Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Fermentert kål, det som ble nevnt er surkål og kimchi. Om du kjøper surkål fra butikken, bare påse at den faktisk er fermentert (det stod ikke i artikkelen). 

Anonymkode: 53734...f51

Ja det fikk jeg blødninger av, så sikkert smart. Kjøpt på helsekost, kjøpte Helios og et annet dyrt helsekost-merke, fungerte IKKE.

Anonymkode: c2428...97c

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Du, de med urinsyregikt har ofte enorm nytte av å kutte ut kjøtt.

Har selv et familiemedlem som helst bare ville ha kjøtt som nå nærmest er veggis grunnet gunstig effekt.

Anonymkode: 01f99...2ac

Fordi de sannsynligvis har metabolsk syndrom. De vil sannsynligvis ha bedre effekt av å behandle metabolsk syndrom enn å kutte ut kjøtt.

Anonymkode: cb8d4...8bd

• Liker 1
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Fiber og plantebasert er ikke spesielt bra for min IBS heller. Mye bedre i magen når jeg spiser fisk, avokado/nøtter (rikt på fett), og kjøtt.

Aldri vært så ille i magen som når jeg prøvde mye fiber!

Anonymkode: 249e0...700

• Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
Sola de skrev (59 minutter siden):

Du spurte, jeg svarte. Leste om det i vg forrige uke. 

Mente ikke noe negativt, bare lurte på om du faktisk visste. Dette var i Dagbladet. Sikker på at det er samme sak? De lager jo sånne overskrifter som lover lettvinte løsninger hele tiden, men når man leser sakene, er det som regel bare skjult reklame eller søppeljournalistikk.

Anonymkode: aaa65...2cf

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Du, de med urinsyregikt har ofte enorm nytte av å kutte ut kjøtt.

Har selv et familiemedlem som helst bare ville ha kjøtt som nå nærmest er veggis grunnet gunstig effekt.

Ts: du vil aldri få ett klart svar, da tarmen er sammensatt og ikke alt er likt for alle. 

Jeg kan ikke spise mye kjøtt, men er heller ikke glad i det. 

Anonymkode: 01f99...2ac

De med urinsyregikt har enorm nytte av å innta elektrolytter (salt, kalsium,kalium, magnesium), fordi urinsyregikt kan være pga væskeubalanse. Jeg trodde kjøttet var problemet, men så var det elektrolytter. Ingen smerter lenger, og spiser mye rødt kjøtt. 

Anonymkode: 4741b...f00

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Det er vel heller omvendt? Spise så lite kjøtt og så mye plantebasert som mulig. 

Anonymkode: a0713...51f

Nei, det er virkelig ikke det som er bra for tarm. 

• Liker 1
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Og vi mennesker har spist hovedsakelig animalsk helt frem til jordbruksrevolusjonen da vi plutselig ble kortere, feitere og syke. 

Anonymkode: cb8d4...8bd

Det er ikke sant, de spiste mye planter før i tiden også. Tror du virkelig at noen som bodde nær ekvator der frukta henger på trærne klar til å plukkes, gikk og jaktet og risikerte livet istedenfor?

https://www.sciencealert.com/paleo-diet-debunked-ancient-humans-ate-plants-study-shows

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Det er sannsynligvis ikke dette de snakker om, men det er ganske mange som har blitt kvitt tarmproblemer ved å spise kjøttbasert, eller til og med utelukkende kjøtt. Det gir mening fysiologisk sett, da vi har et tarmsystem som fordøyer kjøtt ekstremt lett og effektivt. Mange blir også friske nok av å kutte ut fiber og eventuelt en del annen plantemat, som frø.

Anonymkode: 43ab9...9f7

Nei det er ikke det de snakker om. Og kjøtt er absolutt ikke lettfordøyelig for meg, det jeg fordøyer aller best er rå frukt og grønnsaker. Kylling blir liggende så lenge i tarmsystemet mitt at jeg fiser kylling i uker etter jeg har spist det, og rødt kjøtt blir jeg slapp og dårlig av. Så nei, du kan ikke påstå at alle fordøyer kjøtt ekstremt lett og effektivt, det er pseudovitenskap.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Hvis man har sykdom som gjør at man reagerer på ett eller annet i kjøtt, er det selvsagt annerledes enn for folk flest.

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Vi menneske er først og fremst adaptive, og hva vi spiser kommer mest an på hvor vi bor og hva som er tilgjengelig der.

Anonymkode: 36d60...ccb

Godt poeng. Og med det som utgangspunkt kommer vi ikke utenom at vi nødvendigvis må ha spist svært store mengder kjøtt. Hvis man skal leve av større mengder plantemat er man nødt til å ha veldrevet landbruk, og dyrket mat har utgjort en betydelig del av vårt kosthold i bare noen få tusen år. Før den tid spiste vi selvsagt nøtter og ville frukter når det var i sesong, men kostholdet var basert på kjøtt. Det er rett og slett ingen annen måte vi kunne overlevd på. Dermed ble vi også perfetk tilpasset et slikt kosthold gjennom millioner av års evolusjon.

