AnonymBruker Skrevet mandag kl 17:55 #1 Skrevet mandag kl 17:55 Er i startfasen med øvelseskjøring av manuell bil. Har et problem med at motoren kveles og at bilen stopper når jeg skal begynne å kjøre igjen etter f.eks. rødt lys. Den jeg kjører med sier at jeg ikke trykker inn gassen nok, men det stemmer ikke. Hva gjør jeg feil? Noe med forholdet mellom clutch og gass? Hvordan unngå at det skjer? Anonymkode: 93339...d1a
AnonymBruker Skrevet mandag kl 18:11 #2 Skrevet mandag kl 18:11 Det forholdet mellom clutch og gass ja. Du får en feeling på det etterhvert. Men min er erfaring er at nye sjåfører ofte slipper clutchen sakte første halvdel og deretter raskt. Det skal være omvendt. Slipp clutchen raskt i starten og deretter sakte til du føler gassen drar. Anonymkode: 10971...f3e 2
tdm900 Skrevet mandag kl 18:39 #3 Skrevet mandag kl 18:39 Du må finne ut når clutch begynner å ta, og bruk gjerne parkbrems også så den ikke triller bakover. Med øvelse klarer du det fint uten parkbrems. Rolig bevegelse ut med clutch når den tar uansett.
AnonymBruker Skrevet mandag kl 18:57 #4 Skrevet mandag kl 18:57 Du må øve, lurt å øve på en stor plass med lite biler i begynnelsen. Kløtsjen er ulik på ulike biler, så det er ikke sikkert det gjøres helt likt på en annen bil. Kløtsjen på bilen jeg øvelseskjørte med i sin tid var f.eks. ganske hard/treg, mens den var mye lettere på sjåførskolebilen. Anonymkode: 840ad...013
Mezzosoprena Skrevet mandag kl 22:47 #5 Skrevet mandag kl 22:47 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Er i startfasen med øvelseskjøring av manuell bil. Har et problem med at motoren kveles og at bilen stopper når jeg skal begynne å kjøre igjen etter f.eks. rødt lys. Den jeg kjører med sier at jeg ikke trykker inn gassen nok, men det stemmer ikke. Hva gjør jeg feil? Noe med forholdet mellom clutch og gass? Hvordan unngå at det skjer? Anonymkode: 93339...d1a Du trykker ikke inn gassen nok i forhold til hvor mye du slipper ut clutchen... Du må bare øve på å finne den riktige balansen...
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 04:34 #6 Skrevet tirsdag kl 04:34 Øvelse gjør mester. Dette er ikke en teoretisk utfordring, men en praktisk en. Du må lære deg å kjenne når klustjen tar, og få det inn i refleksene dine. Anonymkode: c1c4e...900
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 07:12 #7 Skrevet tirsdag kl 07:12 Diesel eller bensinmotor? Er det diesel er det som regel ikke behov å bruke gasspedalen for å få bilen i bevegelse, og da kan man konsentrere seg om clutch. Er det bensinmotor (som har lavt dreiemoment på lavt turtall) må man balansere gass og clutch. Her er det kun øvelse som hjelper. Anonymkode: 05af1...ca2
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 07:29 #8 Skrevet tirsdag kl 07:29 Som de andre sier, det hele handler om øvelse og balansering av clutch vs gass. Min far gjorde noe veldig effektivt (og utrolig kjedelig) når jeg øvelseskjørte med ham. Han tok han meg med på en øde vei og terpet på start og stopp frem til det ble automatisert. Det samme gjorde han for øvrig med alt kjøreteknisk, blant annet skifte av gir. Anonymkode: 57e98...3f5
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 09:32 #9 Skrevet tirsdag kl 09:32 Jeg fikk meg en gang en ny bil som jeg stadig kvelte ved igangkjøring. Fant meg en liten bakke og øvde igjen og igjen. Til slutt ble det automatikk i hvordan clutch og gass hang sammen og etter det kvelte jeg aldri bilen ved igangkjøring. Anonymkode: ee3e5...2b0
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå