Gå til innhold
Problemer med registrering ved bruk av windows mail (hotmail, live, outlook) ×

Tips - skal delta i mitt første 10 km løp

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei! Jeg har vært vill og gal og meldt meg på mitt første løp noensinne. Og gjorde kanskje det dumme valget og meldte meg på 10 km istedet for 5 km. Mulig det var tabbe, siden jeg aldri har deltatt på et løp før. Ikke har jeg jogget 10 km så veldig mange ganger heller, men jeg klarer det helt fint. Mine standard treningsjoggeturer ligger på mellom 7-8 km. 

Jeg lurer på om det er noen som har noen gode råd når man skal delta i et løp for aller første gang? Tar gjerne imot alt fra tips og triks rundt praktiske ting å tenke på før/etter løp, samt hva som man bør tenke gjennom underveis i løpet. 

Anonymkode: d1d7b...d1f

AnonymBruker
Skrevet

Hvor lenge er det til løp?

Beregne god tid på løpsdagen. Ikke løp de to siste dagene før løp og ha den siste "harde" økten ca 1 uke før. 

Pass på å ikke starte for hardt. Veldig lett å bli revet med av stemningen og alle andre og løpe alt for fort de første km, og da bli det vondt og ubehagelig resten av løpet. Har du klokke, så prøv å følg med på den for å se hvordan farten din er.

Vet du om det er fartsholdere i løpet? Er målet ditt f-eks 60 min, så kan du legge deg bak fartsholder som skal følge denne farten, da vet du at du holder deg ca der du skal :)

Hvis du løper 7-8 km nå, kommer det til å gå helt fint å fullføre distansen :)

Hvis du forsatt har litt tid før løpet, ville jeg prioritert rolig løpeturer opp mot 10 km + (bygge seg litt opp pr uke) og intervaller på 4-5-6 min i ca den farten du ønsker å gjennomføre på.

Og husk at alle har mer en nok med seg selv til å legge merke til deg, så ikke tenkt på det :) 

Anonymkode: 8fdd7...578

Skrevet

TS her: I underkant av to uker til, så rekker ikke å forberede meg så veldig mye treningsmessig sett. Men det var et nyttig tips det med å legge opp til noen intervaller på den måten som du beskriver, det tar jeg med meg for framtida. 

Et dumt spørsmål: er det vanlig å høre på musikk mens man løper, eller er det «fy-fy»? 😊

AnonymBruker
Skrevet

10 km kommer til å gå helt fint når du er vant til å løpe 7-8. Husk at formen du har nå er formen du kommer til ha, du trenger ikke å løpe noe hardt nå, men i løpet av denne uken kan du ta en tur med 10 rolig oppvarming, 20 minutter i race pace og 10 minutter rolig for å se litt på tempoet du har tenkt å holde. Du skal da ligger i omtrent sone 3 på de 20 minuttene. 

Mange løp forbyr musikk på løp av sikkerhetsårsaker. Jeg liker selv å løpe uten musikk på løp. Det gjør at jeg hører de andre som løper rundt meg og kan samhandle bedre OG jrg får høre at folk heier, noe som er litt koselig 😊

Anonymkode: 7e76f...bd9

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...