Fermentert mat har sannsynligvis også fulgt oss siden lenge før vi begynte å dyrke mat, og det er rimelig å anta at vi er såpass godt tilpasset fermentert mat at vi faktisk bør spise det også i dag for å opprettholde god helse.

Anonymkode: 43ab9...9f7

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det er ikke sant, de spiste mye planter før i tiden også. Tror du virkelig at noen som bodde nær ekvator der frukta henger på trærne klar til å plukkes, gikk og jaktet og risikerte livet istedenfor?

https://www.sciencealert.com/paleo-diet-debunked-ancient-humans-ate-plants-study-shows

Nei det er ikke det de snakker om. Og kjøtt er absolutt ikke lettfordøyelig for meg, det jeg fordøyer aller best er rå frukt og grønnsaker. Kylling blir liggende så lenge i tarmsystemet mitt at jeg fiser kylling i uker etter jeg har spist det, og rødt kjøtt blir jeg slapp og dårlig av. Så nei, du kan ikke påstå at alle fordøyer kjøtt ekstremt lett og effektivt, det er pseudovitenskap.

Høres ut som du har lite magesyre. Sånn sett blir bare det å kutte ut kjøtt kamuflering av et problem som ikke har noe med kjøtt å gjøre, og som bør gjøres noe med. 

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Jeg har IBS og opplevde at "alle" problemene forsvant da jeg begynte med et tilskudd som heter Alflorex. Sier ikke at det er saliggjørende for alle, men for meg var det det.

Anonymkode: fc7ad...45b

Jeg tok Alflorex, og merket ingen verdens bedring

Anonymkode: c4a6b...4f8

Skrevet

Tror vi kan konstatere at hva som virker er veldig individuelt. Hva som virker for noen, har motsatt effekt hos andre. Så ser ingen grunn til at man hele tiden må overbevise andre om det som virker for meg må selvsagt være fasiten for alle andre.

• Liker 2
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 16.6.2025 den 8.47):

I følge db.no er det en matvare som skal kunne fikse tarmen for de med IBS (skjønner at det er en klikkoverskrift og at det ikke finnes én matvare som fikser alt) men er spent på hvilken matvare det er snakk om. Ønsker kun å vite matvaren, ingen behov for å gjengi kopibeskyttet tekst fra artikkelen.

https://www.dagbladet.no/tema/overlegens-superoppskrift-kvitt-ibs-plagene/83210476

Det er kimchi.

Anonymkode: 7326f...adf

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Fermentert kål, det som ble nevnt er surkål og kimchi. Om du kjøper surkål fra butikken, bare påse at den faktisk er fermentert (det stod ikke i artikkelen). 

Anonymkode: 53734...f51

Det er et viktig poeng, for kjøpesurkål er ofte ikke fermentert, men syltet.

Anonymkode: 7326f...adf

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Ser at Siw Bugge Gjerdevik Kolstad er en sånn fermenteringsdame, så tipper at det er noe fermentert det er snakk om. Som hun selger på sin nettside tilfeldigvis....
Jeg har IBS og kan fortelle at jeg bare ble dårligere av fermentert mat. Jammen glad jeg fant informasjon som funket til slutt, med høyt fokus på frukt og grønnsaker som ikke er fermentert. Som jeg skrev over, så er det stor papaya, bananer og poteter som fungerer best, og det skal ikke blandes med en masse greier, det skal spises alene.

Mens jeg har blitt kjempebra av fermentert te (jun og kombucha) og kan anbefale andre med IBS å prøve dette :)

Anonymkode: 99bb8...a00

• 1 måned senere...
Skrevet

Er det tilfeldigvis noen av dere som har prøvd den nye Sensitive oksekraften fra The Broth Company? 

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 16.6.2025 den 8.47):

I følge db.no er det en matvare som skal kunne fikse tarmen for de med IBS (skjønner at det er en klikkoverskrift og at det ikke finnes én matvare som fikser alt) men er spent på hvilken matvare det er snakk om. Ønsker kun å vite matvaren, ingen behov for å gjengi kopibeskyttet tekst fra artikkelen.

https://www.dagbladet.no/tema/overlegens-superoppskrift-kvitt-ibs-plagene/83210476

Artikkelen handler om syrnet kål/fermentert mat.

Skrevet (endret)

Mulig jeg bommet litt der. Søkte IBS å dette var tråden jeg fikk opp, så tenkte muligens noe av dere kunne ha prøvd. Beklager så mye😅

Endret av Reedy

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...