AnonymBruker Skrevet 7. juni #1 Skrevet 7. juni Hei alle sammen! Jeg har et spørsmål som jeg håper noen kan hjelpe meg å finne ut av.. Har blitt så glad i å gå i fjellet og for at dette skal bli lettere så trener jeg endel i tillegg. Løpt de siste månedene, skortet litt på styrketreningen akkurat når, men har fått merkbart bedre kondis. Var på tur tidligere i uka og jeg blir veldig andpusten, såpass at jeg må ta pauser ganske hyppig. Det er jo forsåvidt greit når man driver og trener seg opp MEN når jeg er ferdig sier klokka vi pulsen ikke har vært så ille - 68% har vært på de to laveste sonene, 17% på de tre resterende. Dette samsvarer ikke helt med hvor kraftig jeg pesa på tur opp og tidligere har klokka sagt "stor belastning" men nå sto det "forbedret hastighet". Så mitt spørsmål er.. MÅ andpustenheten ha sammenheng med høy puls eller trenger ikke disse å henge sammen nødvendigvis? Håper noen skjønner hva jeg mener, var litt vanskelig å forklare. 😬 Anonymkode: 66f94...41c
AnonymBruker Skrevet 7. juni #2 Skrevet 7. juni Jeg har full kontroll på pusten, og kan skravle, selv om jeg løper mange kilometer med 170-190 i puls. Pusten trenger ikke ha noen sammenheng med puls. Anonymkode: 3b3c5...95a
Evigoptimist2 Skrevet 11. juni #3 Skrevet 11. juni AnonymBruker skrev (På 7.6.2025 den 17.41): Hei alle sammen! Jeg har et spørsmål som jeg håper noen kan hjelpe meg å finne ut av.. Har blitt så glad i å gå i fjellet og for at dette skal bli lettere så trener jeg endel i tillegg. Løpt de siste månedene, skortet litt på styrketreningen akkurat når, men har fått merkbart bedre kondis. Var på tur tidligere i uka og jeg blir veldig andpusten, såpass at jeg må ta pauser ganske hyppig. Det er jo forsåvidt greit når man driver og trener seg opp MEN når jeg er ferdig sier klokka vi pulsen ikke har vært så ille - 68% har vært på de to laveste sonene, 17% på de tre resterende. Dette samsvarer ikke helt med hvor kraftig jeg pesa på tur opp og tidligere har klokka sagt "stor belastning" men nå sto det "forbedret hastighet". Så mitt spørsmål er.. MÅ andpustenheten ha sammenheng med høy puls eller trenger ikke disse å henge sammen nødvendigvis? Håper noen skjønner hva jeg mener, var litt vanskelig å forklare. 😬 Anonymkode: 66f94...41c Har til tider gjort meg samme erfaring som deg, på vei opp motbakker kan jeg puste og pese, men det samsvarer liksom ikke alltid med pulsen, den kan være merkelig lav til sammenligning. Synes iblant at pulsen (klokka?) henger litt, og det tar tid før pulsen stiger i bakker. Jeg er ingen ekspert, men har lagt merke til det samme som deg, og syns det er snodig.
AnonymBruker Skrevet 12. juni #4 Skrevet 12. juni AnonymBruker skrev (På 7.6.2025 den 20.16): Jeg har full kontroll på pusten, og kan skravle, selv om jeg løper mange kilometer med 170-190 i puls. Pusten trenger ikke ha noen sammenheng med puls. Anonymkode: 3b3c5...95a Sikker på det er rett puls? Det skal være umulig å skravle mot maxpuls. Anonymkode: 371a5...de9 1
AnonymBruker Skrevet 12. juni #5 Skrevet 12. juni Jeg puster og peser ekstra i oppoverbakker uka før mensen. Skjer det ved spesielle tider i syklusen din? Anonymkode: 0dd3b...524
AnonymBruker Skrevet 12. juni #6 Skrevet 12. juni AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Sikker på det er rett puls? Det skal være umulig å skravle mot maxpuls. Anonymkode: 371a5...de9 Chat gpt har svaret Anonymkode: 371a5...de9
AnonymBruker Skrevet 12. juni #7 Skrevet 12. juni Her registrerer ikke klokken alltid helt hva som foregår. Veldig lav puls, og kommer ikke opp selv om jeg vet jeg er på høyere puls. Det er ikke så viktig for meg hva klokken viser da, jeg vet jo selv at jeg har fått opp pulsen. Anonymkode: b672e...c3f
AnonymBruker Skrevet 12. juni #8 Skrevet 12. juni AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Her registrerer ikke klokken alltid helt hva som foregår. Veldig lav puls, og kommer ikke opp selv om jeg vet jeg er på høyere puls. Det er ikke så viktig for meg hva klokken viser da, jeg vet jo selv at jeg har fått opp pulsen. Anonymkode: b672e...c3f Jeg har Fitbit charge og av og til fungerer den fint, men akkurat som den er litt humørsyk på enkelte ting 😅🫣🤪 Anonymkode: b672e...c3f
AnonymBruker Skrevet 13. juni #9 Skrevet 13. juni AnonymBruker skrev (14 timer siden): Sikker på det er rett puls? Det skal være umulig å skravle mot maxpuls. Anonymkode: 371a5...de9 Bruker både polar pulsbelte og fitbit klokke, som ikke er koblet sammen, og som gir akkurat samme tall. Kjøpte pulsbelte nettopp fordi jeg selv syntes det virket merkelig at jeg skulle kunne løpe med nesten 180 i gjennomsnittspuls over 10 km, når maks puls skal være 185. Hadde 11 km økt i går, på halvannen time, med 73 % av økta i sone 4. Anonymkode: 3b3c5...95a
AnonymBruker Skrevet 13. juni #10 Skrevet 13. juni AnonymBruker skrev (6 timer siden): Bruker både polar pulsbelte og fitbit klokke, som ikke er koblet sammen, og som gir akkurat samme tall. Kjøpte pulsbelte nettopp fordi jeg selv syntes det virket merkelig at jeg skulle kunne løpe med nesten 180 i gjennomsnittspuls over 10 km, når maks puls skal være 185. Hadde 11 km økt i går, på halvannen time, med 73 % av økta i sone 4. Anonymkode: 3b3c5...95a Har du testet makspuls? Min makspuls er litt over 200 selv om jeg er 36 år. Anonymkode: 86cf5...69c 3
AnonymBruker Skrevet 13. juni #11 Skrevet 13. juni AnonymBruker skrev (1 time siden): Har du testet makspuls? Min makspuls er litt over 200 selv om jeg er 36 år. Anonymkode: 86cf5...69c Enig/samme her, 35 år og over 200 i makspuls. Skulle hatt 185 ifølge den gamle myten om "220 minus alder". Tviler veldig sterkt på at noen med 185 som maks holder 180 i snitt på en 10km 😅 Anonymkode: 5ebcf...e08 2
I Grosny Skrevet 20. juni #12 Skrevet 20. juni AnonymBruker skrev (På 12.6.2025 den 19.05): Her registrerer ikke klokken alltid helt hva som foregår. Veldig lav puls, og kommer ikke opp selv om jeg vet jeg er på høyere puls. Det er ikke så viktig for meg hva klokken viser da, jeg vet jo selv at jeg har fått opp pulsen. Anonymkode: b672e...c3f Dårlig pulsklokke? Min gamle garmin målte helt feil noen ganger, og særlig mye feil når hånda var våt (vanlig på inneykkel). Brystbelte er nok bedre, og min nye polarklokke er bedre.
AnonymBruker Skrevet 20. juni #13 Skrevet 20. juni Vel. Grunnen til at du blir andpusten er at musklene jobber og trenger oksygen til forbrenningen, så kroppen vil ha mer luft. Grunnen til at pulsen går opp er at hjertet vil pumpe mer blod fortere ut til musklene fordi det er blodet som transporterer oksygenet. Men disse to tingene henger ikke direkte sammen. Pulsen kan gå opp av helt andre årsaker også, som sykdom, stress osv. På samme måte kan du hyperventilere av andre grunner. Men, naturligvis, vil disse to tingene følge hverandre tett under normal fysisk aktivitet. Noe annet ville jeg regne som unormalt. For eksempel vil jeg ofte ta unormalt høy puls som et tegn på at man ikke er fullt restituert. Men lav puls og andpustenhet er ikke så normalt. Men kan være at du er i dårlig form. At kroppen nær sagt er i hvilemodus. En annen ting er at en gåtur er en veldig aerob altivitet. Styrketrening og intervalltrening stresser kroppen anaerobt ganske mye og setter kraftig i gang pulsen som respons. Hvis man jogger en lang tur så går pulsen fort opp i starten fordi kroppen får litt "sjokk" men så roer den seg ned og du jogger på en lavere puls enn når du løper kort og hardt. Derfor bør man varme opp rolig for å ikke sjokkåpne. Det er derfor du ser toppidrettsutøvere varme opp før en femmil på ski. Ikke for at man ikke rekker å bli varm, men for å ikke sjokke kroppen. På en gåtur, derimot, så sjokker du neppe kroppen så mye og den kan lettere legge seg på en tilstrekkelig arbeidspuls fra starten av. Gåtur krever egentlig ikke så mye men trenger en del oksygen, så kan godt hende hjertet ikke blir så stresset av det og at du selv på lav puls får unna nok oksygen, bare du puster nok. Et siste alternativ er selvfølgelig hjertefeil eller sykdom, men neppe sannsynlig hvis hjertet responderer godt ellers under smdre treningsformer. Anonymkode: 3ca12...f05
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå