Gå til innhold

35 grader, begynner det å bli uutholdelig varmt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

For min del fungerer alt opp til 45 grader, bare det ikke er høy luftfuktighet. Ved svært høy luftfuktighet er alt over 30 grader ganske ubehagelig. 

Skrevet

Det kommer til å bli fint. Apropos AC-rådene her: bullshit. Hold en sval temperatur innendørs, dere blir selvsagt ikke sjuke av det.

• Nyttig 1
Skrevet

Ja, bruk mest mulig strøm, få mest mulig kondens i veggene, og kjøl ned rommene til minusgrader for meg. Håper bare alle som deler rom er enige med dere.

Anbefalt er bare noen få grader under utetemperatur for å oppleve det svalere. Er det for varmt bør dere holde dere hjemme i kalde Norge. Trøndelag har perfekt temperatur i år, 10 grader og pissregn stort sett hver dag hittil.

Jeg satt på bil gjennom deler av sørlige USA for en del år siden. Det var i mars og ute var det mellom 28 og 34 grader, og AC sto på 17 grader. Det er en av de verste bilturene jeg noen gang har hatt. Ble ikke syk men frøs så jeg rista mens jeg kikka på damer i bikini og rulleskøyter gjennom vinduet..

Når det er varmt hjemme, over 30 grader i dagesvis har jeg 28 på stua. Da er det deilig å komme inn dit å oppleve det svalere og få en "pause" fra varmen.

Dette har samme prinsipp som en hånd i iskaldt vann, den andre i glovarmt noen minutter. Så legger du begge hendene sammen i lunka vann. Da forstår man forskjellen noen få grader utgjør.

AnonymBruker
Skrevet
Tekumseh79 skrev (2 timer siden):

Ja, bruk mest mulig strøm, få mest mulig kondens i veggene, og kjøl ned rommene til minusgrader for meg. Håper bare alle som deler rom er enige med dere.

Anbefalt er bare noen få grader under utetemperatur for å oppleve det svalere. Er det for varmt bør dere holde dere hjemme i kalde Norge. Trøndelag har perfekt temperatur i år, 10 grader og pissregn stort sett hver dag hittil.

Jeg satt på bil gjennom deler av sørlige USA for en del år siden. Det var i mars og ute var det mellom 28 og 34 grader, og AC sto på 17 grader. Det er en av de verste bilturene jeg noen gang har hatt. Ble ikke syk men frøs så jeg rista mens jeg kikka på damer i bikini og rulleskøyter gjennom vinduet..

Når det er varmt hjemme, over 30 grader i dagesvis har jeg 28 på stua. Da er det deilig å komme inn dit å oppleve det svalere og få en "pause" fra varmen.

Dette har samme prinsipp som en hånd i iskaldt vann, den andre i glovarmt noen minutter. Så legger du begge hendene sammen i lunka vann. Da forstår man forskjellen noen få grader utgjør.

Med denne argumentasjonen din så antar jeg at du også har fryseren åpen på vinteren også for at det skal bli nærmest mulig utetemperatur inne og overgangen ikke skal bli for stor?

Og det finnes jo ikke noe bedre enn å sitte i en iskald bil når det veldig varmt ute

Anonymkode: 306af...288

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
Tekumseh79 skrev (5 timer siden):

Ingen bryr seg om dine anmodninger om å spare litt strøm i Hellas. Om grekerne har strøm-mangel, så får de heller stenge hotellene sine. Det er ingen grunn til å plages i 30 C innendørs, om man kan ha en behagelig innetemp på 18C om natten og 22C om dagen. Man blir heller ikke syk av det. At du liker meningsløs selvpining er ditt problem.

Anonymkode: 5bc88...408

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Ref kjøleanlegg. I Spania har vi 22 i stuen og 19 på soverommene. Har hatt det slik i åresvis. Ingen i familie klager og det er deilig å komme innendørs på varme dager. Man sitter ikke i solen i 35 varmegrader, men i skyggen. Kan ikke huske at noen har blitt syke av det  av kjøleanlegget.

Anbefalt er 20-22.

«Fagsjef i Astma- og Allergiforbundet, Kai Gustavsen, anbefaler å sette kjøleanlegget på 20 til 22 grader. – Det er bra for helsen, og bra for energibudsjettet. Temperaturen bør ikke være lavere, sier Gustavsen. Også i biler bør du ha en temperatur på rundt 20 grader, selv om det kan kjennes veldig varmt.»

Anonymkode: 8aac6...146

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 29.6.2025 den 10.25):

Kaffe og cola er da utmerket... 

