Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Eg holder på med bil lappen og har kommet veldig langt og har nå begynt og øve på og kjøre på motorvei gjennom en tunnel i 100 sonen. men dette syns eg er veldig skummelt og har fått beskjed fra kjørelærer at eg kjører litt vinglete. Det er 2 felt, det andre feltet har eg forstått  skal brukes til det forbikjøring men eg har lett for og komme litt for nærme det andre feltet , og dette gjør meg frustrert, så trenger noen gode råd ?

Anonymkode: 62771...45d

• Hjerte 1
Skrevet

Legg deg indre felt og kjør i 80/90. Så kan biler kjøre forbi deg. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Eg holder på med bil lappen og har kommet veldig langt og har nå begynt og øve på og kjøre på motorvei gjennom en tunnel i 100 sonen. men dette syns eg er veldig skummelt og har fått beskjed fra kjørelærer at eg kjører litt vinglete. Det er 2 felt, det andre feltet har eg forstått  skal brukes til det forbikjøring men eg har lett for og komme litt for nærme det andre feltet , og dette gjør meg frustrert, så trenger noen gode råd ?

Filplassering er en ting å øve på. Når en er fersk sjåfør og opplever en ikke har kontroll er det lett kjøringen blir vinglete. 

Ved å øve privat vil du få mengdetrening, og håndtere bilen bedre.

AnonymBruker
Skrevet

Ofte er problemet at du ikke ser langt nok frem dersom du kjører vinglete i feltet.

Anonymkode: d0b84...127

• Liker 1
  • Nyttig 3
Skrevet

Det er vel strengt tatt ikke noen forskjell på en tofelts motorvei enn en vanlig vei med to kjørebaner - bortsett fra kjøreretningen i de to? Altså om du kjører vinglete på en motorvei så er du kanskje vinglete på vanlig vei og?

Min erfaring med vingling fra både bil, motorsykkel og båt (av alle ting) er at jo mer anspent og stiv i kroppen du er jo mer driver du å konstant korrigerer retningen - som fører til det som oppleves som vingling. Bli tryggere på det du gjør og slapp mer av i overkroppen og armene så blir styringen mer avslappet og naturlig.

• Liker 1
Skrevet (endret)

Jeg tror du trenger mengdetrening for å finne roen og  plasseringen i veibanen. Det er dyrt på kjøreskole, og dersom f.eks. far eller mor eller andre du kan spørre er rolige nok til å ha kjøretrening med deg å prøv å få inn flest mulig timer med dem.

Å bli komfortabel med fart er en gradvis tilvenning. Du vil merke det sakte men sikkert over tid.

Endret av I Grosny
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Du har ingenting på en motorvei og gjøre, slik du beskriver kjøringen din. 
Du er til fare for både deg selv og alle andre som ferdes på den veien du kjører på. 
Du må trene deg på å kjøre på vei med lavere hastighet før du kjører på høyhastighetsvei, noe kjørelæreren din skal både vite og kunne. Privat øvelseskjøring er livsfarlig på motorvei med deg bak rattet og bare ett sett pedaler i bilen. 

Og gå og få sjekket øynene dine, så du er sikker på at problemet ikke ligger der.

Anonymkode: 40570...b44

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Finn god støtte for den ene hånda. Legg f.eks. underarmen ned på låret og hold i underkant av rattet slik at det blir lettere å holde i ro. Fokuser på å gjøre veldig små rattbevegelser. Hvis du ser at du ligger feilplassert i veibanen, ikke rykk til for å komme raskt på plass igjen, men gjør en veldig liten bevegelse på rattet og vent til bilen sakte svinger på plass. Da blir det langt mer behagelig og mindre stressende å være passasjer.

Så er det dette med å se langt frem på veien og ikke nistirre på kantlinjen rett foran bilen. Se fram til neste sving, fram til og gjerne forbi bilen foran, hvis det er biler foran. For å kontrollere plasseringen av bilen i forhold til kantlinjer, er det praktisk å stille sidespeilene slik at du ser kanlinjene på begge sider.

Anonymkode: 65cd5...bc5

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Finn god støtte for den ene hånda. Legg f.eks. underarmen ned på låret og hold i underkant av rattet slik at det blir lettere å holde i ro. Fokuser på å gjøre veldig små rattbevegelser. Hvis du ser at du ligger feilplassert i veibanen, ikke rykk til for å komme raskt på plass igjen, men gjør en veldig liten bevegelse på rattet og vent til bilen sakte svinger på plass. Da blir det langt mer behagelig og mindre stressende å være passasjer.

