Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 8.6.2025 den 22.21):

Det er ikke noe galt i å like noen/like samme kjønn, men det å handle på det er galt. Fordi sex var ment for mann og kvinne og innenfor ekteskapet. Det var ment som noe fint og hellig. 

Anonymkode: d63a8...1f7

Men hvorfor er du så ekstremt opptatt av andres sexliv? Jeg hadde syntes det var vanvittig ubehagelig dersom jeg hadde en kollega/venninne som fantaserte om mitt sexliv med min partner. 

Anonymkode: 80cd2...887

• Liker 7
  • Nyttig 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 8.6.2025 den 22.16):

Jeg skjønner hvor du kommer fra TS og føler med deg. Det blir dessverre ofte sånn som dette når folk seriøst tror at en person BARE er sin seksualitet og ikke ser at man f.eks kan velge å ha sex eller ikke med det samme kjønn. Det er hvertfall det jeg mener er galt, altså selve aktiviteten - ikke nødvendigvis følelsene/føle tiltrekning. 

En person bør jo virkelig være mye mer enn bare sin legning - jeg ser hvertfall at jeg er mye mer enn kun hetrofil, for fy søren hvor skjør jeg ville vært som person om det kun var dette jeg hadde å stå og gå på. 

Jeg har selv mistet venner over dette og min tro; det går helt fint. Har igjen fått andre nye venner med lik syn som meg og har mer til felles med meg. Lever bra med at fremmede tenker jeg er helt feil, er forkastelig osv. 

Men du blir jo ikke mobbet, banket opp og drept bare fordi du er født heterofil. Mens det blir homofile.

• Liker 6
  • Nyttig 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Nå har ikke jeg lest hele tråden. Men dette er noe som oppriktig overrasker og fascinerer meg. De som er imot homofili. Er motstandere slik at de pleier å forestille seg at venner, kollegaer og øvrige familiemedlemmer har sex? Og at de blir usikre når det gjelder homofile, fordi det er et sexliv som er ukjent for dem? Altså, hvorfor en slik intens interesse for andres sexliv? Jeg skjønner det virkelig ikke.  

ikke jeg eller. Hva med "leve og la leve" Hvem bryr seg hva andre gjør så lenge det ingenting å gjøre med sitt eget liv. Ingen konsekvens.. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
NatNat skrev (4 minutter siden):

ikke jeg eller. Hva med "leve og la leve" Hvem bryr seg hva andre gjør så lenge det ingenting å gjøre med sitt eget liv. Ingen konsekvens.. 

Man avslører hvert fall at man har en unormalt voldsom interesse for andres sexliv. 

• Liker 4
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 8.6.2025 den 22.21):

Det er ikke noe galt i å like noen/like samme kjønn, men det å handle på det er galt. Fordi sex var ment for mann og kvinne og innenfor ekteskapet. Det var ment som noe fint og hellig. 

Hvem bestemmer at "sex var ment for mann og kvinne og innenfor ekteskapet"? Er det fordi du har lest det i eventyrboken bibelen?

Er sex, i følge deg, hellig mellom hunder også? Eller bare mennesker? Hvorfor i all verden plager det deg hva andre voksne mennesker gjør under dyna? Hvorfor velger du å bruke energi på dette, når det ikke har noe med deg å gjøre, og ikke påvirker deg på noe vis? Det er ikke mulig å ha respekt for en slik holdning, fordi du vil begrense andre menneskers sexliv utelukkende fordi du ikke liker det. Ingen tvinger deg til å tenke på sex mellom to av samme kjønn, eller se på noen av samme kjøknn som har sex. Denne syke besettelsen enkelte kristne og andre religiøse har når det gjelder homosex får meg til å mistenke at de egentlig er dypt fascinerte , for det er virkelig ikke normalt å være så opphengt i hva andre gjør.

Anonymkode: 8f62d...c51

• Liker 9
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 8.6.2025 den 22.11):

Igjen, man ER ikke sin seksualitet. Når man er homofil så HAR man sex med det samme kjønn som en selv; dét er det vi mener er galt. Man er så mye mer enn bare sin egen seksualitet osv. 

Siden du mener det er feil å ha sex med samme kjønn, så står du fritt til å ikke ha sex med noen av samme kjønn. Burde ikke det være nok for deg?