Ville heller gi rådet om å spise noe salt for å holde på væsken - ta gjerne med fenalår eller mør, evt skinke hjemmefra. 

Anonymkode: c870f...281

Salt er ikke effektivt for å holde på vann i kroppen. Av erfaring er karbohydrater ekstremt mye mer effektivt for det. Hvis man går fra høykarbo til keto så vil kroppen slippe 1-3 liter vann etter ca 3 dager. Man trenger uansett ikke ekstra vann i kroppen. Det er skadelig og det stresser blodårene og hjertet. 

Elektrolytter er for å erstatte de saltene man mister når man svetter, ikke for å holde på mer vann.

Anonymkode: 39a0b...f18

Skrevet

Pleier å være rundt 35 til 40 g når jeg er i syden, blir strand eller basseng og mye is og brus, trenger sukker i den varmen.. hjelper at det mye vind, takler ellers å være i varmen greit, men ikke natten i varmt rom, heller ikke AC p hele tiden, isåfall til nedkjøling nå og da.

AnonymBruker
Skrevet

Ha nok vann til å kunne helle over hodet og gjøre håret vått. Jeg holdt på å få heteslag i 37 grader, men ble reddet av en person som tok vannflaska mi og helte over hodet mitt (og deretter sendte meg til et sted med AC).

Anonymkode: 6abcb...51c

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 15.6.2025 den 10.23):

Noens om har erfaring med å dra på ferie når det er 34-35 rader på det varmeste om dagen? Skal til Hellas om en uke, og der vi skal er det nå meldt 35 dager første dagen vi kommer mellom 15-21, og 34 gader søndag og mandag, og det er vindstille. Temperaturen om natta er ganske høy, 28 grader, fram til 15 ser det ut til at temperaturen holder seg rundt 30.  

Blir spesielt stor overgang første dagen siden det er rundt 10 grader på morningen når vi reiser.

Er det til å leve med? Hva er cluet? Å holde seg unna sola på det varmeste på dagen? Bade i havet? Tar i mot tips.

Anonymkode: a1eb5...5a5

Unngå å være direkte i solen mellom kl 12-17. Drikk mye vann, smør deg godt og ofte med solkrem, bruk solbriller og noe på hodet/lyst hodeplagg og lyse luftige klær. Bading er digg og svalende. God tur!🌤️😎🥤🏖️🏊

AnonymBruker
Skrevet

Kom nettopp hjem fra Roma, 37-38 grader de siste dagene. Helt hinsides varmt!! (Men hjelper på å ha sjø/basseng tilgjengelig, det hadde ikke vi) Vi sov godt om natta takket være aircondition (sto på 24 grader) og vifter som vi kjøpte med hjemmefra. Hadde også små vifter som vi hadde med i sekken når vi var rundt i byen. Et tips er å drikke mye vann blandet med elektrolyttilskudd. Jeg hadde poser med GEM kjøpt på apoteket. Det inneholder glukose og elektrolytter. Caps/solhatt og skygge midt på dagen. Ingen aktiv soling, søke skygge og holde seg i ro. 

Anonymkode: fb5b0...da4

AnonymBruker
Skrevet

Nettopp vært der. Søk til havet ha parasoll . Bruk caps /hatt drikk mye. Vi kom oss ut tidlig å tok morgen bad i havet. Orker veldig lite andre ting enn å bade. Deilig med bademadrass .God tur☀️🇬🇷🩵

Anonymkode: 38b7c...ca5

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 15.6.2025 den 10.30):

Forresten! Ikke gå for hardt ut med AC de første dagene, stor sjanse for at dere blir syke. 

Anonymkode: fcb09...97d

Hvorfor? Og link….

Anonymkode: 171d7...16b

AnonymBruker
Skrevet

Noens om har erfaring med å dra på ferie når det er 34-35 rader på det varmeste om dagen? Skal til Hellas om en uke, og der vi skal er det nå meldt 35 dager første dagen vi kommer mellom 15-21, og 34 gader søndag og mandag, og det er vindstille. Temperaturen om natta er ganske høy, 28 grader, fram til 15 ser det ut til at temperaturen holder seg rundt 30.  

Blir spesielt stor overgang første dagen siden det er rundt 10 grader på morningen når vi reiser.

Er det til å leve med? Hva er cluet? Å holde seg unna sola på det varmeste på dagen? Bade i havet? Tar i mot tips.