Så er det dette med å se langt frem på veien og ikke nistirre på kantlinjen rett foran bilen. Se fram til neste sving, fram til og gjerne forbi bilen foran, hvis det er biler foran. For å kontrollere plasseringen av bilen i forhold til kantlinjer, er det praktisk å stille sidespeilene slik at du ser kanlinjene på begge sider.

Anonymkode: 65cd5...bc5

Det skal ikke kjørelærere akseptere, begge hender skal ville på rattet i 3/9 grep. Så ikke lær bort feil. 

En annen sak, når man bruker blikket og øynene feil, eller har syn som trenger briller kan vingling oppstå. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Sliter du med det samme når det andre feltet bare er et helt vanlig motgående kjørefelt, altså der biler i motsatt retning kommer kjørende? For du skal ikke plassere deg noe annerledes her enn når du har motgående kjørefelt ved siden av deg.

Hvis du gjør det samme da vil jeg jo tenke dette handler om romforståelse og din manglende forståelse av hvor bred egen bil er: Som sjåfør sitter man jo ikke midt på kjørefeltet, man sitter litt ut mot venstre, og noen sliter da med å helt beregne hvor langt til venstre for midten man skal sitte selv for at bilen skal være sånn noenlunde sentrert i kjørefeltet. Kanskje kan det også være noe med synet.

Men hvis du ikke gjør dette på andre veier, kun når det er to parallelle kjørefelt i din kjøreretning, er forklaringen antagelig heller et eller annet med innstilling og en uvane mer enn noe annet. Da vil jeg tenke at mengdetrening er løsningen. Men dette utgjør jo en viss risiko, så jeg ville ikke øvd i tett trafikk. Denne typen kjøring, at biler man er i ferd med å kjøre forbi vingler over mot ditt kjørefelt, er veldig ubehagelig for andre trafikanter.

Anonymkode: fc82a...9b8

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Sliter du med det samme når det andre feltet bare er et helt vanlig motgående kjørefelt, altså der biler i motsatt retning kommer kjørende? For du skal ikke plassere deg noe annerledes her enn når du har motgående kjørefelt ved siden av deg.

Hvis du gjør det samme da vil jeg jo tenke dette handler om romforståelse og din manglende forståelse av hvor bred egen bil er: Som sjåfør sitter man jo ikke midt på kjørefeltet, man sitter litt ut mot venstre, og noen sliter da med å helt beregne hvor langt til venstre for midten man skal sitte selv for at bilen skal være sånn noenlunde sentrert i kjørefeltet. Kanskje kan det også være noe med synet.

Men hvis du ikke gjør dette på andre veier, kun når det er to parallelle kjørefelt i din kjøreretning, er forklaringen antagelig heller et eller annet med innstilling og en uvane mer enn noe annet. Da vil jeg tenke at mengdetrening er løsningen. Men dette utgjør jo en viss risiko, så jeg ville ikke øvd i tett trafikk. Denne typen kjøring, at biler man er i ferd med å kjøre forbi vingler over mot ditt kjørefelt, er veldig ubehagelig for andre trafikanter.

Anonymkode: fc82a...9b8 Dette er kun på motorvei når eg kjører i 100, når eg kjører i 80 så går det helt fint

AnonymBruker
Skrevet

Jeg husker jeg syntes det var ekkelt å kjøre i tunell selv. Følte at det var vanskeligere å kjøre rett. Mitt problem var at jeg ikke så langt nok frem i tuneller. Øvelse var det som skulle til. Så se langt nok frem, det er mange som syns det er ekkelt med tunell. 

Anonymkode: 579fb...1c6

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 16.6.2025 den 9.20):

Det skal ikke kjørelærere akseptere, begge hender skal ville på rattet i 3/9 grep. Så ikke lær bort feil. 

En annen sak, når man bruker blikket og øynene feil, eller har syn som trenger briller kan vingling oppstå. 

Tja

Ungdommen her fikk beskjed nå av kjørelærer å øve med å svinge med en hånd, ha ene hånden i fanget bare som støtte neders, og ta øverst på ratet med høyre arm når en skulle til høyre og motsatt når en skulle til venstre, skulle og øve å kjøre 8 tallet både fremmover og ved rygging.

Årsak var at han så ofte at armene gikk i kryss fordi gamle kjøre lærer hele tiden sa en skulle holde rattet på kun en plass 

Anonymkode: ed29b...b56

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...