Gå til innhold
Problemer med registrering ved bruk av windows mail (hotmail, live, outlook) ×

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Bilen vår er gammel og lite familievennlig. Vi trenger større og nyere bil. Planen er en type Toyota og gjerne 3-5 år gammel.

Hvordan går man frem ved bilkjøp? Er det feks ‘lov’ å starte med å prute rundt 10% ned i pris slik som ved boligkjøp? Er det fortsatt slik at det alltid innbærer endel større risiko og bilen har kjørt over 100 000 km og/eller er eldre enn 8 år? Også når det gjelder Toyota?

Har dere andre råd og tips for oss som har null peiling på bil?

Og en siste ting? Hvorfor er el bilder så mye billigere enn bensin og hybrid variantene? Mer utgifter ved vedlikehold…eller?

Anonymkode: c5c30...9ab

AnonymBruker
Skrevet

Det er lov og prøve seg med pruting, men gjør det på plassen når du har sett bilen og kan være konkret på hva du mener skal gi prisavslag. Men vanskelig å sette noe konkret avslag du kan håpe på og få, det kommer ann på hvor populær bilen er og om selger må selge eller har har råd til å vente på neste mann som vil kjøpe.

Det er ingen "magisk" km stand en bil plutselig blir mye dårligere, så vær mer opptatt av om bilen har vært godt tatt vare på med vedlikehold, servicer og renhold i sitt tidligere liv. Dette er viktigere enn hvilken km stand den har.

Hva slags drivlinje (el/bensin/diesel) må dere avgjøre utfra behovet deres. Diesel/bensin kan muligens holde seg bedre i pris pga det blir nesten kun solgt nye elbiler, og dermed blir det færre bensin/dieselbiler i bruktmarkedet for de som vil ha dette.

Elbil er noe rimeligere å vedlikeholde, men de er ikke vedlikeholdsfrie som enkelte virker til å tro, de bør fortsatt inn på service en gang i året for å sjekke hjuloppheng/bremser etc. Dette er mye likt som på fossilbiler og krever vedlikehold på lik linje som disse men som det virker som om endel elbil eiere hopper over siden de tror at det kun er oljeskift som blir gjort på en service.

Anonymkode: 3241b...3c6

AnonymBruker
Skrevet

Du kan prute akkurat så mye du vil etter å ha sett bilen. Slitasje skjer typisk over tid og distanse, og er også avhengig av type bruk. Toyota kjøpes typisk av bestemødre, taxisjåfører og folk som ikke har mye peiling på bil. De gruppene har ulike slitasjemønstre.

I dagens Norge er det mest fornuftige å kjøpe elbil. Det er betydelig mye rimeligere enn fossil, du får sterkere, raskere, større, mer vedlikeholdsvennlige biler for en brøkdel av hva forbrenningsbiler koster. 

Dessverre har ikke Toyota levert noen brukbare elbiler ennå. Heldigvis fins det et hav av familievennlige alternativer der ute. Om du kun skal ha Toyota - kjør på, du blir sikkert fornøyd med det. Om du vil ha best mulig bil for dine krav og bruksmønstre - gi en oppsummering her og du får en god tilbakemelding. 

Anonymkode: e22e7...833

  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg kjøpte nyere bil for 2 år siden og valgte å ikke kjøpe el-bil. Bor i nord og besøker ofte familie nærmere 20 mil unna. I minus 30 og 40 blir det vanskelig uten en eneste ladestasjon på strekningen. 

Jeg valgte en diselbil, har god erfaring med at de alltid starter i kulda, og som har det jeg trenger: Stort baggasjerom, 4x4, god klaring under bilen, romslig innvendig og i god teknisk stand, ingen rust, store dekk, etc. Hvor mye bilen hadde gått var underordnet, så lenge bilen er i god stand var det mindre viktig. Og så var det viktig at bilen ikke hadde stått i ro over lang tid (som kan gi problemer med EGR, battert osv.).

Se først på bruken av bilen. Hva trenger dere i en bil? Hva er behovet? Så se på ulike biler og ulike merker. 

Anonymkode: 6d2c3...c60

  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Er ikke enig med posten over, Toyota er for de som har peiling. Spesielt landcruiser og hilux. 

Jeg bruker 120.000 km som målestokk når jeg kjøper bruktbil, etter dette begynner slitasje deler å bli en jevn rutine som kreves å byttes. Om man ikke har anledning og fasiliteter til å skru selv kan enkle ting som hjullager, dempere og fjærer bli kostbart å få byttet på verksted.

Anonymkode: 72be8...d97

  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Er ikke enig med posten over, Toyota er for de som har peiling. Spesielt landcruiser og hilux. 

