Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Jeg regner med du fikk betalt? Det gjorde nemlig ikke alle de arbeidsledige kollegaene mine (fra et land uten trygdeordninger). De jobber i 6 måneder uten feriedager, så dine 2 måneder er ikke spesielt imponerende.

Dere sykepleiere må slutte å bruke Covid som et argument for hvor prektige dere er. Dere var av de heldige, og dere får ingen applaus fra meg. 

Anonymkode: 25130...e56

Jeg er sykepleier og kjenner naturligvis mange sykepleiere. Covid er et tilbakelagt kapittel for oss. Synd din bitterhet henger igjen.

Og, det er helt meningsløst å sammenligne oss med folk fra andre land. Det naturlige er å sammenligne oss med yrkesgrupper i Norge. Kjenner heller ikke så mange sykepleiere som klager, men det er en stor yrkedgruppe så da vil det naturligvis være flere misfornøyde.

Anonymkode: e808f...2d0

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg er sykepleier og kjenner naturligvis mange sykepleiere. Covid er et tilbakelagt kapittel for oss. Synd din bitterhet henger igjen.

Og, det er helt meningsløst å sammenligne oss med folk fra andre land. Det naturlige er å sammenligne oss med yrkesgrupper i Norge. Kjenner heller ikke så mange sykepleiere som klager, men det er en stor yrkedgruppe så da vil det naturligvis være flere misfornøyde.

Anonymkode: e808f...2d0

Hvem er bitter? Det var personen jeg siterte som tok opp Covid, ikke jeg. Jeg ble forøvrig permittert, sammen med mange andre yrkesgrupper. 

Sykepleiere har en trygg jobb, det er en stor motivasjon for å velge yrket. Da er det ganske teit å sammenligne lønn med konkurranseutsatte, verdiskapende næringer.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Jeg er ikke sykepleier, men jeg synes slik ordbruk er med på devaluere typiske kvinneyrker og holde lønna nede. De dyktigste sykepleierene jeg kjenner valgte yrket etter å ha vurdert ting som utdanning vs lønn og arbeidsvilkår, og om de har de personlige egenskapene som behøves. Og da snakker vi ikke om varme hender, men heller evne til å distansere seg og sette grenser, i tillegg til å ha nok empati til å se andres behov.

Anonymkode: 13b4c...235

Jeg husker at sykepleierforbundet hadde en kampanje for noe år siden, som het " de varme hendene", og hva hendene gjorde for mennesker. Jeg hører ofte snakk om at " vi trenger flere hender" i eldreomsorgen. Som om sykepleie bare var et manuelt arbeid.  Hva med å heller si at man trenger flere hoder og fagpersoner i feltet? Passer det ikke det bedre  inn i 2025?

Jeg så også en stillingsannonse hvor de søkte etter  en omsorgsfull sykepleier. Er omsorgsbiten viktigere enn faglig kunnskap? hva veier mest her? Vil dette si at sykepleie blir sett på først og fremst som et omsorgsyrke?

Anonymkode: feaf6...8f6

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Jeg regner med du fikk betalt? Det gjorde nemlig ikke alle de arbeidsledige kollegaene mine (fra et land uten trygdeordninger). De jobber i 6 måneder uten feriedager, så dine 2 måneder er ikke spesielt imponerende.

Dere sykepleiere må slutte å bruke Covid som et argument for hvor prektige dere er. Dere var av de heldige, og dere får ingen applaus fra meg. 

De aller aller fleste fikk betalt under Covid. For å sitte hjemme eller på hytta med hjemmekontor. 

Ingen sykepleiere bruker Covid som argument for noe, og sykepleiere føler seg ikke prektige. Det er et latterlig utsagn. Synd du er så bitter over en yrkesgruppe. Gjelder samme for leger? De var da del av samme applausen som ble gitt. Og applausen handlet om de som måtte stå i smitten og utsette seg for den frykten daglig, i den tiden vi ikke visste hvor dødelig det egentlig var. Mens andre satt hjemme og spritet seg, og var redd for å stikke innom på butikken. 

Anonymkode: f4cd3...bdb

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

De aller aller fleste fikk betalt under Covid. For å sitte hjemme eller på hytta med hjemmekontor. 

Ingen sykepleiere bruker Covid som argument for noe, og sykepleiere føler seg ikke prektige. Det er et latterlig utsagn. Synd du er så bitter over en yrkesgruppe. Gjelder samme for leger? De var da del av samme applausen som ble gitt. Og applausen handlet om de som måtte stå i smitten og utsette seg for den frykten daglig, i den tiden vi ikke visste hvor dødelig det egentlig var. Mens andre satt hjemme og spritet seg, og var redd for å stikke innom på butikken. 

Hvem er bitter?  Igjen: Det var sykepleieren jeg siterte som dro frem Covid, ikke jeg. Jeg hørte ikke et pip fra leger under covid, men jeg hørte at butikkansatte skulle ha ros fordi de satte seg i så ekstrem livsfare ved å gå på jobb. Jeg kunne gjerne jobbet for dem, jeg… Var aldri redd for smitte i så mye som et millisekund. 

AnonymBruker
Skrevet

Hvem er bitter?  Igjen: Det var sykepleieren jeg siterte som dro frem Covid, ikke jeg. Jeg hørte ikke et pip fra leger under covid, men jeg hørte at butikkansatte skulle ha ros fordi de satte seg i så ekstrem livsfare ved å gå på jobb. Jeg kunne gjerne jobbet for dem, jeg… Var aldri redd for smitte i så mye som et millisekund. 