Tråden for dem som sliter i varmen: 

Anonymkode: bb39f...61e

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Kom nettopp hjem fra Roma, 37-38 grader de siste dagene. Helt hinsides varmt!! (Men hjelper på å ha sjø/basseng tilgjengelig, det hadde ikke vi) Vi sov godt om natta takket være aircondition (sto på 24 grader) og vifter som vi kjøpte med hjemmefra. Hadde også små vifter som vi hadde med i sekken når vi var rundt i byen. Et tips er å drikke mye vann blandet med elektrolyttilskudd. Jeg hadde poser med GEM kjøpt på apoteket. Det inneholder glukose og elektrolytter. Caps/solhatt og skygge midt på dagen. Ingen aktiv soling, søke skygge og holde seg i ro. 

Anonymkode: fb5b0...da4

Det virker som folk ikke forstår forskjellen på kyst og innland om sommeren. Havet demper temperatursvingningene, og det er derfor stort sett 28-32 C langs kysten og på øyene langs middelhavet. Lenger inn i landene, som f.eks. Sevilla, kan det bli ekstremt varmt om sommeren. Opp mot 40-45 C har vært vanlig sommertemeraturer i Sevilla i mange tiår. I tillegg er byer ekstra varme pga mindre vind og bygninger, veier og annet som absorberer mye solvarme. Om du drar til Roma midt på sommeren, så kan man ikke bli overrasket om det er drit varmt der.  

Anonymkode: 5bc88...408

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Var på Kreta for noen år siden, siste dagene var det 45 grader, eneste gangen jeg har vært i syden og lengtet hjem.

Anonymkode: 29030...cf1

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Tekumseh79 skrev (På 30.6.2025 den 11.27):

Har varmepumpe på kjøling på soverommet. Står på 16 grader om natta, og hvis jeg tar meg en siesta/leser litt. Aldri blitt syk 🙂. Har også luftavfukter på soverommet. Deilig hvis det er varm og fuktig luft.

Anonymkode: bd834...6ad

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg syns det er veldig synd hvordan tradisjonelle medier lesser ut med store mengder skremselspropaganda mot sydenferier. Bilder av Europa som de fargelegger i skremmende, glorete lavafarger og skriver "død!!!" under, osv. 

Var selv på Mallorca i juli i 2 uker i 2023, og det var sjukt digg. Vi lå på stranden hver eneste dag, det var mild og deilig bris, og det eneste vi oppbevarte i skyggen var vannflasker og mat. Hadde med unger på 5, 10 og 12 år. 

Anonymkode: 4aa7c...8dd

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg syns det er veldig synd hvordan tradisjonelle medier lesser ut med store mengder skremselspropaganda mot sydenferier. Bilder av Europa som de fargelegger i skremmende, glorete lavafarger og skriver "død!!!" under, osv. 

Var selv på Mallorca i juli i 2 uker i 2023, og det var sjukt digg. Vi lå på stranden hver eneste dag, det var mild og deilig bris, og det eneste vi oppbevarte i skyggen var vannflasker og mat. Hadde med unger på 5, 10 og 12 år. 

Anonymkode: 4aa7c...8dd

Myndighetene i de aktuelle land går ut med advarsler og turistattraksjoner stenger. Det er ikke skremselspropaganda men reelt fare for liv og helse. 

Anonymkode: 78dba...575

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
Tekumseh79 skrev (På 15.6.2025 den 10.48):

AC bør aldri settes mer enn en til to grader under utetemperatur - hverken i rom eller i bil. Kun for å oppleve det svalende, ikke for å lage kjølerom. For da kan man bli syk, og det oppleves enda varmere ute. Og det drar noe sinnssykt med strøm.

35 pluss er ganske heavy i solsteik eller hardt fysisk arbeid. Men i skyggen med drikke og lite fysiske utfoldelser funker det greit. Mye å si om det er med eldre, funksjonshemmede eller små barn da.. De er mer følsomme på sånne temperaturer.

Ja, det er et godt råd, men når du har rundt 40 grader og skal slå ned AC til kun to grader mindre, så er det likevel altfor varmt for meg. Vi pleier å ha den på 24-27 alt ettersom. Har reist til sydligere strøk i mange år med 4 barn og har aldri blitt syk. Vi skrur opp varmen litt om morgenen, slik at vi ikke får helt sjokk når vi kommer inn om ettermiddagen, men for meg som får helt klaus hvis jeg ikke kan kjøle meg ned, så hender det at vi har den helt nede i 19 grader på rommet vårt om natten. Jeg sover med dyne, hater laken. Barna har det selvsagt ikke så kaldt på rommet og ikke i leiligheten ellers.

Anonymkode: 5af95...4c1

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...