Gå til innhold

Kan ikke betale 10-20% over takst..

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vært på boligjakt i flere måneder og ser ingen ende på det da alt som er nogenlunde ok går langt over takst og der prisnivået bare blir høyere og høyere. Mange boliger blir og kuppet før visning. 

Du som har kjøpt bolig nylig: har du noen gode råd?

Anonymkode: 8d1b5...892

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Utvid søkeområdet? 

Anonymkode: f1d25...c5c

• Liker 11
AnonymBruker
Skrevet

Se på boliger med lavere takst 

Anonymkode: 5f261...e55

• Liker 20
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

Da er du jo på utkikk i et veldig populært strøk. Hvis beliggenheten er det aller viktigste for deg, så må du gå for boliger med lavere takst.

Anonymkode: d4a87...a55

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet

Da må du nedskalere forventningene og kravene dine, eller utvide horisonten på hvor du skal kjøpe. 

Kjøpte nylig med mannen og han klagde hele tiden på at når vi gikk på visning så ble alle boligene solgt 10-30% over takst noe som vi kjenner hadde råd til. Men når vi nedskalerte våre forhåpninger og krav til bolig så fant vi noe som vi kunne leve med.

Anonymkode: 9bc49...8c2

• Liker 2
  • Nyttig 6
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Se på boliger med lavere takst 

Anonymkode: 5f261...e55

Treger min. 3-roms og lete i laveste prisklasse for 3-roms. Her vi bor er det 3-4 mill.

Ts

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Treger min. 3-roms og lete i laveste prisklasse for 3-roms. Her vi bor er det 3-4 mill.

Ts

Se ev. etter større 2-roms som kan bygges om til 3-roms (flytte kjøkken ut i stua, eller dele av et rom i stue eller eksisterende soversom). Jeg gjorde det da jeg trengte en 4-roms, kjøpte den rimeligste 3-roms med potensiale jeg fant og bygget om. Flyttet ikke kjøkken, men delte av et rom, koster mye mindre enn å flytte rør. 

• Liker 6
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Ts

Men eneste løsning er altså at du må lete etter noe billigere. Enten må du ned i størrelse, standard eller beliggenhet, eller en kombinasjon av flere. Hva du trenger og hva du har råd til kan være to ulike ting.

Anonymkode: 67f90...ce4

• Liker 10
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Ts

Men da har du ikke råd til å kjøpe der da. 

Hvis du ikke vil se på andre områder, og ikke fire på krav om størrelse, så er det ikke andre råd å komme med enn at du må vente til det kommer noe i din prisklasse. 

Jeg flyttet ut av drømmeområdet for å kunne ha råd til størrelsen jeg hadde behov for. 

Anonymkode: 08e69...a25

• Liker 8
  • Nyttig 3
Skrevet

Vi har heller ikke råd til å kjøpe, så nå leier vi. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Vi valgte et annet område enn vi først ønsket.

Anonymkode: 6c284...55a

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

To bekjente har kjøpt bolig siste uken, og begge fikk til under takst. Ene var enebolig til rundt 8,5 og det andre var et rekkehus, men som sagt begge kjøpte under takst. Så en må jo utvide søket sitt, eller gå ned på standard/størrelse

Anonymkode: 71fb2...450

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 timer siden):

To bekjente har kjøpt bolig siste uken, og begge fikk til under takst. Ene var enebolig til rundt 8,5 og det andre var et rekkehus, men som sagt begge kjøpte under takst. Så en må jo utvide søket sitt, eller gå ned på standard/størrelse

Vi bor i 2-roms nå, men trenger plass til 3 personer, så vi kan ikke gå lengre ned i størrelse. Vi leter både i byen vi bor i og utenfor, men pga av oppfølging av barn kan vi ikke bosette oss veldig perifert heller. Der er objekter i vår prisklasse, men salgssummen er bare ikke det. Vi har opplevd at salgssum har vært over en million over prisantydning, på det verste, selv på objekter på bondelandet. Vi har sett på mange oppussingsobjekter men de er faktisk så populær at har vært verstingene mtp prisavvik. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Jeg har fulgt boligmarkedet i Oslo en stund, og det nytter ikke å sammenligne eneboliger/rekkehus med (de små) leilighetene. Leiligheter opp til en 50-60 kvadrat har gått skyhøyt i tidligere OK områder for de uten mye penger, mens større leiligheter, eneboliger og rekkehus som er akkurat utenfor rekkevidde når man er alene, går rundt prisantydning. 

Anonymkode: 23c44...1f1

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 3.6.2025 den 17.42):

Vært på boligjakt i flere måneder og ser ingen ende på det da alt som er nogenlunde ok går langt over takst og der prisnivået bare blir høyere og høyere. Mange boliger blir og kuppet før visning. 

Vi har kjøpt 2 boliger under takst, og det var i sein høst og den andre var desember. Særlig desember kan være gunstig. Få andre som orket å flytte i jula.

Anonymkode: 3c808...f80

• Liker 1
Skrevet

Nei da får dere bare vente da til det dukker opp noe med lav nok pris, eller til dere har spart opp mer egenkapital. Selv kjøpte vi 300k over takst, men ved hjelp av kausjonist. 

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Vi bor i 2-roms nå, men trenger plass til 3 personer, så vi kan ikke gå lengre ned i størrelse. Vi leter både i byen vi bor i og utenfor, men pga av oppfølging av barn kan vi ikke bosette oss veldig perifert heller. Der er objekter i vår prisklasse, men salgssummen er bare ikke det. Vi har opplevd at salgssum har vært over en million over prisantydning, på det verste, selv på objekter på bondelandet. Vi har sett på mange oppussingsobjekter men de er faktisk så populær at har vært verstingene mtp prisavvik. 

Det spiller dessverre ingen rolle hva du trenger om du ikke har råd til det.

Anonymkode: 57d0f...205

• Liker 8
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 4.6.2025 den 11.17):

Ts

Da har du jo ikke råd til en 3-roms der du bor nå. Vanskeligere er det ikke.

Anonymkode: 1f3d4...363

• Liker 6
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Hva du har råd til og hva du trenger er som sagt to forskjellige ting. 
Vil advare mot oppussingsobjekter, med mindre dere har god peiling og har pusset opp mye selv før. Mange undervurderer kraftig hvor dyrt det er å pusse opp, og dermed blir prisen på oppussingsobjekter ofte for høy, hvis man tar kostnader for oppussing med i betraktningen.

Anonymkode: 67f90...ce4

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 3.6.2025 den 17.42):

Innse at du ikke har økonomi til å kjøpe i det prissjiktet du når går på visning og søker i. 
Der har vel de fleste vært en gang i tiden. 

Anonymkode: 4d8e0...9cf

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...