Ok. Men selv om du ikke var redd Covid, så måtte jo andre gå på jobb, selv om de var redd Covid, At DU ikke hørte fra leger under Covid er bare at du ikke fikk det med deg. Jeg for min del tenkte takknemlige tanker til alle i kritiske yrker som ikke kunne sitte på hytta i den perioden. 

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Ok. Men selv om du ikke var redd Covid, så måtte jo andre gå på jobb, selv om de var redd Covid, At DU ikke hørte fra leger under Covid er bare at du ikke fikk det med deg. Jeg for min del tenkte takknemlige tanker til alle i kritiske yrker som ikke kunne sitte på hytta i den perioden. 

Hvem satt på hytta? Fikk du ikke med deg at det var hytteforbud?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Hvem satt på hytta? Fikk du ikke med deg at det var hytteforbud?

Det var hytteforbud i EN måned! 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Det var hytteforbud i EN måned! 

Det var mye lengre enn det (=ikke lov til å forlate bostedskommunen). 

Du virker bitter på folk med hytter. Det var  uansett ikke der vi satt, alle vi som var permitterte og ikke fikk jobbe. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Du virker bitter på folk med hytter. Det var  uansett ikke der vi satt, alle vi som var permitterte og ikke fikk jobbe. 

Stakkars deg. Ta det opp med politikerne som mistet hodet fullstendig og stengte ned Norge helt unødig du. 

Anonymkode: 26cad...6e4

AnonymBruker
Skrevet

Nei.

Kanskje en liten smule.

Men jeg er ikke vokst opp med omsorgsfulle foreldre. Så jeg har ikke lært denne biten. Gjør jobben mekanisk og riktig men føler ikke så mye. 

Anonymkode: 7ade3...009

AnonymBruker
Skrevet

For meg er det et kall på samme måte som at noen blir prest. Jeg tror det var meningen at jeg skulle bli det. Tok mastergrad og jobber nå med ungdom.

Anonymkode: 41915...df0

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Jeg husker at sykepleierforbundet hadde en kampanje for noe år siden, som het " de varme hendene", og hva hendene gjorde for mennesker. Jeg hører ofte snakk om at " vi trenger flere hender" i eldreomsorgen. Som om sykepleie bare var et manuelt arbeid.  Hva med å heller si at man trenger flere hoder og fagpersoner i feltet? Passer det ikke det bedre  inn i 2025?

Jeg så også en stillingsannonse hvor de søkte etter  en omsorgsfull sykepleier. Er omsorgsbiten viktigere enn faglig kunnskap? hva veier mest her? Vil dette si at sykepleie blir sett på først og fremst som et omsorgsyrke?

Man trenger begge deler. Litt dumt å ikke kunne være omsorgsfull ovenfor et døende barn og dets familie for eksempel. 

Anonymkode: 41915...df0

AnonymBruker
Skrevet

Nå prøver du å kaste egen bitterhet på andre og fremstille andre like smålig som deg. Og av en så idiotisk grunn som at noen jobbet under covid. Vær bitter på dem som bestemte nedstegning heller. 
Og det var ikke noen nasjonal "ikke lov å forlate bostedskommune" lengre enn hytteforbudet i en mnd. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 15.6.2025 den 19.51):

Jeg underviser  fremmedspråklige deltakere på sykehjem i norsk. Vi bruker en bok som dreier seg om helsenorsk og om ord og uttrykk de vil møte på i jobben. Jeg stusser litt over at det å være sykepleier ofte blir sett på som et kall ( i hvertfall står det det i boken deres).  Det handler om varme  hender og  om omsorgsfull behandling. 

Ønsker dere sykepleiere  å  bli sett på som engler i hvitt?  Er valget om å bli sykepleier et kall, på samme måte som noen velger å bli misjonær eller prest?

Nei. Bare nei.

Anonymkode: 94770...646

Skrevet

Nope! Var det som falt seg mest naturlig og som jeg allerede var på vei inn i ved å ta helsefag på vgs. Jeg følte mestring. Hadde sikkert følt bra med mestring ang kjemi og matematikk også om jeg hadde fått prøvd mye innen det også. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 16.6.2025 den 10.51):

Ah, god gammeldags whataboutism! Okey, hva med alle som har blitt tvunget å jobbe som barn uten lønn? Da tenker jeg kollegaene dine som er voksne som ikke fikk lønn ikke kan klage heller, fordi de er tross alt voksne folk som kan velge. 

Har heldigvis ingen intensjon om å imponere noen jeg, hvertfall ikke en suris som deg. Covid var tøft for mange, uansett om man jobbet eller ble tvunget til å mer eller mindre leve helt isolert. Så ja, jeg er glad for at jeg fikk jobbe, men det betyr ikke at det ikke var tøft å jobbe under covid. Fikk feks ikke besøke min hjertesyke mor av familien min fordi jeg jobbet i helse og var mer utsatt for smitte. Jeg hjalp alle andres mødre, men fikk ikke hjelp min egen. 

Dro frem covid nettopp fordi vi i den perioden ble satt så pris på, vi fikk beskjed om å være med og bidra og dra lasset. Og sånn er det hele tiden i helsevesenet. Vi må alltid godta, bidra og være med å dra lasset, men dette lasset begynner å bli veldig tungt å dra, vi er for få folk. 

Anonymkode: eedfb...a6e

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...