Gå til innhold
Problemer med registrering ved bruk av windows mail (hotmail, live, outlook) ×

Hvor langt et tidsperspektiv menes med utrykket "i vår alder"?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er 55 og føler meg ung til sinns og fysisk i bra form. Trener styrke mange ganger i uken, er slank, ingen sykdommer jeg må ta medisin for og løper opp trappene.

Snakket med ei veninne på 68 år og fortalte at jeg hadde kjøpt meg leilighet i 3 etg.

Hun sa at det ikke var noe lurt fordi folk i "vår alder" kan få helseplager som gjør det vanskelig å bo litt høyt oppe.

Var hos en manuellterapeut som er 62 år gammel, og som også brukte dette utrykket når han snakket om noe helserelatert som også han hadde.

Har en kompis som er 13 år eldre enn meg, altså snart 69 år, og han sa også at det var vanskelig å skifte jobb for folk "i vår alder".

Det er stort spenn mellom en 55 åring og folk langt opp i 60-årene, derfor irriterer det meg at de sammenligner seg med meg som er 12 -13 år yngre.

Hvor langt er dette 'i vår alder" begrepet?

Anonymkode: 1332e...636

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er enig i deg i at i/på "vår alder" trekkes for langt når man snakker om en aldersforskjell på 12-13 år. Selv for "veldig godt voksne" er "vår alder" ikke mye som det. Det er selvsagt ingen eksakt definisjon på dette, men i mitt hode kan det være +/- 5 år, og i alle fall under 10 års forskjell når man snakker om "vår alder" på voksne mennesker. 

Anonymkode: 80386...73d

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenker at alle over 30 men under pensjonsalder tilhører samme aldersgruppe. 

Anonymkode: 7aad8...f17

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Altså 37 år? 

Ts

Anonymkode: 1332e...636

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenker det avhenger av settingen.

For meg er det klart at venninnen din sin kommentar var den dummeste av disse, i hvert fall. En 55-åring og en 68-åring er ganske forskjellige hva gjelder behov for å planlegge for alderdommen når de kjøper ny leilighet. Og denne hadde du jo kjøpt allerede, så det fremstår som en ganske dust og unødvendig kommentar uansett. Den treffer dårlig og den er kjip i tillegg.

Den fra manuellterapeuten tenker jeg vel at like mye er en forberedelse på at du, som andre, jo blir eldre og kan få plager deretter. Det er en helsemessig greie, og det ble sagt i en setting der det er relevant nok. Der var det langt færre år mellom dere i tillegg, og det var snakk om en plage han som 62-åring allerede hadde, så han fikk det kanskje tidligere enn etter 62-årsdagen også. Forskjell på 62-åringer også, åpenbart, men den tenker jeg havner i en annen kategori. Selv om jeg kan forstå hvorfor du slår disse tre episodene sammen.

Kompisen din tenker jeg var litt sleivete, men det han bemerker er jo noe som tross alt slår til i god tid før man er 68 år også. Det er et hensyn det er fornuftig å ta. Så hadde han selvfølgelig ikke trengt å omtale dere som om dere var så tette i alder, den ser jeg, men det han sa var jo noe som treffer folk som er langt yngre enn 68 også. 

Anonymkode: 166fb...3d0

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 18.6.2025 den 15.06):

En 32-åring vil som regel være i mye bedre fysisk form enn en 65-åring, til tross for at begge er i arbeid. De er absolutt ikke en del av samme aldersgruppe.

Anonymkode: ca5e6...095

AnonymBruker
Skrevet

Personlig mener jeg at hvis en person er gammel nok til å være din foreldre (eller motsatt), da er dere ikke i samme aldersgruppe.

Anonymkode: ca5e6...095

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...