Landcruiser, Hilux og Century er fantastiske nisjebiler. Slik som Lada Niva er fenomenalt til sitt bruk, men en Kalina eller 110 er elendige hverdagsbiler. Misforstå meg rett, en Corolla stasjonsvogn er en helt grei familiebil. Pålitelig, enkel, passe med plass. Men teller du kroner og øre for en familiebil, så har ikke Toyota noe konkurransedyktig tilbud i Norge - dessverre. Jeg hadde elsket en Kia Toyota EV6. Men det fins ikke.

Anonymkode: e22e7...833

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Bor i nord og besøker ofte familie nærmere 20 mil unna. I minus 30 og 40 blir det vanskelig uten en eneste ladestasjon på strekningen

20 mil er fullstendig uproblematisk med en moderne elbil i 30-, der er forøvrig fint mulig å lade selv om du skal fra eks. Kirkenes til tana, bor du lengre nord enn dette?

AnonymBruker
Skrevet
Romkom skrev (2 timer siden):

20 mil er fullstendig uproblematisk med en moderne elbil i 30-, der er forøvrig fint mulig å lade selv om du skal fra eks. Kirkenes til tana, bor du lengre nord enn dette?

20 mil kan du gange med to, og selv se din egen dumskap i din kommentar.

Anonymkode: 9609e...c7b

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

20 mil kan du gange med to, og selv se din egen dumskap i din kommentar.

Anonymkode: 9609e...c7b

Nydelig svar, hyggelig og presist...eller ikke?

Anonymkode: e22e7...833

Skrevet
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

20 mil kan du gange med to, og selv se din egen dumskap i din kommentar.

Anonymkode: 9609e...c7b

Bor familien din i et hus uten strøm, i nord-norge? De må ha det veldig kaldt om vinteren

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Bilen vår er gammel og lite familievennlig. Vi trenger større og nyere bil. Planen er en type Toyota og gjerne 3-5 år gammel.

Hvordan går man frem ved bilkjøp? Er det feks ‘lov’ å starte med å prute rundt 10% ned i pris slik som ved boligkjøp? Er det fortsatt slik at det alltid innbærer endel større risiko og bilen har kjørt over 100 000 km og/eller er eldre enn 8 år? Også når det gjelder Toyota?

Har dere andre råd og tips for oss som har null peiling på bil?

Og en siste ting? Hvorfor er el bilder så mye billigere enn bensin og hybrid variantene? Mer utgifter ved vedlikehold…eller?

Anonymkode: c5c30...9ab

Du kan prøve deg på å prute, særlig dersom du vil bli upopulær hos selger. 
Du må jo bestemme deg om du skal handle fra en seriøs bilforhandler eller gamble på å kjøpe privat.

Her må du komme mer info om du vil ha hjelp.

Anonymkode: 4764a...065

AnonymBruker
Skrevet
Romkom skrev (4 timer siden):

Bor familien din i et hus uten strøm, i nord-norge? De må ha det veldig kaldt om vinteren

Nå bor ikke jeg der da! Men du har tydeligvis ikke peiling på avstander!

Anonymkode: 9609e...c7b

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Nå bor ikke jeg der da! Men du har tydeligvis ikke peiling på avstander!

Anonymkode: 9609e...c7b

Jeg har vært på bilferie i nord norge og kjørt elbil fra tromsø til kirkenes uten problem. Det er vel heller du som har bodd under en stein og ikke fått med deg at elbilene i dag har rekkevidde på 400-500km per lading, og at de med lengst rekkevidde fremdeles har over 500 selv på vinteren.

  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 9.6.2025 den 1.42):

Og en siste ting? Hvorfor er el bilder så mye billigere enn bensin og hybrid variantene? Mer utgifter ved vedlikehold…eller?

Mindre avgifter når de selges ny, for at folk skal velge el. 

Anonymkode: 7c0ab...7fd

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Mindre avgifter når de selges ny, for at folk skal velge el. 

Anonymkode: 7c0ab...7fd

+ mindre veiavgift

+ mindre bompenger mange plasser

+ mindre kjørekostnad (bensin er ca 7x dyrere enn strøm i snitt over året, alle kostnader inklusive)

+ mindre vedlikeholdskostnader

+ mindre oppfølgingsbehov generelt 

Anonymkode: e22e7...833

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

+ mindre veiavgift

Anonymkode: e22e7...833

Trafikkforsikringsavgift, tidligere kjent som årsavgift eller veiavgift er fra 1. mars 2024 dyrere for elbil enn for bensin- eller dieselbil.

Satser for 2025:

Elbil koster 3270 pr år
Bensin- eller dieselbil 2329 pr år
Dieselbil uten fabrikkmontert partikkelfilter 2894 pr år

https://www.naf.no/bilhold/kostnader/trafikkforsikringsavgift-arsavgift-bil

  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...