Hvorfor vil du i tillegg legge deg opp i hvem andre evt har sex med? De kan jo, i likhet med deg, selv bestemme hva de mener er riktig og feil, og leve etter sin overbevisning.

Det fine er at vi alle kan bestemme dette for vår egen del. 

• Liker 6
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 8.6.2025 den 22.09):

Du ER altså ikke bifil. At du går under ‘bifil’ har noe med hvem du kan være i forhold med og ha sex med. Altså du GJØR en aktivitet - som noen av oss mener er galt, JA. 

Du mener med andre ord at det er galt å elske en person av samme kjønn? At mennesker ikke har rett til å bli glad i/elske den de vil? At mennesker som forelsker seg en person av samme kjønn, ikke har samme rettigheter til å leve sammen med og/eller gifte seg med den de elsker, som personer av ulikt kjønn? Hvorfor tenker du at du har rett til å begrense andre menneskers liv på den måten?

Anonymkode: 97818...b8b

• Liker 5
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 8.6.2025 den 21.11):

Jeg vet jeg kommer til å få masse hat for dette innlegget, men:

Vi får beskjed om at vi skal respektere og akseptere alt i forhold til pride. Jeg er enig i at man ikke skal dømme mennesker for deres seksualitet og at man skal akseptere dem slik de er og respektere dem. Jeg har venner som er homofile og jeg tenker ikke at de er mindre verd enn andre. 

Men hvorfor aksepteres det ikke at jeg mener at homofili er galt. Hvorfor aksepteres det ikke at jeg tenker at det bare finnes to kjønn. Det virker som at det bare er de som «godkjenner» Pride som skal respekteres. Og ikke de som mener det er galt. Hvorfor kan det ikke respekteres at jeg føler det jeg føler? 

Anonymkode: df8c7...cc4

Du sier du vet du kommer til å få hat, men det du egentlig får, er motstand. Og det er ikke det samme. Du sier du har homofile venner, og at de ikke er mindre verdt – men så fortsetter du med at det de er er “galt”. Du sier du bare vil bli respektert for det du føler. Men det å føle at andres kjærlighet er feil – og kreve respekt for den følelsen – er ikke nøytralt. Det er fordømmelse.

Tenk om en venn av deg sa: “Jeg synes ikke du er mindre verdt – jeg bare synes forholdet ditt til mannen din er galt. Jeg vil bare føle det i fred.” Hadde det kjentes respektfullt?

Du sier det handler om tro. Og det er greit – mange viser til Bibelen. Men da må vi nesten ta hele pakken:

– Det er synd å spise svin (3. Mos 11:7) - Bye bye ribbe, bacon og pølse med lompe på 17. mai!
– Reker, kamskjell og blåskjell er en styggedom (3. Mos 11:10) - Håper du ikke bor på Sørlandet, spesielt om sommeren. Det vil ødelegge det sosiale livet ditt.
– Du må ikke gå med klær av to ulike stoffer (3. Mos 19:19) - Har du elastikk i bomulls-BHen din?
– Ikke ost på burgeren (2. Mos 23:19) - Har du to adskilte kjøkken, ett for melk og ett for kjøtt?
– Kvinner med løst hår skal egentlig barberes (1. Kor 11:6) - Du kan ha parykk. :)
– Menstruasjon krever isolasjon i sju dager (3. Mos 15:19–24) - Vanskelig å kombinere med jobb, gett!
– Du må ikke så tomater og basilikum i samme pallekarm (5. Mos 22:9) - Veldig ensformig kjøkkenhage!
– Du må ha gjerde rundt taket ditt (5. Mos 22:8) - Gjerne med gress på, det er både bibelsk og bærekraftig.
– Hvis en kvinne tar tak i en manns edlere deler i slåsskamp, skal hånda hennes hugges av (5. Mos 25:11–12) - Forståelig for meg!
– Du kan selge datteren din som trell (2. Mos 21:7) - Merk, dette er en kan-regel, ikke en -regel, men en grei trussel i den verste tenåringstrassen!
– Voldtektsmannen skal gifte seg med offeret og betale faren (5. Mos 22:28–29) - Fint kvinnesyn!
– Og ja, du har lov til å eie slaver fra nabolandene – f.eks. svensker (3. Mos 25:44) - Jeg tror jeg heller ville eid en danske, for de er hyggeligere. Hva tenker du?

Så nei, det handler ikke om hva du “føler”. Det handler om at du ønsker å kunne dømme andre – og bli respektert for det. Men å be om respekt for å mene at andres kjærlighet er feil, er ikke å be om likestilling. Det er å kreve retten til å være negativ – uten konsekvenser.

Respekt går begge veier. Du får ha følelsene dine. Men ikke forvente at de skal stå uimotsagt – spesielt ikke når det handler om andres rett til å elske, leve og eksistere.

Og når du sier “jeg har homofile venner”, så håper jeg de vet at du mener kjærligheten deres er “galt”. For det hadde jeg hatt lyst til å vite.

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 10
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 8.6.2025 den 22.17):

Jeg sier ikke at det er noe galt med homofile jeg sier det er noe galt med det de gjør 

Da er det også noe galt med de som ikke følger alle andre leveregler og påbud i Bibelen da? Ja? 

F.eks. at man ikke skal skille seg. Regner med at du enten bare har single venner som aldri har hatt kjærester, eller gifte venner som ikke lå med noen andre før de giftet seg da? Har du familie eller venner der noen er skilte eller har hatt sex før ekteskapet, regner jeg med at du har opplyst dem om at det de har gjort er en stor synd, og at du ikke regner dem som familie eller venner mer? 

For det er jo like lite lov som å ha sex med samme kjønn? Ja?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Hansehan skrev (På 12.6.2025 den 20.03):

Du sier du vet du kommer til å få hat, men det du egentlig får, er motstand. Og det er ikke det samme. Du sier du har homofile venner, og at de ikke er mindre verdt – men så fortsetter du med at det de er er “galt”. Du sier du bare vil bli respektert for det du føler. Men det å føle at andres kjærlighet er feil – og kreve respekt for den følelsen – er ikke nøytralt. Det er fordømmelse.

Tenk om en venn av deg sa: “Jeg synes ikke du er mindre verdt – jeg bare synes forholdet ditt til mannen din er galt. Jeg vil bare føle det i fred.” Hadde det kjentes respektfullt?

Du sier det handler om tro. Og det er greit – mange viser til Bibelen. Men da må vi nesten ta hele pakken:

– Det er synd å spise svin (3. Mos 11:7) - Bye bye ribbe, bacon og pølse med lompe på 17. mai!
– Reker, kamskjell og blåskjell er en styggedom (3. Mos 11:10) - Håper du ikke bor på Sørlandet, spesielt om sommeren. Det vil ødelegge det sosiale livet ditt.
– Du må ikke gå med klær av to ulike stoffer (3. Mos 19:19) - Har du elastikk i bomulls-BHen din?
– Ikke ost på burgeren (2. Mos 23:19) - Har du to adskilte kjøkken, ett for melk og ett for kjøtt?
– Kvinner med løst hår skal egentlig barberes (1. Kor 11:6) - Du kan ha parykk. :)
– Menstruasjon krever isolasjon i sju dager (3. Mos 15:19–24) - Vanskelig å kombinere med jobb, gett!
– Du må ikke så tomater og basilikum i samme pallekarm (5. Mos 22:9) - Veldig ensformig kjøkkenhage!
– Du må ha gjerde rundt taket ditt (5. Mos 22:8) - Gjerne med gress på, det er både bibelsk og bærekraftig.
– Hvis en kvinne tar tak i en manns edlere deler i slåsskamp, skal hånda hennes hugges av (5. Mos 25:11–12) - Forståelig for meg!
– Du kan selge datteren din som trell (2. Mos 21:7) - Merk, dette er en kan-regel, ikke en -regel, men en grei trussel i den verste tenåringstrassen!
– Voldtektsmannen skal gifte seg med offeret og betale faren (5. Mos 22:28–29) - Fint kvinnesyn!
– Og ja, du har lov til å eie slaver fra nabolandene – f.eks. svensker (3. Mos 25:44) - Jeg tror jeg heller ville eid en danske, for de er hyggeligere. Hva tenker du?

Så nei, det handler ikke om hva du “føler”. Det handler om at du ønsker å kunne dømme andre – og bli respektert for det. Men å be om respekt for å mene at andres kjærlighet er feil, er ikke å be om likestilling. Det er å kreve retten til å være negativ – uten konsekvenser.

Respekt går begge veier. Du får ha følelsene dine. Men ikke forvente at de skal stå uimotsagt – spesielt ikke når det handler om andres rett til å elske, leve og eksistere.

Og når du sier “jeg har homofile venner”, så håper jeg de vet at du mener kjærligheten deres er “galt”. For det hadde jeg hatt lyst til å vite.

👏👏👏

Anonymkode: 4c148...a82

• Liker 1
Skrevet

Når fikk folk for seg at man skal respektere alle syn på ting? Det er jo ingen som gjør det. Bare en floskel. Jeg respekterer folk, men ikke alle meningene deres. Høres ut som noe for konfliktsky folk. Alt vi tenker og mener fortjener da ikke respekt. Hvis poenget ditt er at du ikke vil ha noen motstand, så får du heller si: Jeg mener dette. La meg og min mening være i fred. Da kan jeg si: Helt greit. Jeg vil ikke høre om denne meningen din uansett.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 8.6.2025 den 21.50):

Jeg kan jo naturlig vis også bare forsvinne helt fra jordkloden siden jeg er et så forkastelig menneske.

Bye👋

Anonymkode: ccb2a...fc4

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 8.6.2025 den 21.24):

Det er ikke det jeg sier men jeg opplever at min mening ikke er godtatt i dagens samfunn, det er rett og slett ikke greit å være mot homofili. 

Det er mye man er uenig i, men man respekterer hverandre for det. At samfunnet generelt har et syn på at homofili er like greit som heterofili,  vil ikke si at man ikke generelt godtar og respekterer at ditt syn er annerledes. Noen er flinkere å akseptere at man har ulike syn. Det gjelder vel det meste av forskjellige syn.

Men hadde alle vært like flinke til å akseptere og respektere ulike syn, så hadde det ikke vært krig i verden. Mange har noe å tenke på der, ja.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Vi får beskjed om at vi skal respektere og akseptere alt i forhold til pride. Jeg er enig i at man ikke skal dømme mennesker for deres seksualitet og at man skal akseptere dem slik de er og respektere dem. Jeg har venner som er homofile og jeg tenker ikke at de er mindre verd enn andre. 

Men hvorfor aksepteres det ikke at jeg mener at homofili er galt. Hvorfor aksepteres det ikke at jeg tenker at det bare finnes to kjønn. Det virker som at det bare er de som «godkjenner» Pride som skal respekteres. Og ikke de som mener det er galt. Hvorfor kan det ikke respekteres at jeg føler det jeg føler? 

Merkelig det der. At homofobe av en eller annen grunn ALLTID har mange homofile venner. Det som er enda merkerligere er at det skulle eksisterte mange homofile som skulle synes det er helt greit og uproblematisk å ha venner som synes legningen deres er unaturlig og  "jeg synes ikke noe om det" Jeg hadd rømt fra vennskapet på dagen om jeg var skeiv og hadde venner som ikke aksepterte meg. Jeg tror du har like mange homofile venner som FRPere som begynner innlegg med: Jeg har når det er sagt mange venner som er innvandrere. Jeg er ikke rasist, men........

Anonymkode: 7b12f...809

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror mange kjenner på det du beskriver, men tør ikke si det høyt. Det er fullt mulig å mene at alle mennesker skal respekteres og behandles likt – samtidig som man ikke deler alle tankene som frontes av Pride og FRI.

Men problemet er ofte dette:

Når du sier at «homofili er galt» – da snakker du ikke lenger bare om din tro eller ditt verdensbilde. Du snakker om andres liv og kjærlighet, og da oppleves det lett som et angrep, uansett hvor rolig det sies.

Det er forskjell på å tro at det finnes to kjønn, og å nekta andre å leve som det kjønn de føler seg som. Det er forskjell på å være uenig i kjønnsideologi, og å si at et menneskes legning er feil.

Ytringsfrihet går begge veier – du kan mene det du vil, men andre kan også reagere på det. Og hvis man vil bli hørt, så må man også tåle at folk stiller spørsmål ved egne holdninger. Det gjelder alle parter i debatten – også Pride-bevegelsen.

Så kanskje vi heller burde snakke mer om hvordan man kan ha ulike syn – uten at det automatisk betyr hat? For det er der vi har sviktet mest.

Anonymkode: 8e9c9...970

• Hjerte 1
Gjest Alaenera
Skrevet (endret)

1. Da er det bare å ta fram boksehanskene og akseptere at folk er uenige med deg. Det er en vesentlig forskjell på å motta direkte hat, og på at folk er uenige med deg. Enten du liker det eller ikke, så fungerer ytringsfriheten begge veier. Du er selvfølgelig i din *fulle rett til å mene at homofili er galt, eller at folk med grønne øyne er mindre intelligente for eksempel, men folk har også rett til å være uenige med deg. 

2. Det aksepteres av majoriteten av samfunnet at folk har ulike meninger. Utfordringen blir når en ønsker å være høylytt om de meningene en har, når de skiller seg ganske klart ut i fra hva samfunnet for øvrig mener. Du må gjerne være det, men da må du også være forberedt på at folk er uenige med deg. Som enkeltperson kan du simpelthen ikke forvente at dine kontroversielle meninger skal bli møtt med stillhet fra folk. Det er ikke slik vi mennesker fungerer, rett og slett.

3. Hvis folk skal respektere hva du føler, så bør du selv respektere hva andre føler. For eksempel at en mann kan være forelsket i en mann. Det handler også om følelser

Endret av Alaenera
*Skrivefeil
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har en mistanke om at jeg kanskje er en av veldig få her inne som skjønner hva du faktisk prøver å si.

1. Du synes personlig at homofili er galt fordi du selv ikke tiltrekkes av det samme kjønn. Kanskje du valgte et litt triggende ordvalg når du sa galt.

2. Du synes allikevel at det ikke det er noe galt i at andre tiltrekkes av det samme kjønn. Det forklarer at du har venner som er homofile.

3. Du lurer på hvorfor du opplever å bli stemplet som at du er mot homofili til tross for at du aksepterer at andre er homofile, men velger å ikke feire pride.

Stemmer det? Basert på måten jeg leser innlegget ditt, så synes jeg mange av kommentarene her rett og slett er ødeleggende for homofile. Jeg folk må gå litt inn i seg selv og se på hva de gjør selv før de anklager andre for å være dømmende.

Jeg ser åpenbare grunner til at mange tar avstand til feiringen, selv om de ikke har noe i mot homofili.

Noen sier at du må tåle diskusjoner og legger det på ytringsfriheten. Jeg har en liten hemmelighet en del her kanskje ikke visste.

Det gjelder begge veier!

Slutt med dobbeltmoralen og lev livet deres uten å dømme. Det gjelder uansett hvilket livssyn og preferanser man har.

(Jeg gleder meg til å sjekke inn igjen i kveld. Det blir spennende å se alle som bevisst velger å tolke min kommentar negativt også)

Anonymkode: 8e9c9...970

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Atter hæ? I et avsnitt sier du at man ikke skal dømme folk for seksualiteten, at du ikke ser ned på homofili, har flere homofile venner og de er like mye verdt som alle andre.

I neste avsnitt sier du at du er imot homofili og mener det er galt? Du må nesten bestemme deg: er det ok å være homofil eller er det galt?

Og hvorfor er homofili noe man må ha så sterke meninger om egentlig? Jeg er ikke for homofili, men jeg er heller ikke imot. Det er en veldig rar ting å være for/imot. Det er ikke ananas på pizza det er snakk om liksom, det er en seksualitet. Det er ingen som sier de er ‘for heterofili’. Hvorfor må man da snakke så mye om hva man mener om homofili?

Anonymkode: 04d27...b65

• Liker 3
Skrevet

Alle syn som handler om identitet, vil være betente, ts. Da må du også forstå hva det er du faktisk sier når du sier ting. Å mene at å være homofil er ok, men at å leve ut sin homofile legning er galt, er en dom over homofile som lever som heterofile, med andre ord: som lever med dem de elsker og er tiltrukket av.

Du insisterer på å få respekt for en dom over andres liv i kjærlighet og i tråd med deres grunnleggende tiltrekningsmønster. Dette er ikke respektabelt. Men, som du sier om homofile, du er tross alt mye mer enn meningen din!

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 8.6.2025 den 21.24):

Det er ikke det jeg sier men jeg opplever at min mening ikke er godtatt i dagens samfunn, det er rett og slett ikke greit å være mot homofili. 

Du kan helt fint ha din mening, men unngå å ytre den når du vet den sårer folk. Homofile sliter nok i dagens samfunn og det er deg og dine likemenn som gjør det vanskelig for dem. Men du har også ytringsfrihet, men da må du tåle at andre også har ytringsfrihet og kan si deg i mot.

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...