør at det vises mindre, men det blir ikke borte. Anonymkode: 8176a...2e9 Har ikke skrevet heller hvordan de skal bli borte for godt. Det vet jeg at det ikke blir, men hvordan bedre det, nå er det ille. Ser ut som jeg egentlig er veldig overvektig når jeg ikke er det. Så om jeg kan bedre det med trening så blir jeg veldig glad, jeg innser selv at de er ødelagt for alltid. Min mor hadde ikke slik, ikke min søster heller. Så aner ikke hvor genetisk dette er, men jeg har høy fettprosent i forhold til kroppen. Så øke muskelmassen er sikkert ikke dumt. Ta behandlinger er jeg også for Ts Anonymkode: 5caf1...bdc 1
AnonymBruker Skrevet 17. juni #20 Skrevet 17. juni AnonymBruker skrev (8 timer siden): Alle varianter av squats, utfall og deadlifts. Og leg press og hiptrust. Hvilke øvelser som passer deg best kommer an på hva du liker. Du får garantert mer ut av øvelser du liker, det gir mer motivasjon og dermed lettere utføre. En kombinasjon av trening og kosthold er best for å redusere fettprosent. Anonymkode: b8fc7...a28 Jeg får prøve å finne noe styrke jeg liker, for aldri likt styrke trening. Jeg må nok begynne med det for det hjelper ikke stort det jeg gjør nå. Synes det egentlig bare blir større og større selv om vekten går nedover. Takk for gode råd Ts AnonymBruker skrev (6 timer siden): Jeg syns ikke du skal legge fra deg tanken på lipødem helt enda, for har du det er det viktig å komme i gang med behandling. Det er ikke leger som kan noe om dette, det er fysioterapeut med spesialutdanning i lymfeproblematikk du skal til. Det er de som bestiller hjelpemidler også hvis det skulle vise seg at det faktisk er lipødem. Har du et bilde av underkroppen din som du er komfortabel med å dele? Fortrinnsvis uten alt for vide bukser. Og medisinene du gikk på, var det et hormonpreparat? Anonymkode: cc373...107 Da skal jeg se om jeg finner en slik fysio, regner med de er i det private? Nei, jeg tør ikke å dele bilde i frykt for at jeg skal bli gjenkjent, er utrolig paranoid sånn.. Jeg brukte sarotex mot smerter, kjent at den kan gi vekt økning. Jeg hadde bmi på 15 da så legen mente det gikk helt fint å legge på seg, men jeg samler både vann og omtrent all vekt la seg på lår og rompe. Jeg har slike klumper nedover lårene mine. De er ømme og vonde, men det kan vel sikkert bli når jeg har gått så raskt opp i vekt? Hadde gått 15 kilo opp på bare noen få måneder. så resten av de har liksom sneket seg på. Så var den buksa trang. 😅 ts Anonymkode: 5caf1...bdc 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå