Gå til innhold

Kjære forum. Stopp å steng allle tråder om mental helse, med grunnlag at man ikke vet hva slags råd man får

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har tilbakemelding anngående den svært strenger stenge tråd praksisen på veldig mye anngående mental helse 

Om noen deler at de har det tøft og vanskelig (for eksmepel fordi de ikke kommer inn på DPS),  blir fort en tråd stengt med grunnlaget «man vet ikke hvilke tips du får her, ring mental helse» 

men forstår dere ikke at forståelse eller delte erfaringer i slike tråder kan helpe vedkommende som sliter og har det tungt? Å få svar sim «jeg opplever det samme» eller «jeg har stått i det jeg også» gjør at man føler set mindre alene og sett. Man står ikke i det alene . Man får mer krefter i en tung periode 

Å stenge tråder og hysje ting ned kan gjøre at man føler seg mer alene. Det er en kamp å få hjelo fordi man ikke er «syk nok» til offentlig norsk psykisk helsevesen. Og ikke har man penger nok til å gå privat. Å føler seg ikke sett er vondt. Og sender man melding til mental helse, får man beskjed «du må skrive under så ig så mange ord før jeg kan hjelpe deg»  . Steder som forum og få forståelse fra fremmende kan være en stor trøst for mange . 

jeg lagde selv for en tid tilbake en tråd der jeg delte at ting var tøft og stå i. Jeg delte ikke selvmordstanker og skrev også at det ikke var så ille, men likevel tøft. De få svarene jeg fikk før tråden ble stengt hjalp så mye, å føle seg sett et eller annet sted. Det hjalp blandt annet meg, heldigvis rakk jeg å få noen svar før det ble stengt lilsom 
At per og Kari sa «jeg opplever det samme, du er ikke alene» hjalp meg. Og slaget i trynet var så mye værre når tråden ble stengt. Alt skal liksom hysjes på. Gud forbi om man deler at ting et hardt å stå i. I ettertid har jeg tenkt mye på denne praksisen og bestemt meg for å ikke være stille men prøve å ta det opp med forumet for at det kanskje på sikt føler til litt mindre streng moderering 

ET FORUM KAN VÆRE TIL HJELP FOR DE SOM STÅR I EN VANSKELIG SITUASJON- stopp å steng så mange tråder om mental helse så fremst ikke selvdrap diskuteres

norsk psykisk helsevesen er sykt pressa. Mange slipper ikke inn og eller står i lange køer og får det værre. Please stopp å kvel alt av steder man kan dele ting sammen .  

• Liker 6
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Voldsomt til streng og panisk sletting og stenging av tråder på helseforumet nå. 

• Nyttig 1
Skrevet

Hei

Jeg skjønner at psykisk helse er ett tema mange brenner for, og jeg er selv en av disse som ønsker mer åpenhet og mer samtaler om dette. Men vi har også måttet ta en vurdering når det gjelder nettopp vårt forum. Dessverre har vi gjentatte ganger, over mange år, hatt alvorlige tråder her inne. Tråder hvor TS blir hetset, latterliggjort og får slengt nedsettende og dessverre negativt oppfordrende innlegg her inne når det gjelder disse temaene. Og ettersom vi ikke har mulighet til å overvåke tråder 24/7 vet vi aldri om den ene negative meldingen kan være den siste tingen personen som poster trenger for å ta ett endelig valg. Og det har også skjedd på norske forum, nemlig at brukere har valgt å ta sitt eget liv i bakgrunn av kommentarene de får fra  andre brukere. Og vi ønsker ikke at vårt forum skal være årsaken til dette og det er dessverre derfor vi er så streng på det. 

Mental helse er minimalt prioritert i det offentlige dessverre, og derfor henviser vi til andre instanser hvor det skal være mulig å snakke med andre. Vi har hatt samtaler med Mental Helse og jeg skal få oppdatert stengemeldingene våre slik at de også inkludere lenke til deres forum, samt et annet forum vi eier som også har muligheten for å snakke med andre om slike tanker. 

Jeg skjønner at dette nok ikke er svaret man ønsker seg, og jeg skulle ønske selv at det var mulighet for å diskutere slike temaer, men slik situasjonen er nå er det rett og slett en risiko vi ikke ønsker å ta på vegne av våre medlemmer i fare for negative konsekvenser for de det gjelder. 

• Liker 3
  • Hjerte 1
Skrevet
Forumansvarlig skrev (23 minutter siden):

Og det har også skjedd på norske forum, nemlig at brukere har valgt å ta sitt eget liv i bakgrunn av kommentarene de får fra  andre brukere. Og vi ønsker ikke at vårt forum skal være årsaken til dette og det er dessverre derfor vi er så streng på det. 

Jeg tenker at dere også må ta inn over dere hvor mye nytte folk kan ha av disse trådene. Om man snur på det - kanskje noen velger å leve videre på bakgrunn av støtte og informasjon om hjelp. Eller velger å ta livet av seg fordi man kom til enda et sted som stengte døra for en? 

Poenget mitt er - kanskje vil det å la flere tråder få utvikle seg være mer positivt enn negativt?

• Liker 2
Skrevet

Jeg ser dilemmaet. Og så er det av og til helt hjerteskjærende tråder som er skrevet usammenhengende og i en høyst alternativ virkelighetsoppfatning. Jeg vil heller at slike tråder blir stengt enn at TS blir slengt dritt til.

• Liker 2
Skrevet
MollyJones skrev (19 minutter siden):

Jeg tenker at dere også må ta inn over dere hvor mye nytte folk kan ha av disse trådene. Om man snur på det - kanskje noen velger å leve videre på bakgrunn av støtte og informasjon om hjelp. Eller velger å ta livet av seg fordi man kom til enda et sted som stengte døra for en? 

Poenget mitt er - kanskje vil det å la flere tråder få utvikle seg være mer positivt enn negativt?

Jeg ser dette argumentet, og derfor tenker jeg at vi også kan legge til andre forum som er oftere moderert og som har passende temaer. Både fordi det er godt å få støtte og ideer fra folk som selv sitter i sitasjonen, samt at det ofte er personer med god og lang erfaring på slike forum. 

• Liker 2
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...